عزم نیروهای جهادی مرندبرای مبارزه با کرونا/مهربانی حد و مرز ندارد
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۶۹۱۳۰
خبرگزاری مهر، گروه استانها- بیت اله احمدی: وقتی دشمن بدون هشدار قبلی، به سرزمینی حمله میکند، همه را غافلگیر میکند، حال اگر نیروهای دشمن، به صورت پنهانی و ناشناس، به نقطه نقطه شهر نفوذ کرده و در کمین باشند، خطر جدی تر میشود و تمامی اقشار را در معرض خطر قرار میدهد.
شیوع ویروس کرونا در کشور و به طبع آن استان آذربایجان شرقی، چیزی شبیه به حمله دشمن است که تمامی شهرهای استان را درگیر خود کرده است، این دشمن نه با تیر و مسلسل بلکه با ویروسی که به چشم معمولی دیده نمیشود، جان تک تک شهروندان را تهدید میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
تنها راه مقابله با این دشمن، ماندن در سنگر خانه بوده و نیازی به حضور فیزیکی برای مبارزه با آن نیست، اما برای پیشگیری از شیوع این ویروس در جامعه، برخی اقدامات جهادی و فرهنگی از سوی اقشار مختلف جامعه در حال انجام است؛ اصناف مختلف مردم مرند نیز با راه اندازی چالشها و پویشها و اقدامات فرهنگی و جهادی به مقابله با ویروس کرونا آمدهاند.
برپای ایستگاه ضدعفونی در مرند
جمعی از طلاب شهرستان مرند با هماهنگی اداره تبلیغات اسلامی این شهرستان، تحت عنوان طلاب جهادگر با مستقر شدن در ورودیهای این شهر، با پخش دستکش و با ضدعفونی کردن خودروهای در حال ورود به شهر وارد کارزار جنگ کرونا ویروس شدهاند.
حجت الاسلام صمدی در این باره به خبرنگار مهر میگوید: از شهروندان مرند میخواهیم با در خانه نشستن زنجیره این کرونا ویروس را بشکنند.
وی میافزاید: جمعی از طلاب جهادگر مرند برحسب وظیفه ملی و شرعی در راستای اجرای مصوبات قرارگاه زیست محیطی شهرستان در کنار مردم و مسئولین هستند.
حرکت جهادی طلاب برای تهیه بستههای بهداشتی فرهنگی
مسئول دفتر امام جمعه مرند نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، ابراز میدارد: جمعی از طلاب خواهر و برادر شهرستان مرند، با محوریت حجت الاسلام سنجری امام جمعه جلفا، اقدام به تولید چندین هزار ماسک میکنند.
حجت الاسلام حبیب کریمی ادامه میدهد: یکی از خیرین، چند توپ پارچه، جهت تولید ماسک اهدا کرده که جمعی از طلاب در مرند و جلفا، در حال تولید و تهیه ماسک هستند.
وی تاکید میکند: مقرر شده ۱۰ هزار بسته بهداشتی و فرهنگی شامل ماسک، ماده ضدعفونی کننده، دستکش، بروشور نکتههای بهداشتی، کتاب و دفتر نقاشی ویژه کودکان و نوجوانان و… آماده شده و با اولویت مناطق محروم، در سطح شهرستان مرند توزیع شود.
مسئول دفتر امام جمعه مرند با اشاره به اینکه محوریت این کار با گروه طلاب جهادی مرند است، تصریح میکند: ائمه جمعه مرند و جلفا، حوزه علمیه برادران و خواهران، اداره تبلیغات اسلامی مرند، کانون خادم یاری آستان قدس رضوی شهرستان مرند، کتابخانه و ستاد برگزاری نمازجمعه مرند، معاونت فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد واحد مرند، خیرین و مردم نوع دوست شهرستان مرند در این امر خیر سهیم بودهاند.
آماده سازی و برش دادن پارچه در ابعاد مشخص جهت تولید ۲۴ هزار عدد ماسک در مسجد اسماعیل خان محله استمز مرند نیز از دیگر اقدامات جهادی مردم این شهرستان است.
برخی از فروشگاهها، با نصب بنری بر سر درب خود، اعلام کردهاند، به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا ویروس و اهمیت سلامتی مردم برای آنها، تا اطلاع ثانوی، کسب و کار خود را تعطیل کردهاند
ستاد مردمی مقابله با کرونا در مرند به راه افتاد
اما در دیگر سو، با تشکیل ستاد مردمی مقابله با کرونا در مرند، با محوریت حجت الاسلام والمسلمین علی نعمت زاده امام جمعه مرند، در این شهرستان راه اندازی شده است.
این ستاد همچنین یک شماره حساب مشترک، در اختیار مردم قرار داده تا هر میزان کمک نقدی خود را به این شماره واریز کنند تا در تهیه ماسک و اقلام ضدعفونی کننده و بهداشتی برای مقابله با ویروس کرونا سهیم شوند.
بسیاری از چالشهایی هم که در فضای مجازی این شهرستان برای جمع آوری کمکهای مردمی راه اندازی شده، به این پویش پیوستهاند تا تنها یک شماره حساب واحد در اختیار مردم قرار بگیرد.
محمد حسن نژاد نماینده مرند و جلفا در مجلس به عنوان پیشگام این پویش، مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال برای تهیه ماسک در اختیار شبکه بهداشت و درمان مرند قرار داد و به دنبال آن چند تن از خیرین نیز با اهداف مبالغی در حال پیوستن به این پویش مردمی هستند.
راه اندازی چالش تعطیلی بازار در مرند
همچنین «چالش بازار» به همت خبرنگار خبرگزاری مهر در مرند، با هدف تعطیلی اختیاری و خودجوش کسبه و بازاریان شهرستان مرند در فضای مجازی به راه افتاده است.
تاکنون بسیاری از بازاریان، پاساژها، فروشگاهها، مغازهها، آرایشگرها، مشاوران املاک و… به این چالش پیوسته و با ارسال تصاویر خود، مردم و دیگر کاربران فضای مجازی را به تعطیلی بازار و ماندن در خانه تشویق میکنند.
برخی از این فروشگاهها، با نصب بنری بر سر درب خود، اعلام کردهاند، به دلیل پیشگیری از شیوع کرونا ویروس و اهمیت سلامتی مردم برای آنها، تا اطلاع ثانوی، کسب و کار خود را تعطیل کردهاند.
چالش مهربانی با مستأجران
مردم مرند در این روزهای سخت و خاص، به فکر مستأجران و اجاره نشین ها نیز هستند، با راه افتادن چالش مهربانی در فضای مجازی، برخی از صاحب خانهها و صاحبان املاک تجاری اعلام کردند کرایه یک یا ۲ ماه آینده را از مستأجران خود نمیگیرند.
برخی از مستأجران واحدهای تجاری نیز به دنبال این اتفاق، به صورت خودجوش اقدام به تعطیلی چند روزه، مغازه و یا فروشگاه خود کردهاند.
البته شورای اسلامی شهر مرند نیز در جلسه فوق العاده روز پنجشنبه، چندین مصوبه داشت که تعطیلی بازار مرند، پاساژها و فروشگاهها یکی از این تصمیمها بود.
نماز جمعه و نمازهای جماعت و برپایی مجالس ترحیم و نذری در تمامی مساجد شهری و روستایی شهرستان مرند نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل شده است.
همه به پویش مردم مقابله با کرونا میپیوندیم
امروز کشور درگیر یک ویروس و بیماری خطرناکی است که لازمه مقابله با این ویروس همدلی و همراهی همه مردم و تلاش و فعالیت در سایه مدیریت واحد است.
این روزها مردم مرند هوای آن بعضی دیگر را خیلی دارند، مردم به افرادی که برای مقابله با کرونا میجنگند، افتخار میکنند، به ویژه پرستاران و پزشکانی که در خط مقدم مبارزه با این ویروس هستند.
ناگفته مبرهن است که تنها راه پیروزی ما در برابر این ویروس، همدلی و همیاری است، ما برای حفظ جان و سلامتی خودمان هم که شده باید به پویش مردمی مقابله با ویروس کرونا بپیوندیم.
کد خبر 4877377منبع: مهر
کلیدواژه: مرند ویروس کرونا حوزه علمیه بوشهر ایلام شیوع کرونا ستاد مقابله با کرونا گرگان شهرکرد ماسک طبی احتکار قزوین زاهدان استانداری سمنان شیراز بیرجند صفحه اول روزنامه های استان ها مقابله با کرونا شهرستان مرند جمعی از طلاب کرونا ویروس حجت الاسلام فروشگاه ها راه اندازی فضای مجازی امام جمعه جمعه مرند
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۶۹۱۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انقلاب اسلامی تبلور مکتب سیاسی امام صادق(ع)
امام جعفر صادق(ع) با بنیان نهادن فقه جعفری در دورهای که کسب دانش همچون الماس گرانبها و دور از دسترس بود، انقلاب بزرگی را در عرصه علمی و فرهنگی آغاز کردند، که امروز شاهدیم انقلاب اسلامی تبلور ارزشهای مکتب امام صادق(ع) تلقی میشود.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، به مناسبت فرارسیدن بیست و پنج شوال _سالروز به شهادت رسیدن امام جعفر صادق (ع) _ پایه گذار «مکتب جعفری» ابعادی از حیات اجتماعی و سیاسی آن امام بزرگوار را در کلام رهبر انقلاب به رشته تحریر درمیآوریم؛ امامی که در دوران خود موجب نوسازی و احیای تعلیمات اسلامی شد.
زمانیکه حکومت بنی امیه در سراشیبی سقوط قرار گرفت، یک فضای باز سیاسی ایجاد شد که در این مرحله فشار بر روی مخالفین مخصوصاً امام صادق (ع) کاهش یافت و امام از فرصت به دست آمده، حداکثر استفاده از تحولات دوران جابهجایی حکومت را بردند. امام صادق (ع) بهعنوان یکی از پیشگامان حرکت اسلامی و داعیهداران فرهنگ اصیل دینی دست به اقدامات سیاسی همانند، تقویت جایگاه امامت و ایجاد ولایتپذیری، ایجاد واقعیتنگری سیاسی، طاغوتستیزی، زندهنگهداشتن حماسه عاشورا و تقیه بین شیعیان زدند.
بهطور کلی موارد زیر را بهعنوان برجستهترین و محوریترین فعالیتهای دوران حیات امام صادق (ع) میتوان برشمرد:
۱. تبیین و تبلیغ مسئله امامت
۲. تبلیغ و بیان احکام دین به شیوه فقه شیعی و تفسیر قرآن با بینش شیعی
۳. ایجاد تشکیلات پنهانی ایدئولوژیک سیاسی
امامِ مکتب
امام صادق (ع) مرد مبارزه، علم و دانش و تشکیلات بود، اما مرد علم و دانش بودنشان را بسیار شنیدهایم. محفل درس امام صادق (ع) و میدان آموزشی که آن بزرگوار بهوجود آورد هم قبل از او و هم بعد از او در تاریخ زندگی امامان شیعه بینظیر بود. همه حرفهای درست اسلام و مفاهیم اصیل قرآنی که در طول یک قرن و اندی توسط مغرضان و مفسدان یا جاهلان تحریف شده بودند، امام صادق (ع) به شکل درست بیان کرد و همین موجب شد که دشمن از او احساس خطر کند.
امامِ مبارزه
مرد مبارزه بودن امام را کمتر شنیدهایم. امام صادق (ع) مشغول یک مبارزه دامنهدار و پیگیر بود؛ مبارزه برای قبضه کردن حکومت و قدرت و بهوجود آوردن حکومت اسلامی و علوی. یعنی امام صادق (ع) زمینه را آماده میکرد تا بنیامیه را از میان ببرد و به جای آنها حکومت علوی را که همان حکومت راستین اسلامی است بر سر کار بیاورد. این در زندگی امام صادق (ع) برای کسی که دقت و مطالعه کند بسیار آشکار است.
امامِ تشکیلات
اما آن بُعد سومی که بسیاری نشنیدهاند، مرد تشکیلات بودن امام است. امام صادق (ع) یک تشکیلات عظیمی از مومنان به خود، از طرفداران جریان حکومت علوی در سراسر عالم اسلام از اقصای خراسان و ماوراءالنهر تا شمال آفریقا به وجود آورده بود؛ تشکیلاتی که امام صادق (ع) هرزمان اراده میکرد آنچه را که او میخواهد مردم بدانند، نمایندگان او در سراسر آفاق عالم اسلام به مردم منتقل میکردند. یعنی از همهجا وجوهات و بودجه برای اداره مبارزه سیاسی عظیم آلعلی جمع میشد. وکلا و نمایندگان امام صادق (ع) در همه شهرها وجود داشتند که مردم و پیروان ایشان بتوانند به آنها مراجعه کنند و تکلیف دینی و همچنین تکلیف سیاسی خود را از آن حضرت بپرسند. تکلیف سیاسی هم مثل تکلیف دینی واجبالاجراست. آن کسی که برای ما واجبالاطاعه و ولی امر است فتوای مذهبی و اسلامیاش در باب نماز، زکات، روزه، بقیه واجبات، با فتوای سیاسیاش و فرمانش در زمینه جهاد، روابط سیاسی، روابط داخل کشور، و همه مسائل یکسان است، همه واجبالاطاعه است. امام صادق (ع) یک چنین تشکیلات عظیمی را بهوجود آورده بود و با این تشکیلات و به کمک مردمی که در این تشکیلات بودند، با دستگاه بنی امیه مبارزه میکرد.
سیاست امام صادق (علیه السّلام) در گام اول، یک سیاست فرهنگی_تشکیلاتی و در جهت پرورش اصحابی بود که از نظر فقهی و روایی از بنیانگذاران تشیع جعفری به شمار آمدهاند. تلاشهای سیاسی امام (ع) در برابر قدرت حاکمه در آن وضعیت، در محدوده نارضایتی از حکومت موجود، عدم مشروعیت آن و ادعای امامت و رهبری اسلام در خانواده رسول خدا (ص) بود. از نظر امام صادق (ع) تعرض نظامی علیه حاکمیت، بدون فراهم آوردن مقدمات لازم جز شکست و نابودی نتیجه دیگری نداشت. برای این کار بهراهانداختن یک جریان شیعی فراگیر با اعتقاد به امامت، لازم بود تا براساس آن، قیامی علیه حاکمیت آغاز و حصول به پیروزی از آن ممکن باشد وگرنه یک اقدام ساده و شتابزده نه تنها دوام نمیآورد، بلکه فرصتطلبان از آن بهرهبرداری میکنند.
شبکه گسترده تبلیغاتی و سیاستِ تقیه
باوجود تبلیغات گستردهای که از سوی بلندگوهای رژیم خلافت اموی انجام میگرفت و حتی نام علیبنابیطالب (ع) به عنوان محکومترین چهره اسلام، در منابر و خطابهها یاد میشد، بدون وجود یک شبکه تبلیغاتی قوی آیا ممکن بود اهلبیت (ع) در نقاطی چنان دوردست و ناآشنا، چنین محبوب و پرجاذبه باشند که افرادی محض دیدار و استفاده از محضر آنان و نیز عرضه کردن دوستی و پیوند خود با آنان راههای دراز را بپیمایند و به حجاز و مدینه روی آورند؟ دانش دین را فراگیرند و در موارد متعددی بیصبرانه اقدام به جنبش نظامی _و به زبان روایت، قیام و خروج_ را از امام بخواهند؟ اگر تسلیحات شیعه فقط در جهت اثبات علم و زهد ائمه بود، پس درخواست قیام نظامی چه معنایی داشت؟
ممکن است سوال شود اگر به راستی چنین شبکه تبلیغاتی وسیع و کارآمدی وجود داشته، چرا نامی از آن در تاریخ نیست و صراحتاً ماجرایی از آن نقل نشده است؟
دلیل این بی نشانی را نخست در پایبندی وسواسآمیز یاران امام به اصل معتبر و مترقی «تقیه» باید جست که هر بیگانهای را از نفوذ در تشکیلات امام مانع میشد.
فعالیتهای امام (ع) بهطور عمده در پنهانی انجام میگرفت و آن حضرت مکرر اصحاب خود را به کتمان و حفظ اسرار اهل بیت (ع) دستور میداد، بهطوریکه روایات زیادی در این زمینه از آن حضرت نقل شده است. رهبری شیعه به طور مسلم دارای برنامهها و فعالیتهای پنهانی در جهت انسجام مذهبیان بود؛ چیزی که در دورههای بعد آثارش هویدا گشت. امام (ع) معمولاً از رفتوآمد به دربار خلفای عباسی جز در موارد معدودی سرباز میزد و به همین سبب هم از طرف آنها مورد اعتراض قرار میگرفت. بدینگونه بود که امام نارضایی خود را نسبت به حکومت آنها ابراز میداشت و با توصیههای سیاسی به افراد مانند: «اَیّاکَ وَ مُجَالِسَةُ الْمُلُوکِ» (بر تو باد که از همنشینی پادشاهان دوری کنی)، یاران خود را نیز از همنشینی با سلاطین برحذر میداشت و نیز میفرمود: «کَفَّارَةُ عَمَلِ السُّلْطَانِ، اَلْإِحْسَانُ إِلَی الْاِخْوَانِ» (کفاره همکاری با سلطان، نیکی به برادران است).
انحرافِ انقلاب
در دوران حکومت بنیامیه، مبارزات امام به شکل آشکار بود، اما در دوران بنیعباس _که طولانیتر بود_ این کار به صورت مخفیانهتری انجام میگرفت. بنی عباس آن جریان انحرافی بودند که از فرصت انقلاب سوءاستفاده کردند. یعنی همان انقلابی را که امام صادق (ع) داشت بهوجود میآورد، منحرف کردند و این خطر همیشه انقلابها است. آن خط درست انقلاب که منطبق با معیارها و ضوابط اصلی انقلاب است گاهی جای خود را به یک خط عوضی منحرف فاسد باطل با شعارهای حق میدهد. این است که انسان حواسش باید جمع باشد. مردم آن زمان حواسشان جمع نبود. تا سالها بعد، شاید تا سی سال بعد یا بیست سال بعد، مردم مناطق دوردست خیال میکردند که این حکومت بنی عباس محصول مبارزات آنها است. خیال میکردند حکومت آلعلی همین است و خبر نداشتند که اینها غاصباند.
امام صادق (ع) در عرصه فرهنگ و تمدن اسلامی نقش مهمی را در جهان اسلام ایفا کردند. میتوان گفت که بیشتر مردم فقط چهره فقهی و دینی امام (ع) را میشناسند و کمتر نقش سیاسی ایشان مورد بررسی قرار گرفته و حتی از آن غفلت نیز شده است، اما واقعیت این است که امام صادق (ع) و پدر بزرگوارشان در عرصه سیاست یک الگوی مناسبی را ترسیم کرده که میتواند امروزه نقشه راه سیاستمداران قرار گیرد.
کد خبر 750440