Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-29@20:26:24 GMT

بزرگترین اقتصاد آفریقا قربانی نفت ارزان می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۶۵۵۱۹

 به گزارش اکوفارس به نقل از سی ان بی سی، سقوط قیمت نفت در بحبوحه نگرانی در مورد جنگ بین روسیه و عربستان و ضربه ویروس کرونا به بازارهای سهام، بزرگترین اقتصاد آفریقا را در شرایطی مخاطره‌آمیز قرار داده است.

 صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد از نزدیک با مقامات نیجریه برای بررسی آسیب های وارده در نتیجه کاهش قیمت نفت همکاری خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 بازار سهام نیجریه در روز پنج شنبه برای پنجمین روز متوالی سقوط کرد و به پایین‌ترین حد طی 4 سال گذشته رسید. کاهش  بیش از 30 دلار در هر بشکه از قیمت نفت، افزایش بدهی خارجی و پایین آمدن ارزش پول نیجریه تهدیدی برای ثبات اقتصادی این کشور با 190 میلیون جمعیت است. نیجریه بزرگترین اقتصاد آفریقا از نظر تولید ناخالص داخلی است.

 در حالی که قیمت پایین نفت بدون شک پیامدهای ناگواری برای اقتصاد نیجریه دارد ولی این کشور برخلاف آنگولا وابستگی چندانی به صادرات نفت ندارد. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که آنگولا ضربه سختی از سقوط قیمت نفت بخورد.

 نگرانی اصلی برای اقتصاددان‌ها نرخ تبادل نایرا، واحد پول نیجریه است. حتی قبل از شکست مذاکرات اوپک و متحدانش برای رسیدن به یک قرارداد، ارزش واحد پول این کشور رو به کاهش بود.

  پیش بینی می شود ارزش نایرا در پایان سال میلادی جاری هشت درصد پایین‌تر آمده و به 400 در برابر هر دلار برسد. در نیجریه ارز ضعیف‌تر باعث تقویت رقابت پذیری آن نمی شود چون این کشور صادرات غیرنفتی چندانی ندارد.

 مجلس نیجریه اخیراً به رئیس جمهور آن اجازه داده تقاضای 22.7 میلیارد دلار وام خارجی کند ولی در حالیکه معمولا انتظار می رود بدهی خارجی از ذخایر پشتیبانی کند، کاهش جهانی قیمت نفت این اجازه را نخواهد داد.

 اگر میانگین قیمت نفت خام برنت در ادامه سال جاری میلادی 40 دلار در هر بشکه باشد درآمد صادرات  نیجریه 14 میلیارد دلار کاهش می یابد. این پیش‌بینی تا حدی محافظه‌کارانه است چون تاثیر منفی کاهش قیمت نفت بر صادرات غیرنفتی لحاظ نشده است.

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۶۵۵۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارایه تسهیلات ارزان به شرکت‌های دانش بنیان صادرات محور

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، سید امیر برهانی نایینی امروز در نشست خبری، با بیان اینکه اولین برنامه وزارت صمت متحول سازی مقاصد صادراتی است، اظهار کرد:در سال جاری بسته ویژه دانش بنیان‌ها برای توسعه صادرات و تجارت با کشور‌های مختلف ارایه شده است که در همین راستا شرکت‌های دانش بنیان صادرات محور می‌توانند از تضمین این صندوق برای گرفتن تسهیلات بانکی و خدمات استفاده کنند.

برهانی با بیان اینکه کل پوشش بیمه نامه و ضمانت صندوق از ابتدای شروع به کار تا امروز ۲۲ میلیارد یورو بوده است، گفت: سرمایه ثبتی صندوق در این دوره ۲۰۰ میلیون یورو افزایش یافت و در حال حاضر به ۲۴۷ میلیون یورو رسیده است.

برهانی با بیان اینکه بسته ویژه دانش بنیان تدوین و به شرکت‌های دانش بنیان ارایه شده، تصریح کرد: بر اساس این بسته حداقل وثایق برای تضمین دریافت وام برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده تا با ضمانت صندوق، تسهیلات ارزان قیمت از بانک بگیرند.

اهمیت توسعه صنعت دانش بنیان صادرات محور

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات با اشاره به اهمیت بازاریابی برای دانش بنیان‌ها، گفت: امکان سنجی و اعطای ظرفیت‌های تجارت خارجی به شرکت‌های دانش بنیان به منظور بازاریابی در این بسته دیده شده است.

همچنین به گفته این مقام مسئول بسته ویژه‌ای هم ویژه نمایشگاه دیده شده که در صورت حضور شرکت‌های دانش بنیان در این نمایشگاه و اعلام اینکه قرار است صادرات انجام دهند، اعتبارسنجی خارجی، بدون دریافت هزینه انجام می‌دهیم. فردا و پس فردا نیز با اتاق‌های بازرگانی و تجار مالزی و کامرون تفاهم نامه تجاری امضا خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت توسعه صنعت دانش بنیان صادرات محور، گفت: در همین راستا امروز تفاهم نامه‌ای با صندوق صنایع پیشرفته امضا می‌شود.

فرصت های بازار آفریقا

یکی از علل برگزاری همزمان اجلاس ایران و آفریقا با ایران اکسپو این بود که تجار آفریقایی از ظرفیت‌های ایران باخبر شوند؛ چراکه صادرات به مقصد آفریقا مورد تاکید است و مقرر شده در این قاره سرمایه گذاری ویژه کنیم. در همین راستا صندوق ضمانت صادرات نیز صادرات به آفریقا را پوشش بیمه و ضمانتی می‌کند؛ بنابراین اولین هدف صادراتی، گشایش قاره آفریقاست.

مدیر عامل صندوق ضمانت صادرات ایران با بیان اینکه این صندوق، صادرات به آفریقا را پوشش بیمه و ضمانتی می‌کند و اولین هدف صادراتی، گشایش قاره آفریقاست، گفت: حداقل وثایق برای تضمین دریافت وام برای شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده تا با ضمانت صندوق، تسهیلات ارزان قیمت از بانک بگیرند.

وی تاکید کرد: ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی عمرمان با دومین اجلاس ایران و آفریقا در جهت شناسایی و معرفی توانمندی‌های صنعتی و اقتصادی ایران به کشور‌های آفریقایی است.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رونمایی از ارزان‌ترین گوشی تاشو دنیا با دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی
  • قیمت پایین تلویزیون ۴K هواوی خبرساز شد/ عکس
  • ارایه تسهیلات ارزان به شرکت‌های دانش بنیان صادرات محور
  • بازگشت قریب الوقوع بیت کوین به ۳۰ هزار دلار
  • پیشرفت اجتماعی ایران از سال ۲۰۱۹ کم و در سال ۲۰۲۳ منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد
  • آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
  • پای نفت برای صعود قیمت بسته می‌شود
  • کاهش قیمت دلار و سکه در بازار تهران/ ارتباط شبه سوئیفت با ۱۰ کشور/ افت قیمت تارا، رانا و پژو ۲۰۷
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • برنج هندی عقب‌نشینی کرد