Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صراط نیوز»
2024-04-29@10:28:46 GMT

پیشنهاد تعدادی از منتخبان مردم به رئیس‌جمهور

تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۴۲۵۰۴

صراط:

تعدادی از  منتخبان مردم تهران در دوره یازدهم مجلس طی نامه رئیس جمهور اعلام کردند که طی بیست روزی که از اعلام رسمی ابتلای جمعی از شهروندان عزیز ایران به ویروس کووید ۱۹ می گذرد حکایت از ایرادات جدی در فهم مساله و سازماندهی امور مقابله با بحران دارد و پیشنهاداتی هم ارائه کردند، متن نامه به این شرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باسمه تعالی

جناب آقای دکتر حسن روحانی

رئیس محترم شورای عالی هماهنگی اقتصادی

باسلام و احترام،

تدابیر اتخاذ شده طی بیست روزی که از اعلام رسمی ابتلای جمعی از شهروندان عزیز ایران به ویروس کووید ۱۹ می گذرد حکایت از ایرادات جدی در فهم مساله و سازماندهی امور مقابله با بحران دارد. ایراداتی که تداوم آن هزینه انسانی و اجتماعی بزرگی بر مردم و حتی نظام سیاسی بار خواهد کرد. ضمن قدردانی از تلاشهای قوای سه گانه و تقدیر ویژه از پرسنل ایثارگر بخش درمان، لازم دانستیم ضمن بیان تحلیل مختصر وضع موجود، باتوجه به تعطیلی مجلس شورای اسلامی، پیشنهاداتی را برای بررسی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی تقدیم داریم:

الف) فهم ناقص مساله

سرعت شیوع ویروس کووید ۱۹ به گونه ای است که اگر بنا بر محدودساختن ابتلای آن و اعمال ضوابط شدید باشد که هست:

اولا وسعت اختلال عمومی در امور جاری، نیازمند الگوی بدیل و ریل جایگزین برای ادامه فعالیتهاست.
ثانیا اختلال فوق، آثار کوتاه مدت شوک گونه ای بر خانوارها، بنگاه های اقتصادی و حتی دولت خواهد داشت و حتی شاخصهای روانی، اخلاقی و جزائی جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.
ثالثا بار کم نظیری بر دوش بازیگران عرصه بهداشت و درمان قرار دارد که با خروج احتمالی از آستانه تحمل نظام سلامت، می تواند مشکل را به سطح خاص برساند.
رابعا مضاعف بودن فشار ذهنی بر جامعه ایرانی از سوی رسانه های معاند، موجب تشدید مساله است.
خامسا با توجه به ضعف انضباط عمومی و بروکراتیک، چشم انداز فروکش کردن مشکل در ایران بیش از کشورهایی همچون چین است.

بر اساس ۵ ملاحظه بالا، کشور نیازمند آن است که دستورکار خود را بر اساس سناریوی بدبینانه تنظیم نماید نه خوش بینی البته امیدواریم با تلاش مردم و مسئولان و بدعای نیکان و پاکان، شر این مساله زودتر از آنچه متصور است، از سر ایران و جهان کوتاه شود.

ب) ضعف تدبیر و سازماندهی

طبق اظهارنظر سازمان بهداشت جهانی در خصوص اعلام بالاترین درجه ریسکهای جهانی، لازم است تدابیر سیاستگذاران ما نیز در بالاترین سطح سازماندهی باشد. متاسفانه نوع تدابیر سیاستگذاران کشور به گونه ای است که گویا غافلگیر شده اند و هیچ سیستم پیش هشدار (Early Warning System) و دستورالعملهای از پیش تعیین شده ای، در شوراهای عالی و نظام پدافند کشور فعال نبوده است. مصادیق این آشفتگی چه در داخل نظام بیمارستانها (که خط مقدم جبهه محسوب می شود) چه در تغییر نظم بخشهای اداری، آموزشی، اقتصادی، مسافرتی و غیره آنقدر زیاد است که خود مجال مستقلی می طلبد. همچنین بی تدبیری در سیاست ارتباطی و اطلاع رسانی، موجب شده اعتماد عمومی و پیوندهای عمودی در سرمایه اجتماعی (بین دولت و ملت) طی بیست روز گذشته شاهد یک سقوط آزاد باشد. اینجاست که معنای فرمایش رسول اعظم (صلوات الله علیه و علی آله) بیشتر هویدا می شود که فرمود «در خصوص امت خودم نه از فقر و ناداری بلکه از سوءتدبیرشان بیم دارم». کووید ۱۹ بیش از هرچیز، از ناکارامدی سیستم مدیریت بحران پرده برداشت و نخستین درس پرهزینه آن باید بازخواست بی اغماض متولیان و نوسازی جدی این سیستم در دوره پس از بحران باشد.

ج) سیاستهای پیشنهادی

با فرض وسعت آثار معیشتی و تداوم آن حداقل تا ابتدای تابستان ۱۳۹۹ و با علم داشتن به تنگناهای بودجه ای کشور، پیشنهادهای اقتصادی زیر را تقدیم می کنیم:

با اعلام جایگزینی و طولانی ساختن تعطیلات پس از عید سعید فطر یا دهه آخر شهریور (بسته به زمان فروکش کردن بیماری) به جای فروردین، فرصت رونق بازارها و گردشگری را زنده نمایید. در مقابل تا اول خردادماه از ابزار جریمه سنگین و ابطال کارت سوخت، برای تردد بیرون از حوزه شهری پلاک بومی، استفاده شود (البته برای خودروهای سواری شخصی نه تاکسی های بین شهری و وانتها و کامیونها).
کارت اعتباری خرید شش ماهه بابت خرید محصولات خوراکی از فروشگاه های زنجیره ای کشور به سرپرستان خانوارهای بیکار (که از بیمه بیکاری استفاده نمی کنند) تخصیص داده شود و از محل منابع کاستن از میزان ارز ترجیحی و منابع بند۱۳ نامه تامین شود.
از اسفند ۱۳۹۸ به مدت چهار ماه، هزینه آب و برق و گاز مصرفی خانوارهای تحت پوشش نهادهای حمایتی یا زیرخط فقر شناسایی شده توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مورد بخشودگی قرار گیرد. هزینه قبوض اصناف نیز با شش ماه تاخیر قابل وصول باشد.
از منابع بند ۱۳ نامه اولا برای مبالغ تشویقی پرسنل بخش درمان و ثانیا برای افزایش دوماهه یارانه معیشتی سه دهک پایین که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز فاصله این دهکها را با دهکهای بالاتر در گردش حسابهای بانکی ۶ ماهه معنادار می داند، استفاده شود.
اقدام لازم برای طی تشریفات قانونی جهت تخفیف و تقسیط ۴ماهه (تا اول تابستان ۱۳۹۹) خانوارها و بنگاه هایی که مستاجر دولت، شرکتهای دولتی، بخش عمومی غیردولتی و امثالهم صورت گیرد.
باهدف ارتقاء توان تامین مالی خرد از مجاری رسمی، امکان وثیقه سپاری جریان نقدی یارانه نقدی و  معیشتی خانوارها برای اخذ تسهیلات از بانکها یا ضمانت سایرین فراهم شود.
نیمی از حق بیمه سهم کارفرما مربوط به اسفند ۱۳۹۸ و بهار ۱۳۹۹ برای بنگاه های اقتصادی بخش خصوصی و اصناف، مشروط بر عدم اخراج کارگران و پس از اعلام کلیه حسابهای باکی خود، بخشوده و از محل منابع بند۱۳ نامه توسط دولت پرداخت شود.
ضمن تنفس چهار ماهه (اسفند ۱۳۹۸ تا پایان خرداد ۱۳۹۹) در خصوص اقساط بانکی بنگاه های اقتصادی بخش خصوصی و اصناف، چکهای برگشتی این کسب وکارها به عنوان سابقه اعتباری بد در نظر گرفته نشود. 
بالحاظ کاهش محسوس خرید از ۳ونیم میلیون واحد صنفی، تسهیل و تشویق تعامل کسب وکارهای خرد و سنتی با فروشگاه های اینترنتی بزرگ در دستور کار فوری قرار گیرد.
پایش مستمر وضعیت زنجیره تامین کالاهای اساسی و استراتژیک بسیار ضروریست. راه اندازی و تکمیل سامانه جامع انبارها در این خصوص توصیه می شود، امری که اگر پیشتر جدی گرفته می شد در خصوص کمبود ماسک، شوینده و دستکش نیز به کمک کشور می آمد.
سررسید پرداخت مالیات بر ارزش افزوده مربوط به دوره چهارم سال ۱۳۹۸ و کلیه عملیات اجرایی وصول مالیات مستقیم سال جاری و همچنین مهلت تسلیم گزارش حسابرسی تا پایان تابستان سال آتی به تعویق بیفتد.
تمدید یا تجدید کلیه مجوزهای کسب یا کار مشروط به عدم تخلف صاحب کسب وکار، بدون نیاز به ادارات دولتی فقط برای یک دوره تمدید شود و احتیاج به اخذ گواهی پرداخت مالیاتی نداشته باشد.
با توجه به اثر بندهای فوق بر کاهش موقت درآمد دولت در شرایط تنگنای صادرات نفت و میعانات، پیشنهاد می شود بدلیل کاهش سفرها و مصرف داخلی فرآورده و فراهم شدن امکان صادرات روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین، کل سرفصل درآمدهای ناشی از صادرات فرآورده های نفتی از جدول ۱۴ لایحه بودجه ۱۳۹۹ به سرفصل واگذاری دارائی های سرمایه ای درون منابع بودجه عمومی دولت منتقل شود و در مقابل از بخشی مصارف آن کاسته شود (مانند ردیف رقم ۲۹ هزار میلیارد تومان در طرف مصارف). تسهیل در استفاده از فرصت های تامین مالی بین المللی نیز قابل بررسی است.
اگر دولت الکترونیک مهیا شده بود بخشی از تماسها و ابتلا به کرونا صورت نمی گرفت یا در شرایط کنونی، منجر به اختلال امور اقتصادی و آموزشی و غیره نمی شد. با اعلام بهار سال ۱۴۰۰ به عنوان موعد جشن تکمیل دولت الکترونیک، زمینه را برای کاهش پایدار تردد و مراجعه مردم و فعالان اقتصادی به دستگاه های اجرایی فراهم نمایید.

با آرزوی توفیق در مسیر خدمت به مردم عزیز ایران و نظام جمهوری اسلامی.

 

الیاس نادران

سید احسان خاندوزی

مجتبی رضاخواه

مالک شریعتی

مجتبی توانگر

از منتخبان مردم تهران در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی

رونوشت:

جناب آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس محترم قوه قضائیه

جناب آقای دکتر علی لاریجانی، رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

منبع: صراط نیوز

کلیدواژه: ویروس کووید ۱۹ یازدهم مجلس رئیس جمهور صراط کووید ۱۹

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۴۲۵۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: گشت ارشاد مدیران باید در دستورکار وزرا باشد

آفتاب‌‌نیوز :

سید ابراهیم رئیسی در جلسه عصر امروز - یکشنبه - هیات دولت، سرکوب شدید اعتراضات دانشجویی ضدصهیونیستی و ضرب و شتم و بازداشت اساتید و دانشجویان در دانشگاه‌های غربی به‌ویژه در آمریکا را برگ دیگری از رسوایی مدعیان آزادی بیان عنوان و تصریح کرد: امروز به برکت خون مطهر شهدای مظلوم غزه چهره واقعی تمدن غربی بیش از پیش برای مردم جهان آشکار و مشخص شده است که مدعیان آزادی بیان، به چیزی غیر از حفظ سلطه‌گری خود پایبند نیستند.

رئیس جمهور در ادامه، خیزش دانشجویان، اساتید و نخبگان غربی در حمایت از مردم مظلوم غزه را رویدادی بزرگ و دارای ابعادی گسترده توصیف کرد و ضمن تقدیر از نقش‌آفرینی رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی در آشکار کردن و به تصویر کشیدن ماهیت بدون روتوش غربِ مدعی افزود: بدون تردید این خیزش و بیداری در مقابل ظلم و جنایت و سلطه‌گری با اعمال خشونت، ضرب و شتم و بازداشت اساتید و دانشجویان حامی مظلومین غزه خاموش نخواهد شد.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود در جلسه امروز هیات دولت با تاکید بر اهمیت موضوع کنترل و نظارت مدیران بر عملکرد زیر مجموعه خود، تصریح کرد: آنچه از ابتدای دولت نیز تحت عنوان گشت ارشاد مدیران مطرح شد تاکیدی بر اهمیت موضوع نظارت درون سازمانی بر عملکردها، پیش از نظارت و بازرسی از سوی دیگر نهاد‌ها بود که باید به صورت ویژه در دستور کار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد.

رئیس جمهور در ادامه ضمن ابراز رضایت از گزارشات مسئولان اقتصادی دولت درباره کاهش تورم، کنترل و کاهش رشد نقدیندگی و کاهش قیمت ارز، استمرار این روند را نیازمند کنترل و مراقبت ویژه دستگاه‌های مربوط دانست و در این راستا تشکیل منظم شورای اقتصاد و ستاد تنظیم بازار را ضروری دانست.

رئیسی همچنین برنامه بازدید خود از مناطق ۱۷ و ۱۸ شهر تهران را اقدامی در راستای سفر‌های استانی و ارتباط نزدیک با مردم این مناطق به منظور پیگیری و رفع مشکلات‌شان دانست وبا بیان اینکه حضور مسئولان در میان مردم و ارتباط نزدیک با آن‌ها از نظر اثرگذاری هیچ جایگزینی ندارد، از همه وزرا خواست ضمن توجه ویژه به ارتباط‌گیری با مردم و شنیدن مشکلات و مطالبات آن‌ها برای آن بخش از مردم جامعه که امکان ارتباط مستقیم با دولتمردان ندارند نیز برنامه‌ریزی کنند.

رئیس جمهور ناظر به گزارش وزیر راه شهرسازی درباره ضرورت اصلاح نقاط حادثه خیز در جاده‌های کشور، تصریح کرد: اقتضای قانون و تدبیر نیز آن است که ما با پیشگیری قبل از وقوع حادثه نسبت به رفع زمینه‌های آن اقدام و تا جایی که امکان دارد از وقوع خسارات و حوادث جلوگیری کنیم.

در ابتدای این جلسه معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به حضور و بازدید رئیس جمهور محترم و تعدادی از وزرا در مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران، این اقدام را اولین برنامه از سلسله برنامه‌های بازدید از مناطق مختلف پایتخت به منظور پیگیری و رفع مشکلات مردم تهران هم راستا با برنامه سفر‌های استانی دانست و از تداوم آن در دیگر مناطق تهران با توجه به تراکم جمعیتی موجود در پایتخت خبرداد.

معاون اجرایی رئیس جمهور همچنین با اشاره به ورود دولت به موضوع کالا‌های رسوبی در بنادر و گمرکات با دستور رئیس جمهور گفت‌: با اقدامات صورت گرفته میزان رسوب کالا در بنادر و گمرکات به حداقل ممکن رسیده و از میزان متوسط دنیا هم پایین‌تر است که این از دستاورد مهم دولت در دو سال و نیم گذشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: مشکل معدود کالا‌هایی که از این فرایند باقی‌مانده بود نیز با پیگیری جدی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزیر جهاد کشاورزی در چند روز اخیر حل و فصل و مقرر شد این کالا‌ها یا مرجوع شده یا برای مصرف دامی به کشور وارد شود.

وزیر جهاد کشاورزی نیز در گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای حل و فصل محموله حاوی روغن در بندر عباس که مورد تاکید جدی رئیس جمهور بود گفت: از سه کشتی حامل روغن که از سال ۹۹ وارد بندر عباس شده بودند، محموله دو کشتی از سازمان غذا و دارو مجوز گرفته و ترخیص شده‌اند و محموله سوم که مورد تایید مراجع ذی‌صلاح قرار نگرفت، نیز با پیگیری‌ها صورت گرفته از سوی معاون اول رئیس جمهور، مالک محموله پذیرفت با پرداخت هزینه بارگیری و حل و نقل، محموله سوم را مرجوع کند.

 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در جلسه امروز به تقدیر رهبری معظم انقلاب از نظام سلامت کشور به‌عنوان یکی از قوی‌ترین و بی‌نظیرترین نظامات سلامت در منطقه و همچنین خدمات وسیع درمانی و پزشکی به مناطق محروم که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی‌نظیر است اشاره کرد و گفت‌: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تلاش مضاعف این روند را ادامه خواهد داد و با بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های نظارت بر سلامت و درمان به صورت مستمر سلامت مردم را پایش و کنترل می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی نیز گزارشی از بهره برداری از ۸ هزار ۴۰۰ واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن در استان آذربایجان شرقی ارائه کرد و گفت: خوشبختانه تا امروز عملیات اجرایی ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار واحد مسکونی در بخش‌های مختلف از جمله ۲۶۴ هزار واحد در بافت فرسوده و ۵۰۰ هزار واحد روستایی آغاز شده و در فرایند ساخت قرار دارند و همچنین ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ مسکن مهر نیز تحویل شده است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین به اقدامات صورت گرفته در اصلاح و رفع نقاط حادثه خیز جاده‌ای در دولت مردمی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۷۲۵ نقطه حادثه‌خیز جاده‌ای اصلاح و رفع شده و امسال با هدف‌گذاری صورت گرفته بنا داریم مشکل نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای را تا حد زیادی حل کنیم که البته این مهم به ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وزیر دادگستری نیز در این جلسه از به صفر رسیدن پرونده پرداخت دیه از بیت المال خبر داد و افزود: در سال گذشته برای اولین بار در این دولت توانسته‌ایم پرونده پرداخت دیه‌هایی که به عهده دولت بوده با کمک سازمان برنامه و بودجه به صفر برسانیم و درصدد هستیم مشکل تعداد اندکی از پرونده‌های باقی‌مانده که دارای اشکال و ایراده بوده نیز رفع کنیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • رئیس‌جمهور با یک خط می‌تواند فیلتر را بردارد
  • رئیسی: گشت ارشاد مدیران باید در دستورکار وزرا باشد
  • نبیه بری: منتظر دریافت پیشنهاد فرانسه درخصوص کاهش تنش هستیم
  • رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: آواربرداری از خرابی 10 ساله زمانبر است/ سیاست های اقتصادی دولت ثمر داده/ کشور به مدت یک دهه دچار عقب‌ماندگی بود
  • هزینه فایده سفر رئیس جمهور به پاکستان
  • کالا‌های اساسی با وجود پرداخت ارز ترجیحی با قیمت ۲ تا ۳ برابری به دست مردم می‌رسد
  • چرا رئیس‌جمهور به بازدید از تهران آمد؟
  • مجلس پیگیر اجرای سند تحول رئیس‌جمهور در حوزه ارز است
  • مجلس به دنبال اجرای سند تحول رییس جمهور در حوزه ارز است
  • معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف پاسخ داد