Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: شهرستان دلفان استان لرستان در ششم اسفند ماه سال جاری برای دومین بار پس از وقوع سیلاب ویرانگر ۱۲ فروردین با بارش شدید باران، سرریز شدن و طغیان رودخانه‌ها شاهد سیل نامهربان دیگری بود که لرزه بر اندام زخم خورده مردمان دیار همیشه مظلوم دلفان انداخت، در آخرین ماه از سال ۹۸ در حالی که مردم به دنبال بیرون انداختن غبار غم ناشی از سال سختی که پشت سر گذاشتند بودند تا چشم باز کردند خود را در گل و لای ناشی از سیلاب در منازلشان دیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

داستان سیلاب در دلفان هنوز تمام نشده است

بعد از وقوع سیلاب، جاده‌های روستایی و پل‌های ارتباطی تخریب شد، راه ارتباطی بسیاری از مردم مناطق روستایی در دلفان با مرکز شهرستان قطع شد، ورود آب و گل به منازل مردم در شهر و روستا موجب خسارات فراوانی برای آنها و از بین رفتن لوازم، اسباب و اثاثیه منازل آنها شد و این در حالیست که اقتصاد مردم دلفان نسبت به سایر مناطق کشور در وضعیت مناسبی نیست.

جمعیت بالایی از دلفان تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و درآمد بالغ بر ۸۰ درصد مردمان این دیار از راه کشاورزی و دامپروری به دست می‌آید، از همان راهی که سیلاب امسال قسمت زیادی از اراضی کشاورزی منطقه را از بین برد و تعداد زیادی از احشام نیز از بین رفتند، بسیاری از باغداران امسال چشم انتظار به ثمر رسیدن میوه در باغ‌های خود نخواهند بود.

کاش در دلفان نیز سرعت وضعیت دیواره‌های ساحلی رودخانه‌های «گچینه» و «بادآور» در مرکز شهر به سرعت شهرستان‌های دیگر بود تا امسال شاهد ورود سیلاب به منازل حاشیه این دو رودخانه نبودیم.

شهرستان دلفان در این مدت با ۱۴۷ میلیمتر بالاترین میزان بارندگی را در سطح استان لرستان داشت، پیش بینی سیلاب در این شهرستان قابل پیش بینی بود و غیر قابل قبول است که تعدادی از مسئولان استان وقوع سیلاب در دلفان را آن هم با وضعیت زیرساخت معیوب آن انکار کنند.

انتقاد امام جمعه نورآباد از مدیریت بحران لرستان

حجت الاسلام علی اکبر جمیاری امام جمعه نورآباد که خود پا به پای امداد گران و نهادهای مردمی اقدام به خارج کردن گل و لای منازل آسیب دیده از سیل بود با انتقاد از عملکرد مدیریت بحران لرستان، گفت: بی توجهی مسئولان استان به ویژه ستاد مدیریت بحران لرستان در ماجرای سیلاب ششم اسفند قابل توجیه نیست و مسببان این کوتاهی باید جوابگوی سیل زده گان باشند که چرا در حق مردم این شهرستان تبعیض قائل می‌شوند.

قدر دانی از گروه‌های جهادی و امدادگران جمعیت هلال احمر دلفان وی با اشاره به اینکه دلفان در سیلاب اخیر بسیار تنها و مظلوم بود و تعداد زیادی از مردم این شهرستان دچار خسارات جدی شدند اما علی رغم وضعیت پیش آمده مورد بی مهری مسئولان استانی قرار گرفت، ادامه داد: بیشتر خسارت دیدگان متأسفانه افراد کم بضاعت و ضعیف شهرستان هستند که در سیلاب گذشته نیز دچار خسارت سنگینی شده بودند و سیل اخیر هم خانه و کاشانه و اسباب منزل آنها را نابود کرد.

امام جمعه نورآباد با قدر دانی از گروه‌های جهادی و امدادگران جمعیت هلال احمر دلفان، گفت: ستاد مدیریت بحران شهرستان به خوبی و با تمام توان و ظرفیت خود شبانه روز قبل از سیلاب برای اطلاع رسانی و هنگام سیل و بعد از وقوع آن تلاش کردند اما با توجه به حجم بالای خسارت این انتظار می‌رفت که مسئولان استان به جای اینکه به داد مردم سیل زده دلفان برسند، سیلاب این شهرستان را در گفتگوهای خبری انکار نکنند.

خسارت سیلاب به بیش از ۲۳۰۰ واحد شهری و روستایی دلفان

خبرنگار خبرگزاری مهر در دلفان در اولین ساعات وقوع سیلاب به صورت میدانی اقدام به تهیه گزارش از این حادثه و سرریز شدن رودخانه‌های مرکز شهر و ورود سیلاب به منازل مردم کرد و از نزدیک نظاره گر خسارت وارد شده به ساکنین مناطق فرهنگیان فاز یک، آزادگان، بلوار شهید بهشتی، خیابان شهید مدرس، پل جهادگران و شهرداری، محله پشت شهرداری، بلوار بسیج، کوی بسیجیان، ساحلی پارک بانوان و محله کشتارگاه شهر نورآباد بود و پای درد و دل‌های آنها نشست.

به گفته فرشید الفتی رئیس بنیاد مسکن شهرستان دلفان، بر اساس آمار اولیه به حدود دو هزار و ۳۳۰ واحد مسکونی و تجاری در مرکز شهرستان و روستاها خسارت وارد شده است که از این تعداد ۴۸۰ واحد مسکونی شهری و ۲۵۰ واحد تجاری شهری و هزار و ۵۸۲ و احد مسکن روستایی هستند.

بیش از ۳۰ میلیارد ریال خسارت به واحدهای آموزشی در شهرستان وارد شد همچنین سیلاب ششم اسفند در دلفان خسارات فراوانی را به بخش آموزشی شهرستان وارد کرد، به گونه‌ای که علی تیموری رئیس آموزش و پرورش دلفان از وارد شدن بیش از ۳۰ میلیارد ریال خسارت به واحدهای آموزشی در شهرستان خبر داده است.

وی، خسارات وارد شده را به زیرساخت‌های آموزشی شهری و روستایی و تجهیزات و امکانات عنوان کرد و اظهار داشت: ساختمان‌های دبیرستان دخترانه صدر هنرستان شهید چمران، دبستان فاطمه زهرا (س) در شهر نورآباد و مدارس روستاهای «ده کبود» و «سراب غضنفر» از جمله آموزشگاه‌های این شهرستان هستند که در سیل اخیر خسارت دیده‌اند.

از خسارت به راه‌ها تا ایستگاههای پمپاژ آب و…

این سیلاب ویرانگر همچنین بسیاری از زیرساخت‌های روستایی از جمله راه‌ها و پل‌های ارتباطی را در دلفان تخریب کرد و خسارتی بالغ بر ۱۵۳ میلیارد ریال به این حوزه وارد کرد.

سعید فلاح رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دلفان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه بیش از ۴۳ پل بزرگ و کوچک در جریان سیلاب ششم اسفند ۹۸ خسارت دیده‌اند و بالغ بر ۲۰۰ کیلومتر از محورهای روستایی نیز دچار رانش و تخریب شده است.

تأسیسات آب و فاضلاب شهری نورآباد نیز از خسارات سیلاب ششم اسفند ماه بی نصیب نماند به گونه‌ای که ۱۱۰ میلیارد ریال به تأسیسات زیربنایی آن وارد کرد.

به گفته علی محمد نظریان مدیر شرکت آب و فاضلاب شهری نورآباد تأسیسات، خطوط انتقال و ایستگاه‌های پمپاژ آب شهری این شهرستان در جریان سیلاب اخیر دچار خسارت جدی شدند و موجب تخریب دیوار تصفیه خانه فاضلاب به طول ۱۰۰ متر، جاده تصفیه خانه فاضلاب، منهول‌های داخل رودخانه‌های «بادآور» و «گچینه»، تخریب پل‌های جاده دسترسی چاه‌های تأمین آب شهر نورآباد و جاده دسترسی چاه‌ها شد و خسارت سنگینی را نیز به ایستگاه پمپاژ فاضلاب نورآباد وارد کرد به طوری که ۲ دستگاه پمپ لجن کش این ایستگاه از کار افتاد.

خسارت سنگین سیلاب به باغداران و کشاورزان دلفانی

بخش‌های کشاورزی، دامپروری و برق دلفان هم در این سیلاب خسارت دیدند و موجب نگرانی کشاورزان و دامداران شهرستان شد.

شهرستان دلفان که یکی از قطب‌های تولید محصولات کشاورزی در استان به شمار می‌رود در سیلاب ششم اسفند بالغ بر ۸۶۵ میلیارد ریال به حوزه و دامپروری و شیلات آن خسارت وارد شد.

به گفته رئیس جهاد کشاورزی دلفان دو هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی، ۱۵۰ هکتار باغات حاشیه رودخانه‌ها، ۷۵ واحد انبار علوفه، ۵۰ تن علوفه دام، تلف شدن ۳۰ رأس دام سبک و سنگین، ۷ واحد پرورش آبزیان، ۲۱۲ واحد جایگاه‌های دامی روستایی سنتی و تلف شدن ۸۰ تن ماهی از جمله خسارات وارد شده به این حوزه بوده است.

همچنین در جریان سیلاب اخیر به سه ایستگاه پمپاژ آب در روستاهای «چروش»، «گرمه خانی» و «خاتونبان» خسارت وارد شد و بالغ بر ۲۵۰ کیلومتر جاده بین مزارع و راه‌های عشایری و ۹۶ کیلومتر از کانال‌های آب بر سنتی نیز از بین رفت.

خسارت ۱۵۰ میلیارد ریالی سیلاب به زیرساخت‌های شهری

علاوه بر این، خسارات حوزه برق دلفان نیز از قافله خسارات عقب نماند و خسارت ۱۱ میلیارد ریالی را در این سیلاب برای خود به ارمغان آورد.

به گفته فخر الدین حسن پور رئیس اداره برق دلفان، سیلاب اخیر به تأسیسات و شبکه‌های توزیع برق وارد خسارت زیادی وارد کرد، به گونه‌ای که ۱۰ روستا در دهستان‌های «میربگ» و «کاکاوند» و منطقه «اولاد قباد» قطعی برق را شاهد بودیم که با تلاش شبانه روزی همکاران پرتلاش این اداره در کمترین زمان اقدام به جبران خسارات شد و برق این تعداد روستا نیز وصل شد.

سیلاب اخیر همچنین به زیرساخت‌های حوزه شهری نورآباد نیز خسارت وارد کرد، به گفته سید حرمت مشعشعی رئیس شورای اسلامی شهر نورآباد ۱۵۰ میلیارد ریال به تأسیسات زیربنایی شهر وارد شده است.

وی، عمده خسارات وارده را به پل‌های ارتباطی، معابر عمومی و فضای سبز عنوان کرد و اظهار داشت: شهرداری نورآباد تنها منبع درآمدش از راه پرداخت عوارض است که وقوع دو سیلاب مخرب در یک سال برای این شهرداری بسیار سنگین و غیرقابل جبران است و امیدواریم توجه ویژه دولت شامل حال این نهاد شود.

انتقاد از مسئولان استانی / ‬ خیران به کمک سیل زده‌های دلفان بیایند

حشمت بهمنی فرماندار دلفان هم برآورد اولیه خسارت وارد شده سیلاب اخیر این شهرستان را ۲۵۰ میلیارد تومان برشمرد.

وی با تاکید بر اینکه این میزان خسارت برآورد اولیه بوده و احتمال خسارات بیش از این میزان خواهد بود، افزود: بر اثر سیلاب ششم اسفند ماه، راه ارتباطی بالغ بر ۱۵۰ روستای این شهرستان با مرکز قطع شد که با تلاش شبانه روزی ستاد بحران توانستیم برای امداد رسانی به صورت موقت راه‌های تخریب شده را وصل کنیم.

فرماندار دلفان با انتقاد از اداره کل راهداری لرستان در خصوص عدم پاسخ و پیگیری مکاتبات مدیریت اجرایی شهرستان در خصوص وضعیت بحرانی جاده‌ها و پل‌های روستایی دلفان گفت: متأسفانه این اداره کل یا به دلیل نبود اعتبار و یا جدی نگرفتن این مکاتبات و دیگر دلایل اقدامی جدی برای این شهرستان در این حوزه انجام نداد و پس از ماه‌ها از وقوع سیلاب سال گذشته با فرستادن تعدادی پیمانکار کم کار و بی تعهد علاوه بر اینکه کاری را انجام ندادند بلکه این کوتاهی‌ها موجب تخریب بیشتری از پل‌ها و جاده‌های روستایی این شهرستان شد.

بهمنی با اشاره به اینکه مدیریت بحران شهرستان از ساعات قبل از وقوع سیلاب تمام امکانات و تجهیزات خود را در راستای پیشگیری و جلوگیری از خسارات جدی به شهرستان به کار برد، اظهار داشت: خوشبختانه تمام تیم ستاد بحران شهرستان با تلاش شبانه روزی توانسته بیش از وظیفه خود به صورت جهادی در تمامی مناطق سیل زده حضور داشته باشند و مانع از خسارات به مردم سیل زده شوند.

وی با قدر دانی از جمعیت هلال احمر، سپاه، بسیجیان و گروه‌های مردم نهاد که در راستای امداد رسانی به موقع موجبات تسکین مردم سیل زده را فراهم کردند، افزود: از مسئولان استان و خیران نیک اندیش انتظار داریم با توجه به عمق محرومیت در بسیاری از روستاهای شهرستان و سیلاب اخیر توجه جدی به این شهرستان برای جبران خسارات وارد شده شود.

بنابر این گزارش، به هر روی وقوع دو سیلاب ویرانگر ۱۲ فروردین و ۶ اسفند در سال جاری خسارات سنگینی را به دلفان وارد کرد و محرومیت‌های دومین شهرستان محروم کشور را بیش از گذشته کرد.

منبع: جماران

کلیدواژه: بودجه 99 ویروس کرونا جهاد کشاورزی راهداری و حمل و نقل جاده رئیس شورای اسلامی شهر سیل شهرداری بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی میلیارد ریال مسئولان استان شهرستان دلفان خسارت وارد شد وقوع سیلاب مدیریت بحران شهر نورآباد خسارات وارد سیلاب اخیر رودخانه ها مرکز شهر وارد شده سیل زده راه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۴۸۱۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبگیری ۳۰ درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به ۲۱ رشته قنات

 ملک زاده مدیرکل مدیریت بحران استان یزد با اشاره به اینکه درپی صدور هشدار سطح نارنجی همه دستگاه‌ها در آماده باش بودند، گفت: خسارات این بارندگی‌ها کم بود و بیشترین خسارات در بخش راه، بد لیل گستردگی بارش‌ها گزارش شده است ودر بخش کشاورزی هم فراخوان داده شده تا کشاورزان و باغداران نسبت به مستندسازی اولیه خسارات اقدام کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر  بارندگی اخیر به ۲۱ رشته قنات  خسارت زده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان اضافه کرد: در بخش منابع طبیعی هم ۲ هزارو ۲۰۰ سازه آبی و خاکی داشته ایم که ۳۰ درصد از این سازه‌ها آبگیری کامل شده که برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی از این آب‌ها استفاده می‌شود. 

ملک زاده ضمن تشکر از خدمات ۴۹۰ تیم خدماتی در دستگاه‌ها وتلاش ۲۵۰ تیم جهادی در کنار این تیم‌ها اضافه کرد: با تمرین‌ها ومانور‌های گوناگون و استفاده از تجربیات بارندگی‌های قبلی خوشبختانه میزان خسارات نسبت به بارندگی‌های قبلی کمتر بوده و حتی در این بارندگی در برخی نقاط ضعف‌ها نیز احصا شده تا رفع شوند و در بارندگی‌های بعدی دیگر شاهد این نقاط ضعف نباشیم.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • سیلاب ۸۸۳ میلیارد ریال به کلاله خسارت زد
  • آبگیری ۳۰ درصد سازه‌های آبی در استان یزد/ خسارت سیل به ۲۱ رشته قنات
  • سیلاب وارد بخش سنگان شهرستان خواف شد
  • سیلاب به زیرساخت‌های آب شهرستان زیرکوه خسارت وارد کرد
  • سیل به ۱۰ واحد مسکونی در سوادکوه خسارت وارد کرد
  • تمام نیروها در حال خدمت‌رسانی هستند
  • تصرف و عدم لایروبی رودخانه‌ از مشکلات کاشان است+فیلم
  • جزئیات جدید از سیلاب در اصفهان | اعلام آخرین وضعیت محورهای این استان
  • سیل ۱۱۰ هزار میلیارد ریال خسارت به زیر ساخت‌های سیستان و بلوچستان وارد کرد
  • چگونه خسارات سیل را کاهش دهیم؟