Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، زیره سبز محصولی است که کشت آن از نظر میزان آب مصرفی کم توقع است، اما اگر بدان توجه شود، قدرت ارزآوری زیادی دارد. شهرستان تایباد از جمله شهرستان هایی است که کشت زیره سبز که به «کرابیه» معروف است، تاریخ بسیار زیادی دارد. این محصول در مناطق دارای آب و هوای خشک همانند آب و هوای مناطق مرکزی و شرق خراسان رضوی به عمل می آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این کشت از مجموعه کشت های بومی خراسان بوده که در دوره هایی به دلیل قیمت اندک آن به واسطه فعالیت دلالان و همچنین تحمیل هزینه های زیاد به واسطه آفات و امراض، کشاورزان به جای کشت آن به کشت گندم روی آوردند، اما به تازگی دوباره سطح زیرکشت زیره توسعه پیدا کرد. زیره سبز در طبقه بندی گیاهی جزو گیاهان دارویی دسته بندی شده است،‌چرا که مهمترین استفاده آن در فراورده های دارویی است، هرچند مصارف خوراکی و صنعتی آن نیز حائز اهمیت است. 

نبود بازار مشخص برای صادرات زیره اصلی‌ترین مشکل کشاورزان

سید مرتضی حسینی القادری، کشاورز تایبادی در خصوص کاشت زیره سبز در تایباد در گفتگو با خبرنگار مهر، گفت: زیره سبز که ما با نام «کرابیه» در شهرستان می شناسیم از جمله کشت های ارز آور و صادراتی کشور ماست و نیاز است دولت توجه ویژه ای به این کشت داشته باشد. بازاریابی و هدایت این محصول در سطح جهان از مهمترین کمک هایی است که دولت می تواند به کشاورزان و تولید کنندگان کند و از ارز آوری آن بهره بگیرد. لذا یکی از مشکلات عمده کشاورزان این محصول نبود بازار مشخص برای صادرات است.

این کشاورز تایبادی یکی دیگر از مشکلات کشاورزان را قیمت پایین محصول در فصل برداشت دانست و افزود: کشت زیره سبز یکی از کشت هایی است که نیروی کار زیاد می طلبد و این نیروی کار علاوه بر اشتغالزایی فصلی، نیازمند صرف هزینه های زیاد است، درست در آستانه فصل برداشت قیمت ها پایین می آید و ضرر آن برای کشاورز باقی می ماند. 

دبیر، خانه کشاورز تایباد افزود: انتظار می رود بورس با انجام معاملات زیره از طریق گواهی سپرده کالا، بتواند توان کشاورزان در برابر نوسانات قیمت را افزایش داده و بر رونق کشاورزی این محصول مهم و استراتژیک بیفزاید و همچنین با کشف نرخ مناسب و شفاف‌تر زمینه‌های رشد و توسعه آن را ایجاد کند.

برای مبارزه با امراض و آفات این محصول چاره‌ای بیندیشیم

حسینی القادری دیگر خواسته کشاورزان را ورود سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به شهرستان برای بررسی مبارزه با امراض زیره عنوان کرد و گفت: این کشت، یک کشت کم آب طلب است و از نظر موقعیت جوی استان توسعه این کشت لازم است. در گذشته برای مدتی تولید زیره سبز متوقف شدآن هم به دلیل امراض و آفت بود که هزینه های زیادی به کشاورز تحمیل می‌کرد.لذا ضروری است که مرکز تحقیقات با سرمایه گذاری در شهرستان تایباد به صورت علمی بحث امراض را بررسی و با آموزش و توانمندسازی کشاورزان امکان توسعه این محصول و به تبع آن رونق اقتصاد کشاورزی زیره را فراهم کند.

درآمد ۲۵۰ میلیارد ریالی کشاورزان تایبادی از زیره سبز

محمد میری دیسفانی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان تایباد در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص سطح زیر کشت زیره سبز در این شهرستان، اظهار کرد: خوشبختانه در سال زراعی گذشته با توجه به شرایط مساعد جوی، هزینه تولید پایین و در راستای توسعه گیاهان دارویی و کم آب طلب حدود هزار و۲۰۰هکتار از اراضی شهرستان به کشت زیره سبز اختصاص یافت که بیش از ۴۸۰هکتار از اراضی مذکور به صورت مکانیزه کشت صورت گرفت.

میری افزود: در این سال نزدیک به هزار تن زیره سبز از سطح این مزارع در شهرستان برداشت شد که بالغ بر ۲۵۰میلیارد ریال برای کشاورزان شهرستان تایباد درآمدزایی داشت.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد در خصوص وضعیت این کشت در سال جدید، ابراز کرد: در سال زراعی جاری حدودا بیش از سه هزار هکتار از اراضی شهرستان تایباد به کشت زیره سبز اختصاص یافته که دو هزار هکتار آن آبی و بیش از هزار هکتار به صورت دیم کشت شده است. عمده اراضی کشت شده در سال جاری توسط بذرکارهای موجود شهرستان به صورت مکانیزه کشت شده است. 

وی ادامه داد: پیش بینی می شود در سال زراعی جاری بیش از هزار و۵۰۰ تن زیره سبز از سطح مزارع شهرستان برداشت شود. 

بازار هدف زیره سبز کجاست؟ 

دوره زمانی کاشت زیره سبز از اواخر آذر ماه تا نیمه بهمن است و حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ روز تا برداشت آن زمان می خواهد. برداشت این محصول با دست و توسط کارگر انجام می شود، بنابراین علاوه بر اشتغالزایی فصلی، هزینه برداشت آن هم تقریبا بالا است. این در حالی است که به جز برداشت باید در مرحله دیگری که «زیره پاک کنی» نام دارد، کار زیادی بر روی آن انجام پذیرد. با این حساب این عضو خانواده بزرگ گیاهان دارویی از جمله محصولاتی است که سخت و پرهزینه به دست می آید. اما این میزان تلاش برای عرضه این محصول و ارزش فراوان آن در سه حوزه دارویی، غذایی و کشاورزی، بازار هدف بزرگی می طلبد.

با نگاهی به بازار بزرگ زیره سبز، لزوم توجه دولتمردان به این محصول مضاعف می شود، چرا که بوجاری، بسته بندی و صادرات این محصول استراتژیک می تواند در شرایط تحریم به ارز آوری بیشتر منجر شود لذا باید از صادرات فله ای آن جلوگیری به عمل آید.

مدیر جهاد کشاورزی تایباد در پاسخ به این سوال که محصول برداشتی در شهرستان تایباد به کجا می رود و چرا در این شهرستان امکان بوجاری و بسته بندی زیره با توجه به بازار بزرگ مصرفی همانند افغانستان، وجود ندارد، گفت: عمده محصول تولیدی شهرستان توسط دلالان خریداری و در بازارهای داخل استان همانند مشهد، سبزوار و یا خارج از استان به فروش می رسد، این در حالی است که تنها کارخانه بوجاری و فرآوری زیره سبز در شهرستان به دلیل فرسودگی ماشین آلات و کمبود نقدینگی غیرفعال است.

میری در خصوص اقدامات جهاد کشاورزی تایباد در حمایت از کشاورزان و افزایش تولید زیره سبز، اظهار کرد: از مهمترین اقدامات جهاد کشاورزی تایباد در جهت بهره‌وری و افزایش تولید زیره سبز می توان به توسعه و کالیبراسیون بذرکارها، برگزاری کارگاه های آموزشی در خصوص آبیاری، تغذیه و کنترل عوامل خسارت زای گیاهی، ضدعفونی بذور کشت شده و... اشاره نمود.

وی افزود: در سال جاری یکی از واحد فرآوری زیره سبز به عنوان یکی از معین های اقتصادی شهرستان با سرمایه گذاری صددرصدی بخش خصوصی در شهر کاریز از توابع بخش مرکزی شهرستان تایباد نیز اقدام به بوجاری بذور زیره سبز نمود که امید می رود در صورت حمایت از اینگونه واحدها نسبت به انجام سایر مراحل فراوری این محصول ارزشمند اقدام گردد که در این صورت بیش از سه برابر قیمت ارزش افزوده نصیب کشاورزان خواهد شد.

کد خبر 4876278

منبع: مهر

کلیدواژه: زیره تایباد خراسان رضوی بوشهر ایلام گرگان شهرکرد ستاد مقابله با کرونا قزوین احتکار ماسک طبی شیوع کرونا بیرجند شیراز استانداری سمنان مشهد صفحه اول روزنامه های استان ها جهاد کشاورزی تایباد شهرستان تایباد کشت زیره سبز زیره سبز کشت شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۳۶۸۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، سرپرست جهاد کشاورزی شهرستان هندیجان گفت: با حضور کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه ۸ رقم گندم در قالب پروژه PVS (مقایسه ارقام) گنــدم آبــی که در روسـتای چـــم تـنــگ، حوره مرکز جهاد کشاورزی هندیجان شرقی کشت شده بود انجام شد.

علی شکاری افزود: هدف از اجرای این طرح انتخاب بهترین رقم از لحاظ عملکرد و سازگاری با منطقه و تحمل به شوری و آفات و بیماری‌ها می‌باشد.

وی اظهار داشت: ارقام کشت شده شامل آزادگان، اوج، برات، خلیل، داریون، سارنگ، سحر و مهرگان است.

شکاری تصریح کرد: عملیات برداشت این طرح همراه با کیل گیری و نظارت کارشناسان صورت پذیرفت.

وی اضافه کرد: باتوجه به نتایج به دست آمده مشخص شد عملکرد ارقام اوج و خلیل نسبت به دیگر ارقام بالاتر بوده است.

شکاری اظهار داشت: همچنین ارقام خلیل و داریون نسبت به دیگر ارقام به ورس حساس‌تر بودند.

دیگر خبرها

  • مشکل کمبود شکر حل شد؛ متقاضیان ثبت نام کنند
  • پیش بینی برداشت ۲۰۰۰ تن سیب زمینی در ایرانشهر
  • تولید بیش از ۶۰ هزار تن گندم در کنگاور
  • تک‌کشتی پسته، کشاورزی خوشاب را تهدید می‌کند
  • برداشت محصول از مزرعه طــرح مــقـایـســه گندم در هندیجان
  • پرداخت ۱۷ میلیارد تومان غرامت به کشاورزان مه‌ولاتی
  • قیمت«گوجه فرنگی» از هفته آینده و «پیاز» از ماه آینده کاهش می‌یابد
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • صادرات سیب زمینی مشمول عوارض ۶۰ درصدی شد
  • برداشت خیار سبز در شهرستان قیروکارزین