Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@22:17:27 GMT

نامه‌های ظریف تحویل نمایندگی‌های خارجی مقیم ایران شد

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۷۲۲۲۴

نامه‌های ظریف تحویل نمایندگی‌های خارجی مقیم ایران شد

به گزارش خبرگزاری مهر، به دنبال ارسال نامه محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد، در روز شنبه (۲۴ اسفندماه)  دستیاران وزیر امور خارجه در حوزه های منطقه ای در ملاقات های جداگانه و متعدد با سفرا و روسای نمایندگی های خارجی  مقیم در کشورمان دیدار کرده و ضمن تشریح آخرین وضعیت مقابله با ویروس کرونا و بیان مشکلات و موانع ناشی از تحریم های یکجانبه ایالات متحده آمریکا در مسیر تامین اقلام بهداشتی و درمانی مورد نیاز، نامه های وزیر امور خارجه خطاب به همتایان وی در کشورهای مختلف با محتوای مشابه نامه وی به دبیر کل سازمان ملل متحد جهت تسلیم به وزرای امور خارجه به روسای نمایندگی های خارجی مقیم تحویل شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دیدارها ضمن تاکید بر اینکه تحریم های یکجانبه غیرقانونی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی ایران مانع اصلی در مسیر مبارزه موثر و جامع با شیوع کرونا است، بر ضرورت عدم  شناسایی و اجرای این تحریم های غیرقانونی از سوی جامعه بین المللی تاکید شد.

گفتنی است، ظریف در نامه های خود خطاب به دبیر کل سازمان ملل متحد و همتایان خود تاکید کرده است که علی‌رغم توانمندی علمی و تعهد نظام سلامت ایران برای مبارزه با شیوع کرونا ویروس، تحریم‌های ایالات متحده بر تجارت قانونی فروش دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای بشردوستانه تاثیر داشته و تلاش‌ها برای مبارزه با شیوع کووید-۱۹ در ایران را با موانع جدی مواجه کرده است.  

وزیر امور خارجه در این نامه، تاثیر تحریم‌های آمریکا بر فروش نفت و هم چنین دیگر صادرات کشور توسط بخش های دولتی و غیردولتی و در نتیجه کاهش درآمدهای کشور و توان دولت برای تامین یارانه کالاهای اساسی شهروندان ایرانی و کاهش توان بخش خصوصی برای تولید و اشتغال، چندلایه بودن تحریم‌های بخش‌های مالی، حمل و نقل، بیمه و بانکی برای ممانعت از فروش دارو و تجهیزات پزشکی به ایران، عدم تامین قطعات، لوازم و حتی نرم‌افزارهای ناوبری مورد استفاده شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و اقدامات اخیر شرکت‌های آمریکایی برای مانع‌تراشی در استفاده از فناوری اطلاعات در جلوگیری از شیوع کووید-۱۹ را به عنوان مثال‌هایی از اقدامات آمریکا بر شمرد و از بی‌عملی جامعه جهانی در مقابل اقدامات غیرقانونی دولت ایالات متحده انتقاد کرد.  

ظریف در پایان این نامه، توقف فوری تروریسم اقتصادی دولت ایالات متحده علیه مردم ایران را الزامی دانسته و بر وظیفه سازمان ملل متحد و دولت های عضو در همراهی با درخواست مردم و دولت ایران در توقف سیاست دولت ایالات متحده تاکید کرده است و از دبیرکل درخواست کرده است تا متن این نامه به عنوان سند مجمع عمومی و شورای امنیت منتشر شود.

کد خبر 4878958 محسن احدی

منبع: مهر

کلیدواژه: سازمان ملل متحد شورای امنیت ویروس کرونا مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی محمدجواد ظریف شورای نگهبان حسن روحانی انتخابات 98 ایران سید عباس موسوی هندوستان علی شمخانی ایالات متحده آمریکا حجت الاسلام حسن روحانی وزارت امور خارجه وزیر امور خارجه سازمان ملل متحد ایالات متحده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۷۲۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیا چین می‌تواند؟

فرارو- یک کارشناس روابط بین المل می گوید: «از زاویه بین المللی، چین بهترین گزینه برای ورود به مذاکرات آتش بس محسوب می‌شود. شاید تا به امروز، این قطر و عمان بودند که به عنوان یکی از گزینه‌های بسیار مفید در مذاکرات میانجی گری، شناخته می‌شدند، اما حالا چین گزینه برتر است.»

چین و آمریکا تمایلی به ادامه درگیری‌های خاورمیانه ندارند

جلال ساداتیان به فرارو گفت: «با توجه به تجربه‌ای که در مسئله عربستان از چین دیدیم و چین به لحاظ مراوداتی که با کشور‌های منطقه پیدا کرده، در تلاش است که به سمت تنش زدایی، حرکت کند. این تنش زدایی، کاملا در راستای اهداف منطقه‌ای چین است. چین در تلاش است که از آسیب رسیدن به به سرمایه گذاری‌ها در جهت اجرای پروژه‌های خود پیشگیری کند. مناسبات ایالات متحده با چین در شرق آسیا و مسائل دو کشور درباره تایوان، هنگ گنگ، تبت و ... نیز مورد توجه سران چین است. چین مدت هاست تلاش می‌کند همه بازار‌های منطقه‌ای را از چنگ آمریکا خارج کند. طی ۲ تا ۳ دهه گذشته، چینی‌ها موفق شده اند تکنولوژی‌های لازم را از آمریکا ربوده و در این حوزه تبدیل به یک قدرت شوند. با توجه به این که هزینه تولید محصولات چینی نسبت به ایالات متحده ارزان‌تر تمام می‌شود، میبینیم که با استقبال گسترده‌ای نیز مواجه می‌شود. درواقع رقابت چین و ایالات متحده کاملا به قوت خود باقیست، فراموش نکنیم که حدود ۲ سال پیش نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده چگونه به تایوان رفت، آن هم در شرایطی که چینی‌ها گفته بودند در صورت ورود آمریکایی‌ها به تایوان واکنش نشان خواهند داد.»

وی افزود: «این پیشینه نشان می‌دهد چین هم اکنون علاقه‌ای به برخورد با ایالات متحده را ندارد. برخوردی که ممکن است یک روز اتفاق بیفتد. اما زمان آن نامشخص است. در نتیجه ایالات متحده نیز از تنش استقبال نمی‌کند چرا که ترجیح می‌دهد در چند جبهه درگیری نداشته باشد. ایالات متحده در حال حاضر به اندازه کافی در اوکراین درگیر است و خاورمیانه برای آمریکا دردسر بزرگی است. به خاطر همه این دلایل است که ایالات متحده مایل است در سال انتخابات، بحران‌ها را مدیریت کند. افزون بر این ها، حزب دموکرات و دولت بایدن با یک بحران جدی رو به رو است و در نتیجه، از هر نوع مداخله چین که به کاهش تنش منتهی شود استقبال می‌کنند. ایالات متحده به نفوذ و خط مشی چین در منطقه آگاه است و کاملا تمایل دارد که از لابی چین در حل مناقشات به نفع خود بهره برداری کند.»

چین بهترین گزینه برای میانجیگری است

دیپلمات پیشین ایران در انگلستان گفت: «چین با کشور‌های عرب منطقه از عربستان تا اردن روابط بسیار دوستانه‌ای دارد و داد و ستد تجاری انجام می‌دهد. می‌دانیم که عربستان در حوزه تکنولوژی‌های زیرساختی خود با چینی‌ها در حال همکاری است و مسیر یک کمربند یک جاده چین نیز کاملا کشور‌های عرب را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. همانطور که اشاره کردم، چین، پیشتر نیز در تنش زدایی بین ایران و عربستان سربلند شد و عربستان حتی از یمن نیز تا حدودی عقب نشینی کرد. اگرچه روابط ایران و عربستان به شکل دفاکتو شکل گرفت، اما در همین حد نیز بسیار قابل توجه بود. می‌توان اینگونه استنباط کرد که رایزنی‌های چینی‌ها با کشور‌های عرب منطقه موثر واقع شود و مذاکرات آتش بس نیز به مرحله‌ای برسد که در ۷ ماه گذشته نرسیده است.»

وی افزود: «از زاویه بین المللی، چین بهترین گزینه برای ورود به مذاکرات آتش بس محسوب می‌شود. شاید تا به امروز، این قطر و عمان بودند که به عنوان یکی از گزینه‌های بسیار مفید در مذاکرات میانجی گری، شناخته می‌شدند، اما حالا چین گزینه برتر است. از طرف دیگر مصر نیز به علت مسئله رفح و احتمال کوچانده شدن فلسطینیان به صحرای سینا، اساسا به عنوان یکی از طرفین متضرر درگیری شناخته می‌شود، حتی اردن نیز که در خنثی سازی پهپاد‌های ایرانی همکاری کرد، اکنون در مذاکرات آتش بس چندان جایگاهی ندارد. از زاویه دید طرفین درگیر در جنگ غزه نیز می‌توان گفت که حماس به علت ضربات انسانی و مادی که متحمل شده و کشتار بی رحمانه اسرائیل و نسل کشی اهالی غزه، چاره‌ای ندارد به جز این که واقع بینانه‌تر به شرایط نگاه کند و گزینه میانجیگری چین، یک گزینه ایده آل برای تحقق آتش بس خواهد بود. متاسفانه در حوزه طرف مقابل یعنی اسرائیل، شرایط کمی پیچیده‌تر است، نتانیاهو در ۷ ماه اخیر ثابت کرد افزون بر تندروی و بی رحمی، غیرقابل پیش بینی است. شاید روی کاغذ اکنون زمان مناسبی باشد که طرفین درگیری به یک آرامش برسند، اما این موضوعی نیست که نتانیاهو به راحتی بپذیرد.»

مدیر کل پیشین شرق آسیای وزارت خارجه گفت: «نتانیاهو شرایط عادی ندارد، از یک سو بی توجهی اسرائیل به رای دادگاه لاهه و نقض آشکار حقوق بشر از سوی وی حتی باعث شده متحدان غربی نتانیاهو از وی شکایت داشته باشند، از سوی دیگر، اعتراضات دانشجویان در ایالات متحده و دیگر نقاط جهان نسبت به اقدامات وحشیانه اسرائیل نیز جهت افکار عمومی را تا حد زیادی، علیه وی چرخانده است. حتی مقام‌های آمریکایی نیز به خاطر همراهی با اسرائیل تحت فشار قرار دارند. تا پیش از حمله ایران به اسرائیل، آمریکایی‌ها مدام می‌گفتند که ما پشت اسرائیل ایستاده ایم، اما بعد از آن که اسرائیل تصمیم به تلافی گرفت، اعلام کردند ما پشت حمله اسرائیل نخواهیم بود. علت نیز مشخص است و اگر ایالات متحده از یک حد مشخص بیشتر درگیر مناقشات منطقه‌ای و به ویژه مناقشات ایران و اسرائیل شود، به شدت آسیب خواهد دید.»

دیگر خبرها

  • آیا چین می‌تواند؟
  • چین هنوز سال‌ها از ایالات متحده عقب است
  • محکومیت سرکوب اعتراضات دانشجویی در آمریکا از سوی نمایندگی ایران در سازمان ملل
  • نمایندگی ایران: ضرب و شتم، مدافعان حقوق بشر را ساکت نمی‌کند
  • ضد حمله آمریکا به توسعه روابط ایران با شرق | فشار بر مالزی
  • پاسخ قاطع پیونگ‌یانگ به نسخه تحریمی آمریکا
  • عزم تیک‌تاک برای مقابله با فشار دولت آمریکا
  • جنجالی که نماینده مشهد درباره «بمب اتم» برپا کرد؛ کریمی قدوسی کیست؟
  • پیونگ‌یانگ به آمریکا درخصوص «اقدامات عملی قدرتمند» برای تقویت قدرت نظامی خود هشدار داد
  • اکثر آمریکایی‌ها معتقدند حمایت بیش از حد واشنگتن از تل‌آویو هدر دادن دلارهایشان است