Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@14:54:12 GMT

پاکستان برای غلبه بر کرونا به کدام سو می رود؟

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۵۵۵۲۲

پاکستان برای غلبه بر کرونا به کدام سو می رود؟

طی تصمیم های اعلام شده از سوی کمیته امنیت ملی پاکستان به ریاست «عمران خان» نخست وزیر این کشور که شب گذشته تشکیل جلسه داد، تمامی مدارس در مقاطع مختلف تحصیلی، دانشگاه ها، نشست های پارلمانی، برنامه های سفارتخانه های خارجی در پاکستان و سفارتخانه های پاکستان در سایر کشورها برای حدود یکماه تعطیل و یا به تعلیق درآمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امتحانات سالانه و میان ترم دانشگاه ها و سایر مدارس تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد. برگزاری سمینارها، گردهمایی های مردمی، تجمعات و یا حضور در سینماها نیز ممنوع اعلام شده است. همچنین فعالیت فرودگاه های پاکستان محدود شده و قرار است از امروز تنها فرودگاه های بین المللی اسلام آباد، لاهور و کراچی تنها مقصد و مبدا پروازهای خارجی باشد.

مرزهای زمینی پاکستان با کشورهای همسایه خود یعنی جمهوری اسلامی ایران و افغانستان براساس آنچه که دولت اسلام آباد تضمین سلامت اتباع پاکستانی و شهروندان کشورهای برادر همسایه عنوان کرد، از فردا به مدت دو هفته به طور کامل تعطیل شده و هیچ گونه فعالیتی در آن منطقه انجام نخواهد شد.

در عین حال رسانه های پاکستان به ویژه رهبران احزاب سیاسی و نمایندگان مجالس پیش بینی می کردند که دولت عمران خان برای غلبه بر بحران کرونا وضعیت اضطراری ملی را در کشور اعمال کنند، اما چنین چیزی اعلام نشد بلکه مشاور امنیت ملی پاکستان شب گذشته پس از نشست رهبران نظامی و سیاسی این کشور، گفت: اوضاع در پاکستان به چنین مرحله ای نرسیده که شرایط فوق العاده یا وضعیت اضطراری ملی اعلام شود.

نگاه اپوزیسیون در پاکستان به عملکرد دولت

سناتور «رحمان ملک» وزیر کشور سابق پاکستان، دولت عمران خان را به عدم جدیت در قبال بحران شیوع کرونا متهم کرد و گفت: دولت باید برای غله بر کرونا اقدامات بیشتری انجام دهد.

وی اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی ویروس کرونا را همه گیر جهانی شناسایی کرده است اما تلاش های ما ناکافی است.

این عضو مجلس سنای پاکستان از دولت خواست تا علاوه بر افزایش مدت تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی این کشور و وضعیت قانون ۱۴۴ را در سراسر پاکستان (قانونی که براساس آن تجمع بالای پنج نفر و یا برگزاری تجمعات و هرگونه گردهمایی ممنوع می شود) اعمال کند.

عمران خان روز گذشته در نشست فوق العاده کمیته امنیت ملی پاکستان تاکید کرد که این کشور به زودی بر بحران کرونا غلبه خواهد کرد در عین حال اعضای جناح مخالف، دولت را به بی تدبیری در تعیین سیاست موثر جهت مقابله با ویروس کرونا متهم کرده خواستار برگزاری نشست مشترک پارلمان شده اند.

اصرار نمایندگان مجلس پاکستان بر اعلام وضعیت فوق العاده

نشست کمیته روابط خارجی مجلس سنای پاکستان روز گذشته به ریاست سناتور «مشاهد حسین سید» برگزار شد و اعضای این کمیته آخرین وضعیت مربوط به ویروس کرونا و اقدامات انجام شده توسط دولت را مورد بررسی قرار دادند.

اعضای این کمیته از دولت پاکستان خواستند تا هر چه سریعتر وضعیت فوق العاده بهداشت در کشور اعمال کرده و نیروی ویژه مقابله با کرونا را تشکیل دهد.

کویته به سمت قرنطینه پیش می شود

گزارش امروز (شنبه) رسانه های پاکستان حاکی از اعمال وضع قانون ۱۴۴ در شهر کویته مرکز ایالت بلوچستان،  است و گفته می شود اداره بهداشت ایالتی در جستجوی افراد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا است.

براساس این گزارش، تاکنون دو مورد ابتلا به ویروس کرونا در شهر کویته شناسایی و به مرکز مراقبت های ویژه منتقل شده و منابع آگاه می گویند که احتمال شیوع این ویروس میان ساکنان شهر کویته وجود دارد.

نگاه مطبوعات پاکستان به میزان احتمال شیوع کرونا

با وجودی که دولت پاکستان از همه گیر شدن کرونا در این کشور امتناع کرده و یا اینکه انتقال این ویروس از یک فرد به فرد دیگر را نیز تکذیب می کند، مطبوعات این کشور نظر برعکسی داشته و بیم آن دارند که مدیریت شیوع کرونا از دست دولت خارج شده و اکنون احتمال ابتلای صدها نفر در کشور به این ویروس وجود دارد.

روزنامه پاکستانی «اکسپرس» در این خصوص نوشت: خطر افزایش تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا در پاکستان به صدها نفر وجود دارد. به دلیل تمرکز وزارت بهداشت پاکستان به مسافران بازگشتی از چین، معاینه نزدیک به شش هزار اتباع بازگشتی از ایران انجام نشده است.

اکسپرس به نقل از منابع آگاه نوشت: به دلیل عدم پایش زائران، احتمال مثبت بودن نتیجه آزمایش ویروس کرونا در این افراد وجود دارد. وزارت بهداشت پاکستان در حال لاپوشانی واقعیت ها درباره ویروس کرونا است.

روایت روزنامه پاکستانی از وضعیت قرنطینه در مرز تفتان

روزنامه انگلیسی زبان اکسپرس تریبون پاکستان در سرمقاله خود نوشت: مراکز قرنطینه در مرز تفتان و یا شهر کویته مجهز به دستگاه پزشکی مورد نیاز نبوده و بدون تسهیلات لازم از جمله کیت های کرونا، تعداد کم کادر پزشک، نبود مواد غذایی کافی میزبان هزار نفر از مسافران بازگشتی به پاکستان است.

در این سرمقاله آمده است: مواضع و اقدامات دولت پاکستان درخصوص نبرد با چالش ویروس کرونا دور از انتظار به نظر می رسد بنابراین مقامات دولتی باید مراکز قرنطینه را مورد توجه ویژه قرار داده و آن ها را با تسهیلات لازم پزشکی مجهز نمایند.

تحلیل کارشناسان در پاکستان پس از اعلام تصمیم های جدید کمیته امنیت ملی درخصوص تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، این است که فرآیند غلبه بر تهدید احتمالی شیوع کرونا نمی تواند در مدت ۲۰ و یا یکماه تکمیل شود و احتمال آن وجود دارد که تعطیلی آموزش ها، پارلمان، مرزهای زمینی و تمامی فعالیت های مردمی به بیش از یکماه افزایش یابد.

براساس این گزارش، وزیر بهداشت پاکستا روز گذشته اعلام کرد که شمار مبتلایان به ویروس کرونا در شهرهای مختلف این کشور به ۲۸ نفر رسیده و تاکنون ۳ نفر از بیماران کرونایی نیز بهبود و از بیمارستان ها مرخص شدند.

برچسب‌ها ویروس کرونا پاکستان پروندهٔ خبری هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا پاکستان پاکستان پاکستان پاکستان پاکستان پاکستان افغانستان پاکستان پاکستان پاکستان پاکستان پاکستان پاکستان پاکستان پاکستان پاکستان پاکستان پاکستان پاکستان پاکستان پاکستان پاکستان پاکستان پاکستان پاکستان پاکستان پاکستان پاکستان ویروس کرونا پاکستان ویروس کرونا ویروس کرونا فوق العاده شیوع کرونا شهر کویته امنیت ملی عمران خان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۵۵۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، بشیر حاجی بیگی، با اشاره به دستاوردهای نوین سازمان انتقال خون که در سال گذشته آغاز شد، گفت: اقدامات نوین سازمان انتقال خون باعث شد رتبه اعتباری ما در میان کشورهای پیشرفته تثبیت شود و در منطقه نیز کماکان با فاصله بسیار زیاد به عنوان مرجع آموزش سازمان بهداشت جهانی در زمینه طب انتقال خون باشیم.

وی افزود: از جمله اقدامات ارزشمند، انجام آزمایشات غربالگری مولکولی (NAT) است که نقش اساسی در حذف انتقال ویروس‌های خطرناکی نظیر ایدز و هپاتیت از طریق خون و داروهای مشتق از پلاسمای خون دارد. همچنین، انجام آزمایش غربالگری آنتی بادی جهت انطباق صد در صدی گیرنده و اهداکننده و پیشگیری از بروز عوارض ناشی از تزریق خون و نیز آزمایش توالی یابی ژنتیکی (HLA) به روش (NGS) جهت بررسی سازگاری بافتی و تسهیل انجام پیوند سلول‌های بنیادی خونساز برای بیماران نیازمند به آن در داخل کشور از فعالیت‌هایی بود که از سال گذشته در دستور کار قرار گرفته و گسترش خدمات نوین و توسعه کمّیت و کیفیت این خدمات وابسته به این حمایت و تخصیص اعتبارات مناسب برای تأمین ملزومات مرتبط است.

حاجی بیگی با اشاره به جایگاه ممتاز سازمان انتقال خون در تأمین خون سالم و صد درصد داوطلبانه در میان کشورهای منطقه و جهان و تأمین صد درصدی نیازهای بیمارستانی در مورد خون و فراورده، گفت: تمامی این افتخارات مرهون همراهی مردم نوع دوست و حمایت‌های مسئولان اجرایی کشور و نمایندگان مجلس است و انتظار داریم در آینده نیز از این حمایت‌ها برخوردار شویم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • جمیله علم الهدی خطاب به غربی ها: به ایران بیایید و وضعیت زنان را ببینید
  • آینده برجام / توافقی صورت می گیرد؟
  • آخرین وضعیت جاده‌های کشور؛ امروز شنبه ۸ اردیبهشت / ترافیک در کدام محورها سنگین است؟
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • امام جمعه اردبیل به بذرپاش: خودت را در این پروژه بدنام نکن /امام جمعه تبریز: دولت و مجلس برای معیشت کارگران توان مضاعف بگذارند