احتمال حمله بیولوژیک آمریکا به چین وجود دارد
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۸۲۱۱۲
ساعت 24-مهمان ناخوانده کرونا به همه کشورهای جهان سفر کرده و زیست مردم جهان را با چالش جدی مواجه کرده است. اتفاقی که اگرچه تلخ است اما مردم جهان را از نظر روحی به هم نزدیک کرده و به همین دلیل ملتهای مختلف تلاش میکنند در چنین شرایطی با کمک به یکدیگر التیامی بر زخمهای ناشی از کرونا باشد. با این وجود بحران کرونا روز به روز بر ساختارهای اقتصادی، سیاسی و اجتماعی تاثیر عمیقتری برجای میگذارد و چالشهای مهم ساختاری برای قدرتهای جهانی ایجاد کرده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به همین دلیل و برای تحلیل و بررسی مهمترین پیامدهای جهانی اپیدمی کرونا، «آرمان ملی» با دکتر ابراهیم فیاض استاد دانشگاه تهران و جامعهشناس گفتوگو کرده است. فیاض معتقد است: «در شرایط کنونی فیزیک و متافیزیک جهانی در حال تغییر است. کرونا فیزیک جهان را در نوردیده و از طرف دیگر متافیزیک خاص خود را ایجاد کرده است. وضعیت امروز به شکلی است که در کشورهای اروپایی نوعی خداگرایی خاص ایجاد شده است. به همین دلیل تغییرات کنونی جهان عرصههای مختلف زندگی بشر را تحت تاثیر قرار خواهد داد. شرایط به سمتی در حال حرکت است که میتوان نوعی انقلاب مذهبی را انتظار داشت. دیدگاهی که در حال شکلگیری است، با نگاههای پیشین در اغلب ادیان بزرگ و حتی در ادیانی مانند بودیسم متفاوت و مبتنی بر یک حکمت خاص خود است. بهنظر میرسد نوعی نگاه عام جهانی براساس حکمت و فطرت در حال شکلگیری است. این نگاه را میتوان در آموزههای نیچه، زیمل، فروید و ویتگنشتاین در گذشته ردیابی کرد که برخلاف فرقهگرایی است که در نهایت منجر به فاشیسم میشود. نمونه بارز آن کشتار مسلمانان در هند در روزهای گذشته است. در نتیجه مذهبهای فرقهای در حال شکست خوردن هستند». در ادامه ماحصل این گفتوگو را میخوانید.
بحران کرونا چه تغییراتی در مناسبات جهانی به وجود آورده است؟
یکی از وعدههای جهانی شدن انتقال بیماریها از یک جامعه به جامعه دیگر است. بهعنوان مثال در شرایط کنونی در نیمکره جنوبی زمین تابستان است اما نیمکره شمالی زمستان است. به همین دلیل نیز با تغییر فصلها بیماری از کشورهای دو نیمکره به یکدیگر منتقل میشود. این وضعیت در مناسک و مراسمی که با جمع گسترده سروکار دارند نیز وجود دارد که تجمعات با خود بیماریهایی در پی دارند. با این وجود بحران کرونا سبب پدید آمدن جامعه جهانی جدیدی خواهد شد. مهمترین دستاورد این اجتماع مدنی کنار گذاشتن سرمایهداری است. اسلاوی ژیژک بهتازگی در مطلبی عنوان کرده کرونا سبب خواهد شد سرمایهداری جهانی از بین برود. جامعه مدنی به وسیله شبکههای اجتماعی به اجتماع مدنی تغییر پیدا کرده است. شبکههای اجتماعی در آینده محملی برای همیاری جهانی در بین جوامع مختلف خواهد شد. جامعه جهانی آینده براساس سرمایهداری شکل نخواهد گرفت و بلکه براساس مردمگرایی و عرفگرایی خاصی است که با عدالتگرایی عرفی همراه خواهد بود. در نتیجه دیگر با عدالت سوسیالیستی یا عدالت لیبرالیستی مواجه نخواهیم بود.
این تغییرات دارای چه مختصاتی است و چه پیامدهایی با خود به همراه خواهد داشت؟
در شرایط کنونی فیزیک و متافیزیک جهانی در حال تغییر است. کرونا فیزیک جهان را در نوردیده و از طرف دیگر متافیزیک خاص خود را ایجاد کرده است. وضعیت امروز به شکلی است که در کشورهای اروپایی نوعی خداگرایی خاص ایجاد شده است. به همین دلیل تغییرات کنونی جهان عرصههای مختلف زندگی بشر را تحت تاثیر قرار خواهد داد. شرایط به سمتی در حالی حرکت است که میتوان نوعی انقلاب مذهبی را انتظار داشت. دیدگاهی که در حال شکلگیری است، با نگاههای پیشین در اغلب ادیان بزرگ و حتی در ادیانی مانند بودیسم متفاوت و مبتنی بر یک حکمت خاص خود است. بهنظر میرسد نوعی نگاه عام جهانی براساس حکمت و فطرت در حال شکلگیری است. این نگاه را میتوان در آموزههای نیچه، زیمل، فروید و ویتگنشتاین در گذشته ردیابی کرد که برخلاف فرقهگرایی است که در نهایت منجر به فاشیسم میشود. نمونه بارز آن کشتار مسلمانان در هند در روزهای گذشته است. در نتیجه مذهبهای فرقهای در حال شکست خوردن هستند. در چنین شرایطی مذهبهای جهانی شکل میگیرند که حکمت و عدالت در آن محوریت قرار دارد. این موضوع در دیدگاههای فویرباخ وجود دارد هنگامی که گوهر مسیحیت را مورد نقد قرار میدهد و این آموزهها را مطرح میکند. دیدگاههای فویرباخ در این زمینه بیشتر وجهه عرفانی به خود میگیرد. در قرن بیستم آموزههای فویرباخ مورد نظر امیل دورکیم قرار گرفت و وی نیز بهدنبال مذهب جدیدی بود که بتواند برای انسان قرن بیستم کاربرد داشته باشد. امروز برخی از موج سوم جهانی شدن نام میبرند که کرونا یکی از دلایل آن خواهد بود. کرونا کاری کرده است که هیچکس در مرزهای جغرافیایی خود در وضعیت امن قرار ندارد.
برخی از تحلیلگران از بحران کرونا بهعنوان یک جنگ بیولوژیک نام میبرند. آیا شواهد و قرائن موجود بیانگر یک جنگ بیولوژیک بین قدرتهای جهانی است؟
این موضوع در شرایط کنونی قابل بحث است. پس از اینکه کرونا در چین آغاز شد ما شاهد تهاجم رسانهای آمریکا علیه چین بودیم. این اتفاق زمانی که کرونا وارد ایران شد نیز وجود داشت و آمریکا علیه ایران نیز این جنگ رسانهای را به راهانداخت. در شرایط کنونی نیز این تهاجم علیه کشور ایتالیا وجود دارد. برخی از کارشناسان معتقدند شهرهای ووهان، رم و قم از جمله شهرهای مذهبی هستند که مورد تهاجم ویروس کرونا قرار گرفتهاند. این مساله که پس از ورود ویروس کرونا به یک کشور علیه آن کشور تهاجم رسانهای صورت میگیرد، مورد تنفر مردم جهان قرار گرفته است. در چنین شرایطی جریان فاشیسم جهانی مانند دونالد ترامپ در آمریکا، مودی در هند، پوتین در روسیه، جانسون در انگلیس و اردوغان در ترکیه تلاش میکند دیگران را مورد هجمه رسانهای قرار دهد؛ رویکردی که در نهایت به شکست منجر خواهد شد. یکی از نشانههایی که بیانگر جنگ احتمالی بیولوژیک است پنهان کردن اسناد بحران کرونا در آمریکا و عدم اجازه انتشار آنهاست. این وضعیت تاحدودی در ترکیه نیز وجود داشته و بهنظر میرسد ترکیه نیز آمار مبتلایان به کرونا را مخفی کرده است. جنگ بیولوژیک تئوری است که پس از جنگ اتمی در جهان مطرح شد. جنگ اتمی در عین اینکه ساختمانها و زیرساختهای فیزیکی را از بین میبرد انسانها را نیز میکشت. این در حالی است که در جنگ بیولوژیک تنها انسانها کشته میشوند. در چنین شرایطی ساختارهای اقتصادی و سیاسی نیز به سمت فروپاشی حرکت میکنند. در نتیجه اگر در ماجرای کرونا جنگ بیولوژیک رخ داده باشد جهان باید منتظر یک اتفاق خاص در تاریخ تحولات خود باشد. برخی براساس تئوری توماس مالتوس عنوان میکنند که در شرایط کنونی سهمیلیارد از جمعیت جهان اضافی است. به همین دلیل نیز عنوان میشود اراده پنهان جهانی وجود دارد که اتفاقی در جهان رقم میزند تا جمعیت جهان کاهش پیدا کند. حادثه یازده سپتامبر و شیوع بیماریهایی مانند ایدز، سارس و در شرایط کنونی کرونا، شواهدی برای این نگاه هستند.
منشأ این اراده پنهان کجاست؟
در شرایط کنونی از دو نوع کرونا سخن گفته میشود. یک نوع کرونا چهلدرصد تهاجمی و دیگری هفتاددرصد تهاجمی است. این احتمال وجود دارد که در ابتدا آمریکا برای فروپاشی اقتصاد چین از کرونایچهلدرصدی علیه این کشور استفاده کرده باشند و در مقابل چین تلاش کرده کانون بحران را با کرونای هفتاددرصد تهاجمی به کشورهای غربی و آمریکا منتقل کند. در نتیجه این احتمال وجود دارد که چین که در گذشته نیز توسط بیماری سارس تهدید شده بود خودش کرونای هفتاددرصد تهاجمی را تولید کرده و به غرب فرستاده باشد. البته برخی از کشورها مانند انگلیس نیز در این بحران بهدنبال سود اقتصادی هستند. بهعنوان مثال انگلیس اعلام کرد که اگر افراد سالمند در این کشور به وسیله کرونا کشته شوند فواید اقتصادی به همراه خواهد داشت. این نگاه بر فقرای آمریکا نیز تمرکز یافته و برخی عنوان میکنند اگر اینهابه وسیله کرونا از بین بروند پیشرفت اقتصادی بیشتری نصیب کشور میشود. همه این اتفاقات نشان میدهد که جنگ بیولوژیک نیز در کنار جنگ نفت آغاز شده است. نکته قابل تأمل این بود که پس از شیوع کرونا بلافاصله جنگهای تبلیغاتی برای شکستن ارادهها آغاز شد. شاید یکی از دلایلی که چین در مهار بحران کرونا به ایران کمک میکند نیز این است که چین جنگ بیولوژیک را پذیرفته و به همین دلیل تلاش میکند کشورهای متحد خود از این بحران صدمات کمتری ببینند.
بحران کرونا چه پیامدهای جامعهشناختی در جامعه ایران داشته است؟
جامعه ایران در بحران کرونا نشان داد که هنوز یک جامعه ساده و بیتحرک است و هنوز به مرحله خطرپذیری و ریسکپذیری نرسیده است. اولین عامل در توسعه یک جامعه ریسکپذیری آن جامعه است. این در حالی است که جامعه ایران هنوز با این مرحله فاصله دارد. همه جوامعی که پیشرفت کردهاند در مراحلی از زیست خود خطرپذیری و ریسکپذیری را تجربه کردهاند. به همین دلیل نیز بهرغم هشدارهای مسئولان هنوز مردم خطر کرونا را جدی نگرفتهاند. البته تناقضهای موجود در آگاهی رسانی به مردم در این مساله نقش داشته است. بهعنوان مثال صداوسیما از یک طرف مردم را دعوت میکند که در خانههای خود بمانند و از سوی دیگر تبلیغاتی از فروشگاهها پخش میکند و مردم را تهییج میکند که به مراکز خرید بروند. به همین دلیل در شرایطی که کشور با بحران مواجه است مراکز خرید مملو از جمعیت است که با فاصله بسیار کمی از همدیگر در حال خرید هستند. در روزهای ابتدایی که وجود ویروس کرونا در قم قطعی بود هنوز مردم در خیابانها حضور داشتند. بنده معتقدم تحولات مهمی در رویکرد مذهبی در قم بهعنوان یکی از مهمترین شهرهای مذهبی کشور در حال رخ دادن است. در بحران کرونا به جای اینکه برخورد فقهی با این ماجرا صورت بگیرد برخورد عرفانی صورت گرفت. از نظر فقهی باید زیارتگاههای مذهبی بهدلیل سلامتی مردم بسته میشد. در حالی که برخی با نگاه عرفانی به هشدارهای بهداشتی گوش ندادند و همچنان همان رویکرد گذشته خود را تکرار کردند. آیتا... سیستانی به محض مسجل شدن خطر کرونا برای سلامتی مردم اعلام کردند حرم مطهر حضرت علی(ع) باید بسته شود و همه اماکن زیارتی باید بسته شود. اقدام آیتا... سیستانی یک اقدام فقهی است نه عرفانی.
چرا معتقدید تحولات مهم مذهبی در شهر قم در حال رخ دادن است؟
یکی از مهم ترین دلایلی که در قرون وسطی مردم بهدلیل بیماریها و وضعیت نامناسب بهداشتی جان خود را از دست میدادند این بود که بهصورت عرفانی با علم پزشکی برخورد میشد. قم در عمل پایتخت دوم ایران است. قم در گذشته از پارادایم فقهی و عقلایی اصفهان و یزد استفاده میکرد اما در شرایط کنونی نشانههایی مبنی بر استفاده از پارادایم عرفانی مشهد در این شهر به چشم میخورد. این در حالی است که شهرهای همدان و کاشان نیز این رویکرد را تقویت میکنند و جنبههای عرفانی قم را افزایش دادهاند. در نتیجه تاثیر مکتب فقهی و عقلانی مکتب نجف بر قم تحت الشعاع قرار گرفته. این در حالی است که مکتب قم در برخی مقاطع تاریخی و بهخصوص در زمان آیتا... بروجردی و حائری شیرازی از نظر عقلی از مکتب نجف نیز پیشی گرفته بود و یک مکتب فقهی، تاریخمحور متدیک در این شهر شکل گرفته بود که بقیه مکاتب مذهبی را تحت تاثیر قرار داده بود. این در حالی است که تبریز همچنان بهعنوان یک مکتب مذهبی عقلانی باقی مانده و با شخصیتهایی مانند آیتا... جعفر سبحانی این مکتب زنده باقی مانده است. در نتیجه آنچه در آینده رخ خواهد داد انقلاب بزرگ پارادایمی است. این پارادایم یا دوباره به میراث اصفهان و قم بازمیگردد و یا از صحنه حذف خواهد شد. کرونا نیز این امر را تسریع کرده است.
ارزیابی شما از مدیریت بحران کرونا توسط دولت و سایر نهادها چیست؟ آیا در این زمینه عملکرد موفقی وجود داشته است؟
در شرایط کنونی دولت به یک اداره تقلیل پیدا کرده است. دولت باید در چنین شرایطی مردم را تهییج کند و وضعیت را مدیریت کند. این اتفاقی است که در آمریکا رخ میدهد. در آمریکا فیلمهای مختلفی در زمینه مهار بحرانها و بلایای طبیعی مانند فوران آتشفشانها، وقوع سیل و یا شیوع بیماریهای خطرناک ساخته شده و مردم این کشور به خوبی با روشهای مقابله با خطرهای جمعی آشنا هستند. این در حالی است که در جامعه ما چنین فیلمهایی ساخته نمیشود. نکته دیگر اینکه رسانه ملی گاه با تناقضگوییهای عجیب خود ذهن مردم را مشوش کرده و قدرت تصمیمگیری مردم را کاهش داده است. تجربه تاریخی نشان داده که مهمترین مشکل ما در چالشهای ملی بحران رسانهای است. این وضعیت درباره دولت نیز وجود دارد و دولت نیز فاقد یک سیستم منسجم اطلاعرسانی در چنین شرایطی است. ما در اغلب انتخابات با شکست رسانهای مواجه بودهایم و به همین دلیل نیز رسانههای خارجی از این وضعیت سوءاستفاده میکنند. این در حالی است که در بحران کرونا نیز صداوسیما با توفیق رسانهای مواجه نبوده است.
منبع: روزنامه آرمان ملیمنبع: ساعت24
کلیدواژه: احمدی نژاد حال شکل گیری همین دلیل نیز شرایط کنونی چنین شرایطی جنگ بیولوژیک بحران کرونا فیزیک جهان بیماری ها نیز وجود رسانه ای آموزه ها خواهد شد خاص خود
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۸۲۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتالله حسینی همدانی: اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک میخورند و به زندان میروند یعنی غزه پیروز است/ نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است/ امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است
به گزارش روابط عمومی دفتر نماینده ولیفقیه در استان البرز و امامجمعه کرج، آیتالله حسینی همدانی در خطبههای نماز عبادی سیاسی جمعه هفتم اردیبهشتماه در مصلای بزرگ امام خمینی رحمهالله علیه کرج بابیان اینکه ۱۱ اردیبهشت روز جهانی کارگر را به خانواده بزرگ کارگران، کارفرمایان، تولیدکنندگان و رزمندگان میدان تولید خدا قوت و تبریک عرض میکنم، بیان داشت: بیانات مفصل و چندجانبه رهبر معظم انقلاب، درباره کار و کارگر را همه شنیدید و حرف تازهای در این زمینه نمیماند که بخواهیم بگوییم مگر عمل کردن طبق آنچه خواستهشده تا نتیجه مطلوب که خودکفایی و استقلال همهجانبه اقتصادی است به دست بیاید.
کارگر فقط کسی که در کارخانه کار میکند نیست
وی در ادامه بابیان اینکه بعد از «رونق تولید» ایشان امسال «جهش تولید» را فرمودند آنهم با مشارکت مردم، چون با تولید مشکلات معیشت، اشتغال، ارزش پول، استقلال اقتصادی و امثال اینها حل میشود، اظهار داشت: همه باید تلاش کنیم تا ارزش کار را برای جامعه روشن کنیم؛ طوری شود که کسی بیکار نباشد و هر کس برای خودش مشغولیتی که تأمینکننده زندگی یا بخشی از آن باشد را داشته باشد. باید رسانهها و فضاهای تبلیغاتی طوری تبلیغ کنند که بیکاری مورد مذمت باشد و کار ارزش باشد؛ هر کاری که میتواند انجام دهد. حضرت آقا در بیانی فرمودند: «کارگر آنکسی است که دارد کار میکند تا ملت و کشورش به عزتِ استقلال دست پیدا کند. یا اینکه کارگر ستون فقرات اقتصاد کشور است و استقلال کشور وابسته به کار کارگر است». کارگر فقط کسی که در کارخانه کار میکند نیست. یکوقت میبینید کسی در خانه مشغول کاری است که در مسیر خودکفایی دارد عمل میکند.
نام کارگر در جامعه قداست پیدا کند
امامجمعه کرج در ادامه با تأکید بر اینکه روی این مطالب باید آنقدر کار بشود تا نام کارگر در جامعه قداست پیدا کند، عنوان کرد: اگر به آموزههای دینی هم توجه کنیم، اسلام به جایگاه کارگر اهمیت لازم را داده است؛ و اساساً تنآسایی و مصرفگرایی را بهشدت مذمت کرده. همگان را به تولید و اشتغال ترغیب کرده است. لذا رسول خدا و اهلبیت علیهمالسلام خودشان اهل کار و فعالیت برای خود و دیگران بودند؛ که موارد فراوان است اگر بخواهم وارد شوم. مثلاً معلى بن خنیس مىگوید: «امام صادق علیهالسلام مرا دید که دیر به بازار در محل کار خود مىروم. فرمود: «صبح زود بهطرف عزت و بزرگى خود بیرون برو»» چه تعبیر بلندی امام علیهالسلام بهکاربرده است! درست برخلاف کسانی که کار را براى خودشان ننگ و عار مىدانند و به کارگر به چشم حقارت نگاه مىکنند، امام صادق کار را سبب عزت کارگر مىداند.
بخشی از رونق تولید با خریدِ تولید ایرانی محقق میشود
آیتالله حسینی همدانی بابیان اینکه با پیروزی انقلاب و اهتمام امامین انقلاب به جایگاه کار و کارگر، این دستور اسلامی بهعنوان یکی از گفتمانهای اصلی نظام اسلامی مطرح است؛ بهخصوص در این نبرد اقتصادی تنگاتنگ با سلطهگران جهانی، تصریح کرد: حضرت آقا راجع به امنیت شغلی عزیزان هم تأکید داشتند که به نظرم در این رابطه هم دستگاهها وظایفی دارند که باید دنبال کنند و انجام دهند و هم مردم که در بُعد مردمی، مهمترین کار برای امنیت شغلی این عزیزان گفتمان سازی و فرهنگسازی به جهت خرید کالای ایرانی بهعنوان حاصل کار و تلاش کارگر ایرانی است. بخشی از رونق تولید با خریدِ تولید ایرانی محقق میشود و باید خرید کالای ایرانی بهعنوان وظیفه عمومی و یک امرِ معروف و خرید کالاهای خارجی که مشابه ایرانی دارند، بهعنوان یک منکر در جامعه، گفتمان غالب باشد.
استاد مطهری معلم تراز انقلاب اسلامی است
وی در بخش دیگری با اشاره به ۱۲ اردیبهشت روز معلم و سالگشت شهادت معلم شهید حضرت علامه مرتضی مطهری (ره)، گفت: مرحوم شهید خصوصیات منحصربهفرد فراوانی داشت که از مهمترین آنها نظم و برنامه داشتن بود. نقش نظم در سامان دادن به مسائل مختلف زندگی و هموار کردن مسیر برای رسیدن به اهداف بزرگ بر کسی پوشیده نیست؛ و اگر بررسی کنید میبینید که یکی از عوامل مهم موفقیت انسانهای بزرگ، نظم آنان بوده است. شهید مطهری هم نظم فردی داشت و هم نظم اجتماعی و از همه لحظات عمر به بهترین وجه استفاده میکرد.
نماینده ولیفقیه در استان البرز بابیان اینکه از ویژگیهای مهم استاد مطهری توجه به نیازهای فکری و اعتقادی جامعه و پاسخ به شبهات و معضلات فکری بود، گفت: بهخصوص در دهه ۳۰ تا ۶۰ شمسی که جریانات متعددی سروصدا داشتند. غربزدهها و مروجین فرهنگ استعماری، یا افرادی که التقاطی بودند و از اسلام و از ایسمهای دیگر تلفیقی درست کرده بودند و با رنگ و لعاب به خورد جامعه و جوانان میدادند. گاهی قرآن را بر مذاق مارکسیستها ترجمه میکردند و امثال اینها که اسلام را از کار بیندازند و استاد در این میدان مبارزه یکهتاز بود، با پاسخهای متقن و جامع. لذا حضرت آقا فرمودند: «اینکه روز معلم را در سالگرد شهادت شهید مطهری قرار دادند، یک معنای نمادین و پرمغز و پر مضمونی دارد»؛ هنوز کتابهای ایشان نیازهای فکری و عقیدتی و فلسفی را پاسخگوست.
آیتالله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه استاد مطهری معلم تراز انقلاب اسلامی است؛ و الگو برای کسانی که در این مسیر حرکت میکنند، گفت: او هم آموزش میداد و هم تربیت معنوی و دعوت الهی داشت و پرورش میداد. مانند انبیاء الهی هم معلم بود و هم مربی؛ بعضی از معلمها مربی نیستند.
فعالان جبهه انقلاب نباید بگذارند نظام آموزشی کشور در دام اسنادی مثل ۲۰۳۰ گرفتار شود
وی با تأکید بر اینکه امروز مهمترین راهبرد برای انقلاب اسلامی تربیت نسلی است که هم عالم باشد و هم بافرهنگ و آموزههای مکتب اهلبیت علیهمالسلام پرورشیافته باشد، خاطرنشان ساخت: فعالان جبهه انقلاب نباید بگذارند نظام آموزشی کشور ازاینجهت منحرف شود و در دامان سکولارها و تکنوکراتها و امثالهم بیفتد. یا در دام اسنادی مثل ۲۰۳۰ گرفتار شود؛ معلمان عزیز بدانند که نباید به معلمى بهعنوان شغل و حرفه نگاه کنند؛ معلمی هنر است؛ ذوق است؛ جلوهای از هنر الهی است که «عَلَّمَ ٱلإِنسَنَ مَا لَم یَعلَم». اول خالق بودن است و بعد معلم بودن. لذا روز معلم روز تکریم عشق و ایثار است. روز تکریم از کسانیاست که قدّشان در راه ساختن و تربیت انسانها و نسل آینده خم شد و مویشان سپید.
معلمان ما باید انسانهای بصیر و دشمنشناس پرورش دهند
رئیس شورای فرهنگ عمومی استان البرز با تأکید بر اینکه وظیفه معلمی همیشه خطیر بوده است؛ اما امروز به خاطر رفعت جایگاه ایران در بینِ مللِ اسلامی، وظیفه سنگینتر شده است، افزود: معلمان ما باید روح امید را در دل دانشآموزان خود بدمند و آنان را انسانهای بصیر و دشمنشناس پرورش دهند. دشمنی شناس و استکبارستیز، زیر بار ظلم نرو، اهل ایثار و مجاهده و اهل غفلت نکردن از امور دیگران بار بیاورند. معلم باید با ایجاد روحیه تفکر، انسانهایی متعهد و ارزشمدار و آرمانخواه و اهل معرفت و دغدغهمند به مسائل جامعه تربیت کند.
آیتالله حسینی همدانی با تأکید بر اینکه اگر تحول و تغییر در نظام آموزشی لازم است این مهم محقق نمیشود مگر با تغییر در پرورش معلمان تراز بهعنوان عوامل اصلی تغییر، عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب فرمودند: «قدرت، اعتبار و آبروی کشور، بیش از هر چیزی وابسته به نیروی انسانی است و معلمان هستند که سازنده نسل آینده و نیروی انسانی آن هستند». و حضرت امام فرمودند: «شما معلمین، یک شغل بسیار بزرگ دارید که همان شغل الله است، و یک مسئولیت بسیار بزرگ دارید که همان مسئولیت انبیا است… شغل شما (معلمان)، شغل انسانسازى است». مجدداً از همه معلمان و اساتید بزرگوار و عزیز استان تشکر و قدردانی میکنم و بر دست همه اساتید خودم هم بوسه میزنم.
لکه ننگ دیگری برای سازمان ملل متحد بهخصوص شورای امنیت آن ثبت شد
وی در بخش دیگری با اشاره به مسائل بینالملل، عنوان کرد: یک لکه ننگ دیگری برای سازمان ملل متحد بهخصوص شورای امنیت آن ثبت شد. بعدازاین همه تلاش صهیونیستها برای حذف فلسطین از نقشه جهانی، کشورهای جهان پذیرفتند که کشور فلسطین ۱۹۴مین عضو رسمی سازمان ملل باشد، اما آمریکای صهیونیست، بهعنوان اقدام شتابزده آن را وتو کرد؛ جالب است انگلیس که رژیم صهیونیستی ساخته دست اوست، او هم مخالفت نکرد. البته کشورهای جهان با آمریکا مخالفت کردند. وتو یعنی فقط دم از صلح میزنیم ولی نمیخواهیم صلحی در جهان برقرار باشد. از صلح میگویند؛ اما مهمات و تسلیحات نظامی به اسرائیل میدهند؛ شده کوسه ریشپهن.
خطیب نماز جمعه کرج در ادامه تصریح کرد: اما در داخل در قضیه طوفان الاقصی و وعده صادق؛ خب یک عده قلم به مزدی که اعتقاد به هیچ مرامی ندارند هر افتخاری برای ملت را نادیده میگیرند، کتمان میکنند، لوث میکنند یا شبهه درست میکنند، دل مردم را خالی میکنند، امید به آینده را از بین میبرند. چه جوابی باید به اینها داد؟ برای پاسخ به این افراد بیان حضرت آقا کافی است که فرمودند: «موضوع اصلی در قضایای اخیر اثبات ظهور قدرت اراده ملت ایران و نیروهای مسلح در عرصه بینالمللی است؛ نه تعداد موشکهای شلیکشده و یا به هدف اصابت کرده». که البته آن تعداد و آن اصابتها سرجایش محفوظ است؛ ولی آن چیزی که مهم است همین است.
امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است
آیتالله حسینی همدانی افزود: اگر این نکته خوب برای افراد جا بیفتد که چه اتفاق مهمی افتاده، بقیه مسائل، جانبی و حاشیهای میشود. مهم این است که ما با این حرکت، به مردم آزاده و ستم دیده دنیا جرئت طوفان دادیم. پف اسرائیل خبیث سفاک خوابید. خواب یک عده بزدل و مرعوب استکبار را پریشان کرد. اگر برای بعضی هیبتی داشت آن هیمنه فروریخت. امروز همه مردم آزاده عالم با نفرت فریادشان بر سر اسرائیل بلند است.
وی با تأکید بر اینکه جبهه مقاومت با هوشمندی تمام و با دقت و تقسیم وظائف راه نفس کشیدن دیو خونآشام را بسته و به شماره انداخته است، گفت: ارباب پلیدتر از خودش هم با تنفس مصنوعی و وتو کردن و اسلحه و مهمات دادن و بعضی بیچارههای منطقه با کمکهای مقطعی دیگر نمیتوانند او را مثل قبل احیا کنند. نفرت جهانی از آمریکا کاملاً عیان شده است و آزادگان جهان آزادانه شعار مرگ بر آمریکا میدهند.
اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک میخورند و به زندان میروند یعنی غزه پیروز است
نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز بابیان اینکه غزه در این نبرد پیروز شد، گفت: غزه پیروز است چون در دل دنیای غرب همه را به سمت مظلومیت خود و پلیدی استکبار متوجه کرد. اینکه دانشجویان آمریکایی در آمریکا به خاطر غزه کتک میخورند و به زندان میروند یعنی غزه پیروز است. اینکه در انگلیس و دیگر کشورها تظاهرات گسترده چند صدهزارنفری به نفع غزه برگزار میشود یعنی غزه پیروز است. اینکه در سازمانهای بینالمللی بر لَه او حکم میکنند و آمریکا وتو میکند یعنی غزه پیروز است. اینکه بعدازاین همه شهید و خانهخرابی بر روی پای خود ایستاده و مقاومت میکند یعنی غزه پیروز است. اینکه پول خرج کردند و همه رسانهها را به نفع خود بسیج کردند که خبری از غزه پخش نشود اما همه دنیا بر ضد صهیونیستهای پلید شده است یعنی غزه پیروز است. غزه پیروز است چون اسلام پیروز است.
آیتالله حسینی همدانی در بخش دیگری با اشاره به مسئله عفاف و حجاب، عنوان کرد: حضرت آقا فرمودند: «بنده معتقدم در دولت، در قوّهی قضائیّه، در بخشهای مختلف، در این زمینه مسئولیّت وجود دارد که بایستی به مسئولیّتهای قانونی و شرعی خودشان عمل کنند». بیان ایشان حکایت از مسائلی دارد.
کمکاری و ترک فعل مشهود است / نتیجه و خروجی سی جلسه عفاف و حجاب در استان چه بوده است؟
وی در ادامه بابیان اینکه متأسفانه با گشتی که دیروز و یکی دو نوبت دیگر در شهر زدم کمکاری و ترک فعل مشهود است، گفت: بنده اینجا مطالبه میکنم عزیزان گزارش بدهند نتیجه و خروجی سی جلسه عفاف و حجاب چه بوده است؟ بالاخره جلسه سوم و چهارمش اگر خروجی نداشته باشد به سی جلسه رسیدن واقعاً محل بحث است. باید یک نمودی و یک بروزی در بیرون داشته باشد. مغازهها که همان مغازه است قیافهها که همان قیافههاست. ۳۰ جلسه گرفتید چه کار کردید در جلسات؟!
همه دستگاهها موظف به رعایت قانون هستند حتی بخش خصوصی
رئیس ستاد امربهمعروف و نهی از منکر استان البرز افزود: البته بنده تذکراتی به دستگاههای مربوطه دادم اما آنچه مهم است بعد از مسائل مربوط به دستگاهها، حمایت همهجانبه از اجرای قانون و کمک به مجریان قانون است. همه دستگاهها موظف به رعایت قانون هستند حتی بخش خصوصی. این بخش باید به قوانین ملتزم باشد ادعای اینکه من دولتی نیستم پس ملزم نیستم حرف بیربطی است کسی که در این کشور زندگی میکند باید قوانین را رعایت کند. هرکسی در هر کشوری که زندگی میکند باید ملتزم به قوانینش باشد نمیتواند بگوید من بخش خصوصی هستم پس رعایت نمیکنم. باید قانون درباره آنها هم اعمال شود. در بعضی از مراکز بعضی تخلفات را آزادانه انجام میدهند که مطلوب نیست. این را باید دستگاه مربوطه ورود داشته باشند. بعضی وقتها زحمات دستگاههای دیگر را اینها خراب میکنند.
نقش اصلی را در تصمیم سازی و تصمیمگیری خود بانوان دارند
آیتالله حسینی همدانی تصریح کرد: نکته دوم اینکه بانوان محترم توجه داشته باشند؛ اخیراً مجدداً رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که نقش اصلی را در تصمیم سازی و تصمیمگیری خود بانوان دارند؛ یعنی محور همه کارها در این حوزه خود بانوان باید باشند و لو مسئولیت اقدام بر عهده دستگاههای متعدد هست؛ اما اقدام آنها حمایت از عملکرد بانوان است. قسمت مهم این معضل را باید خود بانوان اقدام داشته باشند و حل کنند؛ با حضور خودشان و مطالبه گری خودشان و درخواست خودشان.
از نیروی انتظامی همه باید حمایت کنیم
وی با تأکید بر اینکه این معضل تحمیلشده که توسط بیگانگان و کمکاری بعضی مسئولین، امنیتی هم شده را در این بخش دستگاه دنبال میکنند و ما هم کامل حمایت میکنیم، گفت: از نیروی انتظامی همه باید حمایت کنیم. تمام دستگاههای استان -حالا در کشور سر جایش ولی در استان خودمان- همه دستگاهها باید به کمک نیروی انتظامی بیایند. همه مردم باید حمایت کنند از نیروی انتظامی در مسیری که واردشده برای کار پشتصحنهای که دشمنان راجع به این قصه دارند. باید حمایت کرد و کمک کرد.
امامجمعه کرج خاطرنشان ساخت: بخش دیگر که مسئله امربهمعروف و نهی از منکر است که وظیفه همگانی است و نباید کوتاهی کرد و در بخشهای فرهنگی هم باید باحوصله و ابتکار و سلیقه وارد شویم تا قضیه حل شود. بدنه مردم باید با ابتکار و سلیقه در بخش فرهنگی وارد شوند؛ و در بخش امربهمعروف و نهی از منکر هم مسئولیتش با دستگاههاست در بخشی؛ و در بخش دیگر هم باز متوجه مردم است. آنجاهایی هم که مربوط به مسائل امنیتی است و حساس است و پشت پردههایی دارد دستگاههای مربوطه وارد میشوند و کارشان را انجام میدهند و شما و ما و همه باید حمایت کنیم که این کار با قوه و باصلابت پیش برود.
نسبت به دور دوم انتخابات بیتفاوت نباشید
آیتالله حسینی همدانی در بخش دیگری با تأکید بر اینکه نسبت به دور دوم انتخابات بیتفاوت نباشید و با همان اهتمام اولیه در این دور هم شرکت کنید، گفت: بیتوجهی و اهمیت ندادن گاهی خسارات غیرقابلجبران به بار میآورد. مواظب باشید نگویید حالا دور دوم است و مهم نیست؛ نه اینطور نیست. یک رأی هم اثر دارد. با دقت انتخاب کنید و وارد قصه شوید.
وی در بخش پایانی بابیان اینکه طبق وعده، توجهی به حضرت ولیعصر ارواحنا فداه بدهم، گفت: «السَّلامُ عَلَیْکَ یَا وَعْدَ اللَّهِ الَّذِی ضَمِنَهُ» خیلی عجیب است! داوود رقی آمد محضر مبارک امام صادق علیهالسلام بعد که کارش تمام شد و داشت میرفت، اجازه مرخصی خواست. امام صادق درحالیکه عمیقاً به او نگاه میکرد او را بدرقه کرد و بعد فرمود: اگر کسی نگاه کردن به یکی از اصحاب حضرت حجت او را شاد میکند به این مرد نگاه کند؛ یعنی اشاره کرد به داوود رقی. اولاً روایت دارد تذکر میدهد که مهم نیست در چه زمانی زندگی میکنیم؛ بلکه مهم این است که چگونه زندگی میکنیم. در هر عصری هر جوری زندگی کنیم نوع زندگی ما میتواند ما را جزو یاران حضرت حجت قرار بدهد. داوود رقی کسی است که در زمان رجعت برمیگردد؛ چون عمرش تمامشده. شاخصههای زندگی او چگونه بوده که حضرت چنین نکتهای را گفتند؟ در جای دیگری دارد که امام صادق فرمودند: او برای من بهمنزله مقداد برای رسول خداست.
نماینده ولیفقیه در استان البرز در خاتمه افزود: مقداد چگونه بود؟ انسان بصیری بود. انسان ولایت مداری بود. انسان صبوری بود. استقامت بر حق داشت. بر حق مستقیم بود. این ویژگیهای مقداد بود. امام صادق علیهالسلام میفرماید که داوود جایگاهش برای من مثل مقداد برای رسول خداست؛ یعنی ما هم اگر این صفات را در خودمان به وجود بیاوریم بصیر باشیم، دشمنشناس باشیم، ولایتمدار باشیم و استقامت بر حق داشته باشیم و صبور باشیم، میتوانیم جزو یاران حضرت حجت باشیم.