Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-01@14:22:24 GMT

رونمایی از حیله فیشینگ کرونایی

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۳۷۷۰۰

رونمایی از حیله فیشینگ کرونایی

 با شیوع ویروس کرونا در سطح شهر و استان، مجرمان فضای‌مجازی هم برای آنکه از غافله سودجویی‌های صورت گرفته عقب نمانند با حیله‌ای جدید وارد گود شده‌اند که در این زمینه یک مقام قضایی در دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم فضای‌مجازی مرکز استان خراسان‌رضوی به شهروندان هشدار داد مراقب تور شیادان فیشینگی کرونایی باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عقیل رحمانی/

 با شیوع ویروس کرونا در سطح شهر و استان، مجرمان فضای‌مجازی هم برای آنکه از غافله سودجویی‌های صورت گرفته عقب نمانند با حیله‌ای جدید وارد گود شده‌اند که در این زمینه یک مقام قضایی در دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم فضای‌مجازی مرکز استان خراسان‌رضوی به شهروندان هشدار داد مراقب تور شیادان فیشینگی کرونایی باشند.

از زمان شیوع کرونا چه در حوزه بازار و تولید برخی کالاهای تقلبی و چه در بحث از دسترس خارج کردن لوازم‌بهداشتی مورد استفاده در زمینه مبارزه با ویروس کرونا، هر روز خبرهای تازه‌ای به گوش می‌سد که فلان محله، فلان انبار، فلان واحد صنفی مملو از ماسک، مواد شوینده و... کشف شد و در تمامی مواد هم هدف عاملان آن‌ها یک چیز است، آن هم پر کردن جیب‌ها طمع که هیچ وقت هم سیری ندارد.

در خط قرمز بارها به این گونه موارد پرداخته‌ایم و این بار قصد داریم به موضوع «کاسبان کرونا» آن هم از نوع مجازی‌اش بپردازیم.

برای آنکه ماجرا را از مرجع قانونی و موثق پیگیری کرده باشیم به سراغ یکی از قضات دادسرای ویژه فضای‌مجازی مرکز استان خراسان رفتیم که روزانه ده‌ها پرونده مشابه برای رسیدگی به آنجا ارجاع می‌شود و در این باره با وی گفت‌وگو کردیم.

**رنگ عوض کردن کلاهبرداران مجازی با هر اتفاق

قاضی غلامرضا قنبری‌راد در تشریح ماجرای سودجویی‌های کرونایی همزمان با بالا گرفتن تب کسب اطلاعات عمومی در زمینه نحوه شیوع و علائم این ویروس ناخوانده به قدس گفت: کلاهبرداران فیشینگی با بروز هر حادثه یا اتفاقی در جامعه می‌خواهد  خوب باشد یا بد، به سرعت روش اقدام‌های خود را تغییر می‌دهند و به هر نحوی که شده در تلاش هستند تا مشخصات بانکی هموطنان را از طریق فیشینگ به دست آورند.

غلامرضا قنبری‌راد، قاضی ویژه فضای‌مجازی دادسرای عمومی و انقلاب مشهدمقدس تصریح کرد:  از این رو به تازگی پرونده‌هایی در دادسرای ویژه فضای‌مجازی مرکز استان ثبت شده که در بررسی تمامی آن‌ها یک وجه مشترک مشاهده می‌شود و آن هم این است که کلاهبرداران در پوشش موضوع کرونا این بار اقدام‌های مجرمانه خود را رقم زده‌اند.

**مراقب لینک‌های تست کرونا باشید

وی بیان کرد: این عاملان ارتکاب جرایم در فضای‌مجازی با توجه به شیوع ویروس کرونا  در برخی شهرها،   لینک‌هایی را تحت عنوان تست کرونا یا هر موضوع دیگری مرتبط با حوزه این ویروس را در شبکه‌های مجازی، کانال‌ها و گروه‌ها به اشتراک می‌گذارند.

در تمامی پرونده‌های فیشینگی ابتدای راه متفاوت است و به نوعی باید کنجکاوی طعمه برانگیخته شود تا او وارد بازی شود، اما زمانی که قرار است قدم آخر کلاهبرداری و یا سرقت اطلاعات کاربران فضای‌مجازی صورت بگیرد، صحفه‌ای پیش روی کاربران باز می‌شود که از آن‌ها می‌خواهد در ازای خدمات ارائه شده مبلغ اندکی که زیاد هم حساسیت نداشته باشد و طعمه با خود بگوید این رقم ارزش تست کردن را دارد، را از طریق درگاه موجود واریز کنند.

قاضی غلامرضا قنبری‌راد ادامه داد:  بررسی چند پرونده حاکی از این بود که اغلب افرادی که قربانی جرایم فیشینگی شده بوده‌اند، علت اغفال و فریب خوردن خود را مبلغ ناچیز قید شده در ازای خدمات دروغین بیان می‌کردند، این در حالی است که آن مبلغ صرفاً یک شگرد برای ایجاد انگیزه و تمایل فرد برای درج اطلاعات بانکی در صفحه جعلی است.

این مقام قضایی در دادسرای ویژه فضای‌مجازی مرکز استان عنوان کرد: تأکید می‌شود هموطنان عزیز به هیچ عنوان به لینک‌های ارائه شده در شبکه‌های مجازی ناشناخته تحت هر عنوان اعتماد نکنند، این لینک‌ها توری است که شیادان فضای‌مجازی برای قربانیان پهن کرده‌اند.

وی در ادامه بیان کرد: شهروندان عزیز باید دقت داشته باشند برای دریافت نرم‌افزارهای موردنیاز به هیچ‌وجه روی لینک‌های ناشناخته کلیک نکنند. از طرفی هر سایت و هر مدعی ارائه خدمات در فضای‌مجازی برای ثبت اطلاعات بانکی مورد تأیید نیست.

متأسفانه در حال حاضر اکثر اپلیکیشن‌های مربوط به تست ویروس کرونا بدافزار هستند و کاربران فضای‌مجازی باید از نصب موارد بی‌هویت جداً خودداری کنند تا در این ایام که باید بیشتر از حضور در مکان‌های پرتردد جلوگیری کنند، خدایی ناکرده درگیر مراحل شکایت و پیگیری وجه از دست رفته نشوند.

**افزایش سقف کارت به کارت و دورخیز مجرمان

قاضی غلامرضا قنبری‌راد به یک نکته دیگر که کلاهبرداران مجازی را بیشتر به تحرک واداشته تا به هر صورتی که شده حساب شهروندان کم‌دقت را خالی کنند هم اشاره و در این باره بیان کرد: مسئولان بانک مرکزی همزمان با شیوع ویروس کرونا و برای جلوگیری از خروج بی‌مورد مشتریان بانک‌ها از خانه و حضور نیافتن در مراکز تجمع مانند بانک‌ها، اعلام کرده‌اند سقف کارت به کارت کردن وجوه تا ۱۰میلیون تومان در روز افزایش یافته است.

همین امر موجب شده تا کلاهبرداری‌های تلفنی رو به افزایش باشد. پس شهروندان به این نکته کلیدی توجه داشته باشند به هیچ‌وجه فردی که برنده قرعه‌کشی و یا ... شده است نیاز نیست که پای عابربانک برود. درصورتی که با این پیشنهاد مواجه شدید، به موضوع شک کنید.

باید توجه داشت برخی بدافزارهای آلوده برای هک و سرقت اطلاعات گوشی‌های تلفن‌همراه مانند تصاویر خصوصی، فیلم‌های ذخیره شده در پوشه‌ها و... طراحی شده‌اند، پس بازهم تأکید می‌شود پیش از هر اقدامی منابع دریافت نرم‌افزار موردنیاز خود را بررسی کنید.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: ویروس کرونا فیشینگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۳۷۷۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکمرانی رسانه را جدی بگیریم

به گزارش همشهری آنلاین، ‌محمدصادق کوشکی؛ استاد دانشگاه تهران در روزنامه همشهری نوشت، یکی از مهم‌ترین و جدی‌ترین ارکان حکمرانی در قرن بیست‌ویکم، حکمرانی در عرصه رسانه است. هرچند اهمیت رسانه در ۵۰سال گذشته همواره مطرح بوده، در قرن حاضر حکمرانی در عرصه رسانه به جدی‌ترین نماد آن بدل‌ شده؛ چراکه بر ذهن، دل و جان شهروندان حکومت کرده و عمیق‌ترین نوع حکمرانی است. از این‌رو، آن حکومتی در رسیدن و به‌حرکت‌درآوردن جامعه برای نیل به اهداف موفق‌تر است که حکمرانی‌اش بر دل و جان مردم مسلط باشد؛ و حاکمیت رسانه‌ای، ابزار آن به‌شمار می‌رود.
با این مقدمه و با نگاهی به سازوکارهای داخلی، خواهیم دید که حکمرانی از طریق رسانه چندان جدی گرفته نمی‌شود؛ به تعبیری، رسانه در ایران همچنان به‌عنوان امری حاشیه‌ای و در درجه دوم و سوم قرار دارد. این درحالی است که حکمرانی مطلوب در قرن حاضر با به‌کارگیری رسانه محقق می‌شود. به همین‌خاطر است که فضای مجازی به‌عنوان ابزاری در جهت حکمرانی دشمن بر ذهن، جان و زبان شهروندان ماست. اگرچه مردم ما در ایران زندگی ‌می‌کنند و تابع جمهوری اسلامی هستند، ذهن و روان برخی از آنها تابعی است از حکمرانی دشمنان ایران.
با ادامه این روند، ما در امر حکمرانی با نواقص فاحشی روبه‌رو شده‌ایم. عدم‌درک این موضوع که رسانه رکن اساسی و مهم حکمرانی است باعث شده نتیجه اقدامات به ثمر نشانده شده مدیران ما و کارهای مثبت آنان، بین مخاطبان به شکل مناسب و درخور، انعکاس پیدا نکند و در ذهن آنان جا نگیرد؛ چراکه حکمرانی مسلط بر ذهن مردم در اختیار دشمنان‌مان است.
لذا تلاش‌های مسئولان و گشایش‌های ایجادشده آنان در زندگی مردم دیده و لمس نمی‌شود؛ به‌عبارت دیگر، مردم از امکانات و ثمرات به‌عمل‌آمده استفاده می‌کنند و بهره‌مند می‌شوند اما باز هم ناراضی‌اند و احساس یأس می‌کنند. در نتیجه با اینکه زندگی در ایران با توجه به شاخصه‌های رفاهی مثل سایر نقاط دنیاست و از آنها پایین‌تر نیست، مردم خود را در شرایطی پست‌تر از سایر مردم جهان، حتی مردمان کشورهای همسایه می‌پندارند و جامعه‌شان را سیاه‌ترین جامعه تلقی می‌کنند. اگرچه واقعیت اینچنین نیست، در ذهن آنان این وضعیت و تصویر نقش بسته است. این نتیجه تفکری است که همچنان از دهه‌های گذشته نشأت گرفته و رسانه را امری حاشیه‌ای می‌داند. علاوه‌بر این موضوع، بیان مسئولان ما همچنان به سبک و سیاق دهه‌های قبلی است. رهبر معظم انقلاب چندی پیش تصریح کردند که موضوع اطلاع‌رسانی دولت ضعیف است. این موضوع تنها محدود به دولت هم نمی‌شود و سایر عرصه‌های اجرایی را نیز دربرمی‌گیرد؛ چراکه هنوز رسانه به شکلی که باید، درک نشده و وقتی سخن از حکمرانی رسانه می‌شود گمان این است که باید به‌وسیله تبلیغات شهری، ساخت یک سد یا تأسیس یک نیروگاه را مخابره کنند.
افزون بر این، هنوز برخی از مسئولان متوجه نشده‌اند که نباید اجازه دهند دشمنان از طریق رسانه بر مردم‌ حکومت کنند؛ لذا شاهدیم که هنوز این موضوع قطعی تلقی نشده که نباید بگذارند فضاهایی چون تلگرام و اینستاگرام و در کل فضای مجازی رایج کشور، به شکلی که دشمنان ما می‌خواهند کنترل شود!
در کشور هنوز بعضی مسئولان مخالف بسترهای مجازی ایرانی هستند و چشم امیدشان به فضای مجازی برآمده از دشمن است.
کنگره آمریکا برنامه تیک‌تاک را به سلاخ‌خانه برده؛ چراکه به‌خوبی موضوع حکمرانی رسانه را درک کرده‌ است اما در جامعه ما شورای‌عالی فضای مجازی تصویب می‌کند که اینستاگرام و هر پلتفرم خارجی دیگری می‌تواند در پوسته ایرانی به فعالیت خود ادامه دهد. تداوم این وضعیت به این معناست که اگر مسئولان ما برترین خدمات را هم به مردم ارائه دهند باز هم مردم احساس یأس و ناامیدی دارند.

کد خبر 848302 منبع: روزنامه همشهری برچسب‌ها رسانه - خبرگزاری رسانه - رادیو رسانه - سواد رسانه‌ای رسانه‌ ایرانی چندرسانه‌ای - همشهری آنلاین

دیگر خبرها

  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • پیشنهاد بی‌سابقه و عجیب در فضای مجازی برای مهاجران افغان در ایران! | تصویر
  • حمله عنابستانی به رشیدی کوچی
  • ببینید/شادی جالب یک جفت لک‌لک‌ بعد از اولین تخم‌گذاری
  • (ویدیو) احضار برخی چهره‌های فضای مجازی
  • حکمرانی رسانه را جدی بگیریم
  • ترانه کودکان که ترند شد: ببعی چقدر باهوشی!
  • منشور رسانه‌ای طی آینده‌ای نزدیک در اردبیل رونمایی می‌شود
  • انفصال از خدمت شهردار گلستان صحت ندارد
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت