Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@17:08:47 GMT

برخی‌ها در آذربایجان‌غربی کرونا را باور نکرده‌اند

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۵۳۱۲۳

برخی‌ها در آذربایجان‌غربی کرونا را باور نکرده‌اند

به گزارش ایرنا آخرین روزهای بهمن ماه امسال بود که نخستین مورد ابتلا به ویروس کرونا در کشور ثبت شد و کل کشور به تلاطم جلوگیری از شیوع این بیماری افتاد؛ استان‌های مختلف تدابیر لازم را برای جلوگیری از ورود بیماران مبتلا یا ناقل کرونا به کار بستند و تست‌هایی غربالگری و تب‌سنجی در نقاط مختلف کشور پا گرفت و روز به روز بر تعداد آنها افزوده شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با گزارش‌های سخنگوی وزارت بهداشت، روزانه بر تعداد استان‌های درگیر با ویروس و بیماری کرونا افزوده ‌شد تا  اینکه در روز هشتم اسفند، نخستین بیمار مبتلا در آذربایجان‌غربی مورد شناسایی قرار گرفت و این استان هم جزء استان‌های درگیر به حساب آمد.

از آن روز به بعد با وجود برنامه‌ریزی‌های پیشگیرانه، روند صعودی ابتلا در این استان و افزایش شهرستان‌های درگیر ادامه داشت و در ۱۵ روز نخست، ۱۷۵ نفر از شهروندان به این بیماری مبتلا شدند و ۶ نفر نیز که اکثرا از افراد سالمند بودند، جان خود را بر این اثر از دست داده‌اند.

در همه این برهه‌ها اعم از ۲ ماه عاری بودن کشور از ویروس کرونا، ابتلای افراد مختلف در استان‌های درگیر و آلوده شدن آذربایجان‌غربی به این ویروس، توصیه متخصصان، پزشکان، مدیران، مسوولان و دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف، توجه مردم به اصول پیشگیری بود که البته این توصیه‌ها در روزهای پس از ابتلای برخی از شهروندان استان به این بیماری قوت گرفت.

پس از سه‌رقمی شدن تعداد مبتلایان کرونا در آذربایجان‌غربی این توصیه‌ها بسیار بیشتر شد و همه مسوولان بر این امر تاکید داشتند که مردم در آستانه نوروز باید از خریدهای عیدانه خودداری کنند و حتی برای خریدهای روزمره و لوازم ضروری به ویژه خوراکی‌ها نیز باید تنها یک نفر برای خرید برود و آن هم پس از ورود به خانه، ضدعفونی شود.

اما برخی‌ها در آذربایجان‌غربی به ویژه در ارومیه گویا با وجود شنیدن این توصیه‌ها به آنها بی‌توجه هستند و همچنان با گذشت ۲ هفته از بیماری و ابتلای نزدیک به ۲۰۰ نفر از شهروندان، هنوز در بازارها و مراکز خرید حضور دارند و مشغول خرید عید هستند.

استاندار آذربایجان‌غربی نیز که ریاست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا را نیز برعهده دارد، در جلسات متعدد این ستاد بر لزوم توجه مردم به توصیه متخصصان تاکید می‌کند.

«محمدمهدی شهریاری» می‌گوید: مردم آذربایجان‌غربی از طریق «خودقرنطینگی» و «کاهش تجمع» برای پیشگیری از شیوع این بیماری با مسوولان همکاری کرده و عوامل انتظامی‌ و دانشگاه علوم پزشکی نیز با جدیت بیشتر مبادی ورودی را کنترل کنند.

وی افزود: بر اساس مصوبه‌های این ستاد، هیچ جلسه یا تجمعی از طرف سازمان‌های دولتی برگزار نخواهد شد و مردم نیز باید از تجمع دوری کنند.

وی تاکید دارد که «همکاری‌نکردن مردم، تعداد بیماران و دوره بیماری کرونا را افزایش می‌دهد و از این رو، توصیه جدی به شهروندان رعایت توصیه‌های بهداشتی و ماندن در خانه است».

استاندار آذربایجان‌غربی: برخی رفتارهای مردم مغایر با شرایط سخت پیش‌رو است.

وی با تاکید بر ضرورت آگاه‌سازی عمومی‌ و نقش‌آفرینی جدی ستاد اطلاع‌رسانی، اضافه کرد: همکاری مردم در مبارزه با کرونا اصل اساسی است و تا زمانی‌ که این مهم به طور کامل محقق نشود، موفقیتی هم حاصل نمی‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی نیز می‌گوید: رعایت بهداشت فردی برای شهروندان همچنان الزامی‌ است و باید موارد مطرح شده توسط متخصصان به صورت کامل توسط خانواده‌ها رعایت شود.

دکتر جواد آقازاده از خانواده‌ها خواست در صورت امکان از حضور در مکان‌های پردتردد شهر همچون بازار خودداری کنند و با نشستن در خانه‌ها از آلودگی به این ویروس در امان باشند.

ماندن در خانه بهترین و مهمترین راهکار مقابله با این ویروس است و سلامت مردم را به دنبال دارد.

وی اضافه کرد: هفته جاری هفته صعود منحنی ابتلا به این ویروس در استان است و مردم باید با مسوولان استان در جهت پیشگری از این ویروس همکاری لازم را داشته باشند.

وی با انتقاد از کشیده شدن جشن‌های عروسی و مراسم ترحیم به منازل توسط برخی از شهروندان، بیان کرد: مراسم ترحیم در مساجد و عروسی‌ها در تالارها برای جلوگیری از تجمع شهروندان تعطیل شده و نباید این امر در منازل تکرار شود زیرا مشکلات زیادی را به بار ‌می‌آورد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان‌غربی ادامه داد: برخی از افراد نیز از ترس کمبود نان، موجب ایجاد صف‌های طولانی در مقابل نانوایی‌ها به ویژه لواش‌پزی‌ها شده‌اند که این امر نیز صحیح نیست.

دکتر آقازاده گفت: در کجای دنیا تاکنون بر اثر بروز بیماری کرونا قطحی نان شده است که در ارومیه ایجاد شود؟ این امر صحیح نیست و هیچ مشکلی در خصوص تامین آرد و نان در شهر ارومیه و دیگر شهرهای استان وجود ندارد.

فرماندار ارومیه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به لزوم همراهی مردم و ایفای نقش آنان در کنترل بیماری کرونا افزود: من به عنوان خادم مردم، هنوز همراهی خوبی در راستای جلوگیری از انتقال بیماری نمی‌بینم.

علیرضا ملامحمدی‌زاده اضافه کرد: مردم باید از حضور در سطح شهر خودداری کنند، دولت مدارس را تعطیل کرده‌ که اعضای خانواده در خانه بنشینند ولی متاسفانه مردم با همراهی بچه‌ها در مراکز خرید که ظرفیت انتقال بسیار زیادی برای بیماری دارد، حضور ‌می‌یابند و زمینه تداوم چرخه شیوع فراهم ‌می‌شود.

وی بیان کرد: هر قدر مردم همراهی بیشتری داشته باشند و در مراکز انتقال و شیوع از جمله مراکز خرید، غذاخوری‌ها و مراکز پرتجمع حاضر نشوند، امیدواری ما برای حل این مشکل بیشتر خواهد بود.

وی تاکید کرد: در حال حاضر حفظ جان مردم در صدر کارها قرار دارد؛ هرچند ما خواهان ضرر و زیان هیچ فرد یا اصنافی نیستیم ولی همه اصناف نیز باید حفظ جان خود، مشتریان و شهروندان را لحاظ کنند.

فرماندار ارومیه: مردم توجه داشته باشند! در حالی که نمازجمعه تعطیل ‌می‌شود، تکلیف مراسم ختم و عروسی، حضور در بازار، کافی‌نت‌ها، گیم‌نت‌ها و مدارس روشن است و باید این بیماری بیشتر از وضعیت کنونی جدی گرفته شود.

در این مدت بیش از ۱۱ هزار نفر در کشور و ۱۷۵ نفر در آذربایجان‌غربی به بیماری کرونا مبتلا شده و افزون بر ۵۰۰ نفر از مردم ایران که ۶ نفر آنان اهل آذربایجان‌غربی بوده‌اند، بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند که همین آمار می‌تواند در صورت بی‌توجهی مردم به چندین برابر در کشور و استان افزایش یابد.

حالا با توجه به نظر متخصصان در خصوص ظرفیت قابل توجه شیوع و همه‌گیری ویروس کرونا و ابتلای تعداد زیادی از مردم به این بیماری، مردم باید سهم خود را بیش از پیش در راستای جلوگیری از این همه گیری ادا کرده و با در خانه ماندن، زمینه حذف زنجیره شیوع را فراهم کنند.

برچسب‌ها کرونا ویروس کرونا آذربایجان غربی ارومیه پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا ویروس کرونا آذربایجان غربی ارومیه محمدمهدی شهریاری کرونا ویروس کرونا آذربایجان غربی ارومیه آذربایجان غربی بیماری کرونا ویروس کرونا توصیه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۵۳۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۱ درصد از حجم سدهای آذربایجان‌غربی پر آب است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: هم ‏اکنون حجم آب پشت سدهای استان طبق آخرین پایش به یک میلیارد و ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسیده که بیش از ۷۱ درصد حجم نرمال بوده و پنج درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته بیشتر است.

به گزارش خبرگزاری‬ ایمنا از‬ آذربایجان‌غربی‬ و‬ به نقل از‬ روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان، مجید رستگاری در‬ خصو‬ص‬ وضعیت‬ سدهای‬ آذربایجان‌غربی‬ اظهار‬ کرد: هم ‏اکنون حجم آب پشت سدهای استان طبق آخرین پایش به یک میلیارد و ۳۸۳ میلیون مترمکعب رسیده که بیش از ۷۱ درصد حجم نرمال بوده و ۵ درصد نسبت به زمان مشابه سال گذشته بیشتر است‎. ‎

وی‬ افزود: این حجم در زمان مشابه سال گذشته یک میلیارد و ۳۱۶ میلیون مترمکعب بود و ‏امسال این میزان ۶۷ میلیون مترمکعب افزایش یافته است‎

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی گفت: طبق آخرین پایش سد بوکان ۶۷۴، مهاباد ۱۷۶، آغ‌چای چایپاره ۱۱۷ و شهرچای ‏ارومیه ۹۴ میلیون مترمکعب آب دارند که نزدیک به ۷۷ درصد کل آب‌های موجود در سدهای چهارده‌‏گانه استان را شامل می‌شود‎.

️رستگاری حجم آب موجود در سد کانی‌سیب را نیز ۱۵۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و ادامه داد: از ۱۴ سد فعال استان آب پشت هفت سد بیشتر از سال گذشته، یک سد مشابه پارسال و ۶ سد کمتر از سال گذشته است‎. ‎

وی با اشاره به اینکه سد قیقاج مشابه سال گذشته ۹ میلیون مترمکعب آب دارد، تصریح کرد: هفت سد شهرچای ارومیه، مهاباد، بارون ماکو، آغ چای چایپاره، شهید قنبری ماکو، ارس ۲ و کرم‌آباد پلدشت بیشتر از سال گذشته، آب در آنها ذخیره شده است‎.

رستگاری عنوان کرد: با توجه به کمبود آب در آبخوان‌ها و تداوم برداشت از منابع آب استان با وجود بارش‌های خوب، به جهت تغییرات اقلیم و گرمای بی‌سابقه پیش بینی شده، همچنان با مشکل آب در استان به ویژه حوضه دریاچه ارومیه مواجه هستیم و باید در فصل گرم پیش رو، هم استانی‌ها صرفه‌جویی بیشتری در این خصوص داشته باشند. ️

️مدیرعامل آب منطقه‌ای آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: هم اینک ۱۴ سد در آذربایجان‌غربی وجود دارد که حجم آنها نزدیک به دو میلیارد مترمکعب است‎. ‎

کد خبر 751259

دیگر خبرها

  • ۲ هزار هکتار با بیماری‌های برگی غلات در آذربایجان غربی مبارزه شد
  • هشدار برای شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گاو شیری
  • بهره مندی۵۰۰ نفر از اهالی روستای فیروزآباد شهرستان چهاربرج از خدمات درمان تخصصی جمعیت هلال احمر
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • علت افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران چیست؟
  • ۷۱ درصد از حجم سدهای آذربایجان‌غربی پر آب است
  • بازش برف و تگرگ بهاری در شهرهای آذربایجان غربی
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران/ کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند؟
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران | کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند
  • برگزاری جلسه آموزشی پیشگیری از تب کریمه کنگو در بابل