Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرونا مهمان ناخوانده این روزهای ایران است که سروصدای زیادی به راه انداخته و حال خوش ایرانیان را در آستانه نوروز ۹۹ ناخوش کرده است؛ مهمانی که بدون دعوت وارد خانه میزبان می‌شود و در برخی موارد باعث اتفاقات ناخوشایند می‌شود.

اما آنانی که این روزها در خط مقدم ستیز با این ویروس مرموز فداکارانه در حال دفاع هستند، از نبود یا کمبود امکانات حفاظتی می‌گویند؛ سفیدپوشانی که مسئول شناسایی و مراقبت از بیماران هستند و پا به پای سایر عوامل درمانی در بیمارستان‌ها تلاش می‌کنند تا جان بیماران مبتلا به کرونا را نجات دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس آمار وزارت بهداشت، تعدادی از پزشکان و پرستاران در چند هفته گذشته بر اثر ابتلا به بیماری کرونا جان خود را از دست داده‌اند؛ ازاین‌رو تامین لوازم پیشگیری از ابتلا به کرونا برای کادر درمانی ضرورتی انکارناپذیر است و باعث می‌شود این قشر از امنیت روانی و پیشگیری لازم برخوردار باشند تا بتوانند با اطمینان و به‌راحتی از مردم و بیماران مراقبت کنند.

در روزهای اخیر اخبار و تصاویری از برخی پزشکان و پرستاران در نقاط مختلف کشور و از جمله قم منتشر شده است که از نبود امکانات و تجهیزات مراقبت شخصی گلایه دارند، همزمان چند نفر از پرسنل درمانی قم طی تماس با خبرگزاری ایرنا از اینکه امکانات حفاظتی در اختیارشان قرار نمی‌گیرد، گله‌مند هستند و بیان کرده‌اند که دانشگاه علوم پزشکی طی دستورالعملی به بیمارستان‌ها ابلاغ نموده تا در تخصیص امکانات حفاظتی بین نیروها درجه‌بندی شود.

در این نامه که نسخه‌ای از آن در اختیار خبرنگار ایرنا قرارگرفته، عنوان‌شده جهت پیشگیری از اسراف، توزیع درست وسایل حفاظت فردی و با توجه به راه انتقال بیماری(قطره‌ای و تماسی) خواهشمند است تمامی پرسنل بیمارستان در دو سطح کم‌خطر و پرخطر سطح‌بندی و بر حسب آن وسایل مورد نیاز در اختیارشان قرار داده شود.

بر اساس این دستورالعمل، پرستاران بخش ICU، پرستاران بخش اورژانس، کارشناسان بی‌هوشی، پزشکان، مراقبان داوطلب در تماس با بیماران و پرسنل خدمات که بیمار یا جسد حمل می‌کند از جمله گروه‌های پرخطر محسوب شده و سایر نیروهای خدماتی، نگهبان، پرستاران بخش که در تماس مستقیم با بیمار نیستند و دانشجویان پزشکی و پرستاری که در تماس مستقیم با بیمار نیستند، از گروه‌های کم‌خطر عنوان‌شده‌اند.

این نامه همچنین، گان ضدآب، شیلد صورت یا عینک و ماسک N۹۵ برای گروه پرخطر و گان و ماسک ساده برای گروه کم‌خطر در نظر گرفته‌شده است.

تعدادی از دانشجویان پزشکی (انترن) که در یکی از بیمارستان‌های استان قم مشغول خدمت است، با انتقاد از این‌که «و ما طبق این نامه شدیم گروه کم‌خطر»، به خبرنگار ایرنا، گفتند: ما شدیم «دانشجوی پزشکی» که ارتباط نزدیک با مریض نداریم! وقت توزیع تجهیزات میشیم دانشجو اما وقت کار کردن، کادر درمان هستیم و اولین کسی که مریض را معاینه می‌کند و می‌بیند ما هستیم.

به گفته آنها، در حال حاضر همان گان و ماسک ساده هم که طبق این نامه شامل حال آنها می شود به آنها داده نشده و ماسک هم عملا باید خودشان تهیه کنند، و این وسیله ساده حفاظتی به انترن ها چه در بخش باشند چه اورژانس و حتی به پرستارهای بخش‌ها هم داده نمی شود و فقط کسانی که در اورژانس و icu کار می کنند از این وسایل حفاظتی دریافت می کنند. 

یکی از کارورزان بیمارستان حضرت معصومه (س) قم گفت: «امروز برای تحویل امکانات حداقلی به بیمارستان مراجعه کردم و با این دستورالعمل مواجه شدم».

وی افزود: البته به دلیل پیش‌بینی چنین شرایطی،  همسرم هفته قبل چند عدد ماسک ان ۹۵ از تهران به قیمت هر عدد یکصد هزار تومان تهیه‌کرده و گان هم باید از بیرون تهیه کنیم.

وی گفت: با چنین امکاناتی چگونه می توان کرونا را سرکوب کرد؟

یکی از نیروهای خدماتی بیمارستان شهید بهشتی نیز به خبرنگار ایرنا، گفت: شرایط کاری ما به‌گونه‌ای است که خواسته یا ناخواسته با تمام بیماران این مرکز در ارتباط هستیم و نمی‌توانیم حضور خود را به بخش‌های خاصی محدود نماییم.

وی افزود: از ابتدای شیوع بیماری کرونا، تامین وسایل حفاظتی جزو دغدغه اصلی نیروهای خدماتی شده است و هر لحظه امکان آلوده شدن ما به این بیماری وجود دارد.

در عین حال یک مسوول در دانشگاه علوم پزشکی قم در اظهاراتی غیر رسمی با رد این گونه درجه بندی کادر درمانی در مراکز قم، در عین حال کمبود وسایل حفاظتی را رد نکرد و گفت که طرح این موضوع در این شرایط کمکی به روند مقابله با شیوع کرونا ما نمی‌کند.

در همین حال رییس کل سازمان نظام پرستاری نیز پیش تر به ایرنا گفته بود: پرستاران در بخش‌های مختلف بیمارستانی از جمله اورژانس‌ها و سایر بخش‌های بستری اولین خط پاسخگویی به بیماران و مراجعه‌کنندگان هستند و باید بدون محدودیت، امکانات حفاظتی کافی را در اختیار داشته باشند، اما اخباری که از برخی شهرها مانند قم و رشت به سازمان نظام پرستاری رسیده که نشان می‌دهد این امکانات طبق پروتکل‌های استاندارد و به میزان کافی در اختیار همه پرستاران قرار نگرفته و گویا مقداری اعمال سلیقه در برخی بیمارستان‌ها دیده می‌شود که به‌هیچ‌عنوان قابل‌پذیرش نیست.   

محمد میرزابیگی افزوده بود: با توجه به اهمیت حفظ سلامت کادر درمانی و پرستاران گله‌مندی از نبود کافی امکانات ایمنی در بین پرستاران بیمارستان‌ها ولو به تعداد یک نفر هم باشد قابل‌اغماض نیست، بنابراین از مسئولان وزارت بهداشت و دستگاه‌های مسئول می‌خواهیم به مدیران بیمارستان‌ها توصیه کنند در امر پیشگیری، ‌ایمنی و سلامت پرسنل خساست به خرج ندهند و به میزان کافی این تجهیزات حفاظتی را که شامل دستکش، ماسک، شیلد محافظ صورت، لباس حفاظتی یکبار مصرف و محلول ضدعفونی‌کننده است، در اختیار پرستاران بیمارستان‌ها قرار دهند.

قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی قم نیز ساعاتی پیش در گفت و گو با ایرنا در خصوص آخرین وضعیت کرونا در قم گفت: تا ساعت ۲۰ روز چهارشنبه ۲۱ اسفندماه، ۸۸۰ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در قم بستری هستند که از این‌ بین از ساعت ۸ صبح تا ۲۰ شب، ۷۸ تن با بهبودی کامل از بیمارستان مرخص شدند.

علی ابرازه  بیان کرد: تعداد بیماران قطعی مبتلا به کرونا تا ساعت ۲۰ روز چهارشنبه ۸۰۴ تن بوده‌است.

وی ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی قم از آن دسته از مردم که با رعایت موازین پزشکی و اصول خود مراقبتی اطرافیان خود را از بیماری و مرگ نجات داده سپاسگزار است و از افراد بی‌مبالاتی که سبب سرایت این ویروس می‌شوند نیز به‌شدت گله‌مند می‌باشد.

وی دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به کمبود شدید ماسک و دیگر اقلام بهداشتی درقم، گفت: دانشگاه علوم پزشکی قم همچنان منتظر دریافت محصولات خطوط تولیدی ماسک و سایر لوازم بهداشتی است ولی هنوز این کالاها در اختیار این دانشگاه قرار نگرفته‌است.

ابرازه یادآور شد: امروز ۳۸ هزار  ماسک از طریق تهران به دانشگاه علوم پزشکی قم تحویل داده شد که به‌هیچ‌وجه نیاز استان را تأمین نکرده و صرفاً مصرف یک روز مراکز درمانی استان می‌باشد.

قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی قم اضافه کرد: مردم در سطح شهر همچنان با کمبود ماسک مواجه هستند.

وی اضافه کرد: به گفته مسئولان استان در شهرک شکوهیه ۱۱ خط تولید ماسک راه‌اندازی شده‌است، همچنین روزانه هلال‌احمر قم ۱۵ هزار و سپاه استان نیز ۷ هزار ماسک تولید می‌کند./

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا ابتلا به بیماری دانشجو دانشگاه علوم پزشکی قم نوروز بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی دانشگاه علوم پزشکی قم امکانات حفاظتی بیمارستان ها کادر درمانی کم خطر بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۴۲۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد

به گزارش «نماینده»، همایون سامه یح در مورد وضعیت ناخوشایند پرستاران، گفت: طی چهار سال گذشته کمیسیون بهداشت و درمان مجلس چندین مرتبه جلسات مختلفی با مسئولان مربوطه در خصوص وضعیت معیشت پرستاران و مهاجرت آنها برگزار کرد تا بتواند این مسئله را ریشه‌ای پیگیری کند.

نماینده مردم کلیمیان در مجلس یازدهم با انتقاد از تورم حاکم در جامعه، افزود: امروز تنها پرستاران و کادر درمانی گلایه مند وضعیت نامناسب حقوقی خود نیستند، شرایط اقتصادی به گونه‌ای است که کارمندان، کارگران و سایر گروه‌های شغلی دیگر از کوچک شدن سفره‌های خود ناراضی هستند، امیدواریم تیم اقتصادی دولت اقدامی عاجلی برای حل مشکلات اقتصادی کشور داشته باشند تا حقوق دریافتی عموم جامعه کفاف مخارج زندگی آنها را بدهد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: زمانی که حقوق کارمند یا کارگری 10 میلیون تومان است و از این مبلغ حدود 9 میلیون آن برای اجاره بهای منزل استیجاری پرداخت می‌کند، چاره‌ای جز انتخاب شغل دوم و سوم و حتی تخلف را ندارد، همه این گزینه‌ها منجربه ایجاد مشکلات متعدد در طولانی مدت خواهد شد.

تناسبی بین حقوق دریافتی و تورم نیست

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر حقوق‌ها متناسب با تورم جامعه نبوده است و همین مسئله مشکلات متعددی را در کشور ایجاد کرده است، یادآور شد: با تمام هشدارهایی که در خصوص عدم تناسب حقوق و تورم در جامعه شاهد هستیم امیدواریم دولت و مسئولان اقتصادی راهکار متناسبی برای این مهم داشته باشند.

افزایش درآمد، رشد صادرات، ورود ارز و رشد نقدینگی بهترین راهکار حل مشکلات اقتصادی است

نجف آبادی با ابزار امیدواری برای برداشته شدن تحریم‌ها خارجی بر علیه ملت ایران که معیشت آنان را تحت تاثیر قرار داده، گفت: بهترین راهکار کاهش مشکلات معیشتی گروه‌های مختلف شغلی افزایش درآمد، رشد صادرات، ورود ارز و رشد نقدینگی است که می‌تواند بسیاری از مسائل و مشکلات عنوان شده را هم پوشانی کند.

نماینده مردم در مجلس یازدهم تاکید کرد: بر اساس نیاز کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی به خدمات بهداشتی و درمانی به خصوص پرستاری، منجر به مهاجرت و یا پذیرش پرستاران ما می‌شود که آنان با مهاجرت می‌توانند امکانات و درآمد بسیار بهتری برای خود رقم بزنند.

کمبود پرستار در کشور جدی است

وی در خصوص تحلیل کمبود پرستاران با توجه به روند فعلی در کشور، گفت: در واقع ما چندین مرتبه به سازمان نظام پرستاری مراجعه کرده و در مورد کمبود پرستار نسبت نیاز کشور و سوء استفاده از پرستاران در بخش خصوصی به دلیل پایین بودن حقوق آنها تذکر داده‌ایم؛ امروز کادر درمانی در بخش دولتی و خصوصی تحت فشار هستند.

این نماینده مجلس با انتقاد از افزایش پرستاران بیکار در جامعه، یادآورشد: متاسفانه دولت با مشکل تامین بودجه برای حقوق پرستاران مواجه است و طبیعتأ زمانی که در بخش دولتی پرستاران ما با این مشکلات مواجه هستند در بخش خصوصی نیز از آنان سوء استفاده می‌شود.

بودجه‌ای برای افزایش حقوق پرستاران نیست

وی با تاکید بر نبود بودجه برای افزایش حقوق پرستاران، اظهار داشت: دولت، مجلس و نظام پرستاری بر این عقیده هستند که باید حقوق پرستاران افزایش یابد اما زمانی که توان دولت در این حد است چه انتظاری می‌توان داشت.

نجف آبادی در پایان با بیان اینکه مشکلات پرستاران منجر به دلسردی آنان می‌شود و سیستم درمانی کشور را دچار مخاطره می‌کند، خاطرنشان کرد: برخی از پرستاران که شرایط مهاجرت دارند استعفا داده و اقدام به خروج از کشور می‌کنند، اما برخی دیگر که شرایط و توان مهاجرت ندارند و به دلایل مختلف از جمله وابستگی به خانواده، عشق به وطن و یا نداشتن مشکلات مالی درکشور ماندگار می‌شوند، اما چنین شرایطی دلسردی و بی‌انگیزگی را برای آنان رقم می زند، بی تردید بی توجهی به مشکلات کادردرمان به ویژه پرستاران منجر به ایجاد مخاطراتی برای سیستم درمانی کشور خواهد شد.

دیگر خبرها

  • بی‌توجهی به مشکلات معیشتی کادر درمان سلامت را به مخاطره می‌اندازد/ دولت توان افزایش حقوق پرستاران را ندارد
  • شهادت ۱۰ هزار زن فلسطینی در جنگ غزه
  • از وضعیت اورژانسی تا مهاجرت‌های اجباری
  • کمبود نیروی پرستاری، یک‌ مسئله جهانی است
  • ادامه موج گسترده مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس / در عمان حقوق یک پرستار ۶ برابر ایران است
  • موج بالای مهاجرت پرستاران؛ عمانی‌ها ۶ برابر ایران حقوق می‌دهند | مقاومت عجیب با وجود کمبود پرستار!
  • درمان رایگان هدیه به کودکان
  • موج مهاجرت پرستاران؛ عمان ۶ برابر ایران حقوق می‌دهد
  • موج مهاجرت پرستاران به کشور‌های خلیج فارس
  • مشکل کمبود پرستار با جذب نبرو حل نمی‌شود/ معیشت بزرگ‌ترین دلیل مهاجرت پرستاران