اولویت «اومافیلم» توجه به اقشاری است که رسانه ندارند/ برخورد صریح با سوژههای حساس
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۷۴۱۸۰
مدیرموسسه اومافیلم با اشاره به اینکه رویکرد این موسسه بر نقد درون گفتمانی است، از توجه به اقشاری که رسانه ندارند به عنوان مهمترین اولویت موضوعی در آثار مستند خبر داد.
سیدجمال عودسیمین مدیر موسسه اومافیلم در گفتوگو با خبرنگار سینمایی فارس در خصوص اولویتهای کاری این مجموعه برای سال ۹۹ اظهار داشت: از سال 1390 که «اومافیلم» موجودیت خود را در عرصه مستندسازی کشور اعلام کرد همواره با رویکرد ساخت آثار عدالت محور تلاش کردهایم آثاری را تولید کنیم که به عنوان یک مجموعه پویا حامی مستندسازان جوان باشیم و علاوه بر دغدغه عدالت اجتماعی همواره دغدغه جذب و معرفی مستندسازان جوان را نیز داشتهایم که این موضوع را در سال 99 نیز به عنوان رویکرد همیشگی خود ادامه خواهیم داد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
عودسیمین ادامه داد: در سالهای گذشته بسیاری نام «اومافیلم» را با مستندهای نظیر «بومرنگ» ، «عروسک کوکی نیستم»، «خفه خون» ، «مردم نامحرم اند» و «تلکه» شنیدهاند که همگی مستندهای عالدت محور و پرسشگر بودهاند و برای سال آینده در کنار مستند دو بخش جدید رئالیتی شو (مستندمسابقه) و داستانی را نیز تعریف کردهایم که در بخش مستند، بر اساس سرفصل های محتوایی و اولویتی به سوژه ها پرداخته می شود و بیشتر تاکید بر نقد درون گفتمانی دارد.
وی افزود: در بخش رئالیتی شو، فرهنگسازی با سرگرمی همراه شده و جدیدترین اثر اومافیلم بر پایه ی سه سرفصل "گردشگری"، "اشتغال و کسب و کار روستایی" و "هویت بخشی روستایی" و با هدف توجه و تمرکز بر مسئله مهم بومگردی ارائه می شود. در بخش داستانی نیز در کنار پرداختن به مسائل و دغدغه های فرهنگی و اجتماعی، به مهم ترین مشکل این روزهای جامعه، یعنی دور شدن انسان ها از خویشتن و محبت پرداخته می شود.
* اولویت موضوعی ما، توجه به اقشاری است که رسانه ندارند
مدیر موسسه اومافیلم در خصوص انتخاب سوژهها و اولولیتهای محتوایی در این مجموعه اظهار داشت: اولویت های محتوایی توسط کارگروه های اومافیلم بررسی میشوند و سوژهها بر اساس اولویتهای موضوعی احصا میشوند و سوژههای جذابتر با اولویت محتوایی بالاتر در اولویت تولید قرار میگیرند.
وی تاکید کرد: اولویت موضوعی ما، توجه به اقشاری است که رسانه ندارند و کمتر در رسانه عمومی خودشان، دغدغه ها و آرمانهایشان مطرح میشود؛ به عنوان مثال، اومافیلم در سال 96 به سراغ پاکبان¬ها رفت که قبلا هیچ مستندی برایشان ساخته نشده بود و به دغدغه های آنها در رسانه پرداخته نشده بود.از برنامههای ما برای سال 99 نیز طرح مشکلات اقشار ضعیف تر مانند کارگران فصلی، کارتن خوابها و افرادی است که نمیتوانند به حقوق خودشان دست یابند، مانند افرادی که در کنار معادن غنی زندگی میکنند اما از این منابع هیچ بهرهای نمیبرند.
* تولید مستند مسابقه «بومگرد» با هدف ارتقای فرهنگ گردشگری و ایجاد اشتغال و بومگردی
عودسیمین همچنین با اشاره به جدیدترین محصول اومافیلم با عنوان «بومگرد» تصریح کرد: در کنار این اولویت، اومافیلم به ظرفیت های درونی و بومی کشور نیز توجه ویژه ای دارد، برای مثال، توجه به ظرفیت های بومی کشور در جهت ارتقای فرهنگ گردشگری و ایجاد اشتغال و بومگردی را می توان نام برد. در این راستا، ما مستند مسابقه ی بومگرد را در سال 98 آغاز کردیم و برای سال 99 نیز بوگرد قصد دارد به نقاط دیگری از کشور سفر کند و ظرفیت های این مناطق را به نمایش بگذارد تا در کنار ایجاد خودباوری برای بومیان منطقه، به اشتغال زایی کمک کند و به صنعت گردشگری با روش درست و بدون تخریب زیست و فرهنگ منطقه بپردازد.
* توجه ویژه به نقد درون گفتمانی
وی افزود: در کنار مسایلی که در بالا به آنها اشاره کردم، اومافیلم به نقد درون گفتمانی نیز توجه ویژه¬ای دارد و حتی از مسائلی که قبلا در رسانه ها مطرح شده اما مشکلات آن حل نشده غافل نمی ماند، مانند مشکلاتی که در حوزه ی زیست محیطی وجود دارد و نیازمند توجه مردم و مسئولین می باشد. در این راستا به جدیدترین اثر اومافیلم به نام "جای نگرانی نیست" می توان اشاره کرد که در سال 99 عرضه می گردد و روایتگر تبدیل جنگلهای هیرکانی 25 میلیون ساله به محل دفن زباله ها می باشد. برخی مسائل و مشکلات کشوری با یک بار مطرح شدن به نتیجه نرسیده اند و باید آنقدر به آنها پرداخت تا تبدیل به گفتمان شوند.
* صریح و بدون لکنت با سوژههای حساس و مناقشه برانگیز برخورد میکنیم
مدیر موسسه اومافیلم با تاکید بر نقد صریح و بدون جانبداری از جناح های سیاسی در ساختار مستندهای این مجموعه خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم در داخل کشور، نقد صریح و بدون جانبداری از جناح های سیاسی مختلف داشته باشیم و مردم متوجه شوند که رسانه به دغدغه های آنها توجه می کند و نه دغدغه های جناح های سیاسی، مطالبات متعلق به خودمان می شود و رسانه های بیگانه جرات ورود به این جریانات را پیدا نمی کنند و حتی برایشان جذابیتی نخواهد داشت که با منظر خودشان به این مسائل ورود کنند و مسائل را تبدیل به یک چالش امنیت ملی کنند. اگر حتی خیلی صریح و تند از داخل به مسائل ورود پیدا کرد، داخلی بودن رسانه ها و عوامل، گزکی به دست دشمنان نمی دهد و مردم نیز می بینند که واقعا به مسائلشان پرداخته می شود و قرار است این مسائل حل شوند.
عودسمین در خاتمه با اشاره به ادامه مستندسازی برای بیماران خاص در اومافیلم بیان داشت: اوما فیلم نیز در این راستا و بدون توجه به جناح بندی ها و بازی های معمول سیاسی و با تلاش برای رسیدن به راه حلی واقع نگرانه و همسو با آرمان های نظام اسلامی در بررسی موضاعات، خیلی صریح و بدون رودربایستی و لکنت با سوژه های حساس و مناقشه برانگیز برخورد می کند. در کنار همه این مسائل، ما مشکلات بیماری های خاص را فراموش نکرده و نمی کنیم، سال گذشته با مستند "ترانه من" برای اولین بار به پای صحبت های بیماران تالاسمی نشستیم و در سال آینده نیز جدیدترین اثر این بخش با نام "سحر" که به بیماران اتیسم می پردازد، عرضه میشود.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: مستند سوژه نقد درون گفتمانی رسانه ندارند صریح و بدون دغدغه ها برای سال سوژه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۷۴۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ضرورت برگزاری جشنواره فیلم اقوام ایرانی با قدرت و کیفیت
محمدرضا بهشتی منفرد فیلمساز، عکاس و عضو هیئت انتخاب بخش فیلمهای مستند درباره کیفیت آثار ارسالی به جشنواره فیلم اقوام ایرانی گفت: تعدادی از فیلمهایی که به جشنواره ارسال شد سطح پایینی داشتند، اما تعدادی نیز باکیفیت بودند و برای نمایش انتخاب شدند. خیلی از فیلمها نیز در سطح متوسط بودند و ازنظر فنی اختلاف کیفی چندانی با هم نداشتند. در این شرایط موضوع فیلمها میتوانست برای انتخاب نهایی تعیینکننده باشد. فیلمهای خیلی خوبی داشتیم که با خلاقیت با موضوع برخورد کرده بودند، اما به نسبت فیلمهای متوسط و ضعیف این نوع فیلمهای خلاقانه همیشه کمتر است.
او درباره موضوعاتی که بیشتر مورد توجه فیلمسازان قرار گرفته بود گفت: مسائل زیست بومی و محیط زیستی بسیار زیاد مورد توجه قرار گرفته بود و همچنین نمایش آداب و رسوم و آیین اقوام هم در فیلمها زیاد دیده میشد. در تعدادی از فیلمها نیز به مسائل اجتماعی که مختص یک منطقه و مرتبط با جغرافیای آن منطقه است پرداخته بودند، مانند فیلمهایی که درباره کولبرها داشتیم.
این فیلمساز با بیان این که برخی از فیلمها پژوهش خوبی نداشتند، افزود: در یک جشنواره موضوعی، تکنیک و مسائل فنی در مرحله بعدی انتخاب قرار دارد و ابتدا پژوهشی که در رابطه با یک موضوع انجام شده است مورد توجه قرار میگیرد. به همین دلیل در مرحله انتخاب آثار اگر فیلمی ازنظر تکنیکی چندان قوی نبود، اما نگاه خوبی به موضوع داشت، بیشتر مورد توجه ما قرار میگرفت. درمجموع پژوهش نامناسب و پرداخت سطحی به موضوع اقوام در تعدادی از فیلمهای متقاضی دیده میشد.
بهشتی منفرد درباره تأثیر فیلم مستند بر رفع مشکلات یک منطقه گفت: وقتی فیلمساز ویژگیهای یک منطقه یا مشکلی را نشان میدهد، بیننده با مسائلی که در آن منطقه اتفاق میافتد آشنا میشود، اما این که آیا با ساخت و نمایش این فیلم مشکلات و مسائل مردم آن منطقه حل میشود، در زمان تولید پروژه مشخص نیست. رسالت فیلم این است که هم مردم را در جریان مسائل یک منطقه قرار دهد و هم باعث شود مسئولان با دیدن آن در رفع مشکلات تلاش کنند. به نظرم این مسئله بیشتر به جشنوارههایی که این فیلمها را نمایش میدهند برمیگردد. اگر فیلمها برای کارشناسان و مسئولان مربوطه نمایش داده شود، شاید بتواند در رفع مشکلات مردم منطقه مؤثر باشد.
این فیلمساز افزود: قطعاً جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی باید با قدرت و کیفیت مناسب برگزار شود. اگر دعوت از فیلمسازان و جلب مخاطبان بهخوبی انجام شود و اهل فن و کسانی که دغدغه دارند از این جشنواره استقبال کنند و فیلمها را ببینند، نشاندهنده این است که برگزارکنندگان در کار خود موفق بودهاند. مهمترین مسئله در برگزاری یک جشنواره تداوم آن است و با برگزاری یک یا دو دوره هیچ اتفاق خاصی رخ نمیدهد. ما پیشازاین جشنوارههای خوبی داشتیم که پس از چند دوره تعطیل شدند، اما استمرار جشنواره میتواند تأثیرات عمیقتری روی موضوعات مدنظر داشته باشد. اگر یک جشنواره تداوم داشته باشد و در سطح کیفی خوبی برگزار شود میتواند در تولید فیلمهای مرتبط با آن موضوع خاص مفید واقع شود.
نخستین دوره جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی توسط موسسه فرهنگی هنری فصل هنر و بنیاد ایرانشناسی با شعار «اقوام، ریشه ایرانزمین»، ۲۶ تا ۳۰ اردیبهشت در تهران برگزار میشود.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری سینما و تئاتر