Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از ورود کرونا به ایران، آن قدر نوشته‌های گوناگون با ادعای نظریه‌پردازی دینی و خبردهی از آینده اعتقادی ایرانیان با عناوین «رنسانس معرفتی»، «رنسانس دینداری»، «چالش‌های نوین دینداری در ایران»، «آجر شدن نان دین‌فروشان»، «شکست گزاره شفاخواهی از امامزادگان»، «جا ماندن روحانیون از پزشکان» و... نوشته و به اشتراک گذاشته شد که اگر بانی خیّری پیدا شود و هزینه شرکت گینس (Guinness World Records) را بپردازد، افتخار ثبت رکورد بیشترین نظریه‌پردازی در کوتاه‌ترین زمان، برای ایران عزیزمان به یادگار خواهد ماند!

حجت‌الاسلام سیدحسن هاشمی جزی

پس از ورود کرونا به ایران، آن قدر نوشته‌های گوناگون با ادعای نظریه‌پردازی دینی و خبردهی از آینده اعتقادی ایرانیان با عناوین «رنسانس معرفتی»، «رنسانس دینداری»، «چالش‌های نوین دینداری در ایران»، «آجر شدن نان دین‌فروشان»، «شکست گزاره شفاخواهی از امامزادگان»، «جا ماندن روحانیون از پزشکان» و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. نوشته و به اشتراک گذاشته شد که اگر بانی خیّری پیدا شود و هزینه شرکت گینس (Guinness World Records) را بپردازد، افتخار ثبت رکورد بیشترین نظریه‌پردازی در کوتاه‌ترین زمان، برای ایران عزیزمان به یادگار خواهد ماند!

همه این یادداشت‌ها در یک پیش‌بینی توافق داشته است و آن اینکه با ظهور این ویروس، دینداری ایرانیان دچار چالش بزرگی شده است و رنسانس عظیم اعتقادی در پیش خواهد بود، اما عنصری که روح همه این نگاشته‌ها و نظریه‌پردازی‌ها فاقد آن بوده و هست، فقدان مطالعات تاریخ بیماری‌های مسری و فراگیر در ایران و کنش اعتقادی مردم در مواجهه با چنین تهدیدهایی بوده است که به عنوان نمونه به تعدادی از آن اشاره خواهیم داشت:

در میان فهرست بالابلند بیماری فراگیر، هیچ‌ کدام آن‌ها به آنفلوانزای اسپانیایی (Spanish flu)  بین مارس 1919 تا ژوئن 1920 نمی‌رسد. این بیماری بر اساس آنچه گزارش شده، 500 میلیون نفر (یک‌سوم مردم جهان در آن هنگام) در سراسر جهان را درگیر خود کرد و گفته می‌شود 50 تا 100 میلیون نفر را در جهان کشته است؛ یعنی 3 تا 5 درصد جمعیت انسان آن روزگار. آمار مرگ‌ومیر آنفلوانزای اس‍پانیایی در ایران را که مردمش دچار کم‌خونی و قحطی بودند، تا 5/2 میلیون نفر هم تخمین زده‌اند.

آرنولد وینستون (Arnold Winston) در کتاب پرشیا می‌نویسد: با وجود اینکه بیماری‌های عفونی مثل طاعون خیارکی، وبا و گونه‌ای آنفلوانزا بین سال‌های 1918 و 1920 دنیا را درنوردیدند، اما در پرشیا (ایران) همه‌گیر شدند و بیش از جنگ چهار ساله جان انسان‌ها را گرفتند.

در ایران تقریباً هر ساله یک ‌بار بیماری همه‌گیری خودنمایی می‌کرد، مثل وبای تبریز که حدود 700 سال پیش در زمان سلطان «اویس آل‌جلایر» همه‌گیر شد و 300 هزار نفر را از بین برد و یا در دوره تیموریان به ‌قول «فصیح خوافی» مورخ ایرانی، چنان طاعون کشنده‌ای آمد که از هر 200 نفر، یک نفر بیشتر زنده نماند.

دوره صفوی نیز گزارش‌های فراوانی در این خصوص دارد، به ‌گونه‌ای که به گفته مورخان؛ هر بار وقوع بیماری واگیردار در شهری، 20 تا 30 هزار نفر را در قزوین، اردبیل، گیلان و همدان کشته است.

این فهرست بالابلند بیماری‌های مُسری و کشنده این سرزمین را با گزارش «اعتمادالسلطنه» در خردادماه سال 1271 به پایان برسانیم.

«امروز شنیدم وبا در مشهد مقدس روزی هفتاد، هشتاد نفر را تلف می‌کند... شاید این مرض به جای دیگر سرایت نکند؛ اما کی حکم بکند و کی بشنود. انالله و انا الیه راجعون».

این نخستین بیماری خطرناکی نیست که پس از هزار و 400 سال ورود اسلام به ایران رخ داده است تا رنسانس نوبرانه‌ای را با خود همراه داشته باشد، بلکه اتفاق تلخی است که سابقه فراوانی در تاریخ هزاران ساله ایران و جهان داشته و بایستی راه‌های آسودگی از آن‌ را بیشتر بیاموزیم. اگر قرار بود هر بیماری فراگیر، بیش از آنکه آدم‌ها را نابود سازد، عقایدشان را محو کند، بایستی تاکنون هیچ دین و مذهبی در جهان باقی نمانده باشد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: ویروس کرونا کرسی نظریه پردازی نظریه پردازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۳۷۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ذخایر شکلات جهان در خطر است

ایتنا - شاید بد نباشد که عاشقان شکلات هرچه ظرف در خانه دارند، پر از شکلات کنند، چون دانشمندان دریافته‌اند بیماری ویرانگری که درختان کاکائو در غرب آفریقا را گرفتار کرده است، احتمالا می‌تواند عرضه شکلات در سراسر جهان را به مخاطره بیندازد.
به آخرالزمان شکلات‌ها رسیده‌ایم؟

شاید بد نباشد که عاشقان شکلات هرچه ظرف در خانه دارند، پر از شکلات کنند، چون دانشمندان دریافته‌اند بیماری ویرانگری که درختان کاکائو در غرب آفریقا را گرفتار کرده است، احتمالا می‌تواند عرضه شکلات در سراسر جهان را به مخاطره بیندازد.

بنیتو چن‌ــ‌چارپنتیر، استاد ریاضیات دانشگاه تگزاس در آرلینگتون، و نویسنده این پژوهش دلسردکننده که به‌تازگی در مجله «پلاس وان» (PLOS One) منتشر شد، می‌گوید: «این بیماری ویروس تهدید واقعی برای عرضه جهانی شکلات است.»

این بیماری که به «بیماری ویروسی ساقه متورم کاکائو» (cacao swollen shoot virus disease) معروف است، از طریق چند گونه شپشک آردآلود، نوعی آفت گیاهی، که از محصول شکلات تغذیه می‌کنند، گسترش می‌یابد.

پس از آلوده شدن گیاه با این آفت، طیف وسیعی از علائم می‌توانند ظاهر شود. از جمله تورم ساقه‌ها و ریشه‌ها، ظاهر‌شدن رگبرگ‌های قرمز روی برگ‌های تازه‌جوانه‌زده و و گرد و کوچک‌شدن غلاف کاکائو.

به گزارش نیویورک پست، دانشمندان «جهانی‌ شدن، تغییرات اقلیمی، تشدید کشاورزی و کاهش انعطاف‌پذیری در سیستم تولید» را از جمله عوامل دخیل در این بیماری می‌دانند.

طبق تخمین کارشناسان، بیماری ویروسی ساقه متورم کاکائو، کاهش ۱۵ تا ۲۵ درصدی برداشت در غنا را به دنبال داشته است که پس از همسایه‌اش، ساحل عاج، دومین تولید‌کننده بزرگ این ماده غذایی به شمار می‌رود. بیش از نیمی از شکلات‌‌های جهان از این دو کشور تامین می‌شوند.

چن چارپنتیر ابراز تاسف کرد و گفت: «غنا در سال‌های اخیر بیش از ۲۵۴ میلیون درخت کاکائو از دست داده است.»

به گفته این دانشمند، متاسفانه مبارزه با این طاعون نبردی دشوار بوده است. شپشک‌های آردآلود در مقابل آفت‌کش‌ها مقاومت بسیاری دارند و کشاورزان را مجبور می‌کنند تا برای پیشگیری از گسترش آفت، گیاهان آلوده را از بین ببرند، درختان مقاوم در برابر بیماری را پرورش دهند یا اینکه به گیاهان واکسن بیماری ویروسی ساقه متورم تزریق کنند.

با این حال، این واکسن‌ها گران‌قیمت‌اند و باری را بر دوش کشاورزان کم‌درآمد وارد می‌کنند و همچنین منجر به بازده کمتر کاکائو می‌شوند که عملاً شکست هدف برداشت‌شان را به دنبال خواهد داشت.

البته این آفت تنها تهدید تجارت جهانی کاکائو نیست. کارخانه‌های شکلات‌سازی در ساحل عاج و غنا فعالیت‌شان را متوقف کرده یا ظرفیت‌های عرضه را کاهش داده‌اند، زیرا توانایی خرید دانه‌ را ندارند. همین مساله باعث شد که قیمت کاکائو در سال گذشته بیش از دو برابر شود و از چندین رکود قیمت در تاریخ فروش این محصول، پیشی بگیرد.  

دیگر خبرها

  • تصاویر نقشه‌های تاریخی و مشهور جهان؛ اعراب درخشش نام خلیج‌فارس را ببینند
  • نام مبارزان و مجاهدان شهید بوشهری در جهان طنین‌انداز است
  • معرفی زیباترین غار آبی و خشکی جهان (فیلم)
  • کشف نقوش صخره‌ای جدید در ورزقان
  • کشف نقوش صخره‌ای در منطقه تاریخی ورزقان
  • ذخایر شکلات جهان در خطر است
  • دانشمندان درباره «جهان‌های موازی» چه می‌گویند؟
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • راه‌حل نظریه‌پرداز توسعه دانشگاه جان هاپکینز برای تورم ایران
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد