Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@16:09:42 GMT

۶ هزار و ۸۵2 قطعه پرنده مهاجر در زنجان سرشماری شد

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۵۴۵۸۷

۶ هزار و ۸۵2 قطعه پرنده مهاجر در زنجان سرشماری شد

پرویز رستمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سرشماری پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی این استان که از سوی کارشناسان و محیط بان این اداره کل و با همکاری برخی ادارات تابعه انجام شد، این تعداد پرنده مهاجر، مشاهده و سرشماری شد.  
وی با بیان اینکه انواع اردک (سرسبز، نوک پهن و سرحنایی)، باکلان، خوتکا، بوتیمار کوچک، کاکایی، انواع حواصیل (خاکستری و سفید)، تنجه، چنگر و سایر پرندگان آبزی و کنارآبزی، سرشماری شدند، اظهار داشت: بیشترین تعداد با بیش از چهار هزار قطعه مربوط به اردک سرسبز، است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
رستمی تصریح کرد: این سرشماری با توجه به شرایط آب و هوایی نامساعد جوی قریب یک ماه طول کشید و در مجموع در مدت پنچ روز و توسط ۲  اکیپ ۶ نفره (کارشناسان و محیط بانان)  در سدها، آبگیرها و رودخانه قزل اوزن، انجام شد.  
وی افزود: رودخانه‌ها، سدهای طبیعی و مصنوعی متعددی در زنجان وجود دارد که پرندگان زیادی به صورت دائم و موقت در این مکان ها زیست می‌کنند که این زیستگاه‌ها، مکان های هدف برای سرشماری هستند.  

رستمی اظهار داشت: پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در هشت سایت پرنده زنجان که شامل سد تهم در شهرستان زنجان، سد قره‌تپه در منطقه حفاظت شده سرخ‌ آباد و فیله‌ خاصه در منطقه شکار ممنوع واقع در شهرستان‌های زنجان و طارم، سد گلابر در شهرستان ایجرود، سد خندقلو در شهرستان ماهنشان، سد قاهران (کهران) در ارمغانخانه و رودخانه قزل‌اوزن در شهرستان های ماهنشان و طارم، است زمستان گذرانی می‌کنند. 

در سرشماری زمستانی پرندگان آبزی و کنارآبزی زنجان که از سوی کارشناسان و محیط‌بان این اداره‌کل در سال ۹۷ انجام گرفت، تعداد ۶ هزار و ۳۱۳ قطعه، سال ۹۶ تعداد ۶ هزار و ۸۰۰ قطعه، سال ۹۵ بیش از چهار هزار و ۳۰۰ قطعه و سال ۹۴ نیز ۲ هزار و ۳۰۰ قطعه پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی در مناطق مختلف استان زنجان مشاهده و مورد سرشماری قرار گرفت. 

 از آغاز فصل سرما و مهاجرت پرندگان به آبگیرهای استان، کارشناسان و محیط بانان با جدیت به پایش مناطق پرداختند و تاکنون نیز مورد مشکوک آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (آنفلوانزای مرغی) در زنجان مشاهد نشده است.  

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست آنفولانزای پرندگان زنجان یگان حفاظت محیط زیست

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست آنفولانزای پرندگان زنجان یگان حفاظت محیط زیست سازمان حفاظت محیط زیست آنفولانزای پرندگان زنجان یگان حفاظت محیط زیست کارشناسان و محیط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۵۴۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  رییس اداره حفاظت محیط زیست بوکان گفت در پی بارش های خوب و سیلابی شدن سیمینه‌رود، آبگیری تالاب «قره‌گُل» که جزو تالاب‌های فصلی این شهرستان به شمار می‌رود آغاز شده است و هم اکنون بیش از نود درصد آن آبگیری شده است.

  عبدالکریمی گفت : از سال گذشته تخصیص حقابه تالاب قره گل محقق شده است .

وی افزود: با آغاز احیای این تالاب فصلی در حال حاضر  پرندگان آبزی و کنارآبزی مانند فلامینگو چنگر، مرغابی کله سبز، کاکایی صورتی و خاکستری و پرستوی دریایی به آن وارد شده اند.

اما در کنار این برای احیا و ماندگاری بیشتر این تالاب فصلی اهالی روستا هم پای کارند .

کمال بادی  عضو شورای روستای قره گل نیز   از مشارکت اهالی روستا در ساماندهی و لایروبی و بهسازی کانالهای ورودی آب از سیمینه رود به این تالاب خبر داد و گفت: این اقدام در سه مرحله اجرا شد .

تالاب قره گل در ۴۰ کیلومتری جاده بوکان به میاندوآب در مجاورت روستای قره گل این روزها یکی از مقاصد طبیعت گردی برای گردشگران است .

 

دیگر خبرها

  • آب تالاب‌های پلدشت ۴۰ درصد افزایش یافت
  • خریداری پرندگان برای بازگردان آن‌ها به طبیعت + فیلم
  • بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست
  • تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود
  • سال گذشته تالاب درگه سنگی پذیرای بیش از ۱۵ هزار قطعه فلامینگو بود
  • تالاب کجی نمکزار نهبندان ۳۰ درصد آبگیری شد
  • آبگیری ۳۰ درصد از تالاب کجی نمکزار نهبندان
  • تالاب انزلی، میزبان بیش از هزار پرستوی دریایی
  • میزبانی تالاب قره گُل بوکان از پرندگان مهاجر و بومی
  • تالاب قره گل بوکان میزبان پرندگان مهاجر و‌ بومی