پیشنهادهایی برای گذر از شرایط حساس صنف نشر
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۴۵۹۲۴
اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برای گذر از شرایط حساس کنونی صنف نشر راهکارهایی را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کرد.
به گزارش ایسنا، در اطلاعیه این اتحادیه خطاب به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمانهای مؤثر آمده است: «همانطور که مستحضر هستید بحران کرونا حوزه نشر و کتابفروشان و موزعان را نیز مانند سایر حوزههای اقتصادی درگیر کرده اما با توجه به کوچک بودن اقتصاد نشر آسیبپذیری میتواند خیلی جدی باشد و در صورت نبود عکسالعمل بهموقع دچار مشکلات لاینحل شود، لذا مطالب و پیشنهادات ذیل تقدیم میشود:
در پی خطر جدی شیوع بیماری کرونا، شورای سیاستگذاری به ناچار نمایشگاه کتاب را به تعویق انداخته و آثار این تعویق به این شرح بوده است:
ناشران به شکل معمول براساس تقویم نمایشگاهی حجم عمدهای از تولیدات سالیانه را متمرکز به ایام قبل از نمایشگاه میکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
اسناد پرداختی و تعهدات ناشران شامل حقوق مولفان، مترجمان، طراحان، تصویرگران، ویراستاران، صفحهآرایان، لیتوگرافان، چاپخانهداران، صحافان، کاغذفروشان و ... خواهند بود. در واقع طیف وسیعی درگیر عدم انجام تعهدات خواهند شد.
اما کتابفروشان بر حسب تجربه سالیان متمادی کتابفروشان بر فروش روزانه خود در ایام اسفند و حتی ۱۵ روز اول فروردین حساب باز کرده و از آن محل اسناد پرداختی و تعهدی از قبل صادر کردهاند، این در حالی است که حجم مراجعین به کتابفروشان به دلیل شرایط ویژه پیشآمده بسیار کاهش پیدا کرده است و عملاً در بعضی از مناطق به ۱۰ درصد حالت عادی رسیده است. به عبارتی دیگر کتابفروشان علاوه بر بحران افت فروش، بحران شدید عدم وجود نقدینگی برای پرداخت اسناد و انجام تعهدات این ماه را دارند و عملاً قادر نیستند چکهای خود را پاس کنند یا تعهدات را انجام دهند.
آن سوی تعهدات کتابفروشان عمدتاً موزعان و ناشران هستند. در واقع با این اتفاق عملاً چکهای موزعان نیز برگشت خورده و ناشران از منابعی که فکر کردند در دست دارند نیز محروم میشوند. این چرخه مخرب با پیشبینیهایی که ملاحظه میشود عملا تا چهار ماه ادامه خواهد داشت و اگر جلو آن گرفته نشود میتواند آسیبهای فزاینده داشته باشد. لذا پیشنهاد میشود:
وزارت فرهنگ ارشاد اسلامی، سازمانها و دستگاهها موثر با ورود پیشگیرانه در موارد ذیل این روند را تحت مدیریت داشته باشد و بدیهی است هرگونه کمک از سوی اتحادیه دریغ نخواهد شد.
مذاکره با بانکها، تامین وامهایی با بهره کم و با ترک تشریفات و پرداخت با سرعت بالا از سوی بانکها حداقل سقف ۶۰ میلیارد تومان برای مرحله اول که پیشبینی میشود تا دو برابر نیز افزایش یابد که بتواند جلو بحران کمبود نقدینگی را بگیرد و به شکلی بازپرداخت آن بعد از نمایشگاه شروع شود.
دریافت مهلت سه تا ششماهه از سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت حق بیمه کارگر و کارفرما از مقطع زمانی بهمنماه ۹۸ تا ناشران و کتابفروشان بتوانند به مرور از فروش کم این مبالغ را پرداخت کنند.
برگزاری طرحهای عیدانه و یا بهاره با پرداختهای سریع (در صورت صدور مجوز از ستاد کرونا)
بررسی ایجاد پست رایگان برای تحویل کتاب در منازل، قابل استفاده برای ناشران و کتابفروشان (هزینه پست را دولت متقبل شود)
بررسی امکان خرید کتاب از ناشران و کتابفروشان توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
بررسی امکان خط اعتباری دادن بانکها به ناشران و کتابفروشان و موزعان (چکهایشان را پاس کنند بعد به صورت وام بگیرند - سقف توسط کمیتهای مشخص شود)
بررسی تصویب این امر در شورای عالی اقتصاد که تمامی اسناد پرداختی اشخاص به یکدیگر تا سه ماه به تعویق بیفتد و به بانکها ابلاغ شود.
هومان حسنپور، رییس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران»
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: کروناویروس اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران ناشران و کتابفروشان اسناد پرداختی ناشران و کتاب ارشاد اسلامی وزارت فرهنگ بانک ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۴۵۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایشگاه کتاب و ظرفیت «گردشگری ادبی»
نورآقایی گفت: فضا و اقتصاد پیرامون نمایشگاه کتاب، گردشگری ادبی را شکل میدهند و میشود ایدههایی داشت که نمایشگاه کتاب به یک رویداد در این حوزه تبدیل شود. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، به نقل از ستاد خبری سیوپنجمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران؛ آرش نورآقایی، کارشناس «گردشگری ادبی»، با بیان اینکه گردشگری ادبی یک ژانر جدید در حوزه گردشگری است، ادامه داد: گردشگری ادبی به صورت اختصاصی سابقه دیرینهای در دنیا ندارد؛ هرچند که وقتی افراد در موقعیتهای گردشگری ادبی قرار میگیرند به نوعی این شاخه از گردشگری اتفاق میافتد؛ مانند آنکه اشخاص در سفری بر مزار نویسنده یا شاعری نامدار حاضر شوند. همینطور بازدید از خانه یک نویسنده نیز «گردشگری ادبی» محسوب میشود.
نمایشگاه کتاب میتواند بخشی از «گردشگری ادبی» باشد
وی ادامه داد: طبق تعریفی که در دنیا از «گردشگری ادبی» صورت میگیرد، بازدید صرف از نمایشگاههای کتاب جز این ژانر محسوب نمیشود؛ اما این بدان معنا نیست که نمیتوان به موضوع نمایشگاه کتاب و «گردشگری ادبی» پرداخت. از آنجایی که شاخههای گردشگری در حال توسعه است و انواع گردشگری شکل میگیرد، میتوان «گردشگری ادبی» را نیز با گذر زمان توسعه داد و برای آن تعاریف جدیدی مشخص کرد. در واقع «گردشگری ادبی» رفتن به مکانهای واقعی و حتی خیالی اطلاق میشود که در داستانها خلق شدهاند.
این کارشناس حوزه گردشگری که در سال 1392 نخستین همایش «گردشگری ادبی» را به منظور جلب توجه فعالان حوزه گردشگری و ادبیات به این مقوله برگزار کرد، افزود: ایده ایجاد «گردشگری ادبی» را با برگزاری همایشی در همین رابطه در حدود یک دهه قبل پیگیری کردم، آن زمان حتی کلید واژه «گردشگری ادبی» در ایران مطرح نبود. حتی یکی از صاحب نظران حوزه گردشگری عنوان کرد که «گردشگری ادبی» یعنی چه؟ فردا میخواهید گردشگری ریاضی را هم راهاندازی کنید! آن زمان یک خبرنگار از میسیسیپی به ما پیام داد که چقدر خوب است که شما در ایران میخواهید «گردشگری ادبی» برگزار کنید.
وی افزود: من همیشه به پیشینه ادبی کشورم توجه داشته و بر اساس آن به این فکر میکردم که چقدر این موضوع میتواند در حوزه گردشگری کاربرد داشته باشد. با تحقیق متوجه شدم در دنیا چنین ژانری وجود دارد، آن زمان به یک تور «گردشگری ادبی» در دانشگاه آکسفورد برخورد کردم که تور گردشگری «شرلوک هلمز» بود؛ در حالی که شرلوک شخصیت خیالی بود، اما وقتی در گوگل 10 آدرس مشهور دنیا را سرچ میکنیم آدرس خانه «شرلوک هلمز» به آدرس خیابان «بیکر پلاک 221 ب» را به مخاطبان ارائه میکند.
نورآقایی ادامه داد: بعدها در سفرهایی که داشتم متوجه شدم خانه «رومئو و ژولیت» در شهر ورونا ایتالیا یکی از مقاصد پُر بازدید دنیاست؛ در حالیکه این دو شخصیت هرگز وجود خارجی نداشتند و ساخته و پرداخته ذهن ویلیام شکسپیر هستند؛ به همین دلیل من به تحقیق در مورد آثار ایرانی پرداختم. به عنوان نمونه به بررسی رُمان «کلیدر» محمود دولتآبادی پرداختم و توانستم برخی از شخصیتهای داستان از جمله دُختر آقای گلمَمَد را پیدا کنم و خانه او و دختر، نوه و نتیجه او را هم بیابم. وسایلی که از گل مَمَد باقی بود را به من دادند. حتی از شناسنامه دخترش عکس دارم و بر این اساس یک گردشگری یک هفتهای در آن منطقه حول محور اتفاقی که در رُمان وجود داشت، شکل گرفت.
نرخ ارز تهدیدی برای بخش خارجی نمایشگاه کتاب تهرانوی گردشگری ادبی رویداد محور را دارای دو جنبه معرفی کرد و افزود: وقتی بر اساس رویداد سفر میکنیم، این به نوعی گردشگری رویداد هم محسوب میشود و همزمان طبق محتوای رویداد میتواند گردشگری ادبی نیز محسوب شود، مانند آئین بزرگداشت مولانا و نمایشگاه کتاب فارغ از اینکه میتواند یکی از اتفاقات مرتبط با گردشگری ادبی باشد. این میان البته باید برخی از ظرافتها را در نظر گرفت. در واقع باید توجه کرد چگونه میتوان به نمایشگاه کتاب به مثابه گردشگری ادبی نگاه کرد، صرف اینکه افراد به نمایشگاه بروند و کتاب بخرند، این گردشگری ادبی محسوب نمیشود. فضاها و اقتصادهای پیرامون نمایشگاه کتاب، گردشگری ادبی را شکل میدهند و میشود ایدههایی داشت که نمایشگاه کتاب به یک رویداد در حوزه گردشگری ادبی تبدیل شود.
نورآقایی توضیح داد: حضور فروشگاههای کتاب یا نمایشگاه کتاب میتواند در انتخاب یک شهر به عنوان «شهر ادبیات» مؤثر باشد. «یونسکو» با تعریف هفت زیرشاخه برای شبکه شهرهای خلاق مواردی چون موسیقی، ادبیات، رسانه، خوراک، صنایع دستی و ... به موضوع ادبیات شهرها توجه کرده است. تهران با وجود شهرکتابها، نمایشگاه بینالمللی کتاب و رویدادهای ادبی در کافهها و... همچنین استفاده از گردشگری ادبی میتواند بدل به «شهر خلاق ادبی» شود. اینطور میتوان پرونده ثبت تهران به عنوان شهر ادبی را مطرح کرد. در جریان «گردشگری ادبی» مجموعه موقعیتهای «گردشگری ادبی» در تهران نظیر خانه موزهها، مقبرهها، تور کتابخانه ملی، تور کتابخانههای خلاق و... نشستهای ادبی در کنار نمایشگاه کتاب باید مورد توجه باشد، همچنین توجه به مکانهای معرفی شده در داستانها مانند ظهیر الدوله و یا کافه نادری بخشی از گردشگری ادبی است.
سهراب سپهری شاعری جهانگرد بود
این متخصص حوزه گردشگری ادبی در بخش دیگری از این گفتوگو اشاره کرد: میتوان در نمایشگاه کتاب نشستهای تخصصی «گردشگری ادبی» را برگزار کرد. توجه و تحقیق نسبت به مکانهای مرتبط با ادبیات و شخصیتهای ادبی در «گردشگری ادبی» مهم است. خانه حافظ در کجای شیراز میتوانسته باشد؟ مسیر سفر ناصرخسرو قبادیانی از کجا تا کجا بود؟ به عبارتی نویسندگان زیادی در تاریخ ایران داریم که در رابطه با موقعیتها و مکانها صحبت میکنند. وقتی شاعر میگوید خوشا شیراز و وضع بیمثالاش یعنی چه؟ یا اشعار سهراب که در اشعار خود موقعیتهای زیادی را بیان کرده است. در گلستانه چه بوی علفی میآید و گلستانه مکانی بوده نزدیک خانه سهراب سپهری که مقبره او نیز در همان نزدیکی است.
نورآقایی گفت: سهراب سپهری یک شاعر جهانگرد بود که از قضا نقاشی هم میکرد؛ با قلم و قدم همکار بوده است. او سفرهای زیادی داشت، به ژاپن و نیویورک رفت و رکورددار فروش نقاشی در ایران است، اما هیچ کس به او از منظر سفرهایش نپرداخته است. مضامین سفر در شعرهای شاعران دیده وجود دارد. آنها در ذهنشان سفر میکنند. رستم در شاهنامه یک پهلوان است؛ اما او یک مسافر هم هست و مدام در حال سفر است. این مسائل را میتوان در نمایشگاه کتاب بررسی کرد. ایران میتواند به دلیل پیشینه ادبی بالا در «گردشگری ادبی» بسیار موفق باشد.
سیوپنجمین دوره نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از 19 تا 29 اردیبهشت (1403) در محل مصلی امام خمینی(ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار میشود.
انتهای پیام/