Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@03:59:07 GMT

برترین مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی کشور معرفی شدند

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۵۲۶۰۹

برترین مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی کشور معرفی شدند

به گزارش خبرنگار مهر، در این ارزشیابی مراکز تحقیقاتی با فعالیت بیش از یک سال در شش گروه جداگانه (بالینی با بودجه مستقل،  بیومدیکال با بودجه مستقل، بالینی با فعالیت بیش از سه سال و فعالیت یک تا سه سال، بیومدیکال با فعالیت بیش از سه سال و فعالیت یک تا سه سال) مورد ارزشیابی قرار گرفت.

این ارزشیابی شامل مراکز تحقیقات دولتی و بخش خصوصی بوده و در این راستا، از مراکز تحقیقات حائز رتبه برتر در جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی تقدیر به عمل آمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محورهای ارزشیابی

محور تولید علم: برونداد پژوهشی مرکز تحقیقات شامل: تعداد مقالات نمایه شده در پایگاه های Pub Med ،ISI و Scopus به تفکیک نوع مقالات و با لحاظ کردن ضرایب امتیازات، کتب نمایه شده در پایگاه Scopus و خلاصه مقالات نمایه شده در پایگاه های Pub Med ،ISI و Scopus است.

مقالات: مقالات منتشر شده در ۲۵ درصد نشریات برتر هر رشته بر اساس گزارش Cite Score، تعداد مقالات منتشر شده مرکز تحقیقات با همکاری بین المللی، تعداد استنادات در سال ۲۰۱۸ به مقالات منتشر شده سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ بر اساس پایگاه استنادی Scopus و شاخص H پنجساله (۲۰۱۴-۲۰۱۸) مرکز تحقیقات بر اساس پایگاه استنادی Scopus

با مرور نتایج ارزشیابی در می یابیم که تعداد ۷۴۹ مرکز تحقیقات علوم پزشکی در شش گروه مستقل شامل: مراکز تحقیقات دارای ردیف مستقل بودجه (بالینی ۲۹ مرکز تحقیقات و بیومدمکال ۲۱ مرکز تحقیقات)، مراکز تحقیقات فاقد ردیف مستقل بودجه  بالینی با بیش از سه سال فعالیت (۳۰۷ مرکز تحقیقات)،  بالینی با کمتر از سه سال فعالیت (۸۰ مرکز تحقیقات)، بیومدیکال با بیش از سه سال فعالیت (۲۵۱ مرکز تحقیقات) و بیومدیکال با کمتر از سه سال فعالیت (۶۱ مرکز تحقیقات) مورد ارزیابی قرار گرفتند.

تعداد کل مراکز بالینی ۴۱۶ مرکز تحقیقات است و جمع جبری تعداد کل مقالات منتشر شده در سال ۲۰۱۸ در این مراکز ۱۱ هزار و ۸۶۵ مقاله بوده است. به این معنا که تعداد متوسط مقاله به ازای هر مرکز در این گروه ۲۸ مورد است. 

تعداد مراکز بیومدیکال ۳۳۳ مرکزتحقیقات و جمع جبری تعداد مقالات منتشر شده در سال ۲۰۱۸ در این مراکز ۱۳ هزار و ۵۲۰ مقاله بوده و متوسط تعداد مقاله به ازای هر مرکز ۴۰ مورد است.

میانگین انتشار مقالات بر اساس سه پایگاه ISI و Pub med ،Scopus در سال ۲۰۱۸ در کل مراکز تحقیقاتی ۳۴ مقاله بوده است. سهم مراکز دارای ردیف مستقل بودجه در انتشار مقالات ۱۵ درصد برآورد شده است.

در گروه بالینی دارای ردیف مستقل بودجه، متوسط تعداد مقالات به ازای هر مرکز تحقیقات ۶۸ مقاله و در گروه بیومدیکال دارای ردیف مستقل بودجه این عدد به ازای هر مرکز تحقیقات ۸۴ مورد بوده است.

در گروه بالینی با بیش از یک سال فعالیت و فاقد ردیف مستقل بودجه، متوسط تعداد مقاله به ازای هر مرکز در سال ارزشیابی ۲۶ مقاله است که این عدد در گروه بیومدیکال با بیش از یک سال
فعالیت عدد ۳۸ است. جمع جبری تعداد مقالات منتشر شده در ۲۵ درصد برتر نشریات علوم پزشکی کشور (Q۱) بر طبق گزارش Cite Score در سال ۲۰۱۸ در مراکز تحقیقات علوم پزشکی ۶ هزار و ۸۱۷ مقاله است.

نسبت مقالات منتشر شده در ۲۵ درصد برتر نشریات (Q۱) به کل مقالات منتشر شده در سال ۲۰۱۸ در کل مراکزتحقیقات علوم پزشکی ۲۶.۸ درصد است. حداکثر این نسبت در گروه بیومدیکال دارای ردیف مستقل بودجه (۳۷.۷) و کمترین در گروه بالینی با فعالیت یک تا سه سال (۲۰) است.

جمع جبری تعداد مقالات منتشر شده حاصل از همکاری بین المللی نیز در سال ۲۰۱۸ توسط مراکز تحقیقات علوم پزشکی ۵ هزار و ۳۲۴ مقاله بوده است. نسبت مقالات منتشر شده با همکاری بین المللی به کل مقالات منتشر شده سال ۲۰۱۸ مراکز تحقیقاتی ۲۱ درصد است. 

بالاترین نسبت مربوط به گروه بیومدیکال با یک تا سه سال فعالیت (۲۵.۶) و کمترین نسبت مربوط به گروه بیومدیکال با بیش از سه سال فعالیت (۱۹.۹) است. این نسبت در مراکز دارای ردیف مستقل بودجه ۲۳.۸ بوده است.

تعداد کل استنادات در سال ۲۰۱۸ به مقالات منتشر شده سالهای ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ در گروه بیومدیکال با بیش از سه سال فعالیت دارای بیشترین استناد و گروه بالینی با یک تا سه سال فعالیت دارای کمترین تعداد استناد بوده است.

در این ارزشیابی تعداد استنادات به مقالات دارای بیش از صد نویسنده بر طبق توضیحات مندرج در راهنمای ارزشیابی سال مذکور محاسبه و امتیازدهی شده است. در سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ تعداد ۷۵ مرکز تحقیقات دارای مقالات پر نویسنده (بیش از صد نویسنده) بوده اند. بیشترین تعداد در گروه بالینی بیش از سه سال با ۲۸ مرکز تحقیقات و کمترین تعداد در گروه بیومدیکال با یک تا سه سال فعالیت با دو مرکز تحقیقات بوده است.

بالاترین مقدار شاخص h پنج ساله در مراکز تحقیقات گروه بیومدیکال با بیش از سه سال فعالیت ۶۱ است. همچنین تعداد ۱۵ مرکز تحقیقات دارای شاخص h صفر بوده اند.

برترین های مراکز تحقیقات به تفکیک هر شاخص و با توجه به دو گروه بالینی و بیومدیکال

شاخص بالینی بیومدیکال تعداد مقالات منتشر شده غدد و متابولیسم تهران علوم کاربردی دارویی تبریز تعداد خلاصه مقاله غدد و متابولیسم تهران علوم اعصاب تبریز تعداد کتاب بیهوشی شهید بهشتی زیست فناوری کاربردی بقیه الله تعداد Q۱ غدد و متابولیسم تهران علوم کاربردی دارویی تبریز تعداد همکاری بین المللی سندرم متابولیک مشهد بیوتکنولوژی مشهد استنادات تطبیق یافته غدد و متابولیسم تهران علوم کاربردی دارویی تبریز شاخص H بیماری های غیرواگیر تهران بیوتکنولوژی مشهد

بر اساس نتایج تحلیل نمره استاندارد Z تعداد ۲۶۱ مرکز تحقیقاتی (۳۵ درصد از کل مراکز تحقیقاتی) دارای امتیاز معادل و یا بالاتر از میانگین گروه خود بوده اند.

در این ارزشیابی تعداد ۷ مرکز تحقیقات دارای امتیاز صفر بوده اند.

استخراج اطلاعات مربوط به انتشار مقالات، ارائه خلاصه مقالات و کتابهای نمایه شده در پایگاه های Pub med ،ISI و Scopus در نیمه اول مهرماه سالجاری به جهت ایجاد پوشش حداکثری پایگاه های مربوطه و رعایت عدالت جهت تمامی مراکز تحقیقات علوم پزشکی صورت گرفته است.

در این ارزشیابی علاوه بر استخراج تعداد مقالات منتشر شده مرکز تحقیقاتی، انواع مقالات نیز تفکیک شده و با ضریب مشخص محاسبه شده اند و مقالات چاپ شده در نشریات نامعتبر و جعلی (Black list) مربوط به سال ۲۰۱۸ و مقالات رد شده (Retracted) از لیست مقالات مراکز تحقیقات حذف شده اند.

کد خبر 4875717

منبع: مهر

کلیدواژه: معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت مراکز تحقیقاتی ارزشیابی توصیفی دانشگاه های علوم پزشکی تولید علم وزارت علوم تحقیقات و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویان آموزش مجازی دانشگاه های علوم پزشکی دانشگاه ها دانشگاه علوم پزشکی تهران دانشگاه فنی و حرفه ای دانشگاه های ایران مرکز سنجش آموزش پزشکی محمد مهدی طهرانچی سازمان سنجش وزارت بهداشت کنکور 99 غدد و متابولیسم تهران علوم تعداد مقالات منتشر شده مقالات منتشر شده نمایه شده در پایگاه تحقیقات علوم پزشکی همکاری بین المللی ازای هر مرکز مراکز تحقیقاتی گروه بالینی سال ۲۰۱۸ مراکز تحقیقات تحقیقات دارای مرکز تحقیقات یک تا سه سال مقاله بوده بوده اند کل مراکز بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۵۲۶۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز به‌کار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه آبادان ‌

ایسنا/خوزستان رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان از افتتاح مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی این دانشگاه خبر داد.

سیدمحمد محمدی در آیین افتتاح مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی که امروز (۸ اردیبهشت‌ماه) در دانشگاه آبادان برگزار شد، با اشاره به اهمیت تحول در شیوه‌های نوین آموزشی، اظهار کرد: در فضای علمی جدید، انتظار تحول در شیوه‌های نوین آموزشی وجود دارد که یکی از این حوزه‌ها، آموزش پزشکی است.

به گزارش ایسنا، وی با اشاره به آغاز فعالیت مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی در این دانشگاه، ادامه داد: مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، یکی از واحدهایی است که در همه دانشگاه‌ها مورد توجه است. در این مرکز، راه‌حل‌های نوین توسعه آموزش پزشکی با مشارکت اساتید و دانشجویان ارائه می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آبادان خاطرنشان کرد: این مرکز با تلاش معاونت آموزشی دانشگاه راه‌اندازی شده است و فضای خوبی برای مشارکت هر چه بیشتر اعضای هیات علمی و دانشجویان برای انجام فعالیت‌های علمی و آموزشی فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: راه‌اندازی این مرکز منجر به تربیت بیشتر دانشجویان در زمینه‌های مختلف پزشکی است. امیدواریم بتوانیم شاهد رشد و بالندگی روزافزون اعضای هیات علمی و دانشجویان علوم پزشکی آبادان در سطح کشور باشیم.

محمدی گفت: مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی آبادان شامل زیرمجموعه‌هایی همچون کمیته دانشجویی توسعه آموزش پزشکی، مرکز تعالی آموزش مجازی و هوش مصنوعی، دفتر مستقل استعداد درخشان و المپیادهای دانشجویی، واحد برنامه‌ریزی درسی، واحد دانش‌پژوهی و جشنواره شهید مطهری، واحد ارزشیابی آزمون و مرکز رشد و بالندگی اساتید است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واکنش علی ربیعی به هجمه سنگین دولت به مرکز پژوهش های مجلس: با بستن در هر اندیشکده و مرکز تحقیقات، دری به سوی انواع بحران‌ها گشوده می‌شود
  • مراجعه بیش از ۱۰۰۰ بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  • مراجعه بیش از یک هزار بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان
  • تعطیلی مرکز غیرمجاز طب سنتی در قم
  • معرفی برترین‌های مسابقات مینی گلف کشور در اصفهان
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • افتتاح مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان
  • ۱۰۵ مرکز خرید تضمینی گندم در گلستان آماده فعالیت هستند
  • آغاز به‌کار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه آبادان ‌
  • رقابت ۴۵ هزار نفر داوطلب کرمانی در مرحله نخست کنکورسراسری