Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-06@16:44:50 GMT

کاهش ذخایر خونی در قم به مرز هشدار نزدیک شد

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۴۰۴۰۵

کاهش ذخایر خونی در قم به مرز هشدار نزدیک شد

به گزارش  تابناک به نقل از باشگاه خبرنگاران ،مرتضی نوریان، مدیرکل انتقال خون قم با بیان اینکه با شیوع کرونا شاهد کاهش اهدای خون در قم و کشور هستیم، اظهار کرد: میزان اهدای خون از ابتدای اسفندماه ۵۰ درصد و میزان مصرف نیز در این مدت ۳۰ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش داشته است.

او ادامه داد: در مجموع ذخایر خون قم نسبت به ۲۲ روز ابتدایی اسفندماه ۹۷، با کاهش ۲۰ درصدی مواجه است که ادامه این روند نگران کننده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل انتقال خون قم، دلیل کاهش ۳۰ درصدی مصرف خون در قم را جابه جایی زمان انجام جراحی‌های غیر اورژانس بیشتر بیمارستان‌ها استان به زمان دیگر دانست و گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و تخصیص بخش زیادی از ظرفیت بیمارستانی قم به این بیماران، انجام عمل‌های غیرضروری به زمان دیگری موکول این موجب کاهش مصرف خون در این استان در این مدت شده‌است.

نوریان اظهار کرد: نه تنها قم بلکه شبکه خون رسانی کشور نیز با شیوع کرونا، با کاهش مواجه شده‌است که با توجه به نیاز مستمر بیماران مختلف از جمله بیمارانی دیالیزی و تالاسمی و مجروحان ناشی از تصادفات رانندگی، از مردم نوع دوست استان که از سلامت برخوردار هستند، درخواست داریم تا این بیماران را در این ایام تنها نگذارند.

او ادامه داد: توصیه و درخواست ما به اهدا کنندگان و مردمی که از سلامت برخوردار هستند وعلایم بیماری را ندارند، این است که جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون قم مراجعه و نسبت به اهدای خون اقدام کنند.

مدیرکل انتقال خون قم با تاکید بر رعایت مسائل بهداشتی در مراکز انتقال خون این استان تاکید کرد: این مرکز به صورت مستمر ضدعفونی و گندزدایی می‌شود ضمن اینکه پیش از ورود اهدا کنندگان به این مراکز، وسایل مراقبتی فردی شامل دستکش و ماسک نیز در اختیار آنان قرار داده می‌شود.

او گفت: ادامه روند کاهشی اهدای خون درقم موجب می‌شود تا ذخایر خونی استان در هفته‌های آینده در وضعیت بحرانی قرار گیرد.

نوریان با تاکید بر اینکه درحال حاضر شرایط ذخایر خون استان نزدیک به هشدار است، گفت: عبور از شرایط خاص کنونی نیازمند همدلی و یاری رسانی به یکدیگر می‌باشدتا در این شرایط بیماران نیازمند به دریافت مستمر خون دچار مشکل نشوند.

مدیرکل انتقال خون قم با بیان اینکه کسانی که از سلامت ظاهری برخوردار هستند، مشکلی برای اهدای خون ندارند، افزود: شبکه خون رسانی کشور به دلیل کاهش اهدای خون نیاز به اهدای خون دارد.

او با تاکید بر لزوم به همراه داشتن کارت ملی توسط داوطلبان اهدای خون، افزود: تمام افراد بالای ۱۸ سال سن که از سلامت کامل برخوردار بوده و هیچ‌گونه علامتی از آنفلوانزا یا سرماخوردگی ندارند، امکان اهدای خون دارند.

نوریان در ادامه با اشاره به برنامه‌های این اداره کل برای فعالیت در ایام تعطیلات نوروزی گفت: مرکز انتقال خون روح الله قم در ایام تعطیلات نوروز به غیر از روز‌های جمعه و۱۳ فروردین در بقیه روز‌ها از ساعت ۷:۳۰ تا ۱۳:۳۰ پذیرای اهدا کنندگان است.

مدیرکل انتقال خون قم ادامه داد: با توجه به غیرقابل پیش بینی بودن شرایط شیوع کرونا در کشور و استان در روز‌های آینده و ایام تعطیلات نوروزی، درخواست ما ادامه داشتن استمرار اهدای خون در این ایام است.

نوریان افزود: خون و فرآورده‌های آن جایگزین مصنوعی ندارد و منبع دسترسی به آن تنها خون هم نوعان و انسان‌های دیگر است و، چون زمان ماندگاری خون محدود است، امکان ذخیره خون در مدت طولانی وجود ندارد به همین دلیل باید اهدا خون به صورت مرتب و مستمر صورت گیرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس کرونا در ایران حسن قزوینی محمدرضا راه چمنی اشرف غنی مهدی رسول پناه انتقال خون اهدای خون ذخایر خون کروناویروس کرونا در ایران حسن قزوینی محمدرضا راه چمنی اشرف غنی مهدی رسول پناه مدیرکل انتقال خون قم اهدای خون ذخایر خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۴۰۴۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار سیلابی شدن مسیل‌ها در استان تهران/ باد شدید در راه است

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از صدور هشدار زرد هواشناسی برای چهار روز آینده در این استان خبر داد و گفت: شهروندان از حضور در ارتفاعات و حاشیه رودها بپرهیزند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، حامد یزدی مهر؛ مدیرکل مدیریت بحران استان تهران بعد‌ازظهر یکشنبه از صدور هشدار زرد هواشناسی مبنی بر وقوع فعالیت متناوب سامانه بارشی و وزش باد شدید از ظهر دوشنبه 17 اردیبهشت ماه تا روز پنج شنبه 20 اردیبهشت ماه خبر داد و اظهار کرد: در مدت مذکور، وقوع مخاطراتی نظیر بارش باران، رگبار و رعد و برق برای همه استان تهران به ویژه نیمه شمالی و ارتفاعات پیش بینی شده است.

یزدی مهر در خصوص لغزندگی جاده‌ها، آب گرفتگی بعضی معابر و اختلال در ترددها، به ویژه در نیمه شمالی استان هشدار داد و گفت: احتمال سیلابی شدن مسیل‌ها و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها وجود دارد لذا از همه مردم استان تهران و گردشگران احتمالی می‌خواهیم ضمن عدم توقف در بستر مسیل‌ها از حاشیه رودخانه فاصله بگیرند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران در رابطه با وقوع مه و محدودیت دید در گردنه‌های کوهستانی نیز هشدار داد و گفت: با توجه به هشدار زرد صادر شده، امکان لغزش سنگ و ریزش بهمن در ارتفاعات بالادست دور از انتظار نیست لذا از همه عزیزانی که قصد تردد در مناطق کوهستانی را دارند می‌خواهیم در صورت عدم ضرورت از تردد در این محورها خودداری کنند.

وی توصیه اکید کرد که از فعالیت‌های کوه نوردی به ویژه صعود به ارتفاعات بالادست در مدت مذکور خودداری شود و با توجه به احتمال وقوع باد شدید در مدت یاد شده در نیمه جنوبی، غربی و ارتفاعات شرقی در فعالیت‌های عمرانی احتیاط و از تردد کنار سازه‌های نیمه کاره پرهیز شود.

سیلاب در خیابان‌های زابل/ سیستان بارانی شد + فیلم

یزدی مهر بر ضرورت استحکام سازه‌های موقت و سست مانند داربست ها و تابلوهای تبلیغاتی و پاک سازی دهانه پل‌ها لایروبی کانال‌ها و نهرها و آماده سازی و راه اندازی سامانه‌های ضد تگرگ و سایر تجهیزات برای آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی تاکید و عنوان کرد: به همه بهره برداران و پیمانکاران عرصه منابع طبیعی و آبخیزداری توصیه می‌شود تمهیدات لازم را در خصوص هشدار صادر شده بیاندیشند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از ابلاغ هشدار زرد صادر شده توسط هواشناسی به همه دستگاه‌های اجرایی و امدادی عضو ستاد مدیریت بحران خبر داد و گفت: با توجه به هشدار ابلاغی، مدیریت بحران تا پایان فعالیت سامانه های مذکور در آماده باش خواهد بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مصرف این چهار مکمل را بعد از ۴۰ سالگی جدی بگیرید
  • ۲ هشدار هواشناسی برای لرستان/ سامانه بارشی در راه است
  • هشدار سیلابی شدن مسیل‌ها در استان تهران/ باد شدید در راه است
  • هشدار سیلابی شدن مسیل‌ها در تهران
  • اعلام آماده‌باش دستگاه‌های خدماتی البرز در پی اعلام هشدار هواشناسی
  • اشتباه قند خونی درباره دیابت
  • اسرائیل و حماس به توافق آتش بس نزدیک شدند+ جزئیات/ هشدار درباره راه افتادن حمام خون در رفح/شمار شهدای غزه به ۳۴ هزار و ۶۵۴ نفر افزایش یافت
  • هشدار زرد فعالیت سامانه بارشی در خوزستان صادر شد
  • اسرائیل و حماس به توافق آتش بس نزدیک شدند+ جزئیات/ هشدار درباره راه افتادن حمام خون در رفح
  • هشدار زرد هواشناسی برای لرستان/ بارش رگباری در راه است