Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-بعد از گذشت چند هفته از برگزاری یازدهمین انتخابات مجلس هنوز صحبت‌ها و تحلیل‌ها درباره انتخابات ادامه دارد. عباس سلیمی‌نمین از تحلیلگران اصولگرا درباره چند و چون رای اصولگرایان در این انتخابات معتقد است با وجود آنکه مشارکت 42 درصد بوده و کاهش 20 درصدی نسبت به انتخابات قبلی را تجربه کرده اما اتفاقا بدنه رای اصولگرایان افزایش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او گفته است: «رای اصولگرایان این‌بار افزایش پیدا کرد. برخی افراد از جمله من معتقدیم که این افزایش ناشی از جذب آرای قشر خاکستری بود. یعنی اصولگرایان قابلیت این را داشتند که قشر خاکستری را در تعداد بیشتری هم جذب کنند، اما به هر حال به دلایلی این کار متوقف شد و از دست رفت با این وجود قسمتی از این آرا جذب شد؛ به همین دلیل رای اصولگرایان افزایش داشت.» او ادامه می‌دهد: «من فکر می‌کنم این افزایش به مراتب می‌توانست بیشتر از این باشد؛ چون بسیاری افراد از عملکرد دولت اصلاح‌طلب، فراکسیون آنها در مجلس دهم و شورای شهر ناراضی بودند و در عین حال می‌خواستند برحسب وظیفه ملی و دینی رای دهند و بر روند کشور تاثیر داشته باشند، بنابراین مزیت‌های لیست اصولگرایان می‌توانست آنها را جذب کند اما به ‌دلیل تخریب گسترده‌ای که علیه لیست اصولگرایان در تهران هم از جانب تندروهای طیف اصلاح‌طلب و هم از جانب جریان تندرو در طیف اصولگرایان به صورت مشترک صورت گرفت، این اتفاق نیفتاد و این تخریب این افراد را به تامل واداشت به‌رغم اینکه کارنامه پیش‌رو برایشان جاذبه جدی داشت.» او گفته: «از سویی به دلیل انتشار دیرهنگام لیست وحدت عملا فرصتی برای تبلیغات برای آنها باقی نماند و فقط فرصت تخریب فراهم بود. به این ترتیب من فکر می‌کنم رای اصولگرایان می‌توانست در این دوره بیش از این باشد و اگر هم این رای افزایش یافته به دلیل این است که رای برخی نیروهای خاکستری به سمت اصولگرایان آمد.»

فرصت تاریخی برای تولید کارنامه
و پیروزی در 1400
سلیمی‌نمین درباره انتخابات 1400 و احتمال پیروزی دست‌راستی‌ها نیز با همین نگاه مبتنی بر خوشبینی به اردوگاه اصولگرایان می‌نگرد و بر این پایه معتقد است: «فکر می‌کنم فرصتی استثنایی برای اصولگرایان به وجود آمده تا توانمندی‌های خود را اثبات کنند؛ در عین حال تبلیغاتی که علیه آنها صورت می‌گیرد را هم بی‌اثر کنند. به هرحال در ادوار انتخابات گذشته تخریب‌های بی‌پایه و اساسی علیه اصولگرایان مطرح شد، مثل اینکه «اگر اصولگرایان بیایند، زنان و مردان را حتی در خیابان جدا می‌کنند» و از این دست اظهارات. اکنون اصولگرایان فرصت اندک اما تاریخی در اختیار دارند تا عملا کارنامه جدیدی را مخصوصا به نسل جوان ارایه دهند. تولید کارنامه جدید تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت، هم در پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ و هم در ارتباط با شکل‌گیری ذهنیت واقعی در مورد جریان غالب اصولگرایی.»
حال چنانکه از گفته‌های این تحلیلگر اصولگرا به نظر می‌رسد برنامه مهم جناح راست در یکی، دو سال آینده «تولید کارنامه» و ارایه تصویری متفاوت از خود است که گمان می‌کند، می‌تواند به‌ویژه با هدف قرار دادن «جوانان» آنها را در افق 1400 به ‌سوی «پاستور» رهنمون کند. اما سلیمی‌نمین در عین حال گفته: «هرچند طیف‌هایی درون اصولگرایان وجود دارند که نسبت به آنها موضع داریم اما در عین حال نمی‌توانیم آنها را کنار بگذاریم و امکان نفی و طردشان وجود ندارد. به نوعی می‌توان موضع آنها را در تقابل با مواضع اصولگرایی دانست اما نمی‌توان حذف‌شان کرد، اما می‌توانیم کارنامه‌ای ارایه کنیم که مستقل از نیروهای تندرو باشد و هویت اصولگرایان با عناصر اهل فکر، عمل و اهل توانمندی‌شان به اثبات برسد که موقعیتی استثنایی است. اما در عین حال سختی‌هایی هم دارد.»

فراکسیون‌های احتمالی مجلس یازدهم
اما یکی دیگر از موضوعاتی که درباره مجلس یازدهم مطرح می‌شود، موضوع آرایش سیاسی فراکسیون‌ها و طیف‌های سیاسی درون مجلس آینده است. موضوعی که از قضا در فحوای کلام سلیمی‌نمین نیز به آن اشاره و اعتراف شده که چنددستگی در میان اصولگرایان قابل‌ کتمان نیست. حال این پرسش مطرح است که آیا قرار است اصولگرایان فراکسیونی واحد تشکیل دهند یا شاهد انشقاق میان آنها خواهیم بود؟! ناصر ایمانی، دیگر تحلیلگر اصولگرا در خصوص ترکیب احتمالی فراکسیون‌ها در مجلس یازدهم به ایلنا می‌گوید: «در مجلس آینده نیز همانند این مجلس 3 فراکسیون خواهیم داشت، نخست فراکسیون اصولگرایان که اکثریت خواهد بود که ممکن است هر اسمی انتخاب کنند، فراکسیون دوم اصلاح‌طلبان است که از حدود ۲۰ الی ۲۵ نماینده تشکیل خواهد شد و سومین فراکسیون هم از مستقلین تشکیل می‌شود که تعداد اعضای آن هنوز مشخص نیست، البته شاید بعضی از مستقلین تمایل داشته باشند که در یکی از دو فراکسیون دیگر عضو شوند.» او ادامه می‌دهد: «در شرایط فعلی با توجه به وحدت ایجاد شده در روزهای قبل از انتخابات، بنا را بر این می‌گذاریم که یک فراکسیون باشند، اما این احتمالی که شما مطرح کردید نیز وجود دارد.»
ایمانی در ادامه در خصوص ریاست مجلس یازدهم نیز معتقد است: «برخی گزینه‌ها از هم‌اکنون مطرح هستند و در راس آنها آقای قالیباف است که احتمال ریاست مجلس ایشان بیشتر از سایرین به نظر می‌رسد اما برخی گزینه‌های دیگر هم مطرح هستند و با ایشان (قالیباف) رقابت خواهند کرد، قاعدتا کاندیداهای ریاست از میان اصولگرایان هستند و از مستقلین و اصلاح‌طلبان با توجه به تعداد اعضای کمتری که دارند، کاندیدا نخواهند شد.»
ایمانی همچنین تصور می‌کند که «همه ناظران، چه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان و چه آنها که گرایش جناحی ندارند، به این اذعان دارند که عملکرد مجلس دهم ضعیف بوده است.» او بر پایه این مدعا معتقد است که «به‌طور طبیعی وقتی مجلس ضعیف عمل کند یا به موقع عمل نکند، چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد. مثلا در خصوص مساله بنزین، مجلس در این حوزه می‌توانست فعال‌تر عمل کند.» نکته‌ای که شاید پرسش از آینده مجلس و سرنوشت اصولگرایان در دوره یازدهم پارلمان را بیش از پیش به میان آورد و به هر تفسیر، آنچه در حال حاضر می‌توان از آن گفت، چندماه صبر و حوصله است تا در میدان عمل و به «محک تجربه» مشخص شود کارنامه کدام جناح سیاسی روشن‌تر است و کدام سیاسیون با رویی روشن‌تر و سری افراشته‌تر مقابل ملت خواهند ایستاد. هر چه نباشد اصولگرایان همین امروز از راه نرسیده‌اند و اگر 4 سال گذشته، حضورشان نسبتا کمرنگ بوده و برخلاف ادوار پیش از دوره دهم، این دوره فاقد اکثریت کرسی‌های پارلمان بودند، بازه 12 ساله پیش از آن، در «خانه ملت» ساکن بودند و خردادماه 99 نیز میهمان تازه‌وارد و ناآشنای این خانه نخواهند بود.

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد رای اصولگرایان تولید کارنامه مجلس یازدهم سلیمی نمین عین حال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۶۷۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای حل مشکلات باید در انتخابات شرکت کرد

به گزارش خبرنگار مهر، ریحانه اخلاقی کاندیدای راه یافته به دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در حوزه تهران با حضور در خبرگزاری مهر در خصوص این مرحله از انتخابات، گفت: از عزیزانی که در دور اول انتخابات به این جمع‌بندی نرسیدند که در آن شرکت کنند، می‌خواهم که حتماً در دور دوم انتخابات مجلس شرکت کنند.

وی افزود: چه بخواهیم و چه نخواهیم این کشور متعلق به ماست و ما وظیفه داریم در انتخاب آینده و سرنوشت کشورمان شرکت کنیم.

این فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: در عین حال که می‌دانم که مردم گلایه‌مندی و ناراحتی‌هایی دارند، زیرا مشکلات وجود دارد اما با عدم شرکت در انتخابات هیچکدام از مشکلاتمان حل نخواهد شد، زیرا برای حل مشکلات پیشنهاد می‌کنم که مردم در انتخابات شرکت کنند و افرادی که بر اساس شاخص‌های انقلاب وجود دارند را انتخاب کنند و به مجلس بفرستند و پس از آن از آنها مطالبه‌گر باشید.

وی‌ادامه داد: موضوع مطالبه‌گر بودن مردم از مسؤولین بسیار مهم است که باید پیگیر آن باشند.

اخلاقی با اشاره به دور اول انتخابات اذعان کرد: باید گفت نیمه راه را آمده‌ایم و باید تا همین جا از مردمی که در مرحله اول انتخاب با شرکت کردن تشکر کنیم. مردمی که علی رغم وجود همه مشکلات و گلایه‌بندی‌ها پای کار آمده‌اند و در انتخابات شرکت کردند.

اخلاقی اذعان کرد: در خصوص تهران باید بگویم که ۱۴ نفر به دور در دور اول به مجلس راه یافتند و ۱۶ نفر باقی مانده است که امیدوارم با همان پرشوری که در مرحله اول برگزار شد مرحله دوم نیز برگزار شود. زیرا بحث مشارکت مسئله بسیار مهمی است. هرچند بحث رقابت با حضور فهرست‌های متعدد وجود دارد و البته موضوع امنیت و سلامت توسط سازمان‌ها و ارگان‌های دیگر در حال انجام است و این چهار اصلی هست که رهبری انقلاب بر آن تاکید کردند.

کد خبر 6098337

دیگر خبرها

  • کارنامه‌ی یکی از شاخص‌ترین چهره‌های علمی تاریخ‌نگاری معاصر بررسی می‌شود
  • رهاسازی پسماند‌های بیمارستانی باعث آلودگی زمین‌های کشاورزی می‌شود+ فیلم
  • برای حل مشکلات باید در انتخابات شرکت کرد
  • ببینید | واکنش جالب چهره سیاسی نزدیک به قالیباف به اختلافات شدید اصولگرایان در مجلس دوازدهم
  • فهرست «ایران متحد» برای انتخابات دور دوم مجلس منتشر شد
  • ملایر پنج روز دیگر میزبان دور دوم انتخابات مجلس
  • عملیات اورهال نیروگاه‌های خلیج فارس و طوس انجام شد/ تأمین پایدار ۱۴۰۰ مگاوات برق در آستانه فصل گرما
  • کلید اولیه آزمون دستیاری پزشکی منتشر شد
  • ورزشکار کردستانی مدال برنز مسابقات کشتی آزاد نونهالان کشور را تصاحب کرد
  • رزمی ایرانی جایگاه قهرمان پرآوازه جهان را تصاحب کرد