Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-08@18:29:46 GMT

کرونا ویروس، ایستگاهی برای آداب و رسوم است

تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۷۳۹۰۹

کرونا ویروس، ایستگاهی برای آداب و رسوم است

کرونا ویروس در تقابل با آداب و رسوم و ایستگاهی برای فراموشی رسوم تنها برای چند ماه است.

خبرگزاری شبستان_ خرم آباد؛ صدای شیون( نوع خاص عزاداری زنان لرستان) در کوچه می پیچید، صدای شیون زنی تنها و گریه های دو دختر سیاه پوش کوچه را در اندوهی بزرگ فرو برده است.

 

گویی یکی از همسایه ها جان خود را از دست داده است بسیاری از همسایه ها تنها پرده خانه را کنار زده و نظاره می کنند، برخی درب خانه خود را برای لحظاتی باز می کنند و دستمال در دست اشک می ریزند اما خطر جدی تر از آن است که زنان همایسه بخواهد همچون سابق  خود را به زن عزادار رسانده و با در آغوش کشیدن وی مویه عزداری سر دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

چند تن از مردان همسایه به منزل همایسه عزادار می روند با اصرار مردان حاضر در آن خانه از خانه خارج می شوند و تنها دستمالی در دست اشک می ریزند.

 

مردان عزادار هم با ماسک و رعایت فاصله در صف تسلیت ایستاده اند، دیگر خبری از تهیه غذای ویژه عزاداران نیست و غم این عزاداری صد چندان به نظر می رسد.

 

اندوه بزرگی است که در این شرایط سخت هماسیه و اقوام تنها نظاره گر باشی و کاری از دست کسی بر نمی آیند.

 

 صدای شیون زن تنها در خانه ساعت های زیادی به گوش می رسد و در تنهای لحظه ای خاموش و لحظه ای داغ دار تر شنیده شود به یقین بانوان مسن در خانه های خود همصدای وی هستند و در خانه خود اشک می ریزند.

 

امروز ویروس کرونا در تقابل با آیین و رسوم است، چه سخت است برای صاحب عزایی که خود اجازه دفن عزیز از دست رفته را ندارد.

 

یاد روزهای قبل از شیوع ویروس کرونا هر لحظه بر قلبم فشرده می شود،  گاهی چه بی حوصله در برابر صدای شیون زنان در سوگ عزیزانشان می شدیم و امروز حتی برای همسرایی بانوان در سوگ عزیزانشان دلمان تنگ است.

 

 ای کاش امروز خطر شیوع ویروس وجود نداشت تا زنان اقوام و همسایه ها خود را به زن عزادار می رسانند و کمی ازبار غم این مصیبت را به دوش می کشیدند و با حضور خود تسکینی بر قلب عزادار صاحب عزا بودند.

 

چندروزی تا پنجشنبه آخر سال نمانده است، تنها روزی که با شوقی خاص خود را به قبرستان شهر می رساندیم و با تهیه گل و گلاب و سبزه بر سر مزار پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها حاضر می شدیم و یاد و خاطره آنان را با قرائت فاتحه ای گرامی می داشتیم.

 

این روزها لازم است برای حفظ جان عزیزان خود از این آداب و رسوم چشم پوشی کنیم، با شکست ویروس کرونا همه آداب و سنن را با جان و دل گرامی خواهیم داشت و تنها با مهر و محبت به والدین، فرزندان، اقوام، همسایه، همکار برخورد خواهیم کرد.

 

ویروس کرونا آمد تا یاد آور شد، به دنبال تنگ شدن حصار تنهایی نباشیم و به هر بهانه از فامیل و اقوام خود دلخور نشده و دوری نکنیم.

 

با پیشگیری و رعایت توصیه های بهداشتی و درمانی باید از جان خود و عزیزانمان در برابر این ویروس مرگبار مراقبت کنیم.

 

ضرورت همکاری رسانه در ارائه برنامه های فرهنگی برای فراموشی چند ماهه آداب و رسوم

 

مریم زمانی جامعه شناس لرستانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان، افزود: امروز برای پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا لازم است مردم به صورت جدی به توصیه های بهداشتی و درمانی توجه کنند.

 

وی با اشاره به نقش دولت در کنترل و مهار ویروس کرونا و فرهنگ سازی برای رعایت اصول بهداشتی لازم برای مقابله با این ویروس، افزود: باید زمینه های لازم در جهت تقویت فرهنگ عمومی جامعه برای پیشگیری از ویروس فراهم شود تا اقدامات فرهنگی و اجتماعی به نتیجه دلخواه برسد.

 

زمانی با اشاره به در پیش رو بودن ایام نورز، افزود: به فراموشی سپردن آداب، رسوم و باورها در نوروز امسال، برای بسیاری از مردم کار سختی است که نیاز است فرهنگسازی لازم در این زمینه انجام شود.

 

این جامعه شناس خاطرنشان کرد: باید با برنامه های فرهنگی و اجتماعی جامعه به مردم اعلام شود که امسال این آیین سنتی  به منظور حفظ سلامت مردم و جامعه حذف و یا کم رنگ  شود.

 

وی با بیان اینکه خوشبختانه تا حدودی افراد از طریق رسانه ها آگاه شده اند، افزود: لازم است در این زمینه رسانه ها بیشتر فعالیت داشته باشند.

 

زمانی خاطرنشان کرد: باید توصیه های امینی برای مردم در قالب های مختلف اعلام شود و مراسم جمعی تعطیل شود.

 

اجرای طرح غربالگری ویروس کرونا در استان لرستان

 

خادمی با بیان اینکه تاکنون بیش از یک میلون نفر از مردم استان غربالگری شده اند، گفت: توجه مردم به توصیه های بهداشتی مهم ترین رکن در کنترل و مهار ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس استو

 

« سید موسی خادمی»  در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در خرم آباد، افزود: انتظار می رود مردم به به توصیه های بهداشتی و پزشکی توجه جدی داشته باشند و از حضور در اجتماعات پرهیز کنند.

 

استاندار لرستان با بیان اینکه روند افزایش شیوع بیماری کرونا ویروس، استان در وضعیت مطلوبی نیست؛  اظهار کرد: مردم باید توجه جدی تری به مسائل بهداشتی داشته و در خانه‌های خود بمانند.

 

وی  با بیان اینکه لازم است مردم  توجه بیشتری به توصیه‌های بهداشتی داشته باشند، اظهار داشت: ردیابی و غربالگری، جلوگیری از ازدحام جمعیت (فاصله اجتماعی)، رعایت نکات بهداشتی، قرنطینه کردن و کنترل  شهرها  راهکار های سازمان بهداشت جهانی برای پیشگیری از ویروس کروناست.

 

خادمی با بیان اینکه در استان لرستان طرح غربالگری ویروس کرونا اجرایی شده است، بیان کرد: تاکنون بیش از یک میلیون از مردم استان غربالگری شده‌اند.

 

وی با اشاره به شناسایی برخی بیماران از طریق طرح غربالگری، افزود: مردم سعی کنند که اطلاعات درستی از خود ارائه دهند تا کار بهتر و دقیق تر پیش رود.

 

استاندار لرستان بیان کرد: در راستای جلوگیری از ازدحام جمعیت، تعطیلی بازار و هشدارهای جدی به مردم در خصوص رعایت مسائل بهداشتی و ماندن در خانه از جمله اقداماتی بود که صورت پذیرفته و می‌توان گفت به سه راه حل اولی بهداشت جهانی توجه جدی شده است.

 

وی در ادامه از  کنترل ورودی‌های استان  خبرداد و افزود:  همه دستگاه‌های اجرایی ما تحت اختیار مصوبات ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا و دانشگاه علوم پزشکی اقدام می‌کنند.

 

استاندار لرستان افزود: تعطیلی تمام صنوف بازاری به جز فروشگاه‌های مواد غذایی، بهداشتی و دارویی تاکید شد که طبق گزارش ارائه شده کسبه و بازاریان محترم همکاری خوبی داشته‌اند.

 

خادمی در ادامه افزود: از این‌رو با توجه به اینکه بازار و ادارات به صورت تعطیل درآمده اند مردم با دغدغه کمتر و آسودگی خاطر بیشتر می‌توانند در خانه‌ها بمانند تا این ویروس را شکست دهیم.

 

 وی افزود: مجموعه درمانی استان تجهیزات خوبی برای مقابله و پیشگیری از بیماری کرونا ویروس دارند.

 

خادمی بیان اینکه کنترل ورودی‌های استان مسئله‌ای است که باید بیشتر کارشناسی شود، خاطر نشان کرد: افرادی هستند که معمولاً در سایر نقاط کشور زندگی می‌کنند و در ایام نوروز به قصد برگشت و دید و بازدید سال نو به لرستان می آیند که توصیه می شود همان جا بمانند، چراکه سلامتی خود و بستگانشان را در استان به خطر می‌اندازند.

 

استاندار لرستان ادامه داد: مردم با رعایت بهداشت و توجه به توصیه‌های بهداشتی همکاری بیشتری داشته باشند تا این ویروس را از بین ببریم.

 

 

پایان پیام/85

منبع: شبستان

کلیدواژه: پیشگیری از شیوع ویروس کرونا ویروس کرونا غربالگری توصیه های بهداشتی استاندار لرستان کرونا ویروس داشته باشند ویروس کرونا آداب و رسوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۷۳۹۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار برای شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گاو شیری

ایسنا/خراسان رضوی  رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار، در خصوص مخاطره‌ شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گاو شیری هشدار داد.

برات الله زیدآبادی در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به گسترش آنفلوانزی فوق حاد پرندگان در مناطق مختلف جهان و بروز این بیماری در حیوانات پستاندار مانند گاو شیری نشان می‌دهد که این ویروس جهش یافته است و همین موضوع نگرانی‌هایی را در جامعه بین‌المللی ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: ویروس آنفلوانزا انواع مختلفی دارد؛ بعضی از آن‌ها فقط پرندگان را مبتلا می‌کند و برخی علاوه بر پرندگان سبب بیماری انسان هم می‌شوند. به این دلیل است که آنفلوانزای فوق حاد پرندگان به عنوان بیماری مشترک بین انسان و دام شناخته شده است.

  رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار ضمن اشاره به افزایش موارد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گاوهای شیری، گفت: گاوهای بیمار ممکن است دارای علامت یا بدون علامت باشند  ولی ویروس بیماری عمدتاً در شیر و بافت پستانی یافت می‌شود و دوره کمون بیماری بسته به روش مواجهه، دز ویروس و مرحله شیرواری از ۱۲ تا ۲۱ روز متغیر است.

 وی همچنین در مورد علائم بیماری آنفلوانزا در گاوهای شیری اظهار کرد: کاهش تولید شیر در سطح گله، کاهش مصرف خوراک همزمان با کاهش حرکات شکمبه و نشخوار، ترشحات شفاف‌بینی، ضعف، تب، دهیدراتاسیون و مدفوع چسبناک یا شل غیرطبیعی از علائم این بیماری است.

 زیدآبادی ادامه داد: شیر گاوهایی که به فرم شدید بیماری مبتلا هستند مانند آغوز، غلیظ‌تر بوده یا اصلاً شیر تولید نمی‌کنند. همچنین گاوهای مسن در اواسط شیردهی از گاوهای جوان و تازه‌زا یا تلیسه حساس‌تر هستند.

 رئیس شبکه دامپزشکی سبزوار گفت: پاستوریزاسیون احتمالاً ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را در شیر غیرفعال می‌کند و مبارزه با این بیماری زمانی موفق است که تمام کسانی که با پرندگان و دام‌ها در ارتباط هستند (روستاییان، کارکنان مرغداری‌های صنعتی و سنتی، کارکنان کشتارگاه‌ها، و مصرف‌کنندگان و...) آگاهی خود را افزایش دهند. ضوابط بهداشتی را رعایت نمایند و با شبکه دامپزشکی همکاری لازم را داشته باشند.

 وی در پایان خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ذرات ویروس شناسایی شده در شیر قادر به آلوده کردن انسان باشد وجود ندارد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • واکسن‌های آسترازنکا از سراسر جهان جمع‌آوری می‌شوند
  • تمسخر ملكه اليزابت و آداب سلطنتی توسط مگان مارکل
  • کسانی که واکسن آسترازنکا تزریق کرده‌اند بخوانند | این واکسن کرونا خونمان را لخته کرده است؟
  • هشدار برای شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در گاو شیری
  • واکسن های کرونا آسترازنکا از بازار جهانی جمع شد
  • جمع آوری ۱۰ هزار تن اقلام بهداشتی و درمانی برای مردم غزه
  • اسب تروجان
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • «هلال» و دنیایی که از خرده فرهنگ می‌سازد
  • شارژ رفاه با دورکاری؛ کرونا با زندگی ما چه کرد؟!