Web Analytics Made Easy - Statcounter

تحریریه تابناک جهان: محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در سالیان گذشته تلاش گسترده ای برای تثبیت قدرت و جایگاه خود انجام داد و برای رسیدن به این هدف، مجموعه ای از اقدامات متهورانه داخلی و خارجی را در نظر گرفت.

آنچه در میان تلاش های بن سلمان بیش از هر چیزی به چشم آمده است، توسل به اجبار و خشونت در برابر مخالفان و منتقدان خود بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گونه ای که به عقیده بسیاری از ناظران بین المللی، این اقدامات بن سلمان برای تثبیت جایگاه خود، در گذشته این پادشاهی سابقه چندانی نداشته است.

در همین رابطه، دیوید هرست سردبیر وبسایت آمریکایی «میدل ایست آی» در گزارشی در این رسانه نوشت: اقدامات اخیر محمد بن سلمان در دستگیری شاهزادگان سعودی بیش از هر چیز ممکن است قماری باشد که برای تاج و تخت اش هزینه هایی را به همراه داشته باشد. با این حال، ولیعهد سعودی و مشاوران وی ممکن است احمق تر از آنچه باشند تا اشتباهی را که اخیراً با آخرین دستگیری ها مرتکب شده اند متوجه شوند. در ادامه این مطلب آمده است:

این یک سلطنت مطلق بود که به صورت بی رحمانه با مخالفان برخورد داشت. بازداشت های خودسرانه، شکنجه، ناپدید شدن در داخل و آدم ربایی در خارج از کشورخوراک اصلی آن بود. همچنین، وهابیت به عنوان روش بی رحمانه کنترل مذهبی و اجتماعی مورد استفاده قرار گرفت. پادشاهان محبوبیت خود را با دستکاری هایی در داخل و خارج خریداری کردند. اینگونه عمل کرد که پادشاهی - برای چندین دهه - با مشکلات نسبتاً کم درونی مواجه بود.

این پادشاهی توسط شورای شاهزادگان اداره می شود- یعنی فرزندان بنیانگذار آن پادشاه عبدالعزیز- که چیزهای خوبی را در بین خود به اشتراک می گذارد و اطمینان می دهد که هر شاخه از این خاندان سهمی دارد: نایف ها وزارت کشور را بدست آوردند، سلاطین وزارت دفاع، عبدالله ها گارد ملی ، فیصل ها وزارت امور خارجه و طلال ها رسانه ها و ... را در اختیار گرفتند.

رقابت های شدید

هنگامی که بحرانها پیش می آمد، تصمیمات جمعی اتخاذ می شد. یک شورای خانوادگی تشکیل شد و تصمیمات به آرامی و با احتیاط بسیار زیاد  اتخاذ می شد. این پادشاهی کاملاً در خدمت منافع نظامی و نفتی آمریکا در خلیج فارس عمل می کند، اما در درون آن نیز دستورکارهای مستقلی نیز وجود داشت.

اختلافات بر سر جانشینی برای مقایسه با اتفاقاتی که در این هفته رخ داده است نیز وجود داشت، مانند زمانی که ولیعهد فیصل اقتدار پادشاه سعود را در دهه 1960 به چالش کشید. اما اینها سریع و بی سر و صدا برطرف شدند. وقتی سعود این مبارزات قدرت را بازنده شد و مجبور شد از آنجا به خارج از کشور تبعید شود.

اما محمد بن سلمان همه مناسبات و رقابت های سنتی قدرت در عربستان سعودی را دگرگون کرده و دست به خشونت بیشتری در برابر مخالفان و رقبا زده است. او به یمن حمله کرد، جمال خاشقچی را به طرز عجیبی کشت، محمد بن نایف را بازداشت کرد و با گروه های مخالف مذهبی و مدنی نیز برخورد کرد.

در اینجا نگاه کنید که سلطنت سعودی تا چه اندازه با خشونت روبرو بوده است و این لیست فقط مربوط به چند روز گذشته است.

تصمیمات عجولانه

پاکسازی علیه برادر پادشاه و پسر بنیانگذار عبدالعزیز، در نظر گرفته شده است. حملات گسترده ای علیه حوثی ها راه اندازی شد و نیروهای مسلح یمن وابسته به حوثی ها نیز در پاسخ کنترل دو منطقه المهاشمه و السلیله را در استان الجوف در دست گرفتند. مرزهای کشور بسته شده است، زیارت عمره در مکه تنها شش هفته قبل از آغاز ماه رمضان متوقف شد و استان شرقیه نیز تعطیل شد؛ در حالی که فقط تعداد معدودی از ابتلا به کرونا ویروس رسما گزارش شده است. توافق سه ساله با روسیه به هم ریخت و ریاض نفت را به بازار جهانی سرازیر کرد و قیمت آن را در سطحی که از زمان جنگ خلیج فارس در 1991 دیده نشده بود، تنزل داد.

همه این رویدادها به یک مرد می رسد: محمد بن سلمان. او در حال حرکت به سمت فجایع بعدی است. تصمیمات او عواقب زیادی را به همراه دارد بدون اینکه ذره ای به آن بیندیشد.

آنچه واضح به نظر می رسد این است که محمد بن سلمان نظم سنتی حاکم بر پادشاهی سعودی را بهم زده است و به نظر نمی رسد او بتواند نظم جدیدی را مستقر کند که پادشاهی خود را براساس آن مستقر کند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: کروناویروس کرونا در ایران حسن قزوینی محمدرضا راه چمنی اشرف غنی مهدی رسول پناه محمد بن سلمان عربستان پادشاهی میدل ایست آی کروناویروس کرونا در ایران حسن قزوینی محمدرضا راه چمنی اشرف غنی مهدی رسول پناه محمد بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۴۰۹۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد

سفیر ایران در عربستان سعودی در گفتگویی اعلام کرد که امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، علیرضا عنایتی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی در گفتگو با شبکه العربیه اعلام کرد که امسال در موسم حج 90 هزار ایرانی عازم سرزمین‌ وحی خواهند شد.

سفیر ایران در ریاض درباره اعزام عمره گزاران ایرانی به عربستان تاکید کرد که این اقدام در چارچوب مراحل توافقی است که در ماه مارس میان وزرای خارجه دو کشور در پکن منعقد شد.

وی همچنین در این گفتگو بازگشت پروازهای مستقیم بین دو کشور و چندین پرواز عمره را از جمله مراحل اجرای این توافقنامه ذکر کرد.

عنایتی افزود که این پروازها به مدت 20 روز تا قبل از آغاز موسم حج ادامه خواهد داشت و تعداد کل عمره‌گزاران ایرانی تا آن زمان که پروازهای عمره پایان خواهد یافت به 6000 نفر خواهد رسید.

وی در خصوص حج‌گزاران ایرانی در موسم حج امسال نیز گفت: بر اساس توافق میان سازمان حج و زیارت ایران و وزیر امور اسلامی در عربستان سعودی 90 هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد.

روز دوشنبه 3 اردیبهشت ماه پس از گذشت 9 سال وقفه، نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی با استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان، سرکنسول کشورمان و مسئولان حج و عمره ایران و عربستان وارد مدینه منوره شدند.

علیرضا عنایتی سفیر کشورمان در ریاض طی اظهاراتی با ابراز خرسندی از ورود عمره‌گزاران ایرانی پس از یک توقف طولانی، تبادل سفرهای زیارتی را علاوه بر برکات معنوی و روحی، موجب نزدیکی بیشتر دو ملت و استحکام روابط دو کشور دانست.

سفیر کشورمان با اشاره به اشتیاق هموطنان ایرانی براى تشرف به زیارت خانه خدا، مسجد نبوی شریف و حرم مطهر رسول الله و ائمه بقیع علیهم السلام اضافه کرد: به‌لطف الهی و با تلاش‌های مستمر نهادهای ذی‌ربط این امر میسر گردید و به‌امید خداوند این مسیر بعد از حج تمتع با تلاش‌های سازمان‌های ذی‌ربط ادامه خواهد یافت.

عنایتی همچنین از مسئولان پادشاهی عربستان سعودی از جمله وزارت خارجه این کشور برای همکاری‌های مربوطه تشکر کرد.

استقبال سفارت از ورود اولین عمره‌گزاران ایرانی به مدینهآغاز عملیات حج عمره پس از وقفه 9 ساله

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴ / دلار‌های نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان
  • ملک سلمان، پادشاه عربستان بستری شد
  • پادشاه عربستان به بیمارستان رفت
  • کار پادشاه عربستان به بیمارستان کشید؟ | دلیل بستری شدن ملک سلمان
  • پادشاه عربستان بستری شد
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد