Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-06@07:34:48 GMT

نوروز ۹۹ با رادیو قرآن

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۷۰۹۱۶

نوروز ۹۹ با رادیو قرآن

خبرگزاری میزان- مدیر رادیو قرآن از تدارک ۱۰ برنامه جدید ویژه ایام نوروز ۹۹ خبر داد. تاریخ انتشار: 12:32 - 25 اسفند 1398 - کد خبر: ۶۰۶۱۰۲

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی شبکه قرآن؛ مدیر شبکه‌ی رادیویی قرآن از تدارک ۱۰ عنوان برنامه جدید ویژه ایام نوروز ۹۹ خبر داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



مجتبی ایزدی گفت: جدول پخش این شبکه رادیویی از ۲۹ اسفند تا ۱۵ فروردین به این ویژه برنامه‌ها اختصاص خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین خبرها از معاونت سیما اینجا کلیک کنید

وی ضمن آرزوی تبریک حلول سال ۱۳۹۹ هجری شمسی گفت: امیدوارم سال جدید سالی توام با سلامتی، صحت و عافیت همراه با تعالی معنوی در سایه تمسک به آموزه‌های غنی قرآن کریم برای تمامی دوستداران کلام الهی باشد.

وی تصریح کرد: قرآن کریم به عنوان تنها نسخه‌ی هدایت بشر و تنها راه رسیدن به رستگاری و ایجاد یک زندگی مؤمنانه عمل به آیات شریفه‌ی قرآن است؛ بنابراین از خداوند متعال مسألت می‌کنیم در سال ۱۳۹۹ گامی رو به جلو به واسطه عمل به آیات قرآن کریم برداریم.

مدیر رادیو قرآن گفت: رادیو قرآن با توجه به شرایط جدید زندگی مردم ناشی از انتشار ویروس کرونا نیز تلاش خواهد کرد تا نوروزی بانشاط و در عین حال معنوی را با ارائه برنامه‌هایی متنوع و جذاب برای شنوندگان رادیو قرآن به ارمغان بیاورد.

وی ادامه داد: «احسن الحال» ویژه برنامه‌ی تحویل سال نو است که در این برنامه از منظر آیات قرآن و روایات اهل بیت (ع) شرایط و الزامات دست یابی به احسن الحال بررسی می‌شود. در این میان گفتگو با اساتید و کارشناسان درباره این موضوع از جمله بخش‌های مختلف این برنامه است. گفتگو با میهمانان ویژه‌ی برنامه، بخش‌های کارشناسی، همراهی با همکاران رادیو قرآن در آستانه تحویل سال نو از دیگر بخش‌های برنامه احسن الحال می‌باشد. این برنامه از ساعت ۵:۱۰ بامداد جمعه اول فروردین ماه تا ساعت ۸ به تهیه کنندگی محبوبه کلانتر و با اجرای علی جباری به روی آنتن می‌رود.

مدیر رادیو قرآن افزود: برنامه «بوستان قرآن» تلاش دارد ضمن گفت‌وگو با شخصیت‌های قرآنی و میان برنامه‌های متناسب نشاط معنوی برای شنوندگان این برنامه ایجاد کند. این برنامه از ساعت ۱۱ در مدت زمان ۶۰ دقیقه تقدیم مخاطبان خواهد شد.

وی گفت: گروه تلاوت نیز برنامه «محله تلاوت» را هر روز از ساعت ۱۶:۳۰ به مدت ۹۰ دقیقه بصورت زنده به سمع شنوندگان می‌رساند که در این برنامه ضمن پخش تلاوت‌های مورد درخواست شنوندگان و تلاوت‌هایی را برای اولین بار پخش خواهد کرد و در هر برنامه با نمایندگان قرآنی اقوام مختلف گفتگو به عمل می‌آید.

آقای ایزدی اضافه کرد: یکی دیگر از هدیه‌های رادیو قرآن در ایام نوروز به مخاطبان تحلیل و بررسی و بیان نکات آموزشی تلاوت‌های فاخر قاریان برتر جهان اسلام همراه با زندگینامه قاریان و سیره قرآنی نوروز در برنامه‌ی «اکسیر» است.

مدیر رادیو قرآن با اشاره به تولید نمایش‌های جدید گفت: «نمایش روز» با موضوع نوروز و فصل بهار هر روز ساعت ۱۰ صبح به مدت ۱۰ دقیقه تقدیم مخاطبان خواهد شد.

آقای ایزدی افزود: برنامه "رویداد" نیز کاری از گروه اطلاع رسانی رادیو قرآن است که با هدف پرداختن به رویداد‌های قرآنی سال ۱۳۹۸ هر روز ساعت ۱۶:۱۵ به مدت ۱۵ دقیقه پخش می‌شود. در این برنامه هر روز رویداد‌های مهم قرآنی یک ماه از سال ۱۳۹۸ مورد بررسی قرار می‌گیرد. گفتگو با مسؤولان قرآنی کشور از جمله بخش‌های این ویژه برنامه است که به تهیه کنندگی خانم زهرا خردمندنیک و با اجرای چند تن از فعالان رسانه‌های قرآنی به روی آنتن خواهد رفت.

وی تصریح کرد: «رحل نور» با هدف پرداختن به موضوعات قرآنی و سبک زندگی با فراز‌های مرتبط، داستان‌های قرآنی با موضوعات آدم و حوا، حضرت نوح و سرنوشت قومش، حضرت سلیمان (ع) و ...، مسابقه نفس‌های طلایی از دیگر برنامه‌های رادیو قرآن در ایام نوروز ۹۹ خواهد بود.

مدیر رادیو قرآن افزود: «آیه‌ها و آینه ها» با محوریت تبیین اشعار با موضوع بهار و زندگی از منظر آیات و روایات و همچنین برنامه‌ی «یک آیه یک قصه» با هدف پرداختن به آموزه‌های قرآنی برای کودکان در قالب قصه‌های ویژه نوروز از دیگر برنامه‌های تدارک دیده شده‌ی رادیو قرآن در ایام نوروز ۹۹ است.

وی گفت: برنامه «خانه‌های نورانی» نیز کار مشترک رادیو قرآن با معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواهد بود که در ایام نوروز به روی آنتن می‌رود.

انتهای پیام /

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: صدا و سیما رسانه ملی مدیر رادیو قرآن ایام نوروز رادیو قرآن ایام نوروز ۹۹ ی رادیو قرآن ی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۷۰۹۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینه‌شناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیق‌تر اسلامی‌سازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.

وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسان‌محوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخه‌ها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتاب‌های زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاه‌ها و نظریه‌های زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی می‌شود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامی‌سازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانسته‌های اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز می‌گردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.

وی درخصوص طبقه‌بندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان می‌کنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ می‌دهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی می‌شود. کتاب «سنت‌های تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایده‌های فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.

وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانش‌های بشری اشاره دارد.

حجت‌الاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتاب‌های متعددی نیز در این رابطه نوشته‌اند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصه‌ها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم می‌کند.

وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشه‌ها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعت‌گرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.

این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشته‌ای است، گفت: هم در روان‌شناسی و هم در جامعه‌شناسی این امر مورد بحث قرار می‌گیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی به‌شمار می‌رود، پس جامعه‌شناسان بیشتر به آن پرداخته‌اند.

وی اضافه کرد: جامعه‌شناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.

کد خبر 6097051

دیگر خبرها

  • تقدیر از ۱۵۰ فعال قرآنی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
  • برگزاری مسابقات قرآن بین کودکان و دانش آموزان در روستای الیف + تصاویر
  • مرحله نهایی جشنواره قرآنی حیات در مشهد برگزار خواهد شد
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کار‌های اسلامی و جهادی است
  • دارالقرآن الکریم حرم مطهر رضوی، منادی قرآن و معارف اهل بیت(ع)
  • کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است
  • آزمون‌ دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در نی ریز
  • برگزاری آزمون اعطای مدرک تخصصی قرآن در کرمانشاه