Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@14:46:15 GMT

«کاتِناچو» ایتالیایی برابر کرونا

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۳۷۵۴۵

«کاتِناچو» ایتالیایی برابر کرونا

آن‌ها که ایتالیا را می‌شناسند و درباره این کشور مطالعه کرده‌اند می‌دانند که سربازان تاریخ معاصرش برخلاف اجداد رومی‌شان مهاجمان خوبی نبوده‌ و در نبردهای نظامی چهره موفقی به نمایش نگذاشته‌اند.

در همین حال، بسیاری ایتالیا را به فوتبالش و فوتبالش را به سیستم دفاعی منحصر به فرد موسوم به «کاتِناچّو»، (catenaccio) می‌شناسد؛ سیستمی با استحکام بتونی که تهاجم و گل زدن به این تیم را بسیار دشوار می‌سازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزها ایتالیا با یکی از بحرانی‌ترین دوره‌های تاریخ خود مواجه‌است؛ کشوری که تا چند سال پیش با دشواری‌ها و تبعات بحران اقتصادی، سیاست‌های ریاضتی دولت‌های بی‌ثبات، افزایش بیکاری و کاهش خدمات رفاهی روبرو بود و با گذشت یک دهه از شروع بحران اقتصادی که اینک فروکش کرده، با بحرانی بهداشتی دست به گریبان است.

حدود یک ماه پس از اوج گرفتن بیماری کرونا در ووهان چین، بحران به ایتالیا نیز سرایت کرد. واپسین روزهای ماه ژانویه (دهم بهمن ماه) بود که نخستین مبتلایان کرونا در ایتالیا شناسایی شدند؛ دو جهانگرد چینی که به ایتالیا آمده بودند تا از رم و میلان دیدن کنند. اما مبتلایان به کرونا محدود به این دو نفر نشد و با سپری شدن دوره نهفتگی کویید ۱۹ مشخص شد که ده‌ها نفر در شهرهای مختلف به ویروس آلوده شده‌اند.

این آمار به سرعتی شگفت انگیز و غیرقابل مقایسه با دیگر کشورهایی اروپایی افزایش یافت. بنا بر آخرین آماری که به صورت رسمی اعلام شده، شمار مبتلایان از ۱۲ هزار نفر گذشته است. دیروز (چهارشنبه ۲۱ اسفندماه) منابع رسمی ایتالیا اعلام کردند ۸۲۷ نفر در این کشور بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

آمار روزانه‌ای که طی ایام اخیر از شمار قربانیان کرونا در ایتالیا منتشر شده، نشان می‌دهد در هر شبانه روز ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر بر تعداد کسانی که جان خود را از دست داده‌اند افزوده شده است.

طی روزهای گذشته آمارهای مختلفی از وضعیت تسری بیماری در ایتالیا منتشر شد که بر اساس یکی از این آمارها نسبت فوتی‌ها به مبتلایان ۶.۲ درصد و حدود ۲ برابر میانگین جهانی بوده است. این نسبت در چین، ایران و کره جنوبی به ترتیب، ۳.۹، ۳.۶ و ۱ درصد بوده است.

در خصوص چرایی گسترش کرونا در ایتالیا رسانه‌ها گمانه‌زنی‌های مختلفی ارائه داده‌ و به آمار ۳۰۰ هزار چینی مقیم ایتالیا و پنج میلیون گردشگر که سالانه از چین به ایتالیا می‌روند اشاره کرده‌اند. با این حال، اصلی‌ترین دلیل، ارتباطات گسترده هوایی بین چین و ایتالیا عنوان شده که حجم آن چند برابر بسیاری از کشورهای اروپایی است؛ همچنان که در ایران نیز بسیاری دلیل اصلی شیوع کرونا را پروازهای هواپیمایی ماهان به چین می‌دانند.

در کمرکش این روند و حدود یک هفته پیش بود که «جوزپه کونته» نخست وزیر اعلام کرد ۱۴ استان ایتالیا در شمال و منطقه لمباردیا با جمعیت ۱۶ میلیون نفر به مدت دو هفته قرنطینه می‌شود.

این تصمیم برای مقابله با کرونا کافی نبود و رخدادهایی چون هجوم مردم به فروشگاه‌ها برای خرید اقلام غذایی و بهداشتی، بروز درگیری و شورش در برخی زندان‌ها و فرار برخی زندانیان و همچنین روند تصاعدی مبتلایان و قربانیان، رهبران رم را به این نتیجه رساند که قرنطینه را به کل کشور تسری دهند.

بر اساس قوانین قرنطینه که برای ۶۰ میلیون ایتالیایی وضع شد، همه ادارات و مدارس تعطیل شد و برخی مراکز خدماتی و رفاهی با رعایت مقررات و به صورت محدود اجازه فعالیت یافتند.

از زمان آغاز قرنطینه یعنی سه‌شنبه بیستم اسفندماه همه اجتماعات فرهنگی، ورزشی، مذهبی اعم از مسابقات فوتبال، سالن‌های سینما، تئاتر، موزه‌ها و کنسرت‌ها تعطیل شد. پیش از آن پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌های جهان در واتیکان واقع در پایتخت ایتالیا برای نخستین بار به شکل ویدئوی به سخنرانی و موعظه پرداخت.

در این میان، کلیساها و برخی سمن‌ها در ایتالیا کوشیده‌اند با تغییر دستورکار و ماموریت‌های خود و مطابقت آن با قوانین قرنطینه به مبارزه با کرونا کمک کنند. در وضعیتی که خدمات خیریه‌ای چون ارائه غذا به نیازمندان متوقف شده، برخی نهادهای مذهبی و مدنی برای ارائه خدماتی چون انجام خرید یا کمک به رفع نیازهای ضروری افراد ناتوان و کم‌توان در منازل اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش رسانه‌ها، به تدریج محدودیت‌ها بیشتر شده تا جایی که اکنون ایتالیایی‌ها بدون فرم خوداظهاری که باید به پلیس در مورد چرایی خروج از منزل باید ارائه دهند حق خروج از منزل را ندارند. بر اساس این فرم خوداظهاری، شهروندان برای خرید، مراجعه به مراکز درمانی یا مشاغل ضروری از خانه به خیابان می‌آیند و در صورت اثبات مغایر بودن خوداظهاری با واقعیت با جریمه‌های نقدی از ۲۰۰ یورو به بالا مواجه می‌شوند. میزان مجازات در صورت انجام سفرهای غیرضروری بین شهری به جریمه‌های نقدی بالاتر و حتی حبس افزایش می‌یابد.

در کشوری که اکنون پس از چین بیشترین شمار مبتلایان و قربانیان را دارد، اکنون فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها تحت شرایط خاص و با تمهیداتی در زمینه جلوگیری از تجمع افراد در اماکن فعالیت‌ دارند و شهرهای به شکل بی سابقه‌ای خلوت شده‌اند.

دولت نیز از تسهیلات مختلف برای جبران زیان‌های قرنطینه خبر داده است. در بحبوحه بحران کرونا در ایتالیا رسانه‌ها به نقل از نخست وزیر از بودجه ۲۵ میلیارد یورویی برای مقابله با این بیماری خبر دادند. در این میان، مقرر شده اعتباراتی برای طرح‌هایی نظیر کاهش مالیات‌ها و به تعویق افتادن بازپرداخت اقساط مسکن در نظر گرفته شود.

اعلام تصمیم رهبران رم برای مقابله با کرونا و قرنطینه کردن این کشور مدلی است که به مثابه کاتناچوی بهداشتی بسیاری آن را اقدامی ضروری و عقلایی برای نجات ایتالیایی‌ها از بیماری مرموز و لاعلاج برای مبتلایان بدحال می‌دانند و می‌گویند در صورت موفقیت این اقدام و در شرایط گسترش بیماری در برخی دیگر از این کشورها، می‌تواند به عنوان الگویی موثر مورد استفاده قرار گیرد.

برچسب‌ها ویروس کرونا ایتالیا رم واتیکان پروندهٔ خبری هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا ایتالیا رم واتیکان ایتالیا ایتالیا ایتالیا ایتالیا ایتالیا ایتالیا ایتالیا ایتالیا ایتالیا کره جنوبی ایتالیا ایتالیا ایتالیا ایتالیا ایتالیا ایتالیا ایتالیا ایتالیا ویروس کرونا ایتالیا رم واتیکان کرونا در ایتالیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۳۷۵۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا هر کسی می‌تواند نمک کم سدیم بخورد؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، نمک خوراکی، یک ماده شیمیایی متبلور، شورمزه و بدون بو است که اغلب از کلرید سدیم تشکیل شده است؛ سدیم موجود در نمک، به عنوان کاتیون اصلی خارج سلولی، نقشی اساسی در حفظ تعادل اسید و باز، تنظیم حجم پلاسما، انتقال پیام های عصبی و کارکرد مناسب عصبی عضلانی بدن دارد.

بیشتر بخوانید: مصرف زیاد نمک ۴ عارضه خطرناک دارد

کل نمک مصرفی روزانه افراد (شامل نمک آشکار و پنهان) می بایست کمتر از پنج گرم باشد و به دلیل فقر شدید ید در آب و خاک کشور ما و همچنین وجود ناخالصی های فراوان، از جمله فلزات سنگین در منابع نمک، همان میزان اندک مصرفی روزانه نیز باید از نوع یددار و تصفیه شده باشد؛ اما میزان مصرف نمک در کشور ما ۲ تا ۳ برابر مقدار مجاز برآورد شده است.

بر اساس نتایج تحقیقات و بررسی های علمی انجام شده، دریافت زیاد نمک علاوه بر افزایش فشار خون، اثرات زیانبار دیگری نظیر افزایش احتمال بروز سکته قلبی، سرطان معده و آسم را نیز به همراه دارد؛ همچنین مصرف زیاد نمک سبب جدا شدن کلسیم از استخوان ها و دفع آن از ادرار می شود و از همین رو زمینه ساز بروز پوکی استخوان می شود؛ بنابراین برای کاهش خطر پوکی استخوان، مصرف نمک باید کاهش یابد.

در حال حاضر برخی از تولیدکنندگان، اقدام به تهیه نمک های کم سدیم کرده اند که در آنها، بخشی از کلرید سدیم با کلرید پتاسیم جایگزین شده است؛ اگر چه اینگونه نمک ها برای برخی افراد و بیماران از جمله مبتلایان به فشار خون بالا مناسب است، اما هرگز نمی توان مصرف آنها را برای عموم جامعه توصیه کرد، چرا که استفاده از این نوع نمک برای برخی بیماران، از جمله مبتلایان به بیماری مزمن کلیه که رژیم غذایی آنها باید محدود از پتاسیم باشد، بسیار زیانبار است.

همچنین باید به این نکته توجه کرد، که تنظیم تعادل پتاسیم یکی از وظایف اصلی کلیه است و در بیماران کلیوی، امکان دفع پتاسیم اضافی خون به طور کامل فراهم نیست، بنابراین مصرف منابع پتاسیم از جمله نمک های حاوی کلرید پتاسیم، برای این بیماران مناسب نیست.

توصیه می شود برای جلوگیری از خطرات احتمالی مصرف نمک های پتاسیم، مصرف آن تحت نظر پزشک و تهیه آن از طریق داروخانه ها انجام شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229138 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • شعار فارسی ایتالیایی‌ها: مرگ بر اسرائیل!
  • عصبانیت ستاره رئال از آنچلوتی: به من اعتماد ندارد!
  • صادارت۱۰۰ قطعه جوجه شترمرغ از مرز دوغارون شهرستان تایباد به افغانستان
  • آیا هر کسی می‌تواند نمک کم سدیم بخورد؟
  • ۱۰۰ قطعه جوجه شترمرغ به افغانستان صادر شد
  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • گزارشگر ایتالیایی: طارمی خرید بسیار مفیدی برای اینتر است
  • گوشی گلکسی A12 ناچو سامسونگ + قیمت موبایل Samsung Galaxy A12 Nacho
  • موج بالای مهاجرت پرستاران؛ عمانی‌ها ۶ برابر ایران حقوق می‌دهند | مقاومت عجیب با وجود کمبود پرستار!
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد