Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-26@22:14:52 GMT

رنجنامه بی‌پایان تبعیض در حق پرستاران شرکتی

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۳۵۶۹۴

رنجنامه بی‌پایان تبعیض در حق پرستاران شرکتی

تبعیض وزارت بهداشت در حق پرستاران شرکتی همچنان ادامه دارد و امسال هم افزایش 50 درصدی حقوق پرسنل بهداشت و درمان ‌به دلیل درگیری با کرونا شامل حال این نیروها نشد!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرصادنیوز  تزلزل در شغل و درآمد در هر حرفه‌ای قاعدتاً عدم رضایتمندی شغلی را به همراه دارد و فرد را دلسرد می‌کند؛ اما پرستاران شرکتی با وجود تمام ناملایمات و تبعیض‌هایی که در حقشان می‌شود با دل و جان به بیماران خدمت می‌کنند و این روزها در خط مقدم مبارزه با یک بیماری خطرناک دوشادوش سایر کادر درمان خدمت‌رسانی می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تبعیض نهادینه بین پرستاران رسمی و شرکتی، همواره یکی از انتقادات فعالان صنفی پرستاران بوده است، هرچند معمولا در روز پرستار با قدردانی از این قشر، وعده‌هایی برای رفع مشکلات و دغدغه‌های‌شان از سوی مسئولان به آنها داده می‌شود اما این وعده ها تا به حال به حقیقت مبدل نگشته است.

کارکنان شرکتی بدون هیچ گونه امنیت شغلی پابه پای پرسنل رسمی و پیمانی فعالیت می‌کنند و گاها در بعضی مواقع بخاطر ترس از دست دادن موقعیت شغلی خود بار کاری دیگر پرسنل را بر دوش می‌کشند ولی حقوق یک کارمند رسمی یا پیمانی سه برابر حقوق یک کارمند شرکتی شده است بدون اینکه کوچکترین تفاوت کاری داشته باشند.

امسال هم حقوق تمام پرسنل بهداشت و درمان ‌به دلیل درگیری با کرونا افزایش 50 درصدی پیدا کرده به جز حقوق نیروهای شرکتی!

با وجود اینکه کارکنان شرکتی کمترین دریافتی از وزارت خانه را دارند، این تبعیض بزرگ حقوقی انگیزه کاری کارکنان شرکتی که این روزها خط مقدم مبارزه با کرونا هستند را متاثر می‌کند .

 

تفاوت 2 میلیون تومانی حقوق پرستاران شرکتی و رسمی!

یک پرستار شرکتی در گفتگو با خبرنگار مرصاد با گلایه از تبعیض های وزارت بهداشت میان پرستاران شرکتی و با پرستاران قراردادی و رسمی اظهار داشت: به جز شرایط بحرانی فعلی که پیش آمده از قبل هم تفاوت پرداختی وجود داشت و حتی افزایش حدود 400 هزار تومانی به دلیل اعمال حق مناطق جنگی به پرستاران شرکتی تعلق نگرفت در حالی که به پرستاران طرح داده شد و پس از پیگیری این موضوع گفتند طبق نامه ابلاغی به نیروهای شرکتی تعلق نمی گیرد.

وی افزود: در حال حاضر هم که طبق فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشووری افزایش 50 درصدی به پرسنل کادر درمان شامل نیروهای رسمی، پیمانی و قراردادی که همان نیروهای مشمول تبصره سه هستند تعلق می گیرد البته به نیروهای قراردادی تبصره سه بین 35 تا 40 درصد پرداخت می شود حتی نیروهای طرح نیز که حالت سرباز هستند از این افزایش حقوق بهره مند می شوند اما باز هم شامل شرکتی ها نمی شود.

این پرستار گفت: طی ده روز اخیر کمپین سراسری در کشور تشکیل شده که شش هزار نفر عضو دارد این نیروهای شرکتی به مقام معظم رهبری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نامه فرستاده اند که البته شایعاتی مبنی بر رفع این تبعیض شنیده شد اما رسما مطرح نشده برهمین مبنا تاکنون بین یک میلیون و 500 هزار تا دو میلیون تومان تفاوت حقوق بین پرداختی پرستاران شرکتی و دیگر پرستاران وجود دارد.

وی عنوان کرد: این در حالی است که شرح وظایف تمام پرستاران یکی است و حتی نیروهای شرکتی موظف هستند 192 ساعت بدون بهره وری حاضر باشند اما اگر این ساعات تکمیل نشود کسر حقوق لحاظ می‌شود، اما برای بقیه تعطیلات کسر می شود و 140 ساعت بدون بهره وری خدمت‌رسانی می‌کنند بنابراین تبعیض در ساعت کاری نیز وجود دارد همچنین نیروهای شرکتی هیچ مزایایی ندارند و حتی از خدمات رفاهی دانشگاه محروم هستند در حالی که برای وزارت بهداشت کارمی کنند.

این پرستار با بیان اینکه پرستاران شرکتی با وجود حضور در دوره های آموزشی نمی توانند گواهی آموزشی هم دریافت کنند، گفت: حتی این پرستاران حق ضمانت هم ندارند بلکه باید ساعات کاری را تکمیل کنند تا بتوانند فقط حقوقی بگیرند.

راهکار چیست؟

وی با اعلام اینکه نیروهای شرکتی بیش از پرستاران رسمی و پیمانی خدمت می کنند، افزود: با این همه نیاز کشور به نیروی پرستاری شرکتی بودن پرستار توجیهی ندارد و قراردادها باید زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی منعقد شود مانند نیروهای تبصره سه نه اینکه دانشگاه به واسطه یک شرکت قرارداد ببندد و در این میان سودی به شرکت برسد و پرستاران از حقوق و مزایا محروم شوند.

این پرستار گفت: اکنون هم که پرستاران شرکتی در خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا هستند حتی اهانت‌هایی هم شنیده می شود که به برخی پرستاران رسمی گفته می شود با وجود پرستاران شرکتی فعلا نیازی به حضور آنها در همه موقعیت ها نیست و این سبب بی انگیزه تر شدن نیروهای شرکتی می شود.

 

وعده وزیر بهداشت هنوز محقق نشده است

دکتر ویسی رایگانی، عضوشورای عالی نظام پرستاری کشور هم در این خصوص به خبرنگار مرصاد گفت: پرستاران مدافعین سلامت و در حال مراقبت از سلامت ایران هستند.

وی اظهار داشت: یکی ازمهمترین دغدغه ها و انتظارهای پرستاران از مسئولین این است که در کنار تامین امکانات و تجهیزات لازم جهت ارائه مراقبت ایمن به بیماران به مشکلات مادی و معنوی آنها نیزتوجه شود تا بتوانند با فراغ بال بیشتری به وظایف خود عمل کنند.

رئیس دانشکده پرستاری کرمانشاه بیان کرد: اگرچه ممکن است میزان دریافتی پرستاران بر اساس قانون و بر مبنای نوع استخدام و نحوه به کاری گیری ( شرکتی، قراردادی و رسمی) متفاوت باشد اما از نظر کاری با یکدیگر تفاوتی ندارند.

دکتر ویسی رایگانی تصریح کرد: پرستاران هیچگاه به مسائل نگاه مادی ندارند، اما وظیفه مسئولین در قبال فردی که از جان خود مایه می‌گذارد داشتن نگاه ویژه به قشر پرستاران است تا آنها با انگیزه و توان بیشتری در محیط کاری فعالیت کنند.

وی افزود: با وجودی که در مراسم روز پرستار امسال وزیرمحترم بهداشت وعده داد تا پایان سال نه تنها معوقات چندین ماهه پرستاران پرداخت خواهد شد بلکه 9 هزار پرستارنیز در کشور استخدام و جذب خواهند شد اما به دلایل مختلف تاکنون این امر محقق نشده است.

این مسئول گفت: شیوع بیماری کرونا بیش از پیش اهمیت وجایگاه پرستاری و نیاز کشور و سیستم بهداشت و درمان به پرستاری را نمایان تر کرده، بیماری کرونا بیشتر از درمان دارویی نیازمند آموزش و مراقبت مداوم جهت پیشگیری، درمان وکنترل بوده و این مراقبت بیشتر بر دوش جامعه پرستاری است.

عضو شورای عالی نظام پرستاری کشور گفت: برهمین اساس مسئولان باید توجه ویژه ای به قشر پرستار داشته باشند، زیرا پرستاران به عنوان رزمندگان خط مقدم نیازمند حمایت و پشتیبانی هستند.

دکتر ویسی رایگانی تصریح کرد: امیدواریم مسئولان و تصمیم گیرندگان در سطح کلان توجه بیشتری به دغدغه های پرستاران داشته باشند که در این شرایط حساس از جان خود مایه می‌گذارند و نه تنها پیگیر تامین تجهیزات ایمنی وامکانات اولیه جهت ارائه مراقبت ایمن توسط پرستاران و دیگر کادر درمانی باشند بلکه پیگیر پرداخت معوقات واستخدام این قشر فداکار وزحمتکش نیز باشند.

بر اساس این گزارش، بهترین راهکار به‌کارگیری پرستاران به صورت قرارداد مستقیم با خود مراکز و سپس تبدیل وضعیت استخدامی با مجوز دریافتی از مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه است.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: پرستاران شرکتی نیروهای شرکتی وزارت بهداشت خط مقدم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۳۵۶۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام رسمی پایان یک دوره مهم برای سرخابی‌ها

به گزارش "ورزش سه"، محمد شروین اسبقیان در حاشیه نشست در آیین واگذاری مالکیت استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی بیان کرد:  پرسپولیس و استقلال واگذار شدند و تکلیف هیئت مدیره را شرکت‌ها مشخص می‌کنند. وزارت ورزش نیز بر روند اداره باشگاه‌ها نظارت و آنها را حمایت می‌کند.

او در مورد تعیین مدیرعامل دو باشگاه سرخابی گفت: زمانی که هیئت مدیره دو باشگاه تعیین شد، مدیرعامل‌ها را مشخص می‌کنند و وزارت ورزش دیگر نقشی ندارد. وزارت ورزش به لحاظ صلاحیت فردی نظارت می‌کند و انتخاب مدیرعامل‌ها در اختیار باشگاه‌ها است.

اسبقیان در پاسخ به این پرسش که گفته شده است بعد از پایان فصل، مالکان اصلی تغییرات عمده‌ای در بحث هیئت مدیره ندارند، آیا چنین چیزی را تایید می‌کنید؟ عنوان کرد: این را باید از صاحبان جدید بپرسید و اگر صحبتی شده من در جریان نیستم.

دیگر خبرها

  • رفع تبعیض بین مدارس دولتی و غیرانتفاعی نیازمند راهکار سازنده است
  • سورپرایز بزرگ کارگران با دریافت پاداش روز کارگر | کارگران اردیبهشت ۲ تا حقوق می‌گیرند
  • رسمی: پایان تلخ فصل برای مرد سال آسیا
  • رسمی؛ ژاوی در بارسلونا ماندنی شد
  • اعلام رسمی پایان یک دوره مهم برای سرخابی‌ها
  • جزئیات تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی به قرارداد کار معین در سال ۱۴۰۳
  • پایان بررسی جداول بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق مجلس/ حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • توافق با فلومیننزه: ستاره چلسی در راه برزیل
  • تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی به قرارداد کار معین در سال ۱۴۰۳
  • راه‌حل رفع خطاهای کارشناسی در سند تحول و تعالی قوه قضاییه