Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-05@02:25:39 GMT

با کمترین هزینه خانه تکانی کنید

تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۴۴۵۳۴

با کمترین هزینه خانه تکانی کنید

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، فارغ از خبر‌های مبنی بر ویروس کرونا که همه جا را فرا گرفته است؛ این روز‌ها هر لحظه که به پایان سال نزدیک می‌شویم و نفس‌های زمستان به شماره افتاده و تعطیلی ناشی از همه گیری ویروس کرونا همه را مجبور به خانه نشینی کرده است و شاید بعضی از ما فارغ از این خبر‌ها از این فرصت استفاده کرده و به فعالیت هر ساله این روز‌ها یعنی خانه تکانی بپردازیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با پایان زمستان و نوید فصلی نو همه ما دلمان می‌خواهد همه چیز را نو کنیم از لباس و وسایل خانه گرفته تا شست و شوی فرش‌ها، پرده‌ها و البته دور ریختن وسایل قدیمی و جایگزین کردن آن‌ها با خرید وسایل نو، اما مسئله مهم در خانه تکانی‌های عید هزینه‌های ناشی از این فرآیند است.

اصولاً فرآیند خانه تکانی عید کاری است که نیازمند زمان است و گاه خیلی از ما یک تنه و به تنهایی به جنگ گرد و غبار و کثیفی‌ها می‌رویم و گاهی هم هزینه‌های زیادی صرف انجام این کار می‌کنیم که هردوی این فرآیند‌ها اشتباه است، چرا که با صرف هزینه‌های گزاف خانه تکانی و یا خرید وسایل غیر ضروری برای منزل جیبمان هم خانه تکانی می‌شود و با تنهایی کار کردن گاه باید بیماری‌های مختلفی را تحمل کنیم.

درست است که به محض شنیدن نام خانه تکانی اولین راهی که به ذهن ما می‌رسد رفتن به سراغ یکی از شرکت‌های خدماتی و خرید چند نوع وسیله است، اما همانطور که گفتم این کار وابسته به خانه تکانی جیب نیز می‌شود و باید بگوییم همیشه ساده‌ترین راه بهترین راه نیست و ممکن است با انجام دادن این کار‌ها خانه بسیار تمیزی داشته باشید، اما زیر قولی که بابت حذف هزینه‌های اضافی و خرج و مخارج به خود داده بودید زده‌اید؛ این در حالی است که راه‌های دیگری هم برای داشتن یک خانه تمیز و قشنگ و در عین حال حس خوب مدیریت کردن هزینه‌های مالی خانواده هم وجود دارد البته برای این کار و بهره مندی از سلامت جسم و روح خودتان، مدیریت اقتصادی و تمیزی منزل نیازمند برنامه ریزی و تشخیص به موقع هستید.

این برنامه ریزی‌ها می‌توانند به شما کمک کنند که افسوس اینکه چرا این وسیله را خریدم یا چرا تا این اندازه خودم را برای خانه تکانی خسته کردم را نخورید و بتوانید با لذت از این روز‌ها گذر کنید و البته به تمامی کار‌ها و فعالیت‌های خود برسید.

احساس قدرتمندی ممنوع!
همه ما با شروع خانه تکانی احساس قدرتمندی می‌کنیم و می‌خواهیم همه کار‌ها را خودمان به تنهایی انجام دهیم غافل از اینکه با مشارکت دیگر اعضای خانه هم حس همدلی و مهربانی را در سایر اعضای خانواده بیش از پیش کرده‌اید و هم به فرایند انجام کار‌ها سرعت بخشیده‌اید.

تجربه نشان داده است شست و شوی کف پوش‌ها و تمیز کردن دیوار‌ها کار سنگینی است و شما می‌توانید به جای اینکه از شرکت‌های نظافتی برای انجام این کار کمک بگیرید و هزینه‌های بعضاً بالایی را پرداخت کنید با همکاری همه اعضای خانواده این کار‌ها را به خوبی و با آرامش انجام داده.

پس از مشارکت بیایید یک لیست از لوازمی که نیازمند شست و شو هستند تهیه کنید برای مثال اگر به توانایی لباس شویی خود برای شست و شوی پرده‌ها اطمینان دارید می‌توانید این کار را خودتان انجام دهید و البته باید بدانید که اگر آن‌ها را نم دار آویزان کنید به همان حالت قبلی بر می‌گردد و شکل خود را حفظ می‌کند این کار را می‌توانید درباره سرویس‌های خواب و یا لباس‌هایی که نیازمند شست و شو هستند نیز انجام دهید و شما از هزینه ۳۰ تا صد هزار تومانی خشکشویی در امان مانده‌اید.

البته این را بدانید که اگر اطمینانی به شست و شوی این وسایل به دست خود ندارید باید این کار را کنار گذاشته چرا که خرید یکی از این وسایل به صورت نو و جدیدش متحمل هزینه بسیار بالایی است.

بدون هزینه خانه تکانی کنید
خلاقیت را در خانه تکانی دست کم نگیرید؛ شما با خرج کردن کمی خلاقیت و به کارگیری سلیقه می‌توانید به آن شکلی که دوست دارید خانه را تغییر دکوراسیون دهید و چهره جدیدی به فضای داخلی منزلتان ببخشید.

البته اگر شما هم ساده‌ترین راه را برای بخشیدن چهره جدیدی به منزل یعنی خرید وسایل نو را انتخاب می‌کنید که هیچ مبارکتان باشد، اما اگر به دنبال راهی ساده و کم هزینه هستید راهی برای شما وجود دارد.

مثلاً اگر نمی‌خواهید هزینه‌های زیادی را صرف عوض کردن ظروف داخل ویترین‌های خانه کنید می‌توانید ظرف‌هایی که کمتر از آن‌ها استفاده می‌کنید جایگزین ظرف‌های قبلی کنید و یا با وسایل کوچکی به ویترین خود رنگ ببخشید این موضوع درباره مبلمان هم صدق می‌کند و اگر هزینه بالای عوض کردن مبلمان را می‌خواهید صرف مخارج مهمتری کنید می‌توانید با اضافه کردن چند کوسن رنگی آن‌ها را از شکل تکراری همیشگی خود دور کنید.

این کار را می‌توانید در ابعاد گسترده‌تر هم انجام دهید به این شکل که پارچه‌های مبلمان را عوض کرده و یا به چوب‌های آن جلاء ببخشید این تغییرات در مورد کابینت‌های آشپزخانه یا کمد‌های لباس هم صدق می‌کند.
اگر به دور و بر خود نگاه کنید می‌بینید که وسایل زیادی وجود دارد که به اقلام همیشگی و تکراری اضافه کنید تا رنگ و روی جدیدی به آن‌ها ببخشید.

فرش‌ها را دریابید
شاید اولین کاری که هر یک از ما در فرایند خانه تکانی انجام می‌دهیم شستن فرش‌ها باشد این یک مورد از آن دسته مواردی است که اکثر ما به دلیل محدودیت فضای مکانی برای شست و شوی فرش‌ها باید به سراغ قالیشویی‌ها برویم.

در گذشته این یک کار در حیاط جمع و جور خانه‌ها و با کمک بچه‌ها انجام می‌شد و صدای قهقهه و شادی و آب بازی آن‌ها تا چند کوچه آن طرف‌تر می‌رفت و البته کار شستن فرش‌ها نیز به خوبی انجام می‌شد، اما با گذشت زمان و امروز که خانه‌ها کوچک شده‌اند و دیگر خبری از آن حیاط نقلی و جمع و جور نیست باید به سراغ قالیشویی‌ها رفته و این کار را به آن‌ها بسپارید؛ این نکته را فراموش نکنید که این کار را باید از چند روز و یا چند ماه قبل از روز‌های پایانی سال انجام دهید چرا که در روز‌های پایانی به دلیل ازدحام همه قالیشویی‌ها هم سرشان شلوغ است و ممکن است کار شما به خوبی انجام نشود.

در حال حاضر شست و شوی هر متر مربع فرش ماشینی بیشتر از ۴ متر از متری ۶ تا ۳۰ هزار تومان است و برای هر متر مربع فرش دستباف بیش از چهار متر مربع بسته به نوع و مدل فرش بین ۱۲ تا ۴۰ هزار تومان است که به شست و شو و نوع مواد شوینده بستگی دارد؛ همانطور که می‌بینید این کار مستلزم پرداخت هزینه است، اما با همان برنامه ریزی که گفتیم می‌توانید این هزینه را نیز مدیریت کنید مثلاً اگر فرش‌های شما تمیز است و نیازی به شست و شو ندارد هیچ الزامی برای این کار نیست.

هنر دور ریختن در خانه تکانی!
گاه وسایل بی استفاده‌ای خود را در گوشه و کنار منزل قائم کرده‌اند که از چشم شما دور مانده و جای زیادی را اشغال کرده‌اند غافل از اینکه این هنر شماست که تشخیص دهید کدام وسیله به درد بخور و کدام یک بلااستفاده است.

پس همین حالا سری به کمک‌های لباس‌ها بزنید آن‌هایی که اندازه تان نیست و یا به هر دلیلی دیگر دوستشان ندارید را جدا کنید به این فکر کنید که می‌توانید آن‌ها را در اختیار افرادی قرار دهید که بیشتر از شما به آن احتیاج دارد، کتاب‌ها و جزوات جمع آوری شده حاصل از یک ترم تحصیلی دانشگاهی و یا سال قبل مدرسه را می‌توانید به امکانی که مخصوص بازیافت کاغذ هستند تحویل دهید؛ پس از انجام این کار‌ها خواهید دید که تا چه اندازه کمدهایتان جادار‌تر و اتاق و منزل خلوت‌تر شده است.
به بیان ساده‌تر تشخیص و دور ریختن وسایل بلااستفاده در منزل یک هنر است که باید به دقت انجام شود، برای این کار می‌توانید به این گوشه و کنار خانه نگاه کنید خواهید دید وسایلی موجود است که از نظر شما قابل استفاده نیست و می‌توانید آن‌ها را به افرادی که به آن نیاز و یا علاقه دارند ببخشید.

منبع: مهر

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خانه تکانی ترفندهای خانه داری خانه تکانی انجام دهید شست و شوی شست و شو روز ها کار ها فرش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۴۴۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کوه‌ها هم ترک برمی‌دارند!

زندگی مشترک آغاز تجربه‌ای جدید است. زوج‌های جوان وارد فضایی می‌شوند که قبل از این تجربه‌اش نکرده‌اند. به همین دلیل هم ممکن است در مقطعی از زندگی به ویژه مراحل اولیه آن، اختلافاتی باهم پیدا کنند. در این شرایط هیچ چیز به اندازه شناخت اخلاق و درک طرف مقابل به دادمان نخواهد رسید.

 در گزارش پیشین برای بهتر درک شدن خانم‌ها توسط آقایان چند نکته ساده، اما مهم آورده‌ایم. این بار، اما قرار است چند نکته برای خانم‌های عزیز بگوییم تا بیشتر ستون‌های خانه‌شان را درک کنند و بیشتر هوایشان را داشته باشد.

 همین اول کار برایتان یک حدیث از امام علی علیه السلام آورده‌ایم تا بدانید هوای همسر را داشتن چقدر ارزشمند است. ایشان می‌فرماید: «جهاد زن خوب شوهرداری کردن است.»

*با کلمات شما همسرتان اورست را فتح می‌کند!

همسرتان تنها فردی است که قرار است تا آخر عمر در کنارش باشید، یعنی مهم‌ترین فرد زندگی‌شما، بنابراین با زبان گرم و شیرین به همسرتان انرژی و نشاط هدیه کنید. همانقدر که باید شیرین زبانی کنید همانقدر هم باید از زبان تند و تیزتان خودداری کنید. 

یک بانوی دلسوز مراقب گفته‌هایش هست و هنگامی که با همسرش صحبت می‌کند کلمات را با آرامش به زبان می‌آورد. وقتی همسرش با عصبانیت حرف می‌زند، او را با کلمات ملایم و عاشقانه خلع سلاح می‌کند.

«زهرا رستگار مقدم» کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق می‌گوید: «وقتی مرد‌ها احساسی شوند، فکر می‌کنند اورست را فتح کردند، با حرف‌های زیبا بمب بارانشان کنید. 

وقتی از احساسات خوبشان تعریف شود، بازدهی محبتشان چندین برابر می‌شود. اگر می‌بینید همسرتان روز بدی داشته و بدون دلیل قانع کننده‌ای دنبال دعوا‌های زناشویی می‌گردد، به او بگویید حق دارد که ناراحت و بی‌حوصله باشد. جمله «عزیزم حق با توست» یک روش ساده ولی بسیار مفید برای خلع سلاح طرف مقابل و پیشگیری از دعوا‌های زناشویی بی‌معنی است. بعد از گفتن این جمله همسرتان حرفی برای گفتن ندارد و شما به طور کاملا نامحسوس حرف آخر را زده‌اید.»

*منت گذاشتن ممنوع!

برخی از خانم‌ها یک اخلاق بد دارند و آن منت گذاشتن است. به عنوان مثال هر روز به خاطر خرید جهیزیه، پختن شام و انجام کار منزل، نگهداری بچه‌ها و ... بر سر همسرشان منت می‌گذارند. در حالی که این حرف ها، ناخواسته پایه‌های زندگی‌تان را سست می‌کند. هرگز زندگی را بر اساس منت گذاشتن پایه‌ریزی نکنید، اینکار باعث می‌شود مرد از شما دوری کند و همان اتفاقی بدی که نباید بیفتد، برایتان رقم بخورد. فراموش نکنید زندگی زوجین یعنی اینکه «دیگه ما هر چی داریم به هر دو تعلق دارد» پس نگوییم این مال من است این مال توست...

*از رفتار‌های مردانه پرهیز کنید

اصلی‌ترین دلایل متمایل شدن یک مرد به یک خانم «زنانگی داشتن» اوست. از مدل راه رفتن‌تان تا نگاه کردن و لباس پوشیدن‌تان، همه اینها برای یک مرد مهم است و اگر هر کدام از اینها حالتی مردانه داشته باشد، اصلا خوشایند نیست. مردانه رفتار کردن باعث نمی‌شود یک مرد احساس راحتی بیشتری پیدا کند و کاملا برعکس جواب می‌دهد.

*وقتی کوه‌ها ترک برمی‌دارند!

خانم عزیز هرگز به شوهرتان اهانت نکنید و او را سرزنش نکنید، بلکه برعکس نهایت احترام را برایش قائل باشید و اعمال نیکش را تائید و او را تشویق کنید. وقتی همسرتان درمورد کار، دوستان یا موضوعی صحبت می‌کند، به او توجه کنید. این نشان می‌دهد به نگرانی، علایق و عقاید او احترام می‌گذارید. هیچ چیز بیش از این او را راضی و شاد نمی‌کند.

مرد‌ها مانند کوهی هستند که با بی‌احترامی همسرشان تَرَک برمی‌دارند. رستگار مقدم می‌گوید: «خانمی که به همسرش احترام نمی‌گذارد و او را دست کم می‌گیرد، بدون شک خانه‌اش مثل جهنمی است که پرخاشگری‌ها و ناسازگاری‌های همسرش را با دست‌های خودش به خانه آورده است.»

*دلربایی واقعی این است

امام صادق علیه السلام می‌فرماید: «بهترینِ زنان، زنی است که برای شوهرش خوشبو باشد.» زنی که برای همسرش خودش را آرایش و زیبا می‌کند. اما در هر چیزی توجه به افراط و تفریط مهم است و خانمی که همه کار‌ها را رها کرده و فقط به پوشش و آرایش و عشوه و ناز کردن پرداخته این خانم دلربا نیست، بلکه نوعی تنبلی و فرار از مسئولیت است. خانمی دلربایی دارد که مدیریت زندگی و اهمیت دادن به ظاهر را با هم انجام دهد.

*همسرتان آدم آهنی نیست

جمله‌ای که باید همواره ورد زبان‌تان باشد، تشکر از همسر است. وقتی همسرتان کار‌های مردانه‌اش را انجام می‌دهد، پیش خودتان نگویید به وظیفه‌اش عمل کرده و نیازی به تشکر نیست. فکر نکنید مردتان به خاطر دست‌های قوی و توانایی‌های مردانه‌اش نیازی به شنیدن تشکر ندارد. در ازای هر قدمی که برای شما و زندگی مشترک‌تان برمی‌دارد، از او تشکر کنید. به او نشان دهید که متوجه هستید برای شما چه کار‌هایی انجام می‌دهد. 

رستگارمقدم می‌گوید: «جملات ساده‌ای مانند «ممنون که مرا صبح‌ها تا ایستگاه اتوبوس می‌رسانی» و «متشکرم که با تمام خستگی‌ات، خرید‌های خانه را انجام می‌دهی»، برای او بسیار انرژی بخش خواهد بود. یا مثلا همسرتان با کلی خستگی از کار و فعالیت روزانه به خانه می‌رسد خانم محترم و با درایت؛ توقع نداشته باشید که همسرتان همه خستگی‌هایش را پشت در بگذارد. همسرتان آدم آهنی نیست، خانه‌ای که شما بانوی آن هستید، بهترین مکان به آرامش رسیدن است، اجازه بدید کمی تجدید قوا کند بعد می‌توانید مسائل و مشکلات خودتان را آن هم با سیاست‌های خاصی برایش مطرح کنید.»

*مامان بازی ممنوع!

برخی از خانم‌ها مثل بچه‌ها دائما به مرد هرچیزی را گوشزد می‌کنند و مدام مثل یک مادر به همسرش «بُکن و نکن» می‌کند. مثلا زنگ می‌زند به همسرش، به او می‌گوید: «دخترمان داره تعطیل میشه، دم در مدرسه‌اش منتظرش نگذاری‌ها، یا خانوم رفته مسافرت زنگ میزنه به مرد میگه ۹ شب یادت نره اشغال را دم در بزاری ها. یا به او می‌گوید یادت باشه بری حموم یا یادت باشه فلان کار را بکنی و…دقیقا مثل بچه‌ها. درحالی که یک خانم با سیاست در رفتارهایش رعایت می‌کند که مادرِ شوهرش نباشد.

*سرزنش و سرکوفت؛ آفت زندگی

یکی از رفتار‌های مخربی که اثرات زیان‌آور و جبران‌ناپذیری بر روابط بین همسران جوان به خصوص در دوران عقد دارد، سرزنش و تحقیر و خرد کردن شخصیت یکدیگر است: «صد بار گفتم این کار رو نکن، گوش نکردی حالا بکش، تو همینی دیگه، می‌دونستم این جوری میشه، بفرما اینم نتیجه هنر جناب‌عالی.» 

کارشناس ارشد فقه و مبانی حقوق می‌گوید: «اگر همه ما می‌توانستیم گاهی خود را به جای طرف مقابل‌مان بگذاریم، شاید خیلی از مشکلات و مسائل لاینحل زندگی هرگز اتفاق نمی‌افتاد. سرزنش و سرکوفت زدن به یکدیگر یکی از بزرگ‌ترین آفت‌های زندگی زناشویی به شمار می‌رود.»

*این ۵ ویژگی از شما بهترین می‌سازد

از منظر امام رضا علیه السلام بهترین زن، پنج ویژگی دارد: «آسان‌گیر؛ نرم‌خو؛ موافق و همراه؛ هر وقت شوهرش خشمگین شود، خوابش نبرَد تا وقتی که شوهر از او رضایت پیدا کند؛ هر موقع شوهرش بیرون برود، از خانه و خانواده‌اش در نبود او مراقبت کند. اینطور زنی، یکی از مأموران خداست و مأمور خدا ناامید نمی‌شود…» 

در این گزارش چند نکته درگوشی برای خانم‌های خانه آوردیم تا هرچند ناچیز در بهتر شدن زندگی کمکی کرده باشیم؛ این قبیل گزارش‌های همسرانه را در ادامه بیشتر برایتان روایت می‌کنیم.

منبع: فارس

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • برای خرید میکروآپارتمان در شهر تهران چقدر باید هزینه کرد؟
  • هوشمندسازی ساختمان: خانه‌ای که فراتر از تصورات شماست
  • عکس | بیشترین تا کمترین نرخ جریمه‌ های رانندگی
  • حجاج استان سمنان برای نیازمندان خانه می‌سازند
  • خانه تکانی اینتر در تابستان: 5 بازیکن می‌روند
  • بسیج سازندگی با کم‌ترین هزینه کارهای بزرگ انجام می‌دهد
  • کوه‌ها هم ترک برمی‌دارند!
  • کابوس تورم در تعقیب متقاضیان طرح نهضت ملی
  • افشاگری کیهان از مخالفت دولت با لایحه حجاب | گیر داستان کجاست؟
  • افشاگری کیهان درباره مخالفت دولت با لایحه عفاف و حجاب