Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@10:49:01 GMT

مرمت بنای تاریخی حسن آباد به عید نرسید

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۵۵۵۰۲

مرمت بنای تاریخی حسن آباد به عید نرسید

بنای قجری حسن آباد در تیر امسال در آتش سوخت. مدیران تاکید داشتند که هر چه سریعتر این بنا بازسازی شود. قرار بود تا عید مرمت به اتمام برسد ولی وعده ها محقق نشد.

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، 8 ماه پیش میدان تاریخی حسن‌آباد طعمه حریق شد. این میدان با 4 ساختمان و 8 گنبد به گونه‌ای منحنی‌ شکل و قرینه ساخته شده و گفته می‌شود که برای دوران قاجار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میدان حسن‌آباد بورس سیسمونی‌فروشی، کاموافروشی و ابزاریراقی‌ها است. در تیر ماه امسال این بنای تاریخی آتش گرفت، اعضای شورای شهر به این موضوع واکنش نشان داده و خواستار مرمت هر چه سریعتر این بنای قجری شدند. 

حسن آباد بخشی از هویت تاریخی تهران است

پیروز حناچی شهردار تهران هم در فضای مجازی اعلام کرد در کنار پیگیری بازسازی سریع میدان حسن‌آباد که بخشی از هویت تاریخی تهران است نظارت بر ایمنی اماکن را هم با جدیت دنبال می‌کنیم. 

شهرداری مجری و اداره میراث فرهنگی ناظر است

با وجود اینکه اعضای شورا تأکید بر بازسازی سریع میدان حسن‌آباد داشتند و حتی رئیس جمهور هم دستور بازسازی این میدان تاریخی را داده بود اما محلی‌ها معتقد بودند که کار متوقف شده است. 

پرهام جانفشان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور هم اعلام کرد، شهرداری، سازمان زیباسازی و اداره کل میراث فرهنگی در خصوص بازسازی گنبد حسن‌آباد مسؤول هستند.

به گفته جانفشان، شهرداری مجری و اداره میراث فرهنگی ناظر است.

بر اساس این گزارش، دانشگاه تهران هم برای طرح بازسازی حسن‌آباد وارد میدان شد، گروه پژوهشی تشکیل و قرار شد درباره این سازه بحث و بررسی‌هایی صورت گیرد.

قرار بود مرمت نمای قجری حسن‌آباد تا عید به اتمام برسد اما این کار هنوز انجام نشده است.

اتصال پوسته و بدنه از بین رفته بود

یاسر جعفری معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران در این باره امروز به خبرنگار فارس، گفت: در مرمت سازه حسن‌آباد دانشگاه تهران هم ورود کرده است، مالک هم اعلام کرد خودش بازسازی را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه اتصال داخل سازه با بیرون آسیب‌های جدی دیده بود، گفت: اتصال پوسته و بدنه از بین رفته بود و قرار شد اتصال این پوسته و بدنه با اقدامات داخلی انجام شود.

تغییر کاربری/ استقبال شهرداری تهران

جعفری اضافه کرد: مالک خواستار شد که اگر به من خدمات دهید و بسته‌های تشویقی ایجاد کنید داخل سازه را با بهره‌برداری فرهنگی انجام خواهم داد و شهرداری تهران هم از این موضوع استقبال کرد. 

در 30 سال گذشته این بنا به شدت آسیب دیده است

به گفته جعفری، در حال حاضر مرمت در داخل بنا در حال انجام است و در 30 سال گذشته این بنا به شدت آسیب دیده است.

معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران با بیان اینکه در حال حاضر بحث‌های مرمت اضطراری و سازه‌ای در حال انجام است، گفت: دانشگاه تهران همچنین مسابقه‌ای برای طرح کاربری فرهنگی این بنا گذاشت.

به محض تحویل سازه عملیات جداره انجام می شود

وی با تأکید بر این موضوع که بخش مهم سازه حسن‌آباد مرمت داخل است، گفت: کار در داخل بناست و اگر اتصالات انجام شود به محض اینکه سازه را تحویل دهند عملیات جداره انجام می‌شود.

معاون فنی و طرح‌های شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران با تأکید بر این موضوع که کارها به کُندی انجام می‌شود، گفت: در نیمه اول سال آینده جداره به اتمام می‌رسد چرا که چیز پیچیده‌ای نیست البته این را هم بگویم که دانشگاه اقدامات خوبی انجام داده و مالک هم سرمایه‌گذاری کرده است.

یکی از مشکلات بنای قدیمی تهران این است که برخی از آنها ناایمن است و همچنین سازمان میراث فرهنگی برای ایمن‌سازی بسیاری از بناهای تاریخی دستورالعملی صادر نکرده است.

بناهای تاریخی در برخی جاها تبدیل به انبار شده است

مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی در این باره می‌گوید: برخی کاربری‌ها در اماکن تاریخی با شرایط سازه همخوانی ندارد، بناهای تاریخی در برخی جاها تبدیل به انبار شده است.

وی ادامه داد: سازمان آتش‌نشانی بیشتر بر روی ایمنی سازه‌ها در برابر حریق ورود می‌کند. ما کارگروهی تشکیل داده‌ایم و نقطه‌نظرات را با سایر سازمان‌ها در میان می‌گذاریم. 

 

شهرداری منطقه 11 یکی از متولیان مرمت سازه حسن‌آباد است.گفته می‌شود که در طی سالیان گذشته دخل و تصرف‌هایی در بهره‌برداری این ساختمان صورت گرفته است. در حال حاضر هم مالک اقدام به بازسازی کرده و قرار است کاربری این سازه فرهنگی باشد. 

نگهداری بافت‌های تاریخی یکی از اولویت‌های شهر تهران است و حتی برای این منظور شورا برای شهرداری بودجه‌ای در نظر گرفته است.

احمد مسجدجامعی عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: مهمترین مشکل در این مناطق کاهش سکونت مردم در بافت‌های تاریخی از جمله عودلاجان و سرپولک است. هم اکنون زندگی در این محلات از بین رفته است و نمی‌توان به صورت مصنوعی و بخشنامه‌ای آن را احیا کرد.

وی با تأکید بر این موضوع که هم اینک به استثنای حاشیه‌های فعال بافت تاریخی مابقی کاربری مناطق مسکونی به انبار یا خوابگاه و مسافرخانه تبدیل شده است.

مسجدجامعی ادامه داد: وظیفه ما این است که با مدیریت، حضور سرمایه‌گذاران را در این بخش تقویت کرده چرا که احیای این بناها برای آنها سودآور است.

بر اساس این گزارش، میدان تاریخی حسن‌آباد در تیر امسال طعمه حریق شد، با وجود اینکه مسؤولان تأکید بر این داشتند که باید هر چه سریعتر این میدان بازسازی و احیا شود اما هنوز کار به اتمام نرسیده است و وعده مدیران برای اتمام کار تا عید 99 محقق نشد. حال مدیران شهری وعده دادند که در نیمه اول سال آینده احتمالاً این پروژه به اتمام می‌رسد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: خبر گزاری فارس سازمان زیباسازی شهرداری تهران میراث فرهنگی تهران هم حسن آباد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۵۵۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت

در جریان بارندگی‌های اخیر و سیلابی که در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد و اصفهان به‌راه افتاد بسیاری از بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی دچار آسیب‌های جدی شدند. پیگیری از مسئولان میراث فرهنگی استان سیستان و بلوچستان مشخص کرد که بیش از ۱۸۴ میلیارد ریال به بنا‌ها و آثار تاریخی استان آسیب وارد شده است. روز گذشته نیز فعالان میراث فرهنگی در زواره خبر دادند که آبگرفتگی، ۲۰۰ خانه تاریخی را تخریب کرده و خسارت شدیدی به ۱۰ خانه صفوی و قاجاری زواره وارد شده است.

  بخش اسلامی قلعه نرماشیر کاملاً فروریخته

به گزارش ایلنا، «محسن موحدی» معاون میراث فرهنگی استان کرمان نیز به تخریب بنا‌های تاریخی استان پس از بارندگی‌های اخیر اشاره کرد و گفت: استان کرمان منطقه جغرافیایی بسیار وسیعی است که آثار و بنا‌های تاریخی این استان در اقلیم کوهستانی و کویری آن پراکنده هستند.

او گفت: اغلب آثاری که در استان کرمان به دنبال بارش‌های اخیر دچار آسیب شده‌اند مربوط به اقلیم کویری است چراکه در بنا‌های این منطقه معمولا بیشترین مصالحی که به‌کار رفته، خاک و کاهگل است.

موحدی درخصوص آمار موجود و میزان خسارتی که سیل به بنا‌ها و محوطه‌های تاریخی وارد کرده است، اعلام کرد: اداره میراث فرهنگی استان کرمان همچنان در حال جمع‌بندی خسارات سیل کرمان است که به محض تکمیل به وزارت میراث فرهنگی ارسال می‌شود، اما مهمترین آثاری که هم‌اکنون تخریب شده‌اند یخچال تاریخی سیرجان و قلعه نرماشیر است که قسمت مربوط به دوره اسلامی آن کاملا فروریخته.

معاون میراث فرهنگی افزود: خوشبختانه پلان و نقشه‌های بنا‌های تاریخی تخریب شده موجود هستند که بر اساس اطلاعات موجود می‌توان این بنا‌ها را به‌سرعت مرمت و بازسازی کرد.

نجات یخچال خراب سیرجان پس از بارندگی!

یخچال تاریخی سیرجان که سال‌ها قبل بدون توجه به تذکر میراث فرهنگی توسط مالک به‌صورت کاملا خودسرانه و غیراصولی مرمت شده بود، گنبد آن در جریان بارندگی و سیلاب اخیر، فروریخت.

معاون میراث‌فرهنگی استان کرمان درباره این اثر گفت: یخچال تاریخی سیرجان که یکی از مهمترین بنا‌های تاریخی کرمان است سال‌ها قبل بدون اخذ مجوز و توجه به تذکرات میراث فرهنگی توسط مالک مرمت شد که در آن زمان امکان مداخله توسط کارشناسان میراث فرهنگی وجود نداشت چراکه هر اقدامی صورت می‌گرفت این اثر تاریخی بیشتر تخریب می‌شد.

او گفت: یخچال تاریخی سیرجان، اما پس از بارندگی دچار تخریب جدی شد و گنبد مرمت شده آن فرو ریخت که درحال حاضر با توافقی که با مالک صورت گرفته، قرار است این بنای ارزشمند با اصولی علمی مرمت شود تا پایداری خود را در مواجهه با بلایای طبیعی حفظ کند.

موحدی، اما در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه تعداد بنای تاریخی شاخص در استان کرمان وجود دارد که توسط مالکین دچار دخل و تصرف‌های جدی می‌شود، ادامه داد: این سوال سختی است، اداره میراث‌فرهنگی استان کرمان تلاش دارد آثار و بنا‌هایی که در اختیار بخش خصوصی و دولتی هستند را به‌طور مداوم رصد کند. درحال حاضر بنا‌هایی که در اختیار میراث فرهنگی وضعیت خوبی دارند و در شرایط مناسبی نگهداری می‌شوند، اما بنا‌هایی که در اختیار دستگاه‌های دولتی از جمله اوقاف هستند به دلیل وجود وارث بیشتر مورد آسیب و تخریب قرار می‌گیرند.

دیگر خبرها

  • بافت زنده، ارزشمندوتاریخی شهرندوشن مرمت وبازسازی می‌شود
  • روستای فهرج یزد در مسیر جهانی شدن + فیلم بنای ناشناخته پیش از اسلام
  • خانه تاریخی آصف اردبیل واگذار می‌شود
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • خانه آصف اردبیل برای مرمت به بخش خصوصی واگذار می‌شود
  • سرمایه‌گذاری در بنای تاریخی خانه آصف اردبیل به مزایده گذاشته شد
  • واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی در سال ۱۴۰۳
  • تخریب آثار تاریخی در باران شدید کرمان؛ قسمت اسلامی قلعه نرماشیر ریخت
  • برنامه ریزی برای ساماندهی گذر قدیمی جلوخان
  • ممنوعیت ورود موتورسیکلت‌ به بازار اصفهان از ۱۷ اردیبهشت/بودجه مرمت بازار ۵ برابر شد