Web Analytics Made Easy - Statcounter

روزنامه صدای زنجان در گزارشی به وضعیت نانوایی‌ها در شرایط کرونایی پرداخت و نوشت: میهمان ناخوانده این روزهای خانه ها گویا علی رغم ریز بودنش اما همه را به دردسر بزرگی انداخته است. دردسرهایی که همه ابعاد زندگی این روزها را در بر گرفته که البته در حوزه بهداشت فردی و به تبع آن بهداشت جمعی، از چالش بیشتری برخوردار است

 کارهای به ظاهر ساده بهداشتی اما حساس که تا دیروز شاید کوچکترین اهمیتی به آنها داده نمی شد امروز اما در صدر اولویت های بهداشتی قرار گرفته است و هرکس خود را ملزم به رعایت آن می داند اگر چه می توان گفت این چار چوب های بهداشتی شاید به معنای واقعی آنگونه که باید رعایت نشود، ولی حداقل اراده و خواست اولیه  برای رعایت آن وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 با آمدن کرونا خیلی‌ها بر آن شدند تا در حوزه فعالیت‌های خود تدابیر لازم برای مقابله با آن را بیندیشند و به کار بگیرند. بیشترین تلاش های این روزها هم به حوزه بهداشت اختصاص دارد چرا که عوامل و دست اندرکاران آن می‌کوشند تا نکات به ظاهر ساده بهداشتی اما به واقع حیاتی را به طور مرتب به مردم یادآوری کنند.

از جمله مایحتاج روزانه و مهم مردم تهیه نان است. ماده ای که شاید به سختی بتوان با دستکاری ذائقه مردم، جایگزینی برای آن پیدا کرد. ماده غذایی که شاید کمتر کسی فکرش را هم بکند به راحتی در معرض آلودگی است، یکی از مهمترین چالش های ذهنی این روزهای مردم هم این است ، حالا که نمی توان نان را شست و درخانه هم که نمی توان  تهیه کرد، باید مطمئن شد که مراحل تهیه نان در نانوایی ها با رعایت کامل اصول بهداشتی انجام می گیرد. اما سوالی که برای مردم مبهم است این که آیا در نانوایی ها بهداشت اولیه تهیه نان رعایت می شود؟ چه کسی یا کسانی بر آن نظارت می کنند؟ نقش مسئولان و نهادهای نظارتی دراین روزهای حساس، در خصوص بهداشت نان تا چه حد دست؟ آیا بخشنامه و ابلاغیه های لازم برای نانوایی ها ابلاغ شده است؟ رعایت موازین این بخشنامه ها تا چه حد مورد نظارت قرار می گیرد؟

کمال الماسی رییس اتحادیه نانوایان زنجان در پاسخ به پرسش روزنامه صدای زنجان مبنی بر اینکه آیا بخشنامه‌ای به منظور رعایت اصول بهداشتی ویژه به خاطر شروع کرونا به نانوایی ها ابلاغ شده یا خیر می گوید: قبل از اینکه بخشنامه‌ای از ارگان یا سازمانی به دست ما برسد، اساس اصول اخلاقی و انسانی، حکم می کند که خودمان رعایت کنیم و به همین خاطر بیش از ۱۰ روز است که به همه نانوایی ها اعلام کردیم موارد خاص بهداشتی برای مقابله با کرونا را رعایت کنند.

 او با تاکید بر اینکه این اقدام به صورت خودجوش انجام گرفته است، می افزاید: توزیع رایگان ماسک بین نانوایان، شستشو و ضدعفونی کردن محیط نانوایی با وایتکس به صورت روزانه یک تا دوبار، ممنوعیت دریافت پول نقد از مشتری و استفاده از کارت (با توجه به اینکه ‌همه نانوایی ها به کارتخوان مجهز هستند) جلوگیری از ورود مشتری به داخل نانوایی هنگام خرید نان برای حفظ بیشتر بهداشت محیط نانوایی از جمله مواردی است که نسبت به رعایت آنها تاکید و حتی از طریق پیامک هم یادآوری می شود.

وی از  مسوولان به ویژه دانشگاه علوم پزشکی یک درخواست هم دارد. او ‌می‌خواهد، هماهنگی‌های لازم برای تهیه ماسک رایگان ژل و دیگر مواد ضد عفونی کننده حاوی الکل مورد نیاز نانوایان، از طریق مرکز بهداشت یا درمانگاههای هر محل به عمل آید.

اسماعیل مسلمی معاون بازرسی، نظارت و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از اقدامات عملی در جهت مقابله با کرونا در بخش نان می گوید.

او  از مکاتبه  انجام گرفته با اتحادیه در خصوص رعایت استانداردهای بهداشتی خبر می دهد و می گوید: در این مکاتبه، استفاده پرسنل از ماسک و شوینده های ضد عفونی کننده و همچنین بکار گیری یک نفر جهت اخذ وجه نان تاکید شده است.

مسلمی با بیان اینکه ‌بازرسی مستمر با همکاری اتاق اصناف و اتحادیه نانوایان در حال انجام است، می افزاید: همچنین در مرحله تامین ماسک و مواد ضد عفونی برای واحدهای نانوایی هستیم.

 معاون بازرسی، نظارت و حمایت از حقوق مصرف کننده سازمان صنعت،معدن و تجارت استان با بیان اینکه برای  پیگیری امور مربوط به نانوایان، اکیپ های مختلفی تشکیل شده است می گوید: این اکیپ ها شامل یک اکیپ دو نفره سازمان صمت، یک اکیپ دو نفره اتاق اصناف و اکیپ بازرسی اتحادیه در مرکز استان است.

او یادآور می شود: در هر شهرستان نیز بازرسان اتاق اصناف و صمت در حال پیگیری رعایت اصول بهداشتی در نانوایان هستند.

با وجود تلاش های مسئولان  برای کنترل بهداشت نانوایی ها به گفته خودشان البته، شکی نیست که همکاری و مساعدت مردم از یک سو و همراهی جدی مسوولان از سوی دیگرمی تواند راه گشای مشکلاتی باشدکه ویروس کرونا به وجود آورده و همه را درگیر خود کرده است.

از آنجایی که در نانوایی ها بهداشت حرف اول را میزند، پس بی بهانه، هم کارکنان نانوایی و هم مشتری های آنها، باید بهداشت را تمام‌ وکمال  رعایت کنند.

 اگرچه مسئول اتحادیه نانوایی ها می گوید به همه کارگران شاغل در نانوایی ها تاکید شده که از دستکش و ماسک استفاده کنند اما در بازدیدهای میدانی خبرنگار صدا از چند واحد نانوایی به عنوان مشتی با کمال تاسف ملاحظه شد که بسیاری از نانوایان اگرچه به ظاهر دستکش بر دست دارند ولی با همان دست هم پول نقد از مشتری می گیرند و هم نان را به او تحویل می‌دهند با این رویه آیا به راستی تضمینی برای تامین بهداشت این ماده غذایی مورد نیاز مردم وجود دارد ؟ نانی که نمی‌توان آن را شست یا ضدعفونی کرد و یا حتی به این راحتی، از سبد غذایی مردم حذف کرد.

 اگرچه برخی از کارشناسان راه حلی برای بهداشت نان مصرفی مردم دارند و می‌گویند نان تا وقتی که در معرض آتش تنوراست هیچ گونه آلودگی ندارد. ولی به محض خروج از تنور و برخورد با دست افراد و نیز در مسیر حمل و نقل از تنور تا سفره، اگرموازین بهداشتی رعایت نشود، به مراتب شاید آلوده کننده تر از هر نوع ماده غذایی دیگری باشد.

آنها البته راهکار هم می دهند. پیشنهادشان این است که قبل از مصرف، نان را در حرارت مستقیم، داغ کرده و سپس مصرف شود.

 با توجه به هشدار مسئولان بر افزایش مبتلایان به کرونا ، آنها می گویند لازم و واجب است که شیوه عرضه نان  ونیز رفتار مردم در خرید نان به شدت مورد توجه قرار گیرد تا حداقل بخشی از نگرانی های موجود در این حوزه کاهش پیدا کرده و آسودگی خاطر نسبی، برای مردم فراهم شود.

پایگاه خبری موج رسا به موضوع ممنوعیت ورودی خودروهای غیربومی به زنجان پرداخت و از قول رئیس پلیس راه استان زنجان نوشت:  مردم همکاری خوبی با پلیس راه دارند و با تذکر پلیس مسیر خود را به سمت مبدا خود تغییر می‌دهند.

سرهنگ عباس مظفری با تاکید بر اینکه از هم هموطنان عزیز درخواست داریم از مسافرتهای غیرضروری خودداری کنند، عنوان کرد: متاسفانه با وجود اینکه مکرر نسبت به مسافراتهای غیرضروری تاکید می‌شود ولی گاها مشاهده می‌شود برخی‌ها به این موضوع بی‌توجه هستند.

پایگاه خبری پیام ملت نیز در خبری از قول رییس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در رابطه با مصرف ویتامین D در این روزهای کرونایی، نوشته است : افرادی که کمبود ویتامین D دارند باید این ویتامین را مصرف کنند اما در این مقطع زمانی امکان افراط و تفریط وجود دارد و مردم باید هرگونه دارو را تحت نظر پزشک متخصص مصرف کنند به دلیل این که استفاده غیراصولی از ویتامین D نیز می‌تواند سبب مسمومیت شده و مشکلات جدی را برای فرد ایجاد کند.

دکتتر پرویز قزلباش همچنین گفته است: دانشگاه علوم پزشکی زنجان  با همکاری استانداری پیگیر تولید و توزیع محصولات بهداشتی است و توزیع با سازماندهی انجام شده در حال انجام است و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده امور بهبود خواهد یافت.

وی خاطرنشان کرده است: نکته مهم در این امور این است که اگر چند برابر موجودی هم ماسک توزیع شود بازهم کمبود خواهد بود ولی باید متوجه بود که همه افراد نیاز به استفاده از ماسک ندارند در حالیکه کارکرد ماسک ایجاد مانع برای پخش قطرات بزاقی فرد مبتلا است و کمکی به پیشگیری نمی‌کند.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا الکل پیامک دانشگاه علوم پزشکی استان رئیس پلیس راه استان ویتامین بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی نانوایی ها نانوایی ها مصرف کنند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۳۵۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معدوم‌سازی بیش از ۲۳۰ کیلوگرم انواع مواد غذایی فاسد در لامرد

ایسنا/فارس معاون بهداشت شبکه و رئیس مرکز بهداشت لامرد از کشف و معدوم‌سازی بیش از ۲۳۰ کیلوگرم انواع مواد غذایی فاسد و تاریخ گذشته در این شهرستان، خبر داد.

یعقوب رضایی امروز، ۱۱ اردیبهشت‌ماه با اعلام این مطلب گفت:‌ با هدف تامین امنیت غذایی، بازرسی های متعدد و مستمر در دستور کار کارشناسان شبکه بهداشت و درمان شهرستان قرار دارد که در همین راستا، با بازرسی‌های انجام شده در چند روز گذشته بیش از ۲۳۰ کیلوگرم مواد غذایی فاسد و تاریخ گذشته کشف و معدوم شده است.

وی با اشاره به تشدید نظارت‌های بهداشتی از مرکز بهداشت شهرستان لامرد از تمام اصناف و شهروندان خواست با رعایت بیشتر شیوه‌نامه‌های بهداشتی ضمن حفظ سلامت خود و جامعه، یاریگر کارشناسان بهداشت، در اجرای دستورالعمل های بهداشتی باشند.

رضائی افزود: شهروندان می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی، با سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تماس بگیرند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بهداشت حرفه ‌ای عمر مفید کارگران را افزایش می‌دهد
  • موج بالای مهاجرت پرستاران؛ عمانی‌ها ۶ برابر ایران حقوق می‌دهند | مقاومت عجیب با وجود کمبود پرستار!
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • معدوم‌سازی بیش از ۲۳۰ کیلوگرم انواع مواد غذایی فاسد در لامرد
  • پانی پوری ؛ غذای سنتی خیابانی در هند با رعایت کامل بهداشت! (فیلم)
  • فعالیت ۸۲۰۰ آزمایشگاه بهداشتی و درمانی در کشور
  • ممنوعیت به‌کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز در زنجان
  • تولید نان کامل در ۱۵ واحد نانوایی در استان زنجان
  • کشف و ضبط بیش از ۴ تن لبنیات سنتی غیربهداشتی در کرمانشاه