Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-06@18:25:16 GMT

ایران تولیدکننده داروی دیابت شد

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۶۸۸۶۸

ایران تولیدکننده داروی دیابت شد

یکی از شرکت‌های فعال در حوزه دارو، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موفق به تولید انحصاری «اگزناتاید» جهت درمان بیماران دیابتی شده است.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، «مجتبی طباطبائی» مدیرعامل یک شرکت دارویی مستقر در پارک فناوری پردیس معاونت علمی گفت: مسئله تأمین دارو به‌عنوان نیاز اساسی یک جامعه، به‌گونه‌ای اهمیت دارد که اگر کشوری در حوزه داروسازی، خودکفا یا توانمند نبوده و متکی به واردات باشد، در صورت تحریم و نوسانات ارزی بحران‌های‌ جدی برای آن کشور و مردمش ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین یکی از کارهای ارزشمند در کشور، افزایش سهم تولید دارو به نسبت واردات آن و پیش رفتن در مسیر بی‌نیازی از دیگر کشورهاست.

وی افزود: این شرکت که از سال 76 فعالیت خود را باهدف تولید در عرصه داروهای پروتئینی نوترکیب آغاز کرده و به تولید انحصاری «اگزناتاید» جهت درمان بیماران دیابتی و همچنین«تریپتورلین» برای درمان بیماران سرطان پروستات در خاورمیانه دست‌یافته‌است، یکی از همین فعالان عرصه داروسازی است.

مجتبی طباطبایی بیش از چهار دهه قبل دانشجوی رشته داروسازی بوده است. سال‌هایی که به قول خود او رشته ژنتیک در ایران خیلی شناخته شده نبوده است و به همین دلیل برای تحصیل در رشته مهندسی ژنتیک در مقطع دکتری، راهی انگلستان می‌شود. مدیرعامل شرکت پویش دارو در مورد آن زمان می‌گوید: سال‌های آخر که در ایران داروسازی می‌خواندم، مهندسی ژنتیک تازه در داروسازی متولد شده بود. من با این هدف به انگلستان رفتم که تخصص خود را در مهندسی ژنتیک بگیرم. خوشبختانه توانستم این کار را بکنم و زمانی که به ایران بازگشتم، به‌عنوان عضو هیئت‌علمی دانشگاه استخدام شدم. هنوز هم این افتخار را دارم که در دانشگاه تهران هستم. اما هدف من به‌تنهایی آموزش نبود. برای خودم رسالت بزرگ‌تری در نظر داشتم. آن رسالت این بود که آنچه را که آموخته‌ام، وارد جامعه کنم. شکرگزار خدا هستم که تا حدودی توانستم این کار را انجام دهم. بنابراین کاری که کردم دقیقاً در رابطه با تحصیلات و تخصصی بود که به دست آورده بودم.

توانستیم نیاز کشور را تأمین کنیم و جلوی واردات را بگیریم

این شرکت بیشتر از بیست سال پیش تأسیس شد و امروزه علاوه بر حضور در زمینه‌های انتقال و توسعه دانش فنی، در حوزه تولید فرآورده‌های دارویی نیز فعالیت می‌کند. مجتبی طباطبایی با ذکر این نکته ادامه می‌دهد: شرکت در سال 1376 تأسیس شد. 20 سال پیش که صحبتی از مهندسی ژنتیک در ایران مطرح نبود، هدف شرکت ما این بود که به‌عنوان یک شرکت دانشگاهی و دانش‌بنیان، دانش فنی تولید پروتئین‌های نوترکیب را به داخل ایران منتقل کند. هدف اول شرکت، تولید نبود. هدف ما کارخانه‌دار شدن هم نبود. هدف ما انتقال دانش فنی بود. اما مثل‌اینکه خداوند برای ما چیز دیگری مقدر کرده بود و به دلیل شرایط داخل کشور مجبور به تولید هم شدیم. البته از تولید پشیمان نیستیم.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اعلام اینکه شرکتش تولیدکننده محصولاتی حیاتی در حوزه دارو است، اضافه کرد: محصولاتی که ما تولید می‌کنیم اساسی و بسیار گران‌قیمت هستند و در 15 سال گذشته وارداتی نداشته‌اند. نه‌تنها واردات نداشتیم و توانستیم نیاز کشور را تأمین کنیم، خوشحال هستیم که محصولات ما در بازارهای جهانی هم وارد شده و صادرات نیز انجام می‌دهیم.

مجتبی طباطبایی در مورد میزان محصولات تجاری‌سازی شده این شرکت، افزود: تقریباً تمامی محصولاتی که در بخش تحقیق و توسعه داشته‌ایم، وارد بازار شده‌اند. تمامی محصولاتی که تا سال 94 در این بخش تائید و تکمیل شده‌اند، در بازار موجود هستند. البته در آینده محصولات بیشتری خواهیم داشت زیرا که توسعه بیشتری پیدا کرده‌ایم. در دوسال اخیر، آزمایشگاه جدیدی ساختیم و امیدواریم که جهش بزرگی در میزان تولیدات در سال‌های آینده داشته باشیم.

استقرار در پارک فناوری

این شرکت دانش بنیان تقریباً یکی از اولین شرکت‌هایی است که به پارک فناوری پردیس معاونت علمی پیوسته است. مجتبی طباطبایی با اشاره به این نکته در مورد فرآیند به عضویت درآمدن در پارک فناوری پردیس، گفت: شرکت ما به‌عنوان شرکت دانش‌بنیانِ دانشگاهی، از سال 76 در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران مستقر بود. در آنجا ما سالنی با مساحت 500 مترمربع اجاره و تجهیز کرده و مشغول به فعالیت بودیم. حدود سال 85 تصمیم به توسعه شرکت داشتیم، اما دانشگاه نمی‌توانست مکان بیشتری به ما اختصاص دهد. بنابراین موقعیت‌های مختلفی را در اطراف تهران بررسی کردیم. به این نتیجه رسیدیم که پارک فناوری پردیس معاونت علمی مناسب است. البته سال 85 که به پارک آمدیم، مانند الآن پر از ساختمان و تشکیلات و ... نبود و در حال ساخت بود. خوشحالیم که الآن تبدیل به پارک فناوری آبرومندی برای کشور شده است.

مجتبی طباطبایی به تسهیلاتی که پارک فناوری پردیس معاونت علمی به آن‌ها داده است اشاره کرد و گفت: علت انتخاب پارک توسط ما نزدیکی به تهران و تسهیلات آن بود. قرار بر این بود که اگر شرکتی در پارک مستقر شده و ثابت کند که دانش‌بنیان است، امتیازاتی به آن داده شود و عوارضی از آن اخذ نشود. پارک هم به قول‌های خود عمل کرد. ما از تسهیلاتی مانند معافیت مالیاتی و معافیت‌های گمرکی استفاده کردیم. البته هدف اول ما معافیت از عوارض نبود. دلیل اصلی نزدیکی به تهران بود. ضمن اینکه اگر به پارک نمی‌آمدیم، احتمالاً مجبور بودیم به شهرک‌های صنعتی برویم که در برخی موارد ظاهر خوبی ندارند. پارک ظاهر بسیار آبرومندی دارد. ما هم خوشحال می‌شویم که در مسیر ارتقای پارک فناوری پردیس گام کوچکی برداریم.

وی افزود: این شرکت دانش بنیان امید دارد با راه‌اندازی پروژه‌های جدید، افزایش نیروی خوبی داشته باشد و تعداد نیروی انسانی مستقر خود در پارک فناوری پردیس معاونت علمی را به 250نفر برساند. مجتبی طباطبایی با اعلام این نکته، تصریح کرد: شرکت ما، به‌طورکلی 300 نفر نیروی انسانی دارد. نزدیک به 170 نفر از آن‌ها در پارک فناوری پردیس معاونت علمی مستقر هستند و بقیه در امور بازاریابی، تحقیق و توسعه، مالی و بین‌الملل فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اعلام اینکه برنامه 5 سال آینده این شرکت تولید 10 محصول جدید است، افزود: هر دارویی که وارد بازار می‌شود، عمر مشخصی دارد. بیشتر داروها عمر 5 ساله و 7 ساله دارند. به همین دلیل یک شرکت داروسازی برای اینکه زنده و پویا بماند، باید محصولات جدیدی در دست داشته باشد. ما برای 3 تا 5 سال آینده حدود 10 محصول جدید در برنامه تولیدی خود داریم. تا 5 سال آینده برخی از محصولاتی که الآن تولید می‌کنیم، با محصولات جدید جایگزین می‌شوند. همچنین برای درمان‌های جدید نیز چند محصول جدید انتخاب کردیم که در برنامه 3 تا 5 سال آِینده وارد بازار دارو خواهیم کرد.

انتهای پیام/4112/

منبع: آنا

کلیدواژه: شرکت دانش بنیان دیابت دارو درمان بیماران دیابتی پارک فناوری پردیس معاونت علمی پارک فناوری پردیس شرکت دانش بنیان مهندسی ژنتیک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۶۸۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باتری‌های لیتیومی از پسماندهای خطرناک شیمیایی فلز لیتیوم تولید شد

فردین علیزاده، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فعال در زمینه بازیافت پسماندهی خطرناک صنعتی و مستقر در پارک علم و فناوری تربیت‌مدرس، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره خطوط تولید «باتری‌های لیتیومی» گفت: ایده تولید باتری‌های لیتیومی، به‎عنوان یک محصول بازیافتی، از جایی آغاز شکل گرفت که بازیافت لیتیوم به‌عنوان یک فلز خطرناک برای محیط‌زیست، مسئله حیاتی تلقی شد.

وی در همین راستا افزود: لیتیوم داراری فلزاتی سنگینی از جمله کُبالت و نیکل است که پسماند آن برای طبیعت، بسیار خطرناک بوده و به یک روش اصولی برای بازیافت نیازمند است.

علیزاده درباره ابداع شیوه نوین بازیافت فلز لیتیوم توسط متخصصان این شرکت دانش‌بنیان توضیح داد: تکنولوژی مورد استفاده توسط تیم متخصصان که در نهایت لیتیوم را به باتری، تبدیل می‌کند، هیچ‌گونه پساب مضر و خطرناکی برای طبیعت ندارد.

این فناورحوزه مواد شیمیایی به فناوری‌های به‌کار گرفته‌شده در فرآیند تولیدباتری‌های لیتیومی اشاره کرد و ادامه داد: زمانی که مواد شیمیایی اساس کار یک چرخه تولید قرار می‌گیرند، نمی‌توان گفت از یک فناوری خاصی استفاده کرده‌ایم.

وی افزود: در فرآیند تولید باتری‌های لیتیومی، عوامل موثری مانند دما، زمان و مواد شیمیایی گوناگون، تاثیرگذار هستند که تعیین فرمول تولید و نحوه چگونگی به‌کارگیری آنها، توسط کارفرما تعیین می‎شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درخصوص کاربرد باتری‌های لیتیومی در صنایع گوناگون اضافه کرد: این باتری‌های لیتیومی، برای صنایع تولید اسباب‌بازی، خودرو‌های الکترونیکی و تولید گوشی موبایل و به‌طورکلی هر صنعت یا چرخه تولیدی که نیاز به باتری دارد، می‌توان از باتری‌های لیتیومی بازیافتی استفاده کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • دانش بنیان‌های کرمانشاه؛ چشم به راهِ احداث «شهرک فناوری»
  • تولید داروی بیماران اس ام ای در یک شرکت دانش‌بنیان
  • انسولین با کمک فناوری نانو خوراکی می‌شود
  • خودکفایی در تامین نانوکاتالیست‌ ضروری در تولید بنزین
  • خودکفایی در تأمین نانوکاتالیست ضروری در تولید بنزین
  • اجرای قانون جهش تولید دانش بنیان حرکت بزرگ اقتصادی را رقم می زند
  • باتری‌های لیتیومی از پسماندهای خطرناک شیمیایی فلز لیتیوم تولید شد
  • ایران ۱۰۰ تولیدکننده موبایل دارد، کره جنوبی یک عدد؛ چرا این نگران‌کننده است‌؟
  • برگزاری میز مشاوره حقوقی هفته سوم اردیبهشت از سوی پارک فناوری پردیس
  • باید ضمانت نامه‌های بانکی شرکت‌های دانش بنیان تسهیل شود/بودجه اندک در مقایسه با دانشگاه‌ها