Web Analytics Made Easy - Statcounter

کرونا در استان‌های همجوار، خودشناسی، ضدعفونی کردن معابر، نگاه خاص در بودجه‌ عام , شبکه‌های اجتماعی و شایعه پراکنی، از جمله موضوع‌هایی بود که مطبوعات محلی استان سمنان در هفته گذشته به آن‌ها پرداختند.

دوهفته نامه پیمان همدلی

«پیمان همدلی» یکی از دو هفته نامه های استان سمنان است که در مطلبی به عنوان « شبکه‌های اجتماعی و شایعه پراکنی » با قلم محمد علی جوادیان آورد:

علیرغـم میـل باطنـی همه، ویـروس کرونـا وجود دارد و سـلامتی انسـان‌ها را بـا تهدیـد مواجـه کـرده اسـت، امـا به دلیـل اطلاعـات کـم در بیـن تـوده مــردم، ایــن بحــران به عنــوان مرکــز عمــل کــرده و شــایعه در اطــراف آن سـاخته می‌شـود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شـبکه‌های اجتماعـی نیـز بسـتری بـرای تولید شـایعه در حاشـیه موضـوع کرونـا ایجاد کـرده و خیلی از مطالبی که نوشـته شـده و در گروه‌هـا تولیـد می‌شـود، تحلیـل علمـی دقیقـی نیسـت و فـردی کـه ایـن مطلـب را نوشـته گاه بـه هیـچ منبـع یـا مرجـع دقیقـی مراجعـه یا اسـتناد نکرده اسـت و بیشـتر دلنوشـته یا تفسـیرهای شخصی اسـت ولی متاسفانه ایـن مطلـب، خیلـی سـریع و بـه شـکل پیـام ویروسـی منتقـل می‌شـود.

رسـانه، پیام‌هـا را بـه شـکل‌های مختلفـی بـه مخاطـب منتقـل می‌کنـد امـا در رسـانه‎‌های اجتماعـی و فضـای مجـازی بـه جـای مخاطـب، کاربـر داریـم.

کاربرهـا، بـرای تولیـد و انتخـاب خبر، خودشـان تصمیـم می‌گیرند و کاربـران، بازخوردهـا و اثـرات پیام تولید خودشـان منتقـل می‌کننـد. معمولا منتقـل شـده خـود را نمی‌بیننـد و بـه آن توجهـی ندارنـد.

راه جلوگیــری از شــایعه یــا رفــع و اصلاح اطلاعات غلــط قبــل از بــروز بحــران، داشــتن آگاهــی و مجهــز بــودن بــه ســواد رســانه‌های و ســواد ارتباطـی و سـواد مجـازی بسـیار مفیـد و موثـر اسـت امـا هنگامـی کـه شـایعه بـروز کـرد و مـوج رسـانه‌های ایجـاد شـد، نقـش رسـانه‌های رسـمی و دولتــی کــه بــرای شــهروندان قابــل اعتمــاد و مــورد اطمینــان اســت، خیلـی مهـم بـوده و افـرادی کـه نسـبت بـه دیگـران اطلاعات بیشـتری دارنــد و بــه نظرشــان ســایر کاربــران در حــال مشــارکت در امــر تولیــد اخبـار ناشـناخته و انتقـال اشـتباه آن هسـتند، بسـیار مهـم جلـوه می‌کنـد.

روزنامه بیان مردم

روزنامه « بیان مردم » نشریه استان سمنان است که در هفته گذشته موضوع‌هایی چون کرونا در استان‌های همجوار، خودشناسی، ضدعفونی کردن معابر و نگاه خاص در بودجه‌ عام را مورد اشاره قرار داد.

از مسائل مهمی که در هفته گذشته مورد توجه این روزنامه قرار گرفت، مطلبی به عنوان « عقل که نباشد، جان در عذاب است! » نوشته مهین ملک‌زاده است.

در این مطلب آمده است: بیش از سه هفته از آمدن این مهمان بی دعوت که بی تردید روزها یا شاید هفته ها قبل تر از اعلام آمدنش تشریف فرما شده و در کوی و برزن این کشور جا خوش کرده بود می گذرد؛ چغر بود و مرموز اما دستِ کمش گرفتیم، گفتیم شاید شبیه اجناس زپرتی شان باشد و به لعنت خدا هم نیرزد، بماند که بعضی از این بالانشینان همه چیزدان ریز دیدنش و نسخه ها پیچیدند برایش، و البته برایمان.

با جهانی شدن شیوع ویروس کرونا اقتصاد و کسب و کار مردم در بسیاری از بخش ها دچار شوک شده و تبعات اقتصادی و اجتماعی بسیاری را بر جای گذاشته است آنچه مسلم است ریشه‌کنی این ویروس جزء با رعایت اصول پیشگیری در زمینه بهداشت فردی و قرنطینه خانگی و البته تدابیر دولت ها میسر نخواهد شد اما اگر قرار باشد با یک "بام و دو هوای" عده‌ای مسوول سردرگم، مردم آشفته از اضطراب مبتلا شدن، هم در خانه بمانند و از طرفی هم ساعات کاری به روال عادی بازگردد، حالا حالاها باید منتظر" شنبه موعود" آقای رئیس‌جمهور بمانیم.

برای تحقق شعار پیروزی بر کرونا باید عزم جدی دولت و ملت به میدان بیاید و زمینه را برای برچیده شدن سایه نحس این بیماری  فراهم نماید.

با اوج گرفتن شدت این بیماری و فراگیر شدن آن در بسیاری از شهرهای ایران برخی به امید دور ماندن خود و خانواده از خطر آلودگی و ابتلا، قصد سفر به شهر و دیار زادگاه خود و یا شهرهایی کردند که درصد شیوع و آمار ابتلا در آنها کمتر بوده است و متاسفانه بی توجه به توصیه‌های بهداشتی زمینه گسترش ویروس را وسیع‌تر کردند در نتیجه شهرهای بیشتری آلوده شدند. 

اما عده‌ای دیگر آنقدر بیراهه رفتند تا جوانان و مردم شهرهای دیگر را مجبور به مقابله و بستن راه و ممانعت از ورودشان به شهر و استان خود کردند.

در سوی دیگر اما،عده‌ای که قطعاً به داشتن همان سرسوزن عقل در سر مبارکشان هم باید شک کرد نمی دانیم بنا به توصیه کدام دیوانه تر از خودشان الکل سر می کشند تا به زعم خود از خطر بیماری مصون بمانند!

شرم مان آمد وقتی این خبر در رسانه‌های مغرض آن ور آب با تمسخر و تاسف مردم دنیا اعلام و تصاویرش به نمایش گذاشته شد. تعداد فوتی ها در اثر مصرف الکل تقلبی و مسمومیت های شدید ناشی از آن آنقدر قابل ملاحظه بود که در صورت ابتلا به کرونا شاید تا این حد کشته نمی داشت. به راستی که اگر "عقل نباشد جان در عذاب است."

برچسب‌ها ویروس کرونا سمنان مطبوعات و خبرگزاری های داخلی فضای مجازی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا سمنان مطبوعات و خبرگزاری های داخلی فضای مجازی ویروس کرونا سمنان مطبوعات و خبرگزاری های داخلی فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۵۸۱۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلیس اصفهان خبر داد: اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی

فرمانده انتظامی استان اصفهان از اجرای هوشمندانه طرح نور فراجا در فضای مجازی با هدف شناسایی و برخورد قانونی با افراد، گروه‌ها و باندهایی که به صورت سازمان یافته به ترویج و تحریک بدپوششی، بی‌حجابی و بی‌بند و باری در جامعه اقدام می‌کنند، خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان و به نقل از پایگاه خبری پلیس سردار حمید علینقیان‌پور درباره اجرای طرح نور در استان اصفهان اظهار داشت: طرح نور  با هدف حفاظت از حریم عفاف و حجاب و همچنین ارزش‌های اصیل نظام اسلامی و برخورد قانونی با هنجارشکنانی که به حریم و حرمت ارزش‌های ایرانی و اسلامی مردم ایران تعدی می‌کنند،  در 3 حوزه اماکن عمومی، خودروها و فضای مجازی به صورت رسمی از 25 فروردین اجرا شده است.

وی افزود: از همان ابتدای اجرای طرح، رسانه‌های معاند و ضد انقلاب و برخی از رسانه‌ها،  افراد و گروه‌های داخلی هجمه‌های وسیعی را علیه فراجا انجام دادند اما در این میان دولت، دستگاه قضائی، علما و روحانیون، مردم عزیز و نخبگان فهیم با ادراکی قابل ستایش در کنار پلیس قرار گرفتند تا شأن حریم، حرمت و کرامت بانوی ایرانی بیش از پیش حفظ شود و لازم می‌دانم از حمایت‌های همه جانبه و همراهی همگان در اجرای این طرح  تقدیر و تشکر کنم.

فرمانده انتظامی استان اصفهان با بیان اینکه طرح نور براساس قانون و وظایف محوله به فراجا و در راستای پاسخگویی به مطالبه اصلی و به حق مردم و مسئولان برای ایجاد امنیت اخلاقی و روانی در جامعه اجرا شده، گفت: پلیس در هیچ حالتی به دنبال پرونده‌سازی برای موضوعات هنجاری و ارزشی نیست و در قالب اقدامات ایجابی سعی دارد تا با تذکر، ارشاد، مشاوره و راهنمایی افراد بدپوشش، آنها را نسبت به عواقب عمل خود آگاه کرده و زمینه اصلاح رفتارشان را فراهم آورد.

رادان: "طرح نور" را با همراهی دولت و قوه قضائیه ادامه می‌دهیمشناسایی باندهای فحشا و تجارت جنسی/طرح نور هوشمند می‌شود

 

سردار علینقیان‌پور به اجرای هوشمند طرح نور در فضای مجازی اشاره کرده و متذکر شد: شناسایی و برخورد قانونی با افراد، گروه‌ها و باندهایی که به صورت سازمان یافته در فضای مجازی اقدام به ترویج و تحریک بدپوششی، بی‌حجابی و بی‌بند و باری در جامعه می‌کنند، در دستور کار قرار گرفته و به زودی اخبار آن منتشر خواهد شد

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: بررسی‌های میدانی و مشاهدات عینی روزانه در شهرهای استان نشان دهنده حرکت مطلوب جامعه به سمت حفظ حریم و حرمت زنان و بانوان است اما با این وجود معتقدیم زمانی موضوع عفاف و حجاب در جامعه اسلامی ما بهتر و عملیاتی‌تر خواهد شد که همه نهادهای متولی که  به صورت مستقیم وظیفه انجام اقدامات فرهنگی و ایجابی در حوزه عفاف و حجاب را دارند، عملکرد قابل قبول و در خور توجهی داشته باشند.

سردار علینقیان‌پور در خاتمه خاطر نشان کرد : امیدواریم با همت مسئولان و انجام به موقع وظایف از سوی دستگاه‌های مسئول وضعیت حجاب و عفاف در جامعه و حرمت نهادن به ارزش‌های دینی و اسلامی روز به روز مطلوب‌تر شده و این گونه اقدامات رضایت و خوشنودی پروردگار، شادی قلب حضرت ولی‌عصر(عج)، نائب برحقش حضرت آیت‌الله امام خامنه‌ای عزیز ، خانواده‌های معظم شهدا و ملت شریف و ولایتمدار کشور را فراهم آورد.

 

انتهای پیام/170

دیگر خبرها

  • استان‌های برتر اجرای پویش ستاره‌های زمین معرفی شدند
  • سوژه جدید فضای مجازی؛ اشک‌های سردار رادان در قم بعد از یک شعار! | فیلم
  • کدام برخورد گشت ارشاد با زنان تذکر رهبری را در پی داشت؟
  • معرفی متخلفان فضای مجازی در قم به مراجع قضایی
  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ
  • چرا رهبری درباره گشت ارشاد و طرح نور تذکر داده بودند؟
  • چرا نباید نگران نسل Z بود؟
  • اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی
  • پلیس اصفهان خبر داد: اجرای هوشمندانه طرح نور در فضای مجازی