Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش صدای ایران، حمید حاج اسماعیلی، به ارزیابی نحوه تعیین دستمزد سال آینده کارگران پرداخت و گفت: تجربه چند سال گذشته نشان داده که صِرف افزایش نقدی دستمزد برای خانوارهای کارگری کمک کننده نیست؛ از طرفی با شرایط اقتصادی کشور و وضعیتی که برای بسیاری از مشاغل و کسب و کارها در بحث کرونا به وجود آمده و مشکلاتی که کارگاه‌ها و بنگاه‌ها به آن دچار شده اند، محدودیتها برای سال آینده ادامه می یابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: هر اتفاقی که برای افزایش نقدی دستمزد سال آینده بیفتد، باید از دولت بخواهیم حمایتهای جانبی مزد مثل توزیع کالاهای اساسی به کارگران را تعهد کند.

به اعتقاد این کارشناس روابط کار، درصد افزایش حداقل مزد کارگران بیش از سال گذشته و احتمالا به شکل ترکیبی خواهد بود.

حاج اسماعیلی در ادامه با بیان اینکه نمایندگان کارگری در شورای عالی کار باید در کنار افزایش حداقل مزد به حمایتهای جانبی نظیر بن خواربار و توزیع ماهانه کالاهای اساسی بپردازند، گفت: اینکه تنها به افزایش نقدی دستمزد فکر کنیم اشتباه است چون کارفرمایان برای افزایش نقدی، ریزش نیروهای کار را بهانه می کنند لذا اگر نمایندگان کارگران حقیقتا دنبال حفظ قدرت خرید جامعه کارگری هستند باید علاوه بر افزایش حداقل دستمزد متناسب با هزینه سبد معیشت، روی کمکهای جانبی مزد هم متمرکز شوند.

وی درعین حال به مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس در خصوص افزایش دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی حقوق کارمندان حداقل بگیر در سال آینده و تاثیر آن بر دستمزد کارگران اشاره کرد و گفت: این مصوبه مبنای خوبی برای مذاکرات مزد ۱۳۹۹ و چانه زنی کارگران با دولت بوده و دست بالای نمایندگان کارگری در شورای عالی کار خواهد بود.

حاج اسماعیلی تصریح کرد: در صورتی که این مصوبه به تصویب نهایی برسد و مجلس دولت را به پرداخت این رقم برای کارمندان حداقل بگیر در سال آینده مکلف کند و این مصوبه مبنای تعیین کف دستمزد سال ۱۳۹۹ کارگران قرار گیرد، قطعا موثر خواهد بود چون از باب همسان سازی حقوق، اعمال روش عادلانه بین نیروی کارگر و کارمند باید مدنظر قرار گیرد.

به گفته این کارشناس روابط کار، مصوبه مجلس در خصوص افزایش ۴۰۰ هزار تومانی حقوقها در افزایش ۳۶.۵ درصدی حداقل مزد سال ۱۳۹۸ کارگران موثر بود.

وی در پایان تصریح کرد: اگر کف دستمزد کارگران به اندازه مصوبه کمسیون تلفیق مجلس اضافه شود که احتمالش زیاد است باز هم باید از دولت بخواهیم تا تعهدات بیشتری برای حمایت از کارگران در بحث توزیع سبد کالای اساسی و پرداخت وام ودیعه مسکن بپذیرد.

به گزارش ایسنا، در حالی که تا پایان سال تنها چند روز باقی مانده تعیین دستمزد سال آینده کارگران همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد؛ طی دو هفته گذشته جلسات دستمزد شورای عالی کار به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو و تعطیل شده است. طبق گفته های نمایندگان کارگری، دوشنبه این هفته شورای عالی کار در خصوص دستمزد کارگران تشکیل جلسه خواهد داد هرچند که احتمال مشخص شدن رقم دستمزد سال ۱۳۹۹ در این نشست ضعیف است.

عدم تشکیل جلسه شورای عالی کار در حالی است که کمیته دستمزد در آخرین نشست خود هزینه سبد ماهانه معیشت خانوارهای کارگری را چهار میلیون و ۹۴۰ هزار تومان تعیین کرد.

پیش از این معاون روابط کار وزارت کار درباره تعیین دستمزد سال آینده کارگران گفته بود منتظر تصمیم مجلس درخصوص افزایش حقوق کارکنان هستیم و پس از آن جلسات دستمزد را به طور رسمی آغاز می کنیم.

منبع: صدای ایران

کلیدواژه: صدای ایران کارگران دستمزد دستمزد کارگران افزایش نقدی دستمزد دستمزد سال آینده دستمزد کارگران شورای عالی کار مزد کارگران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۵۵۲۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازبینی مصوبه افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پزشکی شورایعالی انقلاب فرهنگی

دکتر عبدالحسین خسروپناه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره سرنوشت مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی در کنکور سراسری افزود: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را فقط شورا می تواند تغییر دهد و فعلا مصوبه افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پزشکی و دندانپزشکی تغییر نکرده است.

وی افزود: قرار بود بر اساس این مصوبه، از مناطق محروم دانشجو جذب شود و افزایش ظرفیت به منظور رفع نیاز آن مناطق طراحی شده بود. ضمن اینکه بر اساس این مصوبه مقرر شده بود که افرادی که در این ظرفیت جذب شوند باید تعهد خدمت بدهند تا در آن مناطق محروم خدمت کنند. قرار بود سازمان برنامه و بودجه هم زیرساخت های وزارت بهداشت را تامین کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: بخشی از این مصوبه که افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پذیرش بود، اجرا شد و در بخش هایی هم بیش از ۲۰ درصد ظرفیت اضافه شد. طبیعتا عدم تامین زیرساخت ها ما را در آینده با افت تحصیلی در آموزش پزشکی مواجه کند و می تواند برای آینده خطرناک باشد.

وی با اشاره به تشکیل کمیسیون سلامت در شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: در کمیسیون سلامت هم پزشکان، هم مهندسان مرتبط با مباحث پزشکی، هم روانشناسان و هم دیگر دست اندرکاران و صاحب نظران علم و فناوری کشور حضور دارند، از این رو شائبه تعارض منافع منتفی است. موضوع مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی در این کمیسیون در حال بررسی است.

خسروپناه اظهار داشت: این مصوبه در کمیسیون سلامت در حال بررسی است و در حال جمع آوری اطلاعات جامعی در این زمینه هستند که آن را در صحن شورا ارائه کنند. اگر اعضای شورا این جمع بندی را پذیرفتند و آن را مصوب کردند یک مهلتی برای سال های آینده اجرای این مصوبه درنظر گرفته می شود.

کد خبر 6091985 زهره بال

دیگر خبرها

  • پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس آینده
  • کلاف سردرگم تعیین دستمزد کارگری (پادکست)
  • تعارض منافع مصوبه افزایش ظرفیت پزشکی وجود دارد؟
  • بازبینی مصوبه افزایش ۲۰ درصدی ظرفیت پزشکی شورایعالی انقلاب فرهنگی
  • پیگیری لغو مصوبه «افزایش سن بازنشستگی» در مجلس آینده
  • احتمال تغییر رقم دستمزد کارگران در ۱۴۰۳ تقویت شد؛ آیا مصوبه افزایش حقوق کارگران باطل می‌شود؟
  • دیوان‌عدالت، رای به ابطال مصوبه افزایش حقوق کارگران می‌دهد؟/ میرغفاری: مزد ۱۴۰۳ مشروعیت خود را بین جامعه کارگری از دست داده است
  • احتمال تغییر رقم دستمزد کارگران در ۱۴۰۳ تقویت شد/ آیا مصوبه افزایش حقوق کارگران باطل می‌شود؟
  • افزایش حداقل دستمزد به‌جای حق مسکن/ پیشنهادی بررسی می‌شود که کارگران پس از ۵ سال کار دائمی شوند
  • روزگار به نام کارگر شد و به کام کارگر نشد