Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس دینی با اشاره به اینکه ۶ هزار روایت طبی داریم که ۵ هزار آن اصلاً‌ سندی ندارند، گفت: روایت مورد ادعا از نظر سندی بسیار ضعیف است و نسبت به صدور آن از امام کاظم (ع) تردید جدی وجود دارد.

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس، این روزها که ویروس کرونا زندگی روزمره ما را مختل ساخته است و هر یک از ما به دنبال راهکاری مثمرثمر برای رهایی از این بلا هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این غوغایی که در فضای مجازی ایجاد شده است. صفحاتی را مشاهده می‌کنیم که سعی در القای اثربخشی نسخه مدنظر خودشان را دارند.

عده‌ای که خود را طرفدار طب اسلامی می‌دانند با باز ارسال نسخه تبریزیان از مدعیان طب اسلامی به عنوان داروی امام کاظم (ع) برای درمان کرونا تلاش می‌کنند بیش‌ترین بهره را از شرایط موجود ببرند. بر آن شدیم در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام ابوالفضل توسلی‌زاده از کارشناسان دینی درباره صحت و سندیت روایت مدعای این گروه بپرسیم.

 

از وی این گونه پرسیدیم که آیا دستوری به نام داروی امام کاظم (ع)، برای پیشگیری و درمان کرونا، در روایات وارد شده است؟ آیا روایت مورد نظر سندیت دارد؟

پاسخ مشروح حجت‌الاسلام توسلی‌زاده را بخوانید:

۶ هزار روایت طبی داریم که ۵ هزار آن اصلاً سندی ندارد

طب اسلامی مورد ادعای آقای شیخ عباس تبریزیان هم از جهت مبانی عقلی و منابع دینی و هم از جهت روشی با اشکالاتی مواجه است. زیرا از نظر معرفت‌شناسی دینی، حوزه‌ طب با فقه متفاوت است. در طب نمی‌توانیم با تعبد بر روایات، رابطه‌ بیماری و دارو را تشخیص دهیم، بلکه باید با برهان تجربی عمل کنیم و محتوای این روایات مورد آزمایش و تجربه‌ علمی قرار گیرد تا صحت و اثربخشی آن معلوم شود.

حدود ۶ هزار روایت طبی داریم که ۵ هزار آن اصلاً سندی ندارد. از هزار روایتی که سند دارند، تنها حدود ۳۰۰ موردش دارای سند صحیح است. این روایات صحیح السند نیز عموماً درباره‌ خواص خوراکی‌ها هستند و ربطی به تشخیص و درمان بیماری‌ها ندارند. (۱)

روایت مورد سؤال در کتاب طبّ الائمه (ع) نقل شده است. این کتاب، نوشته ۲ برادر به نام‌‏هاى عبدالله و حسین، فرزندان بسطام بن شاپور زیات نیشابورى از محدثان شیعى قرن چهارم هجرى است. موضوع کتاب، روایاتى از ائمه (ع) درباره علم طب و فواید و مضرات مواد غذایى و بیان داروهاى گیاهى و ادعیه است.

این کتاب، شامل ۴۰۹ حدیث است که در ۲۴۵ عنوان آمده و ذیل هر عنوان یک یا دو خبر نقل شده است. مطالب کتاب، در قالب روایت و غالباً با ذکر سلسله سند بیان شده، هر چند سندها چنین مى‏‌نماید که برخى از واسطه‏‌ها و راویان در آن‌ها به ‏‌طور کامل ذکر نشده‏‌ و مؤلفان، سند خود را به راوى اصلى و معصوم نرسانده‏‌اند. (۲)

نجاشی از سند شناسان معروف شیعه درباره‌ این کتاب می‌نویسد: «این کتاب فوائد و منافع بسیاری درباره‌ خوراکی‌ها و منافع طبی آن‌ها و اوراد و ادعیه دارد». (۳)

روایت مورد سؤال، در فصلی به نام «فی صفة الحمى و طریق علاجه‏» (در صفت تب و راه علاج آن) با سه واسطه از امام رضا (ع) نقل شده که فرمودند: «موسی بن جعفر (ع) مریض شده بود، پزشکان را نزد حضرت آورده و هر طبیبی نسخه‌ای عجیب (و پیچیده) ارائه کرد. ایشان فرمودند: شما را به کجا می‌برند؟ به سرور و سید این داروها اکتفا کنید، «هلیله و رازیانه و شکر»، سه ماه قبل از تابستان، هر ماه سه بار و «هلیله و مصطکی و شکر» سه ماه قبل از زمستان، در هر ماه سه روز، هر روزی سه مرتبه. کسی که از این برنامه استفاده کند، مریض نمی‌شود مگر به مریضی مرگ» (۴)

روایت مورد ادعا از جهت سند بسیار ضعیف است

این روایت از جهت سند بسیار ضعیف است، زیرا در کتب رجالی درباره‌ ۲ برادری که کتاب طب الائمه (ع) را نوشته‌اند (یعنی حسین و عبد الله نیشابوری)، هیچ‌گونه توثیقی بیان نشده است. یعنی علمای رجالی شیعه مانند نجاشی و شیخ طوسی، به وثاقت آن‌ها شهادت نداده‌اند. (۵) هر چند پدر (بسطام بن سابور) و عموهایشان، مورد توثیق نجاشی واقع شده‌اند. (۶) 

«السریّ بن احمد بن السریّ و محمد بن یحیی الارمنی» افراد مجهول الهویه‌ای هستند که در هیچ کتاب رجالی از آن‌ها نامی به میان نیامده است و در هیچ منبع دیگری(غیر از این کتاب) از آن‌ها روایت نقل نشده است. (۷) مقصود از «محمد بن سنان» در این روایت، ابوجعفر زاهری است که نجاشی و شیخ طوسی او را به شدت تضعیف کرده‌اند. (۸)

در مورد برداشت‌هایی که از متن حدیث صورت گرفته هم اشکالات اساسی وجود دارد. اینکه امام کاظم (ع) به دلیل بیماری اطبا را به حضور بپذیرند و بعد خودشان نسخه بدهند، قابل قبول نیست و با شأن و مقام اخلاقی امام (ع) مناسبت ندارد. 

مطلب دیگر اینکه در دروس آقای تبریزیان جزئیاتی از آداب مصرف این دارو بیان شده که معلوم نیست از کجای روایت استخراج شده؟ مثلا اینکه گفته است:

- همه به مقدار مساوی آسیاب شوند، به طوری که کمی زبر بماند و خیلی نرم نشود.

- هلیله سیاه منظور است. هر چقدر هم سیاه‌تر و ریزتر باشد، بهتر است.

- منظور از شکر، شکر سلیمانی است که یکبار صاف می‌شود و سرخ‌رنگ است.

- مقدار مصرف آن برای بزرگسال‌ها یک قاشق چای‌خوری و برای کودکان نصف قاشق چای‌خوری است.

- افرادی که سرما می‌خورند و بیمار می‌شوند، باید سه روز پشت سر هم بخورند و افرادی که برای پیش‌گیری مصرف می‌کنند هر ۱۰ روز یک بار مصرف کنند.

- اگر شب موقع خواب استفاده کنند بهتر است. دارو را بخورند و بخوابند. نباید تا یک ساعت بعد از خوردن دارو چیزی مصرف کرد.(۹)

مطالب بالا از این روایت ضعیف قابل برداشت نیست. اما برهان تجربی بر اساس آزمایش و آزمون و خطا می‌تواند جزئیات بیشتری را معلوم کند. مثلاً اینکه این دارو چه اثراتی دارد؟ برای کدام نوع از امراض مفید است؟ مقدار مصرف آن چقدر باید باشد؟ بهترین زمان مصرف چه وقت است؟ مصرف آن برای چه گروه‌هایی توصیه نمی‌شود؟ مصرف آن چه عوارض جانبی‌ دارد؟

در نتیجه این روایت از نظر سندی بسیار ضعیف است و نسبت به صدور آن از امام کاظم (ع) تردید جدی وجود دارد. جزئیاتی که آقای تبریزیان برای نحوه‌ فراوری دارو و زمان و مقدار مصرف آن بیان می‌کند، از این روایت قابل برداشت نیست.

پی‌نوشت‌ها

۱- https://www.welayatnet.com/fa/news/۱۵۰۲۹۸

۲- https://w۵۷.ir/۴BV

۳- احمد بن علی نجاشی، رجال النجاشی، موسسة النشر الاسلامی، چ۶، قم، ۱۳۶۵ش، ص۳۹.

4-عبدالله و حسین بن بسطام،‏ طب الأئمة علیهم السلام، دار الشریف الرضی‏ ، چ۲، قم، ۱۴۱۱ق، ص۵۰.

۵- ابن داود حلی، الرجال، دانشگاه تهران، چ۱، تهران، ۱۳۴۲ش، ص۱۹۹.

۶- احمد بن علی نجاشی، رجال النجاشی، ص۱۱۰.

۷- عبدالله مامقانی، تنقیح المقال فی علم الرجال، موسسة آل البیت (ع) لإحیاء التراث‏، چ۱، قم، ۱۴۳۱ق، ج‏۳۰، ص۱۹۴.- علی نمازی شاهرودی، مستدرکات علم رجال الحدیث‏، ناشر: فرزند مولف، چ۱، تهران، ۱۴۱۴ق، ج۷، ص۳۶۳.

۸- نجاشی، رجال النجاشی، ص۳۲۸و ۴۲۵- شیخ طوسی، فهرست الطوسی، مکتبة المحقق الطباطبائی‏، چ۱، قم، ۱۴۲۰ق، ص۴۰۶- شیخ طوسی، رجال الطوسی، مؤسسة النشر الاسلامی‏، چ۳، قم، ۱۳۷۳ش، ص۳۶۴.

۹-http://www.eshia.ir/feqh/archive/text/tabrizian/teb۲/۹۴/۹۴۱۰۲۲/

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: درمان امام کاظم روایت کرونا تبریزیان سند علم رجال شکر تب هلیله رازیانه بسیار ضعیف روایت مورد امام کاظم شیخ طوسی مصرف آن ۵ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۵۵۳۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت تسنیم از نشست خبری امام‌جمعه خرم‌آباد+فیلم

حجت‌الاسلام شاهرخی در یک نشست صمیمی پای صحبت‌های اهالی رسانه در لرستان نشست. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، جمعی از اصحاب رسانه لرستان امروز با حجت‌الاسلام سید احمدرضا شاهرخی، نماینده ولی‌فقیه در این استان، دیدار کردند.

رابطه صمیمی حجت‌الاسلام شاهرخی با خبرنگاران لرستان از نکات قابل‌ توجه این محفل محسوب می‌شد و همین صمیمیت سبب شد خبرنگاران دیدگاه‌ها و مشکلات این استان را بی‌پرده بیان کنند.

پیگیری مسائل اساسی لرستان با مشارکت اساتید حوزه و دانشگاه

پروژه‌های نیمه‌تمام، بیکاری و چالش‌های فرهنگی لرستان ازجمله مسائل مطرح‌شده در نشست خبری با خبرنگاران بود و حجت‌الاسلام شاهرخی خواستار رسیدگی به این مشکلات شد.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان در این دیدار با بیان اینکه خبرنگاران با سخنی که می‌گویند و قلمی که به‌کار می‌برند، جایگاه مهمی دارند، تأکید کرد: خبرنگاران نباید از روی حدس و گمان قلم بزنند و با مطالب بی‌پایه و اساس اذهان را مشوش کنند.

حجت‌الاسلام شاهرخی عنوان کرد: آگاهی‌دادن درست و به‌دور از بداخلاقی‌ها، کینه و نفرت موردنیاز است و اهل رسانه در این راستا اولین گروهی هستند که این وظیفه را باید به‌درستی انجام دهند.

.

انتهای پیام/ 645/

دیگر خبرها

  • فال تاروت برای متولدین ماه‌های مختلف امروز جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • دین سینما به امام صادق‌(ع) چه زمانی ادا می‌شود؟
  • دیدار استاندار با خانواده معزز شهدای حادثه تروریستی سیب و سوران در حوزه سیستان
  • کتاب صوتی «داستان‌های پارسی» در یونان منتشر شد
  • ۱۲ طلبه و ۴ مداح که اعضاء بدن‌شان اهداء شد/ انتشار شماره جدید «خیمه»
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش آموزان
  • روایت زندگی قهرمانان در دستان دانش اموزان
  • روایت تسنیم از نشست خبری امام‌جمعه خرم‌آباد+فیلم
  • شناخت گام‌به‌گام و تدریجی جریان اسرائیل
  • طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی باید اجرایی شود/ تخصیص بی‌حساب و کتاب یارانه انرژی را متوقف کنید