Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-01@22:04:58 GMT

ویروس کرونا در کمین بیماران سرطانی

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۶۹۲۷۱

ویروس کرونا در کمین بیماران سرطانی

محسن آخوندی فوق تخصص گوارش و کبد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت: بیماران سرطانی ، مبتلا یان به دیابت و فشارخون، بیمارانی که دارو‌های کورتون  مصرف می‌کنند و افرادی که یا افرادی که سن بالایی دارند مستعد ابتلا به ویروس کرونا هستند باید مراقبت لازم را برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: سرطان کبد معمولا در جریان بیماری‌های مزمن کبدی اتفاق می‌افتد و این بیماری بیشتر براثر هپاتیت B است.

فوق تخصص گوارش و کبد گفت: معمولا دو علت زمینه‌ای اصلی آن یکی هپاتیت‌های B و C و الکل و یکی دیگر از دلایل ابتلا مصرف سم آفلاتوکسین که سمی است که به دلیل ماندن نامناسب غلات مانند پسته و غلات دیگر ایجاد می‌شود و این سم فوق العاده خطرناک است و باعث ایجاد سرطان کبد می‌شود.

آخوندی ادامه داد: معمولا سرطان کبد در افرادی ایجاد می‌شود که سیروز کبدی دارند و یا کبدشان در اثر بیماری‌های زمینه‌ای قبلی آسیب دیده است ولی در اغلب موارد علت سرطان کبد سیروز کبدی است و ممکن است به دلایل دیگری هم بیماری ایجاد شود، ولی در افراد سالم هم سرطان کبد ایجاد می‌شود.

او ادامه داد: عواملی که سبب آسیب به کبدمی شود به خصوص هپاتیت B که در دنیا خیلی شایع است و خود هپاتیت B ممکن است به طور مستقیم باعث ابتلا به سرطان کبد شود هرچه تعداد ویروس در خون بیشتر باشد فرد را بیشتر برای ابتلا به سرطان کبد مستعد می کند.

او اضافه کرد: در افرادی که هیچ علامت فعالی در بیماری ندارند خود هپاتیت B باعث ابتلا به سرطان کبد می‌شود و بیماری کبد چرب غیرالکلی که در اثر چاقی و دیابت هم ایجاد می‌شود یکی از علل شایع ابتلا به سرطان کبد است.

بهترین راه پیشگیری از ابتلا به سرطان کبد

فوق تخصص گوارش و کبد گفت: بهترین راه پیشگیری از ابتلا به سرطان کبد که چندسال است در دنیا انجام شده است واکسیناسیون برعلیه هپاتیت B است و راه‌هایی که می‌توان از ایجاد هپاتیت B در افراد پیشگیری کرد یکی رعایت بهداشت فردی و عدم استفاده از تیغ و سرنگ مشترک به خصوص در معتادان تزریقی است.

او تصریح کرد: روش دیگر برای پیشگیری از ابتلا به سرطان کبد نگه داری بهینه غلات است و باید در شرایط خوبی نگه داری شود که سم آفلاتوکسین در غلات ایجاد نشود و باعث ابتلا به سرطان کبد نشود.

او گفت: درمان سرطان کبد معمولا برحسب این است که آیا کبد فرد سالم است یا کبد سیروز است که اگر کوچک باشد باروش‌های مخصوصی بدون عمل جراحی که کرایو نام دارد است و اگر قابل جراحی باشد عمل جراحی می‌شود و ممکن است عمل جراحی موفق باشد و گاهی فرد نیاز به پیوند کبد دارد، ولی اگر شرایط پیشرفته تر باشد هیچ یک از این روش‌ها موثر نیست و باید شیمی درمانی را برای فرد شروع کرد.

او افزود: در سرطان کبد اگر افراد به درمان هم جواب بدهند طول عمر زیادی ندارد و خیلی امیدوار کننده نیست، چون در اغلب موارد وقتی تومور کشف می‌شود می بینیم تومور خیلی بزرگ شده و مهم‌ترین کار بیماریابی افرادی که در معرض خطر هستند است به خصوص افرادی که سیروز کبدی و یا هپاتیت B دارند هر ۶ ماه یکبار باید سونوگرافی شوند که اگر توده‌ای در کبد پیدا شد از توده نمونه برداری شود و آزمایش آلفافیتوپروتئین برای بیمار درخواست شود.

آخوندی گفت: بیماران هپاتیت C که درمان هم شده اند ممکن است بعد ها به سرطان کبد مبتلا شوند و باید مرتب بررسی شوند و سونوگرافی و آزمایش انجام دهند.

او گفت: پنجمین علت سرطان در دنیا سرطان کبد است که هر سال یک میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا می‌شوند.

  فوق تخصص گوارش و کبد گفت: سرطان کبد در مردان ۴ برابر زنان است.

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا سرطان کبد فوق تخصص گوارش و کبد پیشگیری از ابتلا ابتلا به سرطان کبد ایجاد می شود هپاتیت B

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۶۹۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان

«جزو ۱۰ کشور اول در رشد سرطان هستیم.» این جمله را قبل‌تر رئیس مرکز تحقیقات سرطان به خبرآنلاین گفته بود، بیماری‌ای که اگرچه این روز‌ها روش‌های زیادی برای درمان و کنترل آن وجود دارد، اما هیچکدام از این روش‌ها جای پیشگیری از ابتلا به سرطان را نمی‌گیرد، پیشگیری‌ای که شاید فقط لازم است تغییری در سبک زندگی‌مان ایجاد کنیم، حتی تغییراتی در خوردن چایی یا استفاده از مسواک، این‌ها نتیجه یک پژوهش ۲۰ ساله است، وقتی مردم یک نقطه از ایران بیشتر از هر جای دنیا به سرطان مبتلا می‌شدند یک تیم پژوهشی برای ۲۰ سال حدود ۵۰ هزار نفر از آن‌ها را زیر نظر گرفت تا سر نخ این کلاف به‌هم پیچیده پیدا شود؛ رضا ملک‌زاده، وزیر اسبق بهداشت، سرپرست آن تیم تحقیقاتی بود، او به خبرنگاران می‌گوید: «یک زمانی یک نقطه از ایران در دنیا بیشترین میزان شیوع سرطان‌ها را داشت، آن نقطه گنبد کاووس بود که سرطان مری در این شهر بیشتر از همه جای دنیا بود.»

به گزارش خبرآنلاین، ملک‌زاده ادامه می‌دهد: «همیشه علاقه داشتم دلیل این مسئله را متوجه شوم، بنابراین حدود ۲۰ سال در این نقطه از کشور و در ۳۶۴ روستا مطالعه خود روی حدود ۵۰ هزار نفر از افراد سالم شروع کردیم، مثلاً از این تعداد ۵۰۰ نفر از آن‌ها سرطان مری گرفتند و آن‌ها را با افرادی که به سرطان مبتلا نشدند مقایسه کردیم.»

وزیر اسبق بهداشت بیان می‌کند: «به این نتیجه رسیدیم که ابتلا این افراد به سرطان ۷ علت دارد، عدم مصرف سبزیجات، عدم مصرف میوه‌جات کافی، مصرف آب آب‌انبار، زندگی در خانه‌های تنگ و تاریکی که دود آن را گرفته بود، اصللاحاً به آن آلودگی درون خانه می‌گوییم آن‌ها با چوب و ذغال هم خانه را گرم می‌کردند و هم پخت و پز می‌کردند، بنابراین خانه پر از دود شده بود. مصرف چایی داغ یکی دیگر از دلایل بود، برخی‌ها چایی را در دمای ۶۵ الی ۷۰ درجه مصرف می‌کردند. مصرف تریاک و عدم مسواک زدن دندان‌ها از دیگر دلایل بود.»

ملک‌زاده می‌گوید: «در ۲۰ سال این ۷ علت را پیدا کردیم و برای این پژوهش جایزه بین‌المللی هم گرفتیم، جالب این‌که تاثیر تریاک و چایی داغ بر ابتلا به سرطان را برای اولین بار در دنیا ثابت کردیم، قبل‌تر گمان می‌کردند سیگار سرطان‌زا است، اما ما ثابت کردیم تریاک از سیگار سرطان‌زا‌تر است.»

جوان شدن سن ابتلا به سرطان

وزیر اسبق بهداشت درباره جوان شدن سن ابتلا به سرطان به خبرنگاران می‌گوید: «سرطان‌ها در همه دنیا وارد سن جوانی شده است، در ایران هم این اتفاق افتاده و افراد در سنین جوانی به سرطان مبتلا می‌شوند، دلیل آن هم تغییر سبک زندگی آدم‌ها است، غذا‌های فست فودی چیز‌هایی هستند که اگر آدم‌ها از سنین کودکی آن را مصرف کنند کمک می‌کند افراد در سنین جوانی به سرطان مبتلا شوند؛ بنابراین شیوه زندگی ما مدرن شده است لذا ما هم با مشکلات غیرمدرنیزاسیون مواجه هستیم و هم با مشکلات مدرن شدن جامعه.»

او بیان می‌کند: «علاوه بر تغییر سبک زندگی به‌ویژه در غذا خوردن، موارد دیگری هم وجود دارند که سبب ابتلا به سرطان می‌شود، مانند مصرف سیگار، مواد مخدر و آلودگی هوا که متاسفانه در شهر‌های بزرگ خطرات جدی برای ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی ایجاد می‌کنند.»

دیگر خبرها

  • مصرف برخی خوراکی‌ها احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد
  • وقتی که قولنج خبر از ابتلا به سرطان می‌دهد
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • ابتلا به سرطان پروستات با مصرف این مواد غذایی
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • کمک فوری برای جراحی این مادر سرطانی
  • کمبود ویتامین D چه خطراتی برای زنان دارد؟
  • رازگشایی از ۷ علت ابتلا به سرطان
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند