Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@09:37:58 GMT

باید و نبایدهای خرید گوشت قرمز و مرغ در شرایط شیوع کرونا

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۷۹۹۹۴

باید و نبایدهای خرید گوشت قرمز و مرغ در شرایط شیوع کرونا

دکتر حسین رشیدی در گفتگو با خبرنگار مهر در ارتباط با نگرانی مردم برای خرید گوشت قرمز و سفید در شرایط شیوع کرونا بیان داشت: خوشبختانه در حال حاضر نگرانی از اینکه میکروب کرونا از طریق گوشت به انسان منتقل شود، نداریم و در واقع حیوانات به عنوان ناقل بیماری مطرح نیستند.

وی افزود: اما آنچه که در این شرایط مهم است مراقبت‌های بهداشتی است، زیرا بسیاری از مواد غذایی از جمله گوشت می‌توانند در تماس با فرد آلوده، دچار آلودگی شوند بنابر این توصیه می‌شود شهروندان گوشت مورد نیاز خود را حتماً از مراکز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: قصابی‌هایی که گوشت‌های آنان دارای مهر و لیبل دامپزشکی است نیز مورد تأیید هستند ضمن اینکه همکاران ما بر فرآیند تولید تا عرضه گوشت نظارت بهداشتی کامل دارند.

کشتارهای غیر مجاز در حاشیه شهرها را به هیچ وجه تضمین نمی‌کنیم

رشیدی تصریح کرد: افرادی که در ارتباط با فرآیند تولید تا عرضه گوشت هستند از نظر مراقبت‌های سلامت و بهداشت رصد می‌شوند همچنین این افراد باید به صورت مرتب شستشوی دست‌ها را انجام دهند و از وسایل حفاظت شخصی استفاده کنند بنابراین موادی که به این شکل تهیه می‌شود بهداشتی و سالم است.

وی گفت: تاکید می‌کنم شهروندان در شرایط فعلی توجه داشته باشند کشتارهای غیر مجاز در حاشیه شهرها را به هیچ وجه تضمین نمی‌کنیم.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان اظهار داشت: لاشه‌های گوشتی که به شکل غیر مجاز تحویل مردم می‌شود؛ اولاً در محیطی آلوده کشتار می‌شوند و در ثانی به هیچ وجه از سلامتی فردی که کشتار را انجام می‌دهد اطمینان نداریم زیرا ممکن است فرد آلوده باشد و گوشت را حین عملیات آلوده کند.

رشیدی ابراز کرد: در کشتارگاه‌های استان کرمان گوشت بعد از کشتار وارد پیش سرد کن می‌شود و یک دوره جمود نعشی را می‌گذراند که پایین آمدن PH لاشه و افزایش اسیدیته باعث می‌شود اگر میکروبی هم وجود داشته باشد، از بین برود.

امکان انتقال آلودگی از طریق کشتار دام در محیط خارج از کشتارگاه

وی ادامه داد: در کشتارهایی که خارج از کشتارگاه‌ها انجام می‌شود، این فرآیند اتفاق نمی‌افتد بنابراین اکیداً توصیه می‌کنیم شهروندان به هیچ وجه در این شرایط از گوشتی که خارج از کشتارگاه‌ها عرضه می‌شود، استفاده نکنند زیرا امکان آلوده بودن را دارد.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان گفت: از موارد دیگری که شهروندان باید رعایت کنند، پخت کامل گوشت است زیرا گوشت پس از کشتارگاه در حمل و نقل و جابجایی با دست انسان در ارتباط است؛ همچنین با توجه به وجود برخی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله انگل بهتر است از مصرف گوشت به صورت خام یا نیم پز خودداری شود.

وی یادآور شد: نکته دیگری که در ارتباط با مصرف گوشت باید به آن توجه شود آلودگی متواتر است که ممکن است در آشپزخانه رخ دهد، زیرا با وجود وسواس خانم‌ها در پخت گوشت به صورت کامل امکان دارد بر حسب اتفاق روی همان تخته‌ای که گوشت خرد شده و با همان چاقو بدون اینکه شست و شو و ضد عفونی شوند مواد دیگری از جمله سالاد را خرد کنند.

رشیدی افزود: سبزیجات خرد شده که در تماس با چاقو و تخته‌ای که گوشت خرد شده آلوده می‌شوند و چون حرارت نمی‌بینند موجب بیماری خواهند شد بنابراین بهتر است چاقو و تخته‌ای که برای خرد کردن گوشت استفاده می‌شوند جدا از چاقو و وسایل خرد کردن مواد غذایی دیگر باشند تا آلودگی متواتر ایجاد نشود.

مدیر کل دامپزشکی استان کرمان در ارتباط با اینکه آیا نیاز است گوشت را ۲۴ ساعت قبل از استفاده در یخچال نگهداری کنیم؟ گفت: همه کشتارگاه‌ها مجهز به پیش سرد کن هستند و گوشتی که در حال حاضر در کشتارگاه‌ها تهیه می‌شود با توجه به شرایط و پیگیری‌های لازم قبل از انتشار در پیش سرد کن قرار می‌گیرند و لازم نیست قبل از مصرف ۲۴ ساعت در یخچال بماند.

وی افزود: توصیه می‌شود کشتار خارج از کشتارگاه انجام نشود اما اگر از گوشتی که خریداری کرده‌اید مطمئن نبودید که این دوره را طی کرده‌اند یا نه بهتر است داخل یک پلاستیک در دمای بین صفر تا ۴ درجه جدا از سایر مواد غذایی به مدت ۲۴ ساعت نگهداری شود و پس از آن اقدام به خرد کردن گوشت کنید.

کد خبر 4878982

منبع: مهر

کلیدواژه: حسین رشیدی شیوع کرونا گوشت قرمز اداره کل دامپزشکی کرمان بوشهر ایلام شیوع کرونا ستاد مقابله با کرونا گرگان شهرکرد ماسک طبی احتکار قزوین استانداری سمنان شیراز زاهدان بیرجند مشهد خارج از کشتارگاه کشتارگاه ها هیچ وجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۷۹۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت عشایر برای افزایش تولید/ پیش بینی تولید ۷ هزار تن گوشت قرمز در خراسان شمالی

 رضا روشن ضمیرگفت: پارسال تولید گوشت قرمز عشایر استان با ۱۰ درصد افزایش به شش هزار و ۵۰۰ تُن رسید.

او گفت : با هدف حمایت دولت از دامداران عشایر پارسال از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، ۱۲ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد، پرداخت و جلوی کشتار بره‌های نارس و کاهش تولید گوشت در استان گرفته شد.

مدیر کل امور عشایر استان همچنین گفت : عشایر استان پارسال ۶ هزار و ۵۰۰ تن جو مدت دار شش ماهه دریافت کردند ،عشایر با نام‌نویسی در سامانه بازرگاه، نهاده دریافت می‌کنند و چند ماه پس از دریافت، بهای آن را پرداخت می‌کنند و یا در قبال آن گوشت تحویل دولت می‌دهند.

مدیر کل امور عشایری استان در ادامه اضافه کرد: علاوه بر گوشت میزان تولید شیر و لبنیات از سوی عشایر با یازده درصد افزایش به چهار هزار و ۲۰۰ تن لبنیات رسید.

عشایر خراسان شمالی ۶۳۵ هزار راس دام در اختیار دارند و با تولید ۳۰ درصد گوشت استان، ۴ درصد گوشت قرمز عشایر کشور را تولید می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان شمالی بجنورد

دیگر خبرها

  • قیمت گوشت قرمز امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • توزیع گوشت قرمز در بازارهای روز کرج + قیمت
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • کشف ۸۵۰ کیلوگرم گوشت و آلایش‌های غیربهداشتی و غیرقابل مصرف دام و طیور
  • مشارکت عشایر برای افزایش تولید/ پیش بینی تولید ۷ هزار تن گوشت قرمز در خراسان شمالی
  • گوشت قرمز از مراکز معتبر و موردتایید دامپزشکی تهیه شود
  • توصیه‌هایی درباره تب کریمه کنگو که باید جدی گرفته شود
  • ضرورت خرید تضمینی ۲ میلیون راس دام مازاد از دامداران
  • گوشت دوباره گران می‌‌شود؟
  • ملزم بودن رعایت پرهیز‌های دارویی آنتی بیوتیکی طیور زنده قبل از ارسال به کشتارگاه‌ها