Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@17:47:58 GMT

کنترل احساسات، لازمه کنترل بحران است

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۵۳۷۶۲

کنترل احساسات، لازمه کنترل بحران است

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان،  در ایران راه برو، چند نفر را اتفاقی انتخاب کن و بپرس بهترین خاطرات دوران کودکی‌ات کجا و چطور رقم خورده است؟ بی شک تعداد زیادی، با لبخند شیرین غرق می‌شوند در خاطرات خانه مادربزرگ، خاله، عمه و خلاصه بستگان. این یعنی رفت و آمد و شب نشینی و مهمانی، جزو جدانشدنی فرهنگ ما بوده و هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به ویژه در نوروز که این رفت و آمد‌ها علاوه بر اینکه از دل بر می‌آیند، بار سنگین نام "آداب و رسوم" هم بر آن نشسته؛ و مخلوط شده با بوی لباس نو و پوست پرتغال، صدای خنده و "عید شما مبارک "و طعم آجیل و حس عیدی گرفتن از بزرگ‌ترها. این‌ها همه احساسات برانگیز است. دل آدم را می‌برد و گویی تمام خوشی‌های دنیا در این کلمات فشرده شده است.

اما این برانگیختگی احساسات، گاهی باید کنترل شود. به این معنی که ما احساساتمان را گاهی باید در دل نگه داریم و اجازه ندهیم در تصمیمات و کار‌های ما دخالت داشته باشند. یعنی گاهی نباید احساسی عمل کنیم. "گاهی"، یعنی روز‌هایی که شرایط عادی نیست. روز‌هایی مثل الآن که درحال جنگ با شیوع ویروس کرونا هستیم. در این روزها باید بر حس دلتنگی برای عزیزانمان، حس تعلق خاطر به دید و بازدیدهای خانوادگی و یا حتی حس نگرانی برای احوال نزدیکانمان غلبه کنیم و از و رفت و آمد در منازل هم بپرهیزیم تا این بحران به پایان برسد.

در خانه بمانیم

آذر فخفوری، کارشناس روانشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، گفت: هیجان‌های انسان بسیار مهم است، زیرا هیجان، با نیاز‌های اساسی ما مرتبط است. در واقع احساسات و هیجان‌، در موقعیت‌های مشکل‌ساز مثل زنگ خطر  به ما اخطار میدهد.

او افزود: همه‌ی هیجان‌های ما پذیرفتنی است اما همه‌ رفتار‌های هیجانی ما قابل پذیرش نیست. همه ما بطور کاملا طبیعی به دیدار با خانواده و فامیل، ایجاد روابط متقابل با دیگران و تعلق خاطر نیاز داریم. همواره تلاش میکنیم تا از عزیزانمان، مثلا  پدر، مادر، همسر، فرزند و غیره محافظت کنیم چون دوستشان داریم و بهترین هارا برایشان آرزومندیم. اما این روز‌ها، شیوع ویروس کرونا شرایط خاصی را در کشور ایجاد کرده و با توجه به اینکه موثرترین شیوه مقابله با این ویروس، ماندن در خانه عنوان شده است، پس بهتر است احساسات خود، اعم از دلتنگی، نگرانی و غیره را کنترل کنیم و در خانه بمانیم.

فخفوری تصریح کرد: احساس، قابل پذیرش است؛ اما رفتار احساسی لزوما قابل پذیرش نیست. باید بپذیریم در شرایط کنونی، دوست داشتن در ندیدن است. میتوانیم احوال پرسی را ازطریق تلفن و اینترنت انجام دهیم و حضورا به دیدار کسانیکه دوستشان داریم نرویم؛ و نباید از انجام کار‌های پیشگیرانه احساس حماقت یا خجالت زدگی کنیم.

او ابراز داشت: این روزها، ماندن در خانه، فرصت خوبی است که نقش خودمان را به عنوان عضوی از خانواده به خوبی ایفا کنیم تا هم روحیه خودمان  هم  خانواده‌مان را بهتر کنیم. وقتی کار نمی‌کنید و در خانه هستید، تا حد امکان برنامه‌های معمول روزمره قبلی خودرا حفظ کنید، نقش خود را به عنوان عضوی از خانواده ایفا کنید، ورزش کنید، کار‌هایی راکه برای شما آرامش بخش است در برنامه بگذارید، همراه خانواده به سرگرمی‌های خانگی بپردازید و کار‌های مورد علاقه تان را انجام دهید؛ به این ترتیب می‌توانیم بر اضطراب و ترس ناشی از شیوع کرونا در کشور غلبه کنیم. روحیه شاد و سالم در  ارتقا سیستم ایمنی بدن ما نقش مهم و اساسی دارد.

سخن آخر

این که تصمیم‌گیری را بر عهده احساساتمان بگذاریم، درست مثل این است که راندن اتومبیل‌مان را در یک جاده شلوغ، بر عهده فردی که گواهینامه رانندگی ندارد بگذاریم. همین‌قدر مشکل‌ساز، همین‌قدر خطرناک! پس بهتر است در شرایط سخت بر احساساتمان غلبه کنیم و اجازه ظهور آن‌ها در رفتارمان را ندهیم.

گزارش از آتنا نائینی‌نژاد

انتهای پیام / ن

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کرونا ویروس در خانه بمانیم رفتار احساسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۵۳۷۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انسجام فکری و تشکیلاتی لازمه تأثیرگذاری شوراها است

به گزارش خبرگزاری مهر، یعقوبعلی نظری یکشنبه ۹ اردیبهشت در همایش روز شوراها که در محل سالن شهدای سلامت برگزار شد، اظهار کرد: شرط لازم برای انجام رسالت شوراها انسجام فکری و تشکیلاتی است که منتج به تصمیمات اثرگذار برای مردم خواهد شد.

استاندار خراسان رضوی گفت: با پراکندگی و افتراق فکری توفیقی به صورت فردی ایجاد نخواهد شد. طبیعی است که شرط اول موفقیت انسجام فکری است و برای این انسجام فکری نیاز به مبانی داریم بر اساس مبانی اعتقادی، رویکرد فکری و اعتقادی پیدا بکنیم.

وی با بیان اینکه شوراها نماینده مردم هستند، اظهار کرد: اعضای شوراها در شهر و روستا باید یک درک مشترک از شرایط مجموعه خود و مردم داشته باشند.

نظری اذعان کرد: قانون ظرفیت تشکیلاتی را در کشور فراهم کرده برای این که مردم در مدیریت امور خود حداکثر مشارکت را داشته باشند.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: شوراها از نظر حقوقی و ظرفیت تشکیلاتی یک مجموعه مترقی، با نگاه بلند، مردمی و افتخار آمیز هستند که می‌طلبد محصول و آورده‌ای برای مردم داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های بسیار خوبی در کشور و استان داریم اما این‌ها باید به فعلیت تبدیل بشود و اصل استفاده از ظرفیت‌های درونی همیشه مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است.

نظری با اشاره به اهمیت نگاه به درون ادامه داد: با اتکا به ظرفیت‌های داخلی و بسیج کردن آن‌ها بسیاری از مشکلات قابل حل است.

گفتنی است؛ در انتهای این همایش تعدادی از اعضای شوراهای اسلامی مورد تقدیر قرار گرفتند.

کد خبر 6091415

دیگر خبرها

  • انسجام فکری و تشکیلاتی لازمه تأثیرگذاری شوراها است
  • اگر از زندگی خسته و کلافه شده‌اید بخوانید
  • دختر شاعر فلسطینی مانند پدرش کشته شد
  • لازمه ساماندهی اصولی آبشوران تهیه نقشه دیجیتالی شهر کرمانشاه است
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر زرند کرمان بررسی می‌شود
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر بررسی می‌شود
  • خشم پدر، جان همسر و فرزندش را گرفت
  • Home Assistant قصد دارد از یک پلتفرم به یک برند مصرف‌کننده تبدیل شود
  • تظاهرات خانواده‌های اسرای صهیونیست مقابل خانه گانتس و نتانیاهو
  • نبود زمین برای ساخت مسکن، چالش این روزهای مددجویان و کمیته امداد