Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-29@22:19:34 GMT

احزاب سیاسی ما، توان نقش‌آفرینی در بحران را ندارند

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۸۲۱۰۹

احزاب سیاسی ما، توان نقش‌آفرینی در بحران را ندارند

ساعت 24- ایران کشوری است با جغرافیای وسیع و مستعد مواجه با بحران‌های متفاوت؛ از سیل و زلزله تا خشکسالی، طوفان و اپیدمی‌ها. گاه این بلایا در مقیاسی بروز پیدا می‌کنند که مواجهه با آنها بدون همراهی عمومی همه نهادها اعم از دولتی و غیردولتی، سیاسی، نظامی و غیرنظامی ممکن نیست. در چنین شرایطی توقع آن است که نهادهای سیاسی و مدنی خاصه آنها که با هدف مواجهه با چنین بحران‌هایی تأسیس شده‌اند به یاری بشتابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما آیا احزاب و گروه‌های سیاسی نیز مخاطب این توقع هستند؟ نقش احزاب در شرایط بروز چنین بحران‌هایی چیست؟ پرسش‌هایی که پاسخ‌هایی کاملاً متفاوت برای آنها می‌تواند وجود داشته باشد. احزاب و گروه‌های سیاسی در هنگامه بحران چه مسئولیتی و چه وظایفی دارند؟ آیا فقط در مسائل سیاسی باید نقش ایفا کنند و حضور یابند؟
در ارتباط با این موضوع حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی به همدلی می‌گوید: احزاب و جریان‌های سیاسی در هنگامه بحران‌ها باید در کنار مردم باشند و ضمن امیدوار کردن مردم به آینده بر قانون‌مندی و رعایت هنجارهای اجتماعی و در شرایط کنونی هنجارهای بهداشتی درمانی تاکید کنند و با بسیج مردم برای مقابله با بحران، تاب‌آوری مردم را در برابر شرایط سخت و دشوار کنونی بیفزایند. ترقی ادامه می‌دهد: بدون شک به هر میزان آگاهی مردم در زمینه مقابله با بحران و چگونگی مهار بحران افزایش پیدا کند، بالا برود، طبیعتا مشارکت مردم در فروکش کردن بحران و مهار آن افزایش پیدا می‌کند. در شرایط کنونی که ما نیاز به مشارکت بیشتر مردم و همراهی بیشتر جامعه برای حل و رفع و رجوع این نوع بحران‌ها داریم، نقش احزاب در همگرا کردن مردم با مسئولان نظام و فرماندهی ستاد مقابله با بحران می‌تواند کمک شایانی به جلوگیری از طولانی‌تر شدن پروسه کنترل بحران داشته باشد.این عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در پاسخ به این پرسش که احزاب در عرصه عمل چه کارهایی می‌توانند انجام دهند، توضیح می‌دهد: طبیعتا احزاب یکی از ویژگی‌هایی که دارند دقت و نگاه و ارزیابی نقاط ضعف و مشکلات و نواقص است که می‌تواند با بررسی و بیان آن کمک کنند به بهبود شرایط. نکته دوم این است که انتظاری که همه از بحران دارند این است که احزاب با امکانات، نیروی انسانی و همچنین تشکیلاتی که دارند، نقاط ضعف را بیشتر مورد دقت و مداقه قرار دهند. در صورتی که ضعفی در مقابله با بحران وجود دارد، آن را مورد تذکر قرار دهند.نکته بعدی اینکه احزاب بتوانند به مسئولان در رابطه با تسلط بر شرایط کمک‌های اطلاعاتی و آگاهی‌بخشی لازم در جهت هر چه سریع و بهتر کنترل کردن بحران را بدهند. او در پاسخ به این سوال که چرا در طول یک سالی که گذشت احزاب آن گونه که باید نتوانستند در عرصه میدان و در صحنه‌های بحران حضور موثر و کارآمد داشته باشند، پاسخ می‌دهد: متاسفانه در قانون جایگاه این چنینی برای احزاب در نظر گرفته نشده است که ما انتظارات خاصی از آنها داشته باشیم. اکنون باید بپرسیم که چرا قانون نقشی برای احزاب در بحران‌ها تعیین نکرده است؟ قانون در این زمینه بسیار ضعیف است و میدان کار برای احزاب در این زمینه خیلی گسترده و وسیع نیست. اما در همین مقدار هم ما احزابی داریم که شکل‌گیری اولیه‌شان مبتنی بر گرایش‌های سیاسی و دینی بودند، توجه ویژه‌ای به این نوع مسائل دارند.

عمده نگاه‌ها به احزاب سیاسی است

ترقی در توضیح بیشتر می‌گوید: اما در سوی دیگر ماجرا احزاب دیگری داریم که نگاه و اساسا توجهی به این مسائل ندارند. عمدتا نگاه آنها سیاسی و کارکرد سیاسی برای خودشان تعریف کرده‌اند. بنابراین از چنین احزابی چنین انتظاری نمی‌رود. چنین انتظاری زمانی واقعیت دارد که اولا مبتنی بر حفظ نظام و آرمان‌های آن شکل گرفته باشد. ثانیا احزابی باشند که اصل انقلاب برای‌شان مهم‌تر از تشکیلات و حزب خودشان باشند. او بیان می‌کند: در چنین شرایطی احزاب باید نیروهای‌شان را در اختیار کارگاه‌ها و شرکت‌هایی که نیازهای مردم را مرتفع می‌کنند قرار دهند. برای مثال انواع و اقسام تولید و توزیع بسته‌بندی‌های مواد اولیه مورد نیاز مردم یا در زمینه تولید ماسک می‌توانند فعالیت کنند و مانند نیروهای مردمی در بیمارستان و درمانگاه‌های نهادها و سازمان‌های امدادگر و یاری‌دهنده حضور یابند. در مرامنامه این نوع احزاب باید این موارد ذکر شود. ترقی اضافه می‌کند: به نظر می‌رسد دست‌کم سه عامل در این موضوع تأثیرگذار بوده‌اند. نخست آنکه در طول تاریخ فعالیت‌های حزبی و مدنی در کشورمان، رویکرد حاکمیت و ساختار حقوقی و قانونی نسبت به آنها رویکرد مناسبی نبوده است. نهادهای مدنی که شامل رسانه‌ها، نهادهای مردمی و احزاب می‌شوند اغلب از سوی دولت‌ها به عنوان موجوداتی مزاحم و نه مکمل تلقی شده‌اند. مسأله‌ای که تا حدود زیادی ناشی از ساختار رانتی و نفتی سیاست در ایران بوده است. ساختاری که سبب شده دولت‌ها خود را از نهادهای سیاسی و مدنی بی‌نیاز ببینند و به جای آنکه آنها را بازویی برای کمک به خود بخواهد جایگاه‌شان را به زینت‌المجالس تقلیل دهد.مسأله دیگر فرهنگ عمومی حاکم بر جامعه است که در آن مردم فعالیت حزبی و فعالیت در نهادهای مدنی را به عنوان یک فضیلت اجتماعی برای خود تلقی نمی‌کنند و اگر هم به سمت این نهادها کشیده بشوند، بیشتر ناشی از تمایل به کسب نفع شخصی است. این فرهنگ البته در چند دهه اخیر با افزایش آگاهی‌ها در حال بهبود است. اما هنوز در میان نهادهای مدنی احزاب چون بار سیاسی و امنیتی دارند با اقبال کمتری از سوی مردم روبه‌رو هستند. وجه دیگر مسأله نیز خود احزاب هستند؛ زیرا در درون خود احزاب هم تلقی درستی نسبت به سیاست و جایگاهی که می‌توانند در اداره جامعه داشته باشند، وجود ندارد. نگاه احزاب به کارویژه‌شان یک نگاه فصلی است و اینکه چگونه می‌توانند در کوتاه‌مدت بیشترین بهره را ببرند و بدون ارائه آموزش و سرمایه‌گذاری اجتماعی سازمان و تشکیلات ایجاد کنند.

کارویژه‌های اجتماعی، آموزشی، ارتباطاتی و نظارتی احزاب

این فعال سیاسی تشریح می‌کند: متفکران در حوزه جامعه‌شناسی سیاسی کارویژه‌های مختلفی را برای احزاب قائلند، اما در کشور ما فقط روی کارویژه انتخاباتی احزاب تأکید و تمرکز شده است. حال آنکه احزاب می‌توانند علاوه بر کارویژه انتخاباتی دارای کارویژه‌های اجتماعی، آموزشی، ارتباطاتی و نظارتی باشند و در بسیج اجتماعی و جامعه‌پذیری افراد نیز ایفای نقش کنند.در پایان عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی تاکید می‌کند: دولت‌ها همیشه به کمک نیروها و احزاب سیاسی و مدنی نیاز دارند که بتوانند زمینه مشارکت بیشتر مردم را فراهم کنند، برای این نوع کارکرد و عملکر د احزاب برنامه‌ریزی کنند و در قانون پیش‌بینی کنند و بدانند که اگر به توانمندی احزاب در این زمینه افزوده شود، می‌تواند برای کشور هنگامه وقوع بحران‌ها و بلایا موثر واقع شود.

همدلی

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد مقابله با بحران برای احزاب بحران ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۸۲۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک ار امکانات کافی برخوردار نیست

فرماندار شهرستان خوروبیابانک گفت: مدیریت بحران این شهرستان از امکانات کافی برخوردار نیست و نیاز اساسی به پزشکان متخصص، مجرب و امکانات پزشکی دارد و این خواسته مردم است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از اصفهان، احمدرضا طحانی ظهر امروز _شنبه هشتم اردیبهشت_ در جلسه مدیریت بحران شهرستان که با حضور منصور شیشه فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: شهرستان خوروبیابانک با توجه به پراکندگی روستاها و وسعت زیاد آن، نیاز به امکانات امدادی دارد.

وی افزود: در حال حاضر امکانات و تجهیزاتی که برای مقابله با حوادث احتمالی مخصوصاً سیل در شهرستان وجود دارد، بسیار اندک است و در صورت وقوع حوادث، این شهرستان با مشکل مواجه خواهد شد.

فرماندار شهرستان خوروبیابانک با اشاره به مشکلات حوزه بهداشت و درمان، خاطرنشان کرد: مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان باید این موضوع را در نظر داشته باشند که این شهرستان نیاز اساسی به پزشکان متخصص، مجرب و امکانات پزشکی دارد.

طحانی محرومیت‌زدایی را مهمترین نیاز مردم این خطه از استان اصفهان عنوان و تصریح کرد: با وجود اقدامات بسیار در شهرستان خوروبیابانک، همچنان بحث محرومیت قابل لمس است که انتظار می‌رود برای خروج از مشکلات به این شهرستان توجه ویژه شود.

مسئولان اصفهان صدای مردم خوروبیابانک را نمی‌شنوند

حجت‌الاسلام محمدحسین رمضانی، امام جمعه شهرستان خوروبیابانک نیز تصریح کرد: با گذشت چند سال از افتتاح بیمارستان محروم این شهرستان، مسئولان استانی صدای این مردم را نمی‌شنوند و بارها از تریبون نماز جمعه در این خصوص صحبت شده است.

وی ادامه داد: آنچه که این مردم ولایت‌مدار و شهیدپرور تقاضا دارند تجهیز کامل بیمارستان و حضور پزشک متخصص است.

امام جمعه شهرستان خوروبیابانک گفت: کاهش تعرفه برق منطقه گرمسیری یکی از مطالبات بحق و جدی مردم شهرستان خوروبیابانک است.

کد خبر 748455

دیگر خبرها

  • بحران سیاسی در اسکاتلند با کناره گیری وزیر اول
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟
  • عملیات «وعده صادق» بخش کوچکی از توان نظامی ایران بود
  • حکمرانی ولایی، نظریه جدید در مدل حکمرانی
  • معرفی کرمانشاه به عنوان هاب مدیریت بحران غرب کشور
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر بررسی می‌شود
  • زمان بندی انتخابات عضویت در کمیسیون فراقوه‌ای احزاب اعلام شد
  • مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک ار امکانات کافی برخوردار نیست
  • فیلم/ آخرین وضعیت فهرست های احزاب برای دور دوم انتخابات مجلس
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور شد