Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-27@23:00:45 GMT

جنگ فرضیه‌ها/چین و امریکا بر سر کرونا رقابت می‌کنند

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۸۲۲۸۱

جنگ فرضیه‌ها/چین و امریکا بر سر کرونا رقابت می‌کنند

ساعت 24-نقطه‌عطف بحران منازعه چین و امریکا بر سر بیولوژیک‌شدن ویروس کرونا کووید ۱۹، دقیقا متعاقب اظهارات مایک پمپئو، وزیر خارجه امریکا که این ویروس را ویروس ووهانی نامید، آغاز شد. این اظهارات پمپئو، خشم فروخورده چینی‌ها را در قالب اظهارات وزارت امور خارجه چین برافروخت، گمانه‌زنی‌ها پیرامون ویروس کرونا به عنوان سلاح بیولوژیک را در محافل چین تشدید کرد، زمینه چالش‌آفرینی هرچه بیشتر را در مناسبات واشنگتن و پکن فراهم کرد و نگرانی و دغدغه پژوهشی پکن را به نحو فزاینده‌ای متمرکز کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چینی‌ها، پس از علنی‌شدن اظهارات رید فیلد، مدیر اداره بیماری‌های واگیردار امریکا، فرصت را طلایی دیدند تا اظهارات قشری‌گرایانه مایک پمپئو را به باد انتقاد بگیرند. آنها بلافاصله به استناد این اطلاعات دست اول و ناب پنهان که از سوی محافل تخصصی و ذی‌صلاح امریکا نیز مطرح شده است، فصل جدیدی در رقابت بین واشنگتن و پکن گشودند.
اظهارات رید فیلد، مدیر بیماری‌های واگیردار امریکا در کنگره، آنقدر ارزش اسنادی و قوت کافی برای اعتباربخشی به استدلال‌ها و ادله‌های پکن فراهم کرد که رویه تعاملی چینی‌ها با امریکایی‌ها که تا کشف همه قرائن و ادله، عمدتا رویکرد شکیبایی را پیشی می‌گیرند، تغییر داد. این اظهارات باعث شد چینی‌ها تغییر تاکتیک داده و از پوسته آرامش خود خارج شده و مستندات رید فیلد را زودتر از موعد آن‌که هنوز جزییات آن کشف نشده، افشاگری و بزرگنمایی کنند. هرچند ویروس‌شناسان و اپیدمیولوژیست‌ها هنوز سوالات و ابهامات زیادی در خصوص قرائن شکل‌گیری ژنوم این ویروس‌ها داشته و دارند، به ویژه درباره این موضوع که ساختار این ویروس از کدام‌یک از خانواده کرونایی است.‌ در حال حاضر تحقیق و تفحص همچنان ادامه دارد. مطالعه و اینفورماتیک سوابق، مدارک و اطلاعات موجود طی دو دهه، نشانگر این است که عوارض و پیامدهای این ویروس در قالب سارس، مرس و آنفلوآنزا و کووید ۲ که از حیوان به انسان منتقل شده، خسارت‌های انسانی فراوانی را به بار آورده است. لیکن خسارت‌های آنچه در نوع ویروس کرونا – نوع کووید ۱۹ – متبلور شده، به لحاظ قدرت سرایت، شیوع، نوع، دامنه کشندگی، تلفات فراگیر همچنین راز و رمز مربوط به نهفتگی آن نگرانی‌های دوچندان جهانیان را افزایش داده است. بررسی سوابق رخدادهای ناشی از آمار خسارت انسانی ویروس کرونا در انواع خانواده این ژنوم که از هسته سارس به وجود آمده است، این نمایه را به همگان می‌دهد: آمار تلفات سارس ۲۰۰۲-۲۰۰۳ در چین که ویروس آن از خفاش به انسان رسیده با ۸۰۰ کشته در۲۰ کشور روبه‌رو بوده است. ویروس مرس ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ در عربستان که ویروس آن از شتر به انسان رسیده است ۲۸۲ کشته در ۲۷ کشور در برداشته است. ویروس آنفلوآنزای امریکا که در سندرم تنفسی از نوع خانواده کووید ۲ بوده در سال، ۱۶۰۰۰ کشته در بین ۲۶ میلیون مبتلا در امریکا به همراه داشته است (حسب اظهارات اخیر ترامپ). با در نظر گرفتن 3 موج قبلی بحران ناشی از ابعاد ویروس و اپیدمیولوژی این نوع از خانواده کرونا که تاکنون بخش‌های محدودی از جهان را درنوردیده بود، با اضافه شدن موج چهارم این ویروس، به درستی می‌توان زمینه و ابعاد جدید این ویروس ویرانگر را واکاوی کرد و به لایه‌های نهان این واقعیت بیشتر پی برد. آنچه حساسیت ویژگی این موج چهارم از ویروس را در خانواده کرونا به خصوص از ژانویه ۲۰۲۰ که تحت عنوان کرونا یا کووید ۱۹ از منشا ووهان چین بروز داد، بیشتر کرد موضوع حاد و بسیار مهم چگونگی شکل‌گیری بروز این نوع ویروس از منشا مکان و نحوه تکوین و شیوع آن است که هنوز تحقیقات علمی مسجل و جامع آن ادامه دارد و جمع‌بندی قطعی و قابل‌قبول به دست نیامده است. هرچند در گزارش اولیه مقامات چینی گفته شده که ویروس از خفاش یا مورچه‌خوارهای پولک‌دار به انسان منتقل شده است.
گزارش‌های جدید دقیقا در پرتو بررسی سوابق 4 بحران هم‌خانواده ویروس کرونا به خصوص در ایستگاه آخر آن، دامنه سوالات و ابهامات پیرامون چگونگی بروز و شکل‌گیری ویروس را بعد از پاسخگویی رید فیلد، رییس بخش بیماری‌های واگیردار امریکا در کنگره امریکا، تشدید کرده چراکه او شروع کووید ۱۹ را به نوعی ناشی از فرد مبتلا و آلوده به ویروس کرونا در بخش نظامیان امریکایی در ووهان چین ممکن و ارزیابی کرده است. متعاقب این روایت، موج گمانه‌زنی‌های گسترده را با تراکمی از روایت‌های متعدد حاوی سوالات جدید به همراه داشته به‌ویژه بعد از موضع‌گیری سخنگوی وزارت امورخارجه چین که خواهان جوابگویی واقعی امریکا شده است.‌ رسانه‌های چین نسبت به روایت ۱۷ نوامبر به عنوان نقطه شروع و شمارش معکوس پیدایش ویروس کرونا کووید ۱۹، دست گذاشته و آن را مبدا بروز واقعی این بحران عالم‌گیر توصیف می‌کنند. این روایت‌ها و موضع‌گیری منبع جدیدی از تحلیل‌ها و گزارش‌های مختلف را در سطح جهانی در راستای به‌کارگیری سلاح بیولوژیک امریکا در ووهان به همراه داشته است. در اینجا وظیفه ما به عنوان یک پژوهشگر بی‌طرف، راستی‌آزمایی علمی روایت‌های مطروحه با واکاوی دقیق قراین مسجل و انگیزه و اهداف مطروحه در خصوص این روایت‌ها همچنین کشف ادله‌های متقن آن است. هنوز زود است که قضاوت عجولانه و لایه‌های ماهیت واقعی این رخداد را به درستی استدراک کرد.
اثبات این موضوع که روایت‌های مطروحه با کدام‌یک از دو فرضیه واقعی در تطابق است سخت است. یک فرضیه می‌گوید انگیزه پکن از این واکنش‌های رسمی جدید با اهداف تاکتیکی مطرح شده و فرضیه دیگر می‌گوید این اتفاق‌ها شروع یک پروسه و روایت مستند از منازعه واقعی امریکا و بیانگر مکشوف‌شدن رقابت و ستیز واقعی واشنگتن با پکن در حوزه‌ای جدید است. در این صورت باید این اتفاق را ناشی از یک نزاع بیولوژیک بین امریکا و چین در راستای رویارویی واقعی در عرصه اقتصاد به ویژه مناقشه داغ بر سر توانایی‌های نوین تکنولوژیک چینی‌ها در پرونده فناوری‌های هوش مصنوعی و نسل G5 با امریکا در پرتو راهبرد کنترل و مهار قدرت لجام‌گسیخته پکن دانست.
سفیر پیشین ایران در اوکراین

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: ساعت24

کلیدواژه: ویروس کرونا کووید ۱۹ روایت ها چینی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۸۲۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمایت مردم گیلان از جنبش‌های دانشجویی در امریکا و اروپا

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ اقشار مختلف مردم گیلان به ویژه دانشجویان مانند مردم دیگر استان‌ها، حمایت خود را از برگزاری جنبش‌های دانشجویی در آمریکا و اروپا در دفاع از مردم مظلوم و بی دفاع غزه اعلام کردند.

دانشجویان با تمسخر مفهوم «آزادی بیان» در کشورهای غربی ، به خبرنگار صدا و سیما گفتند: چرا مسئولان این کشورها به دانشجویان اجازه نمی دهند که اعتراض خود را به اعمال ددمنشانه و وحشیانه نظامیان صهیونیستی در مقابل مردم بی دفاع غزه بیان کنند.

دیگر خبرها

  • حمایت مردم گیلان از جنبش‌های دانشجویی در امریکا و اروپا
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • اگر صافی کف پا نوعی بمب ساعتی نباشد چه؟
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • ماراتُن علمی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ به روایت تصویر
  • یک فرضیه در مورد چگونگی حرکت موجودات فضایی بین سیارات
  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!