Web Analytics Made Easy - Statcounter

خرداد: شیوع ویروس کووید-۱۹ در جهان از جمله در شبه‌قاره باعث شد تا هند پیشنهاد گردهمایی اعضای اتحادیه همکاری های منطقه ای جنوب آسیا موسوم به (سارک) جهت مقابله مشترک با این تهدید را مطرح کند که با استقبال فوری پاکستان روبرو شد؛ اما بحث این است که آیا اختلافات این دو کشور رقیب که دلیل غیرفعال ماندن گروه سارک عنوان می‌شود، در این ایستگاه متوقف خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خرداد ،رسانه‌های پاکستان امروز (یکشنبه) پیشنهاد "نارندرا مودی" نخست وزیر هند برای برگزاری نشست ویدئو کنفرانسی رهبران کشورهای سارک را اذعان دهلی‌نو به مواضع اسلام‌آباد مبنی بر اهمیت نقش سارک و هم‌افزایی میان کشورهای جنوب آسیا تعبیر می‌کنند.
براساس این گزارش، هند از پاکستان برای مشارکت در نشست رهبران اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا دعوت کرده و طرف پاکستانی نیز برای شرکت در این نشست در سطح وزیر ابراز تمایل کرده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان روز گذشته اعلام کرد:  مقابله با تهدید شیوع ویروس کرونا نیاز به تلاش های هماهنگ در سطح جهانی و منطقه ای دارد.
خانم «عایشه فاروقی» در این خصوص گفت: وزیر بهداشت پاکستان  آماده رایزنی با اعضای سارک و برگزاری نشست ویدئو کنفرانس برای بررسی بحران کرونا است.
مواضع دولت اسلام آباد برای هماهنگی جدید میان اعضای سارک در حالی عنوان می شود که «نارندرا مودی» نخست وزیر هند پیشنهاد کرد تا رهبران کشورهای عضو سارک جهت مقابله با شیوع کرونا در منطقه یک طرح کلی را تدوین کنند.
مودی روز جمعه در یک پیام توییتری پیشنهاد برگزاری نشست ویدئو کنفرانسی با حضور رهبران کشورهای عضو سارک برای مقابله با ویروس کووید-۱۹ را داد.
آیا اختلافات رقبای شبه قاره در ایستگاه سارک متوقف می‌شود؟
هند و پاکستان از اسفندماه سال گذشته و تشدید تنش های دو طرف بر سر کشمیر در بسیاری از مجامع منطقه ای و بین المللی یکدیگر را به باد انتقاد گرفته و جدال سیاسیون دو کشور همیشه ماجراساز بوده است.
اکنون گزارش‌ها حاکی از حضور دوباره مقام‌های پاکستان و هند کنار هم، اما اینبار در مجمع سازمان سارک است و با توجه به مواضع نرم طرفین جهت توسعه همکاری‌های منطقه‌ای، این امر نشان دهنده کاهش اختلافات و یا حداقل جلوگیری از تنش با هدف مقابله با تهدید ویروس کرونا است.
سازمان سارک از سال ۲۰۱۶ تاکنون نتوانسته است نشست سالانه خود را برگزار کند که عمده ترین دلیل آن تشدید تنش های سیاسی میان پاکستان و هند به عنوان دو رقیب سنتی در جنوب آسیا عنوان می شود.
اتحادیه همکاری‌های منطقه‌ای جنوب آسیا (SAARC) یک سازمان سیاسی و اقتصادی متشکل از هشت کشور در جنوب آسیاست که مجموع جمعیت کشورهای عضو آن تقریباً ۱٫۵ میلیارد نفر از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهد و از نظر جمعیت، حوزه تأثیر آن گذاری آن از هر سازمان منطقه‌ای دیگر بیشتر است.
این سازمان در ۱۷ آذر ۱۳۶۴ توسط هند، پاکستان، بنگلادش، سریلانکا، نپال، مالدیو و بوتان تأسیس شد که افغانستان نیز در  فروردین ۱۳۸۶، در خلال چهاردهمین نشست اتحادیه به عضویت آن در آمد.
کشورهای ایران و چین نیز که از اعضای ناظر این سازمان هستند، درخواست عضویت در این سازمان را دارند.
دبیرخانه دائمی سارک، در کاتماندو پایتخت کشور نپال واقع شده و هدف از تشکیل این اتحادیه، افزایش همکاری‌های متقابل میان کشورهای عضو است.
به گفته مقامات بهداشت پاکستان شمار مبتلایان به ویروس کرونا در شهرهای مختلف این کشور به ۴۴ نفر رسیده و تاکنون ۴ نفر از بیماران کرونایی نیز بهبود یافته و از بیمارستان مرخص شدند.
طی تصمیم های اعلام شده از سوی کمیته امنیت ملی پاکستان به ریاست «عمران خان» نخست وزیر این کشور که جمعه گذشته تشکیل جلسه داد، تمامی مدارس در مقاطع مختلف تحصیلی، دانشگاه ها، نشست های پارلمانی، برنامه های سفارتخانه های خارجی در پاکستان و سفارتخانه های پاکستان در سایر کشورها برای حدود یکماه تعطیل و یا به تعلیق افتاد. برچسب ها: پاکستان ، هند

منبع: خرداد

کلیدواژه: پاکستان هند همکاری های منطقه ای جنوب آسیا کشورهای عضو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۷۸۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تروریسم یک تهدید مشترک برای کشورهای منطقه است

حسن کاظمی قمی سفیر و نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در افغانستان در پیامی در «ایکس» نوشت: تروریسم و مشخصاً داعش خراسان یک تهدید مشترک برون پایه برای ایران، افغانستان و کشورهای منطقه است.

وی با تأکید بر اینکه طالبان شریک ایران در مبارزه با تهدید داعش است، افزود: ما افغانستان را شریک خود در مبارزه با این تهدید مشترک می‌دانیم و همکاری در این حوزه از اولویت‌ها خواهد بود.

کاظمی قمی پیش از این نیز تاکید کرده بود افغانستان مستقل ظرفیت پیشبرد روندهای توسعه‌ای با همسایگان را دارد.

 نماینده ویژه ایران در افغانستان چندی قبل در واکنش به حمله تروریستی در مسکو نیز گفته بود کشورهای منطقه باید برابر تروریسم با منشأ خارجی متحدانه عمل کنند.

پیش‌تر سفارت جمهوری اسلامی ایران در کابل در بیانیه‌ای ضمن محکومیت حمله تروریستی به نمازگزاران در هرات تصریح کرده بود: ایران آمادگی خود را جهت تقویت همکاری با حکومت سرپرست افغانستان جهت مبارزه با تروریسم اعلام می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • کسب رتبه نخست منطقه ۹ اصفهان در افزایش تناژ جمع‌آوری مواد بازیافتی
  • چند کشور غربی به دنبال کاهش فروش تسلیحات نظامی به اسراییل هستند
  • ایستگاه‌های شارژ موتورهای برقی در ۲ نقطه شهر اصفهان به‌صورت پایلوت نصب می‌شود
  • تصویرنگاری نرم از مداخله‌گرایی آمریکا
  • ایستگاه شهید سلطانی متروی کرج خرداد افتتاح می‌شود
  • تروریسم یک تهدید مشترک برای کشورهای منطقه است
  • بورل: چند کشور بزودی کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت
  • نگاه تاریخی به خلیج فارس راه حل مناقشات منطقه‌ای
  • اسد خطاب به وزیر بحرینی: همبستگی کشورهای عربی به ثبات در منطقه می‌انجامد
  • تاکید عراق برلزوم افزایش همکاری‌ها برای متوقف کردن جنایات تل‌آویو