Web Analytics Made Easy - Statcounter

جمع‌آوری زباله‌ توسط پاکبان‌ها خطر ابتلا بهکرونا در بین این قشر زحمت‌کش را افزایش خواهد داد، موضوعی که پاکبان‌ها را با استرس مواجه کرده و از مردم تقاضا دارند یاری‌گرشان باشند..

خبرگزاری فارس استان کردستان/شیرین مرادی، هرچه پیش‌تر می‌رویم ویروس کرونا قربانیان بیشتری در جهان می‌گیرد هر روز به آمار مبتلایان و جانباختگان به این ویروس افزوده می‌شود بیان این آمار در رسانه‌های مختلف در کنار اطلاع‌رسانی در مورد اهمیت توجه به نکات پیشگیرانه با هدف حساس‌سازی هرچه بیشتر جامعه در رسانه‌های مختلف امروز به یکی از مهم‌ترین تیترهای خبری تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش راه‌اندازی پویش‌‌های «در خانه می‌مانیم» و «کرونا را شکست می‌دهیم» در شهرها و حتی روستاها با مشارکت مردم بخش‌های مختلف که در رسانه‌ها به ویژه فضای مجازی خودنمایی می‌کند، بیانگر جدی‌رفتن انتشار ویروس کروناست.

در این روزهای پرهیاهوی کرونا افراد زیادی هم هستند که با وجود تمام هشدارها هنوز عمق خطر را درک نکرده و به دلیل برخی رفتارها به صورت آگاهانه یا ناآگاهانه به نوعی عامل انتقال و انتشار کرونا می‌‌شوند.

با وجود تلاش‌های روزانه شهرداری‌ها در ضدعفونی و گندزدایی میادین اصلی و فرعی و محلات، بی‌توجهی برخی افراد کار پاکبان‌ها را سخت و سخت‌تر کرده است.

دستکش و ماسک‌ ملزومات پیشگیری از ابتلای به کروناویروس است، اما متاسفانه عدم توجه به نحوه دوراندازی آن بعد از استفاده، موجب شده در کنار نازیباکردن چهره شهر انتقال این ویروس را در جامعه افزایش دهد.

براساس دیدگاه و نظر دانشمندان و متخصصین، کروناویروس به دلیل سنگین‌بودن به راحتی روی زمین می‌افتد و می‌تواند به راحتی از طریق کفش‌ها وارد خانه‌ها شود!

از سوی دیگر جمع‌آوری زباله‌ توسط پاکبان‌ها خطر ابتلا به این ویروس در بین قشر زحمت‌کش را افزایش خواهد داد، موضوعی که پاکبان‌ها را با استرس مواجه کرده و از مردم تقاضا دارند یاری‌گرشان باشند..

پاکبان‌ها نیاز به حمایت جدی شهروندان دارند

دستان پینه‌بسته و شانه‌های خسته‌اش نشان از سال‌ها کار سخت و طاقت‌فرسا دارد، 16  سال است در کسوت پاکبانی فعالیت دارد.

بهمن جعفری که روزهای زیادی کوچه پس کوچه‌های شهر را جارو کرده است، می‌گوید: شب‌های زیادی را در میان سکوت شهر با خش‌خش همین جارو بسان آهنگی آرام تاریکی شب را به آفتاب صبحگاهی گره زده‎‌ام.

از سختی کار نمی‌نالم؛ اما این روزها واقعا کارمان سخت است و برای اینکه از پا نیفتیم نیاز به حمایت مردم داریم.

کم نیستند افرادی در این شهر که فقط به فکر خودشان هستند و با این توجیه که رفتگران ماهیانه حقوق می‌گیرند وظیفه دارند، فرقی نمی‌کند شرایط حساس باشد یا نه، ویروس به جان جهان افتاده باشد یا نه، باید کارشان را انجام دهند.

مگر ما انسان نیستیم یک روز زباله‌ها جمع‌آوری نشود تنفس در شهر غیرممکن خواهد شد.

بعضی از شهروندان متاسفانه اصلا رعایت نمی‌کنند و به نحوی طلبکارانه با ما رفتار می‌کنند که انگار ما انسان نیستیم، سوال اینجاست مگر کارمندان اداری حقوق نمی‌گیرند آنها نباید ویروسی شوند ولی پاکبان و نیروی خدمات شهری چون ماهیانه شندرغاز حقوق می‌گیرند وظیفه دارند هر کثافتی را جمع کنند.

مردم نظافت را در شهر رعایت کنند اینکه زباله را از شیشه ماشین بیرون می‌اندازند نشانه کلاس نیست بلکه بیانگر بی‌فرهنگی آن افراد است.

افرادی هم هستند که کیسه‌های زباله را صندوق ماشین می‌گذارند اما قبل از  اینکه در سطل زباله بیندازند از ماشین افتاده و در کوچه و خیابان ریخته می‌شود.

اگر مردم به این موضوع «شهر ما خانه ما» اعتقاد داشتند قطعا اینگونه رفتارها را در جامعه شاهد نبودیم، اگر تذکر دهیم می‌گویند وظیفه شما تمیزکردن است نه تذکر دادن. 

همدلی نیاز این روزهای سخت

براتعلی فلاحی یکی دیگر از پاکبانان سنندج است، جوان است اما به قول خودش 13 سال سابقه خدمت دارد، از برخی رفتارهای شهروندان سخت گلمند است و می‌گوید: امروز همه باید به فکر هم باشیم تنها با در کنار هم بودن می‌توانیم کرونا را شکست دهیم.

مردم باید بیش از گذشته مسائل بهداشتی را رعایت کنند، اینکه برخی از شهروندان دستمال کاغذی را از ماشین بیرون می‌اندازند، دستکش و ماسک را بی‌توجه در کوچه و خیابان رها می‌کنند تنها به ما آسیب نمی‌زنند در حقیقت کل جامعه را با این کارها مورد تهدید قرار می‌دهند.

 

ما وظیفه داریم محیط شهر را تمیز کنیم اما سوال اینجاست سطل‌های آشغال که در شهر وجود دارد و مردم به راحتی می‌توانند اشغالشان را در آن بریزند چرا در فاصله چند متری سطل، اشغال را رها می‌کنند.

شرایط امروز فرق می‌کند اگر من پاکبان دستمال و دستکش آلوده‌ای را از زمین بردارم و به این بیماری مبتلا شوم خانواده‌ام را هم گرفتار می‌شوند و چون خانواده‌ام در همین جامعه هستند، آنها نیز در صورت مبتلاشدن سایرین را گرفتار می‌کنند.

الان بیش از دو هفته است در کوچه‌ها فقط دستکش و ماسک جمع می‌کنیم ما وظیفه داریم  شهر را برای مردم تمیز کنیم و لذا عاجزانه از مردم می‌خواهیم در این روزها کمی بیش از گذشته ما را مراعات بکنند.

سالانه شهرداری ماسک و دستکش در اختیارمان می‌گذارد، ولی در شرایط امروز بیش از گذشته نیازمند این گونه امکانات هستیم.

خودمان هم گاها با هزینه خود تهیه می‌کنیم ولی الان ماسک کمیاب است و یا با مبالغ غیرمتعارف عرضه می‌شود و این موضوع قدرت خرید را پایین آورده است.

رهاسازی دستکش و ماسک عامل شیوع بیشتر کرونا ویروس

علی توانا کارگر شهرداری منطقه یک سنندج هم می‌گوید: همشهری‌ها در کنار رعایت بهداشت فردی برای مقابله با ویروس کرونا باید بهداشت محیط را هم مد نظر قرار دهند توجه به نکات زیست‌محیطی این مهم را ایجاب می‌کند که شهروندان از رهاسازی دستکش و ماسک که از عوامل‌ مهم در انتقال این ویروس محسوب می‌شوند خودداری کنند.

یک باد ضعیف هم کافیست که این دستکش‌های نایلونی و سبک را از زمین بلند کرده و به هوا پرتاب کند، دستمال‌ کاغذی و دستکش در بین شاخ و برگ درختان گیر می‌کند بارش باران و خیس شدن زمین هم موجب می‌شود که این اقلام به زمین بچسبد و این موضوع ساعت‌ها نیرو را از پاکبان‌ها می‌گیرد.

امروز دغدغه ابتلای به کرونا داریم

محمدعارف شاکرمی هم  16 سال است پاکبان شهر سنندج است اما چنین روزهای تلخی را که طی این مدت تجربه کرده در طول این 16 سال خدمت به خاطر ندارد.

قبلا تنها دغدغه سختی کار داشتند اما امروز هراس جدی از گرفتارشدن به ویروس ناشناخته‌ای دارند که تا امروز هزاران قربانی در جهان گرفته است.

می‌گوید: برخی از شهروندان متاسفانه نایلون‌های زباله را از پنجره پایین می‌اندازند، نایلون زباله گاها به زمین نرسیده پاره می‌شود و زباله‌ها سطح خیابان و کوچه را می‌گیرد.

زباله‌گردها هم به صورت دیگر نایلون‌های زباله را برای پیدا کردن ضایعات پاره می‌کنند و با این کارها فشار کاری را بر ما چند برابر می‌کنند.

بعضی وقت‌ها مردم زباله را چند روز بیرون نمی‌گذارند گاها بوی بد زباله آنقدر زیاد است که جمع‌کردن آن کار سخت و غیرقابل تحملی است.

انتظار ما این است که به صورت مرتب مواد ضدعفونی در اختیارمان گذاشته شود چون امکان شستن مرتب دست برای ما وجود ندارد.

زباله را جمع می‌کنیم با همین لباس و دست‌ها مجبوریم نان هم به خانه ببریم اگر امکانات کافی نداشته باشیم قطعا خود و خانواده‌هایمان به صورت جدی در معرض خطر ابتلا به این ویروس خواهیم بود.

تفکیک زباله در مقصد انجام نمی‌شود/تولید روزانه 380 تن زباله

رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری سنندج هم از افزایش پسماند و چندبرابر شدن زحمت فعالین این عرصه می‌گوید: کار تفکیک زباله در مقصد که در سطح شهر دو ایستگاه فعال داشتیم از اول اسفند برای مقابله با ویروس کرونا تعطیل شده است.

 روزانه ۳۵۰ تا ۳۸۰ تُن زباله در سنندج تولید می‌شود که البته این میزان متغییر بوده و گاهی تا ۴۰۰ تُن هم می‌رسد.

به گفته وی، طی دو هفته اخیر زباله‌های بهداشتی به نسبت دیگر زباله‌ها افزایش داشته است و چون قابل تفکیک و جداسازی نیست به همان صورت در نایلون‌ها به محل دفن زباله برده می‌شود.

در کنار این موضوع آموزش‌های لازم برای رعایت موارد بهداشتی به پرسنل و نیروهای خدمات شهری سازمان آموزش‌هلی لازم ارائه شده است.

بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی از موضوعاتی است که الان بیشتر از هر زمانی باید مورد توچه قرار گیرد در همین راستا مکاتباتی با دانشگاه عاوم پزشکی هم داشته‌ایم.

تهیه 700 عدد اسپری ضدعفونی 

شکور صلواتی مدیر هماهنگی و نظارت بر خدمات شهری شهرداری سنندج هم در این باره می‌گوید: سالانه در دو مرحله لباس مورد نیاز با تجهیزات کامل بین نیروهای خدمات شهری شهرداری سنندج توزیع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی با توجه به شیوع کرونا و ضرورت استفاده از دستکش، ماکس و غیره به ویژه در بین نیروهای خدمات‌ شهری که به صورت مستقیم با پسماند مواجه هستند نیاز ضروری است.

وی اذعان داشت: با تلاش‌هایی که صورت گرفت توانستیم 700 اسپری ضدعفونی را برای پرسنل تهیه کنیم و از امروز بین این نیروها توزیع خواهد شد.

وی گفت: نیروهای فعال در این حوزه 300 نفر هستند که در دو مقطع زمانی مشخص این اسپری‌های 250 سی‌سی در بین آنها توزیع می‌شود.

صلواتی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در این مقطع زمانی نبود ماسک است که با وجود پیگیری‌ها و تلاش‌های مکرر به دلیل کمبودهایی که در این خصوص در سطح کشور و استان وجود دارد موفق به تامین نشده‌ایم.

وی اذعان کرد: به همین منظور به پرسنل خدمات شهری پیشنهاد داده‌ایم براساس الگوهایی که در اختیارشان گذاشته‌ایم تا زمانی که مشکل کمبود ماسک در استان حل می‌شود، نسبت به تهیه ماسک در خانه اقدام کنند.

کرونا مرزهای بیش از 140 کشور دنیا را در نوردیده است، ویروسی که از اوایل دی ماه در «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین نخستین بار مشاهده شد و تاکنون علاوه بر کشورهای جنوب شرق آسیا، خاورمیانه، اروپا، قاره های آفریقا، اروپا و اقیانوسیه را هم تحت تاثیر قرار داده است.

در پی فراگیری ویروس کرونا در اروپا بورس‌های اروپایی به شدت سقوط کرده و وضعیت بحرانی در برخی نقاط اعلام شده است.

 نخستین نشانه‌های ورود این مهمان ناخوانده به ایران در ۳۰ بهمن ماه امسال در شهر قم شناسایی شد و الان بسیاری از استان‌های کشور را درگیر خود کرده است.

کل مبتلایان به ویروس کرونا در کل کشور به بیش از 12 هزار نفر افزایش یافته که خوشبختانه تاکنون 3529 نفر از بیماران مبتلا به کرونا بهبود یافته و ترخیص شده اند.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس

کلیدواژه: زباله کرونا سنندج ویروس دستکش و ماسک ویروس کرونا خدمات شهری پاکبان ها زباله ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۶۰۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امنیت شغلی و تامین مسکن کارگران دغدغه دولت است

به گزارش خبرگزاری مهر، سید صولت مرتضوی شامگاه دوشنبه در جشن بزرگ کارگران در مشهد اظهار کرد: تلاش کارگران منجر به ایجاد امنیت اقتصادی می‌شود و این امنیت، خونخواهی از سرداران نظامی و مردم فلسطین در اقدام سپاه پاسداران انقلاب و عملیات وعده صادق را فراهم می کند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با ابلاغ سلام رییس دولت سیزدهم به کارگران و خانواده آنان گفت: رهبر انقلاب کارگر ایرانی را ستون فقرات تولید کشور می‌دانند و در روایات اسلامی نیز به جایگاه پر اهمیت نیروی کار و کارگر توجه بسیاری شده است به گونه‌ای که پیامبر اسلام (ص) بر دست پینه بسته کارگران بوسه می‌زند.

وی افزود: همانطور که در بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با نمایندگان کارگری و کارفرمایی اشاره شد، از نگاه اسلام کارگر صاحب ارزش و کرامت است و این موضوع نشان از تفاوت دیدگاه اسلام با سایر تمدن ها و جوامع دارد که به کارگر صرفاً نگاه ابزاری دارند.

مرتضوی توجه به امنیت شغلی، آتیه، مسکن و سایر موضوعاتی که موجب آسایش خاطر کارگران شود را از دغدغه های مهم دولت مردمی بر شمرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص وضعیت مظلومان فلسطینی نیز اظهار کرد: هم اکنون شاهد هستیم که مردم فلسطین به خاطر دفاع از خاک و حق حیات خود، موردشدیدترین حملات و تجاوزات رژیم اشغالگر قدس قرار گرفته اند و این اقدامات ظالمانه با حمایت دولت های غربی در حال رخ دادن است.

وی گفت: غذای مردم فلسطین اکنون همراه با خون است و وجدان های مردم جهان کجاست که این ظلم را برنتابند.

کد خبر 6092717

دیگر خبرها

  • امنیت شغلی و تامین مسکن کارگران دغدغه دولت است
  • عصبانیت سرمربی لیگ برتری؛ از جیب شهر ما ۱۰۰ میلیارد برای خرید پرسپولیس دادند
  • برگزاری کارگاه آموزشی مدیریت پسماند به مناسبت گرامیداشت هفته زمین پاک
  • جنبه‌های شرعی حفاظت از محیط زیست به مردم بازگو شود
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • دستکش طلا به دروازه‌بان ایران رسید
  • زباله فضایی در دام دوربین ماهواره ژاپنی افتاد
  • ماسک آزادی و حقوق بشر دولت‌های خارجی برای مردم جهان کنار رفته است
  • اجرای طرح عفاف و حجاب دغدغه پلیس و مطالبه بر حق مردم است
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!