Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@07:58:02 GMT

۳۵ نکته برای لذت با هم بودن در منزل

تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۵۶۴۵۰

۳۵ نکته برای لذت با هم بودن در منزل

شیوع بیماری کرونا در کنار تهدیدات متعدد، فرصت ارزشمندی برای در کنار هم بودن خانواده ها را ایجاد کرده است و در این گزارش ۳۵ نکته ای که می تواند لذت در خانه و کنار خانواده بودن را آموزش خواهیم داد.

خبرگزاری شبستاناردبیل:

شیوع بیماری کرونا در کنار تهدیدات متعدد، فرصت ارزشمندی برای در کنار هم بودن خانواده ها را ایجاد کرده است و باید این فرصت را به بهترین شکل ممکن بهره مند شد و در کنار مشارکت در طرح مقابله با شیوع بیماری کرونا با ماندن در منزل، با استفاده از شیوه های گوناگون از اوقات فراغت پیش آمده برای التیام روح و جسم و رفع خستگی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

کارشناسان آموزش کانون های مساجد استان اردبیل با گردآوری 35 نکته برای لذت در خانه و کنار خانواده بودن را به رشته تحریر درآورده اند تا فعالان کانون های مساجد و عموم جامعه با عمل به آنها بتوانند در این ایام از آن بهره مند شوند.

 

اطلاع رسانی و توصیه های کاربردی می تواند راهگشایی برای انجام امور مختلف در منازل با همکاری خانواده باشد.

 

حضرت امیر المومنین (علیه السلام) در کتاب غرر الحکم می فرماید: «مومن را سه وقت است؛ وقتی که د آن با پروردگار خود به راز و نیاز می پردازد و وقتی که به حساب نفس خود می رسد و وقتی که به لذت های حلال و مناسب می گذراند».

 

1- اولین گام «هر خانه، یک مسجد» انجام امور دینی به ویژه اقامه نماز و اعمال عبادی به صورت خانوادگی است.

2- «ورزش» انجام نرمش های صبحگاهی و ورزش به صورت خانوادگی؛

3- «ضدعفونی منازل» به ویژه معابر مشترک در آپارتمان ها و راهروها فراموش نشود.

4- «گفتگو» هم صبحت شدن با همسر و فرزندان از دیگر موارد همدلی است که باید این فرصت را مغتنم شمرد تا گام های موثری در تحکیم بنیان خانواده برداشته شود.

5- «گل و گیاه» رسیدن موسم بهار می تواند بهترین وقت برای رسیدگی به گل و گیاهان باشد البته رعایت موارد بهداشتی در این زمینه ضروری است.

6- «نظافت» کلیه اعضای خانواده با همکاری هم می توانند یک برنامه نظافت برای خانه مشخص و در تغییر چیدمان منزل به همدیگر کمک کنند.

7- «تغذیه مناسب» اصلی ترین قسمت مبارزه با بیماری استفاده از مواد غذایی سالم و بهداشتی است و دقت در تغذیه به افزایش سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

8- «کارهای جمعی» مشارکت در انجام کارهای به ویژه آشپزی و نظافت یکی از دیگر مواردی است که باید در کارهای خانه لحاظ شود.

9- «جعبه کمک های اولیه» دارو و مواد ضدعفونی کننده مورد نیاز به ویژه در مواقع ضروری باید تهیه شود و برای رعایت مسائل بهداشتی همیشه جعبه کمک های اولیه باید بروز رسانی شود

10- «نوشتن» نگارش خاطرات و تجربیات یک راهکار برای آموزش نوشتن است و هر آنچه که دوست دارید در آینده به آن بپردازید یا برنامه های که می خواهد انجام دهید را می توانید بنویسید و به آن عمل کنید.

11- «قرائت قرآن کریم» هر روز یک سوره از قرآن کریم را قرائت و یا حفظ کنید تا در این لحظات سخت آرامش روانی را از طریق معنوی را کسب کنید.

12- «کتب دینی» خواندن یکی کتب ادعیه از جمله نهج البلاغه، صحیفه سجادیه و... نیز می تواند برای آرامش روحی مفید باشد به ویژه عمل به توصیه مقام معظم رهبری در خصوص قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه است.

13- «بازی و سرگرمی» انجام کارهای سرگرم کننده به ویژه برای کودکان لذت بخش است و باید با آموختن بازی های دسته جمعی با همراه کودکان آنها را انجام داد.

14- «آموزش» پرداختن به موضوع های غیر درسی اعم از سبک زندگی و نکات تربیتی می تواند در این ایام به یک روش تربیتی بسیار مناسب برای آینده فرزندان باشد.

15- «سالمندان» هم کلام شدن و مهر و محبت به سالمندان از دیگر مواردی که می تواند لحظات نابی را برای خانواده ایجاد کند به ویژه شنیدن آداب و رسوم آنها در زمان های قدیم و یا خاطرات از گذشته؛

16- «فضای با نشاط» ایجاد فضای با طراوت و روحیه بالا می تواند افراد خانواده را در منزل ماندگار و سرگرم کند.

17- «عید نوروز» فرارسیدن موسوم بهار و عید نوروز فرصت مغتنمی برای ارتباط تلفنی با خویشاوندان دور و نزدیک است حتی با آشنایان که رفت و آمد ندارید و یا کدورتی بین هم دارید را با یک تلفن می تواند عید نوروز را تبریک بگوید.

18- «خلوت با خود» گاهی باید برای تامل در رفتار گذشته و آینده خود خلوتی کوتاه با خود داشته باشید تا بتوانید با روحیه و رفتارهای جدید در خانواده و جامعه حضور داشته باشید.

19- «کمک درسی» آموزش دروس مدارس به ویژه توسط والدین و استفاده از درس های که از تلویزیون ارائه می شود ضروری است و پدران و مادران نیز با استفاده از ظرفیت آموزش تلویزیون کمک های خود را در پیشرفت درسی فرزندان باشند.

20- «فعالیت های هنری» آموزش از طریق نقاشی و یا سایر هنرهای که مهارت دارید نیز از دیگر کارهای متفاوتی می تواند باشد که فرزندان از آنها استقبال می کنند.

21- «فعالیت های مهارتی» آموزش یکی از مهارت های مختلف از جمله نجاری، جوشکاری، تعمیر وسایل الکترونیکی نیز جذابیت های خاصی برای نوجوانان و جوانان دارد.

22- «یادگیری» باید فرزندان خود را با مهارت نوین به خوبی آشنا کنیم و استفاده صحیح از این ابزار نوین را آموزش دهیم به ویژه در زمینه وبلاگ نویسی و ... که می تواند برای آنها مفید باشد.

23- «رژیم غذایی» مراقبت از سلامت جسمی و جلوگیری از پرخوری در این ایام از دیگر مواردی است که مربوط به سلامت جسمی افراد است.

24- «انجام کارهای مفید» سعی کنیم بعد از صرف غذا نخوابیم و به کارهای مفید بپردازیم تا اوقات خود را به خوبی مدیریت و استفاده مناسبی از زمان داشته باشیم.

25- «صرف غذا با خانواده» وعده های غذایی را در کنار هم صرف کنید و حضور اعضای خانواده در کار سفره می تواند نوعی انسجام همدلی را ایجاد کند.

26- «فضای مجازی» استفاده صحیح از فضای مجازی و عدم اتلاف وقت در شبکه های مجازی و استفاده کاربردی برای آموزش می تواند این فضای ناامن را به یک محیط مفرح برای خانواده ها ایجاد کند اما باید این نکته را در نظر گرفته که اوقات کوتاهی را باید به این کار اختصاص داد.

27- «صدا و سیما» اجتناب از استفاده افراطی از برنامه های صدا و سیما توسط کاودکان نیز از نکات است که والدین باید به آن توجه کنند.

28- «کتابخوانی» مطالعه کتاب به صورت دسته جمعی و یا چکیده خوانی برای افراد خانواده می تواند اوقات خوبی را برای فرزندان ایجاد کند و فرهنگ مطالعه و کتابخوانی که یکی از زمینه فراگیری و آموزش است را در آنها تقویت کند.

29- «تشویق» اهدا هدیه و جایزه برای فرزندان و کودکان می تواند جو روانی مناسبی در بین اعضای خانواده ایجاد کند و والدین به این نکته توجه ویژه ای داشته باشند.

30- «کارهای عقب افتاده» به کارهای عقب افتاده در منزل از جمله تعمیرات و ... با همکاری همدیگر به آنها بپردازید.

31- «آموزش زبان خارجی» یادگیری زبان خارجی از دیگر برنامه ریزی ها می تواند باشد که با ایجاد بستر مناسب خانواده ها با یادگیری می توانند انجام دهند.

32- «مقابله با شایعه» از دیدن و شنیدن اخبار و اطلاعات نامعتبر درباره بیماری کرونا پرهیز کنید و مهمترین منبع خبری خود را وزارت بهداشت بدانید.

33- «همسایگان و نیازمندان» کمک به همسایگان و نیازمندان را فراموش کنید و به ویژه با توجه به فرارسیدن موسوم بهار و عید نوروز کمک به نیازمندان و پرداخت آنلاین را در برنامه خود قرار دهید.

34- «بهداشت فردی» از جمله کارهای که باید در منازل به کودکان نیز آموزش داده شود رعایت مسائل بهداشت فردی است که از مهمترین کارهای در زمان شرایط بحرانی است و کسانی که عطسه، تب و یا سرفه دارند مراقبت های بیشتری از خود داشته باشند تا ناقل بیماری کرونا در خانه نباشند.

35- «خودداری از سفر» برای حفظ سلامتی خود، خانواده و جامعه از سفر کردن بپرهیزید و به شعار «در خانه بمانید» به خوبی عمل کنید.

پایان پیام/365

منبع: شبستان

کلیدواژه: در کنار خانواده در خانه بمانید نکات آموزشی سبک زندگی اردبیل بیماری کرونا خانواده ها عید نوروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۵۶۴۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقاط حادثه‌خیز شهر قم اصلاح شود/ لزوم احداث پارکینگ مورد نیاز

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله علیرضا اعرافی در دیدار رییس پلیس راهور استان قم که در دفتر مدیر حوزه‌های علمیه کشور برگزار شد، اظهار کرد: فراجا مسوولیت‌های متعددی و ترکیبی دارد که از این رو باید از آن‌ها حمایت شود.

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: اقداماتی مانند «طرح نور» از جمله کارهای ویژه است که به عنوان حوزه از آن حمایت می‌کنیم و به طور ویژه از فعالیت های فراجا در عرصه امنیت اخلاقی تقدیر و تشکر داریم.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه کار در قم حساس، سخت و ارزشمند است، عنوان کرد: مسئله فرهنگ ترافیک در رعایت قوانین بسیار مهم است که حوزه، دانشگاه، آموزش و پرورش، خانواده و نهادهای مختلف اجتماعی در آن مسئولیت دارند.

وی با اشاره به اینکه همه باید به گونه‌ای تربیت شویم که قانون را رعایت کنیم، خاطرنشان کرد: تربیت از خانواده آغاز شده، در مدرسه به تثبیت رسیده و در ادامه در سایر نهادها تقویت می‌شود.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه توجه به این فرهنگ‌سازی در آمارهایی مانند تصادفات اثرگذار است، تصریح کرد: یک بخش مهم و پایه‌ای در فرهنگ‌سازی خانواده‌ها است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه بخش مهم دوم آموزش و پرورش است، یادآور شد: فرهنگ‌سازی در آموزش و پرورش باید توسط معلمان و کادر مدرسه انجام شود و این جزو وظایف آن‌ها است.

امام جمعه قم با بیان اینکه باید هم‌افزایی برای کاهش آسیب‌ها صورت بگیرد، گفت: همچنین نقاط حادثه‌خیز شهری نیز باید اصلاح شده و تغییر پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ ایجاد پارکینگ نیز یک موجود مهم است، بیان کرد: باید هر مسجد و مدرسه‌ای که ساخته می‌شود در کنار آن یک پارکینگ نیز احداث شود.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه استفاده از فناوری‌های پیشرفته نیز اهمیت ویژه‌ای دارد، اظهار کرد: گاهی بسیاری از مشکلات با استفاده از این فناوری‌ها حل خواهد شد.

وی اضافه کرد: معقوله راهنمایی و رانندگی یکی از نمادهای فرهنگی شهر است و از این جهت مردم و مسئولین نسبت به این موضوع باید اهتمام لازم را داشته باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه اخلاق برخوردی ماموران راهنمایی و رانندگی نیز بسیار مهم است، مطرح کرد: همچنین اقدامات مطالعاتی، تحقیقاتی و ارزیابی نقش بسیار موثری دارد.

کد خبر 6090500

دیگر خبرها

  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق
  • چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده
  • نقاط حادثه‌خیز شهر قم اصلاح شود/ لزوم احداث پارکینگ مورد نیاز
  • تأمین سلامت افراد مهم‌ترین رکن پیشرفت جامعه‌
  • آیت‌الله اعرافی: فرهنگ‌سازی در تغییر آمار تصادفات مؤثر است
  • ماجرای مسلمان شدن مورایس چه بود؟
  • اهدا کارت همیار پسماند به دانش آموزان لاهیجانی
  • آموزش فنی و حرفه ای رایگان برای ترک کنندگان
  • بی هویتی جوانان و نوجوانان هدف دشمن است
  • جوانان و نوجوانان هدف ترویج معضل بی هویتی قرار داده شده اند