Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- برخورد با عرضه کنندگان قلیان که یکی از کانون های اصلی انتقال ویروس کرونا می تواند باشد باید از اولویت های مقابله با کرونا محسوب شود.
به گزارش خبرگزاری آریا، ویروس کرونا همه جهان را فراگرفته و شورما نیز از آن در امان نبوده و تا کنون تعداد زیادی از هموطنانمان را مبتلا کرده و تعدادی هم قربانی این  ویروس منحوس شده اند و در این میان توصیه ها و هشدارهایی که نادیده گرفته می شود بیش از همه مردم و مسئولان را آزار می دهد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آغازین روزهای شیوع این ویروس مسئولان بهداشتی علاوه بر بیان توصیه های بهداشتی، مصوباتی برای جمع آوری قلیان ها در دستور کار قرار دادند .
مصوبه ای که بجا بود اما گویی عده ای علت ان را نمی دانند ، مصرف کنندگان این مواد خانمان سوز عواقب و پیامدهای خطرناک‌تری نسبت به سایر افراد در ابتلا به عفونت‌های حاد مجاری تنفسی دارند و این ویروس که از طریق تنفس به دیگران منتقل می‌شود در کمین آنهاست و افرادی که به صورت جمعی از قلیان‌ مشترک استفاده کنند با سرعت بیشتری احتمال مبتلاشدن به این ویروس را دارند.
به گفته مهدی صدرایی نسب، بیماری های دستگاه تنفسی اکثرا از طریق ریز قطره های تنفسی (کورنا ویروس جدید، سل، آنفولانزا ) به راحتی با مصرف قلیان مشترک بین افراد باعث انتقال و شیوع بیماری می شود.رئیس مرکز بهداشت ایرانشهر  می گوید: هنگامی که نفر بعدی اقدام به استفاده از همان قلیان می‌کند در خطر ابتلا به ویروش کرونا قرار می‌گیرد و تعویض سرشیلنگ قلیان هیچ نقشی در انتقال نیافتن بیماری نخواهد داشت.
او با اشاره به بازدید شبانه کارشناسان واحد سلامت محیط و کار به همراه نماینده اداره نظارت بر اماکن عمومی از 9 باب قلیان سرا، می گوید: در این راستا 2 باب از قلیانسراهایی که در این شهرستان اقدام به عرضه قلیان کرده بودند تعطیل و پلمب شد.وی به جمع آوری 40 عدد قلیان در مراکز عرضه در ایرانشهر اشاره می کند و می گوید: قلیان سراها یکی از مراکز پرخطر در خصوص افزایش شیوع بیماری کرونا است که از شهروندان درخواست می کنیم از حضور در این اماکن خودداری کنند. با این وجود امید می رود بساط این پدیده و کالای غیربهداشتی و غیر فرهنگی از بین خانواده ها و مجموعه های دوستانه برچیده شود.به گفته وی حضور در خانه و خانواده یکی از بهترین راهکارها برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا است.



در همین راستا دکتر محمدرضا مسجدی_دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات  با اشاره به اینکه کرونا ویروس بیش از آنکه فضای واقعی داشته باشد، فضای مجازی در حال پرداخت گسترده‌تر به این موضوع است،‌ گفت: خوشبختانه تاکنون هیچ مورد مثبتی از بیماری در کشور گزارش نشده است.
وی با بیان اینکه سیگار و قلیان می‌تواند سیستم ایمنی بدن بویژه سیستم ایمنی دستگاه تنفس را تحت تاثیر قرار دهد، اظهار کرد: تمام ویروس‌ها از ویروس‌های معمولی سرماخوردگی تا کرونا ویروس جدید و جهش یافته، بدن افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند که در این بین مصرف کنندگان سیگار و قلیان بیش از سایرین در معرض خطر قرار دارند؛ زیرا سیستم ایمنی بدن و ریه‌هایشان به مراتب نسبت به کسانی که مصرف کننده کالاهای دخانی نیستند، در معرض خطر قرار دارد.


هشدار پلیس به واحدهای عرضه کننده قلیان
معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت پایتخت با هشدار دوباره به واحدهای صنفی عرضه کننده قلیان، تاکید کرد: در صورت مشاهده هرگونه تخلف واحد صنفی پلمب خواهد شد.
 سرهنگ نادر مرادی دراین باره گفت:  به دنبال شیوع ویروس کرونا در کشور و براساس تدابیر و دستورالعمل های ابلاغی، عرضه قلیان در واحدهای صنفی ممنوع و این موضوع به تمامی این واحدها نیز ابلاغ شد. در همین راستا نیز تیم های محسوس و نامحسوس پلیس اقدام به بازرسی از این واحدها کردند و با موارد تخلف نیز حسب قانون برخورد لازم انجام شد. روز گذشته نیز خبرهایی به دست ما رسید که حاکی از عرضه خصوصی قلیان در چند واحد صنفی در محدوده جنت‌آباد و هفت حوض بود که با بررسی موضوع مشخص شد گزارش واصله صحت دارد.
سرهنگ مرادی با اشاره به حضور ماموران پلیس و پلمب این واحدهای صنفی، گفت: چیزی به نام عرضه خصوصی قلیان و … نداریم و وقتی بخشنامه ای برای ممنوعیت صادر شده همه باید از آن پیروی کنند و پلیس نیز به جد با افرادی که بخواهند سلامت مردم را به خطر بیاندازند برخورد خواهد کرد.
به گفته معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت پایتخت، متصدیان این واحدها نیز دستگیر شده و با پرونده متشکله روانه دادسرا شدند.



از طرفی دکتر مسعود مردانی_عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا ‌در خصوص نقش قلیان در انتشار کروناویروس،‌ می گوید: قلیان توان انتقال تمام عفونت‌های دستگاه تنفسی از جمله کرونا ویروس را دارد.
وی در تشریح علت این موضوع، اظهار کرد: هنگام کشیدن قلیان ویروس از طریق نفس فرد آلوده به مخزن آب قلیان منتقل می‌شود و از آنجایی که ویروس‌ها در سرما حفظ می‌شوند، محفظه آب تعبیه شده در قلیان به حفظ ویروس کمک کرده و امکان انتقال ویروس را از فردی به فرد دیگر فراهم می‌کند. از این رو به مردم توصیه می‌کنیم برای حفظ سلامت خود از استعمال قلیان خودداری کنند.
اما دبیر کل جمعیت مبارزه با دخانیات با تاکید بر اینکه قلیان می‌تواند عوارض به مراتب بدتری برای ریه‌ها داشته باشد، گفته است:درحالی که رسانه‌ها،‌ وزارت بهداشت و... تمام تلاش خود را برای اطلاع رسانی‌ در زمینه رعایت آداب تنفسی، شستن دست‌ها، خودداری از روبوسی،‌ دست دادن و... می‌کنند؛ استفاده از وسایل مشترک مانند قلیان سهم بالایی در انتقال انواع ویروس‌ها خواهد داشت.مسجدی با اشاره به اینکه معمولا در این فصل مصرف کنندگان قلیان به اماکن سربسته مانند قهوه‌ خانه‌ها و کافی‌شاپ‌ها می‌روند، تصریح کرد: در چنین فضاهایی که نظارت جدی هم بر آنها وجود ندارد، ویروس‌ها به راحتی از طریق وسایل مشترک و هوای آلوده‌ فضا به راحتی منتقل می‌شوند و اثرات زیانباری برای دستگاه تنفسی به دنبال خواهند داشت.

به هر حال علیرغم اینکه مسوولان و رسانه‌ها در تلاش برای اطلاع رسانی درباره کروناویروس و کاهش عوارض بروز احتمالی آن هستند،اما استفاده از وسایل مشترکی مانند قلیان که سهم بالایی در انتقال انواع ویروس‌ها دارند مغفول است و لازم است با برخورد با عرضه کنندگان قلیان و عدم استفاده مردم از آن در محافل خود از انتقال ویروس کرونا پیشگیری و جلوگیری کنند.  




منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: قلیان ویروس کرونا ویروس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۴۹۷۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است

ایتنا - سازمان جهانی بهداشت گزارشی را منتشر کرده است که تأیید می‌کند بین همه‌گیری کووید-۱۹ و افزایش نرخ چاقی کودکان ارتباط وجود دارد.
بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت، یافته‌های این مطالعه که روی ۵۰ هزار کودک در ۱۷ کشور اروپایی بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ انجام شده است نشان می‌دهد شیوع کرونا منجر به زمان شرکت کودکان در فعالیت بدنی، صرف زمان بیشتر پای صفحه نمایش‌های الکترونیکی و در نتیجه افزایش چاقی کودکان در سراسر اروپا شده است.

این سازمان می‌گوید این چاقی در پسران و دختران ۷ تا ۹ ساله شایع بوده است.

این مطالعه نشان داد که در طول مدت همه‌گیری و قرنطینه‌های ناشی از آن، بیش از یک سوم از کودکان (۳۶ درصد) زمان بیشتری را برای حضور آنلاین، انجام بازی‌های کامپیوتری، استفاده از رسانه‌های اجتماعی یا تماشای تلویزیون در روزهای هفته گذرانده‌اند.

۳۴ درصد از کودکان ۷ تا ۹ ساله نیز در روزهای شنبه و یکشنبه زمان این فعالیت‌های خود را افزایش دادند.

طبق یافته‌های منتشره، تقریباً یک سوم (۲۸ درصد) از کودکان به طور قابل توجهی زمان کمتری را در فعالیت‌های خارج از منزل در طول هفته و تقریباً یک چهارم (۲۳ درصد) زمان کمتری را در تعطیلات آخر هفته در خارج از منزل گذرانده‌اند.

با این حال همه نتایج این تحقیق تلخ نیست. برخی از جنبه‌های مثبت همه‌گیری کووید-۱۹ این بوده که تقریباً یک سوم (۳۰٪) خانواده‌ها افزایش در تهیه غذاهای خانگی را گزارش کردند. امری که نشان از مصرف غذاهای سالم‌تر به جای غذاهای فرآوری شده و حاوی درصد بیشتری نمک و شکر بوده است.

 

۲۹ درصد از پاسخ دهندگان گفته‌اند که به عنوان یک خانواده با هم غذا می‌خورده‌اند و ۲۶ درصد نیز گفته‌اند هم‌اکنون نیز به برخی عادات شکل‌گرفته در طول همه‌گیری از جمله آشپزی و پختن غذا با فرزندان خود ادامه می‌دهند.

دکتر کرملین ویکراماسینگ، مشاور منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در امور تغذیه، فعالیت بدنی و چاقی، در این باره گفت: «چشم‌اندازی که این گزارش ترسیم می‌کند بسیار ظریف است؛ در برخی کشورها تغییرات مثبتی رخ داده است مانند اینکه خانواده‌ها بیشتر با هم غذا می‌خورند، اما یافته‌های نگران‌کننده‌ای نیز وجود دارد از جمله افزایش عادات غذایی ناسالم و زمان بی‌تحرکی.»

وی اضافه کرد: «ما نمی‌توانیم این روندها را نادیده بگیریم. امیدوارم این گزارش زنگ خطری را به صدا درآورد و ما را وادار به انجام اقدامات فوری برای بهبود الگوهای تغذیه و فعالیت بدنی کند.»

دکتر آنا ریتو، رئیس مرکز همکاری سازمان بهداشت جهانی برای تغذیه و چاقی کودکان، نیز گفت: «این مطالعه و یافته‌های آن اولین دیدگاه در نوع خود را از پیامدهای جسمی و روانی همه‌گیری برای کودکان مدرسه‌ای با تمرکز بر بیماری طولانی‌مدت و پرخطر چاقی به ما می‌دهد.»

وی که در تهیه این گزارش مشارکت داشته است اضافه کرد: «اطلاع‌رسانی به کشورهای عضو درباره شواهد ملموس از پیامدهای مشکل‌ساز تغییرات رفتاری مبتنی بر بیماری همه‌گیر جهانی، ما را قادر می‌سازد تا با استراتژی بهتر و همدلی بیشتری برای بحران‌های بهداشتی آینده آماده شویم.»

پیش از این نیز گزارش شده بود که کووید-۱۹ با تاخیر رشد در کودکان صفر تا ۵ ساله مرتبط است.

دیگر خبرها

  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: رهاسازی چاه‌های نفت آب و خاک خوزستان را آلوده می‌کند
  • رهاسازی چاه‌های نفت آب و خاک خوزستان را آلوده می‌کند
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!
  • این غذا‌ها انرژی‌تان را بیشتر می‌کند
  • عکس| آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت /دلیل مرگ
  • قلیان اکسیژن؛ بِکشیم یا نه؟
  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • آخرین تصویر ملوک طلوع‌نژاد پیش از فوت/ عکس