Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان به اعتقاد فعالان حوزه راه، بین ۳ تا ۵ درصد هزینه ساخت یک کیلومتر راه، باید صرف هزینه نگهداری آن شود، اما اکنون کمبود نقدینگی یکی از مهمترین مشکلات حوزه نگهداری و اصلاح راه‌های کشور است.

اگرچه توسعه زیرساخت‌ها از جمله راه‌ها و ساخت آن یکی از سیاست‌های اصلی کشور است، اما حفظ و نگهداری راه‌ها به عنوان یکی از موضوعات مهم، نیازمند اعتبارات بسیار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استان اصفهان به عنوان چهارراه مواصلاتی کشور دارای ۱۴ هزار کیلومتر بزرگراه، آزادراه، راه‌های شریانی اصلی، فرعی و روستایی است که حجم بالای تردد خودروها و وسایل نقلیه سنگین در محورهای استان و همچنین حمل بارهای غیرمجاز و ... موجب افزایش خسارت به راه‌های استان می‌شود که با تخصیص اعتبارات لازم نیازمند لکه‌گیری و اصلاح است.

اما به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان، در سال جاری در حوزه راه‌ها با کاهش ۴۰ درصدی اعتبارات مواجه بودیم و با توجه به محدودیت اعتبارات راه‌های استان، نمی‌توان انتظار ویژه‌ای در جهت اصلاح راه‌ها داشت.

مهدی خضری می‌گوید: متاسفانه امروز در حوزه اعتبارات و تخصیص آن به راه‌ها و نگهداری آن دچار مشکل هستیم و در حال حاضر اعتبارات متوازن از این حوزه حذف شده است و تنها منبع اعتبارات اسناد خزانه است و اکنون در بخش راه ها، نگهداری و اصلاح آن با کمبود نقدینگی مواجه هستیم، از سوی دیگر هزینه طرح‌های راهداری رو به افزایش است.

از سوی دیگر معاون راهداری استان اصفهان می‌گوید: انجام ۲۸۰ کیلومتر آسفالت راه‌ها نیازمند ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار است و اگر در سال ۵۰۰ کیلومتر آسفالت انجام دهیم با اعتبارات محدود موجود هر ۲۴ سال یک بار می‌توانیم محورهای استان را روکش آسفالت کنیم، از سوی دیگر کمبود اعتبارات و افزایش ۴ برابری هزینه‌ها و مهمتر از همه کاهش اعتبارات موجب شده تا در عملیات بهبود راه ها ۸ برابر عقب‌تر بیفتیم، همچنین مرمت راه‌های استان نیازمند ۸۷۰ میلیارد تومان اعتبار است.

فرزاد دادخواه تصریح می‌کند: به دلیل کمبود اعتبارات خرابی‌های متوسط راه‌ها شدید می‌شود که در این شرایط ترمیم راه‌ها پرهزینه‌تر خواهد بود، همچنین براساس مطالعات انجام شده بالغ بر ۸۰۰ کیلومتر از راه‌های استان اصفهان خرابی آسفالت شدید یا نزدیک به شدید دارند که نیازمند اصلاح هستند.

اما یکی از مسیرهای پرتردد استان، محور شریانی بادرود- اردستان است که بنابر گفته رانندگان خودروهایی عبوری از این محور، دارای خرابی شدید است و اگر در رانندگی احتیاط نکنند احتمال انحراف خودرو از محور و یا تصادف شدید وجود دارد. از سوی دیگر رانندگان می‌گویند، گویا این جاده حدود ۱۰ سالیست که تعمیر و اصلاح نشده و خرابی آن روز به روز بیشتر می‌شود.  

بنابر اعلام اداره کل راهداری استان اصفهان، امروز حدود ۵۰ کیلومتر باند رفت و برگشت محور بادرود- اردستان و ۴۰ کیلومتر از رفت و برگشت محور اردستان- نایین دارای خرابی و خرابی شدید بوده که نیازمند لکه‌گیری و اصلاح است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان درباره خرابی آسفالت محور رفت و برگشت اردستان به سمت بادرود به ایسنا، می‌گوید: خوشبختانه طی یک ماه گذشته قرارداد لکه‌گیری مسیر آنتی آزادراه کاشان به سمت محور اردستان-بادرود، با پیمانکار منعقد شد و اکنون بخشی از لکه‌گیری خرابی و روکش آسفالت این مسیر که به دلیل بارش برف و باران و حجم تردد بالا ایجاد شده، با اعتباری بالغ بر ۵ میلیارد تومان در حال انجام است و تا پیش از نوروز نیز عملیات آن ادامه دارد.

فرزاد دادخواه ادامه می‌دهد: برای اصلاح آسفالت محور اردستان-نایین نیز پیگیر تهیه اسناد مناقصه جهت انتخاب پیمانکار به روش بازیافت گرم هستیم و امیدواریم این کار در اوایل سال آینده انجام شود.

او اضافه می‌کند: در حال حاضر بخشی از لکه‌گیری آسفالت مسیر رفت و برگشت اردستان تا محور آنتنی و قبل از پلیس‌راه بادرود انجام شده و کار اساسی اصلاح این محور بعد از نوروز ۹۹ و مشخص شدن پیمانکار بعد از برگزاری مناقصه و بهتر شدن شرایط و آب و هوا انجام خواهد شد.

او می‌گوید: اکنون در حال تهیه اسناد مناقصه مرحله بعدی جهت لکه‌گیری و روکش آسفالت این مسیر با اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد تومان هستیم و بعد از تعطیلات نوروز و رفع محدودیت‌های تردد از ۲۰ فروردین ۱۳۹۹، مناقصه تعیین پیمانکار آن برگزار می‌شود.

معاون راهداری استان اصفهان در خصوص طولانی شدن دلایل برگزاری مناقصه اصلاح آسفالت محور اردستان، توضیح می‌دهد: حدود هشت یا ۹ بار این مناقصه به دلیل تغییر قیمت‌ها، نبود پیمانکار قابل و مناسب و یا پیشنهاد قیمت بالاتر از سوی پیمانکاران به نتیجه نرسید و یا برگزار نشد.

او پیش‌بینی می‌کند: اوایل سال ۱۳۹۹ مناقصه ۲۰ میلیاردی برای انتخاب پیمانکار این محور برگزار شود و با تعیین پیمانکار، تا اواخر مهر و آبان سال آینده اصلاح آسفالت محور اردستان انجام خواهد شد.

او تاکید می‌کند: با توجه به اینکه محور اردستان-بادرود از جمله محورهای شریانی استان است، اصلاح و لکه‌گیری آسفالت این محور از ردیف اعتبارات ملی و از طریق سازمان راهداری تامین می‌شود.

دادخواه با انتقاد بر اینکه در بودجه ۹۸ اعتبارات راه‌های استان در بودجه متوازن حذف شد، توضیح می‌دهد: متاسفانه اصفهان با وجود راه‌های فرعی و روستایی، از جمله استان‌ها با راه‌های خوب درنظر گرفته شد و باتوجه به اینکه بودجه متوازن به مناطق محروم تعلق می‌گیرد در بودجه ۹۸، اعتبارات متوازن استان در بخش راه‌ها که حدود ۱۵ میلیارد تومان بود، اعتبارات متوازن به جز دو شهرستان اصفهان و مبارکه در بقیه شهرستان‌ها حذف و صفر شد.

او تاکید می‌کند: البته در حال بررسی شاخص‌های بودجه متوازن هستیم تا در بودجه ۹۹، بخش راه‌های استان مشمول اعتبارات آن شود.

معاون راهداری استان اصفهان در خصوص ورودی فرمانداری‌ها از جمله اردستان برای اصلاح پروژه‌های راه، می‌گوید: سهم اعتبارات فرمانداری‌ها اندک است و ناچار به هزینه آن در بخش‌های مختلف هستند، البته به نسبت سهم اعتبارات خود به بخش راه‌های خود توجه دارند، اما باید توجه داشت که اعتبارات راه‌ها بسیار پرهزینه است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی پيمانكار اردستان جاده پروژه راه آسفالت راهداری استان اصفهان معاون راهداری میلیارد تومان راه های استان رفت و برگشت سوی دیگر بخش راه ها لکه گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۵۲۸۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات روکش آسفالت محور طبس – یزد آغاز شد

رئیس اداره نگهداری راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی گفت: به منظور بهبود وضعیت تردد و ارتقای ایمنی عبور و مرور، عملیات روکش آسفالت محور طبس – یزد در شهرستان طبس آغاز شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، سیدمحمد فرخی با اعلام این خبر اظهار داشت: عملیات روکش آسفالت محور طبس – یزد آغاز و این عملیات به طول 10 کیلومتر و با اعتباری بالغ بر150 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی سازمان راهداری در حال اجرا است.  

وی گفت: قرارداد اجرای روکش آسفالت حفاظتی چیپ سیل به طول 25 کیلومتر و نیز قرارداد اجرای روکش آسفالت گرم به طول 30 کیلومتر در محور مذکور در سال جاری منعقد شده و در دستور کار است که پس از تأمین و تخصیص اعتبار، عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد. 

رئیس اداره نگهداری راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: این عملیات با هدف بهبود وضعیت تردد، ارتقای ایمنی عبور و مرور و در راستای بهسازی وروکش آسفالت در این محور انجام می‌شود که با اجرای این عملیات، شاهد کاهش تصادفات و افزایش عمر مفید جاده خواهیم بود.

رئیس اداره نگهداری راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی همچنین از انجام عملیات ماسه آسفالت محور روستایی اسلامیه به سرند  شهرستان فردوس نیز خبر داد. در راستای افزایش ارتقاء ایمنی و توسعه محورهای مواصلاتی فردوس و به منظور رفاه حال کاربران جاده‌ای، ماسه آسفالت راه روستائی اسلامیه - سرند اجرایی  شده است.  این پروژه‌ بصورت امانی در فروردین ماه سال جاری اجرایی شد که برای اجرای این عملیات حدود 18میلیارد ریال هزینه شده است. 

وی درباره پروژه‌های راه روستایی در حال اجرا شهرستان فردوس عنوان کرد: احداث راه روستایی نوق به انارستانک به طول 4.2 کیلومتر توسط این اداره در دست اقدام است..

رئیس اداره نگهداری راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی یادآور شد: فردوس دارای بیش از 745 کیلومتر جاده بین‌ شهری و روستایی است که عملیات روکش آسفالت محورها، همه‌ساله به تناسب اعتبارات و با تأمین قیر در برنامه این اداره قرار می‌گیرد که با توجه به خرابی رویه‌های آسفالتی محورها و نیز اولویت‌بندی آنها نسبت به انجام روکش راههای حوزه استحفاظی اقدام می‌‌شود.

انتهای پیام/ 252

دیگر خبرها

  • پیگیری طرح نیمه تمام آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم
  • پیگیری اجرانشدن طرح آسفالت جاده ارتباطی فاریاب مسجد آرپناه لالی+فیلم
  • آغاز عملیات روکش آسفالت ۱۰ کیلومتر محور طبس یزد
  • خسارت ندیدن بناهای بافت تاریخی زواره
  • آخرین وضعیت بارش‌ها، سیلاب و آب‌گرفتگی در اصفهان / تداوم بارش‌ها در استان
  • اعتبارات جبران خسارت‌های سیلاب ۹۸ در حوزه راه پرداخت نشده است
  • عملیات روکش آسفالت محور طبس – یزد آغاز شد
  • خورو بیابانک رکوردار بارندگی‌های استان اصفهان
  • جاده‌ها لغزنده است رانندگان احتیاط کنند
  • محور بوشکان-فراشبند روکش آسفالت می‌شود