Web Analytics Made Easy - Statcounter

معاون پژوهشی پژوهشگاه قوه قضاییه از راه‌اندازی نمایشگاه دائمی کتب قضایی در محل پژوهشگاه خبر داد. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه قوه قضاییه، دکتر حامد نیکونهاد، معاون پژوهشی پژوهشگاه قوه قضاییه در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری با معاونت قضایی در امور حقوقی، پیشگیری و پژوهش دیوان عدالت اداری، اظهارکرد: پژوهشگاه قوه قضاییه، خود را خادم نهاد‌های زیرمجموعه دستگاه قضا برای تأمین هرگونه نیاز پژوهشی می‌داند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با اشاره به اینکه اولویت پژوهشگاه قوه قضاییه رفع نیاز‌های دستگاه قضا به صورت عملیاتی است، گفت: ظرفیت‌های متنوعی در پژوهشگاه داریم و به نوعی راه ارتباطی میان نخبگان، استادان دانشگاهی با بدنه قوه قضاییه برای انعکاس مشکلات و رفع نیاز‌های قوه قضاییه هستیم.

معاون پژوهشی پژوهشگاه قوهقضاییه با اشاره به اعلام آمادگی پژوهشگاه قوه قضاییه در راستای شناسایی نیاز‌های دستگاه قضا و همکاری با بدنه قوه قضاییه، افزود: خوشبختانه تاکنون تفاهم نامه‌های بسیاری با دانشگاه‌ها منعقد کرده‌ایم.

تشکیل کارگروه حقوق اداری در پژوهشگاه قوه قضاییه

وی با اشاره به اینکه استادان دانشگاه‌ها در کارگاه‌های آموزشی پژوهشگاه شرکت کرده و تعامل خوبی با آن‌ها داریم، اظهارکرد: یکی از موضوعات مهم در راستای تعامل این بوده که ما برای حمایت از پایان نامه‌ها در زمینه رفع نیاز‌های قوه قضاییه برنامه‌ریزی جدی داریم.

معاون پژوهشی پژوهشگاه قوه قضاییه با بیان اینکه به زودی درخواست خود را برای همکاری بیشتر با دانشجویان و استادان در سایت پژوهشگاه منتشر می‌کنیم، گفت: تشکیل کارگروه حقوق اداری در پژوهشگاه قوه قضاییه با تاکید رییس پژوهشگاه، متشکل از قضات و مدیران قضایی ذی ربط یکی دیگر از فعالیت‌های مثبت بوده است.

وی با بیان اینکه در کارگروه مذکور قضات، مدیران قضایی، استادان و نخبگان جوان حضور دارند، افزود: از دیگر برنامه‌های پژوهشگاه قوه قضاییه، راه‌اندازی مرکز آموزش و نوآوری است.

دکتر نیکونهاد در ادامه با بیان اینکه کارگاه‌های آموزشی بسیاری، بهمن ماه امسال در حوزه‌های مختلف از جمله پزشکی، بانکی و اقتصادی برگزار شد که در حال حاضر برنامه‌ریزی کردیم تا برای سال آینده نیز این امر ادامه یابد، افزود: موضوع مهم این است که این کارگاه‌های آموزشی عمومی بوده و به دنبال ترویج آگاهی حقوقی در میان اقشار مردم است.

وی با اشاره به اینکه آموزش همگانی نیازمند تعامل بیشتر با قضات و بدنه قوه قضاییه است، گفت: پژوهشگاه قوه قضاییه در زمینه جذب سرباز نخبه نیز برنامه‌ریزی جدی داشته است به شکلی که نخبه‌ها به پژوهشگاه مراجعه کرده و یک دانشجوی دکتری می‌تواند خدمت سربازی خود را با کار پژوهشی بگذارند.

برگزاری جشنواره آرای برتر

معاون پژوهشی پژوهشگاه قوه قضاییه با بیان اینکه برگزاری جشنواره آرای برتر را دنبال می‌کنیم، گفت: پژوهشکده استخراج آرا پژوهشگاه قوه قضاییه، نشست‌های نقد آرای قضایی را به جد دنبال می‌کند که برای همکاری و تعامل بیشتر در این زمینه پیش‌نویس نهایی را به استان‌ها و نهاد‌های قوه قضاییه ارسال کرده تا مبنایی برای گفتمان نقد آرا باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه برگزاری رویدا‌های پژوهشی در سال آینده از برنامه‌های پژوهشگاه است، افزود: در گروه حقوق اداری پژوهشگاه قوه قضاییه، بیشترین تعامل با دیوان عدالت اداری است و در جلسه هفته گذشته این گروه، قرار شد پروژه‌های مشترک با نهاد ذی‌ربط، دنبال شود.

ارتباط بدنه قوه قضاییه با پژوهشگاه قوه قضاییه در گذشته چندان موثر و عمیق نبوده است

دکتر نیکونهاد در ادامه با بیان اینکه در گذشته ارتباط بدنه قوه قضاییه با پژوهشگاه قوه قضاییه در گذشته چندان موثر و عمیق نبوده، ولی امروز این امر بهبود یافته است، اظهارکرد: امروز بنا شده تا نهاد‌های کاربر و پژوهشگر کاملاً به یکدیگر نزدیک و همکاری‌های لازم را داشته باشند.

وی با بیان اینکه دیوان عدالت اداری جایگاه ممتازی در قوه قضاییه دارد، افزود: یکی از موضوعات دیگر این است که ادبیات خصوصی حقوق اداری را باید در پژوهشگاه قوه قضاییه با همکاری نهاد‌های پژوهشی و متولی دادرسی اداری رشد دهیم.

معاون پژوهشی پژوهشگاه قوه قضاییه با تاکید بر آمادگی کامل برای نشر آثار و همکاری با دیوان عدالت اداری، گفت: پژوهشگاه قوه قضاییه مجوز نشر پژوهش دارد، بنابراین دیوان عدالت اداری می‌تواند از ظرفیت پژوهشگاه استفاده کند.

دکتر نیکونهاد در ادامه با بیان اینکه نمایشگاه دائمی کتب قضایی در محل پژوهشگاه قوه قضاییه در حال راه‌اندازی است، گفت: در حال حاضر پژوهشگاه قوه قضاییه به عنوان یک واحد مستقل در دل معاونت حقوقی قوه قضاییه قرار دارد.

آموزش ۶ هزار نفر در حوزه ماده ۱۰۰ قانون شهرداری

در ادامه همچنین دکتر محمدموحد، معاون قضایی در امور حقوقی، پیشگیری و پژوهش دیوان عدالت اداری با اشاره به اینکه آموزش‌های لازم برای قضات و کارکنان از سوی دیوان عدالت اداری صورت گرفته است، بیان کرد: از سال ۱۳۹۵ تاکنون به دستگاه‌های اجرایی آموزش ارائه دادیم و در این زمینه سالانه حداقل ۱۲۰ ماموریت استانی برای ارائه آموزش داشتیم.

وی با اشاره به ماده ۱۰۰ قانون شهرداری، افزود: تاکنون به قضات و مجموعه مرتبط با دستگاه قضایی در استان‌ها در زمینه ماده ۱۰۰ قانون شهرداری آموزش‌های لازم را ارائه داده‌ایم؛ درواقع در سال ۹۷ بالغ بر ۶ هزار نفر را در حوزه ماده ۱۰۰ قانون شهرداری آموزش دادیم.

پیشگیری از ۷ هزار مصوبه غیرقانونی شورای اسلامی

معاون قضایی در امور حقوقی، پیشگیری و پژوهش دیوان عدالت اداری با بیان اینکه بالغ بر ۷ هزار مصوبه غیرقانونی شورای اسلامی را در هیات تطبیق ابطال کردیم، افزود: ما آموزش‌ها را در دل دستگاه‌ها بردیم که امیدواریم از ظرفیت پژوهشگاه قوه قضاییه نیز بتوانیم استفاده کنیم.

وی ادامه داد: از سال ۱۳۶۰ تا پایان ۱۳۹۷ تمام آرای وحدت رویه و ابطالی را جمع آوری کرده و امروز در اختیار قضات قرار گرفته است.

معاون قضایی در امور حقوقی، پیشگیری و پژوهش دیوان عدالت اداری با بیان اینکه امسال پروژه "رای صحیح" در دستور کار قرار گرفته است به این شکل که قاضی می‌تواند با مراجعه به سامانه به راحتی از این آرا استفاده کند، گفت: امروز بیشترین شکایت و آرا در دیوان عدالت اداری مربوط به مرخصی زایمان و تبدیل وضعیت استخدامی است.

موحد با اشاره به اینکه تاکنون ۴۳۰ آرای صحیح آماده شده و تا پایان سال ۹۹ این بارگذاری تمام خواهد شد و آرا در سامانه قرار خواهد گرفت، اظهارکرد: بنا داریم بعد از تنقیح این آرا، برای دستگاه‌ها، قضات و مردم قابل دسترس باشد.

وی بیان کرد: ما با حضور نمایندگان پژوهشگاه قوه قضاییه در هیات تخصصی و عمومی دیوان عدالت اداری مشکل نداشته و از این موضوع استقبال می‌کنیم.

۴۰ درصد نشست‌ها در سال آینده بر دیوان عدالت اداری متمرکز است

همچنین در ادامه دکتر فاطمه افشاری، مدیرگروه حقوق اداری پژوهشکده حقوق عمومی پژوهشگاه قوه قضاییه بیان کرد: طی بررسی‌های گروه حقوق اداری، ۴۰ درصد موضوعات و نشست‌ها در سال آینده بر دیوان عدالت اداری متمرکز است. به طور مثال در خصوص پروژه لایحه جامع دادرسی اداری باید دستوالعمل واحد تشکیل شود که در این زمینه با همکاری دیوان عدالت اداری باید برنامه ریزی کنیم و در نهایت شاهد خروجی خوب و موثر باشیم.

وی بیان کرد: درخواست داریم تا آرا و پژوهش‌های دیوان عدالت اداری نیز در اختیار پژوهشگاه قوه قضاییه قرار گیرد تا شاهد افزایش همکاری باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اجتماعی قوه قضاییه عدالت دیوان عدالت معاون پژوهشی پژوهشگاه قوه قضاییه پژوهشگاه قوه قضاییه پژوهشگاه قوه قضاییه دیوان عدالت اداری قضایی در امور حقوقی بدنه قوه قضاییه ماده ۱۰۰ قانون برنامه ریزی سال آینده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۸۲۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حکم اعدام بابک زنجانی نقض شد

 اصغر جهانگیر، سخنگوی جدید قوه قضائیه امروز ۱۱ اردیبهشت‌ماه در نخستین نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: از حسن اعتماد ریاست قوه قضائیه برای سپردن مسئولیت جدید سخنگویی به خود کمال تشکر را دارم و از اینکه فرصت خدمتگزاری یافته ام، خداوند را شاکرم.

وی ادامه داد: در این عرصه امیدوارم رضایت مردم که به حق رضایت خداوند است را کسب کنیم. تلاش ما این است که تصویر مناسبی از زحمات و خدماتی که در دستگاه بزرگ عدلیه صورت می‌گیرد را در معرض افکار عمومی قرار دهیم. از زحمات تمامی ادوار گذشته در سخنگویی قوه قضائیه تشکر می‌کنم.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: یکی از جنبه‌هایی که باعث شد این مسئولیت سنگین به من سپرده شود، نگاه پیشگیری از وقوع جرم با همکاری و مشارکت مردم از طریق کمک رسانه‌ها به عنوان رکن جدید حاکمیتی است.

جهانگیر در ادامه بیان کرد: قوه قضاییه به عنوان کانون احقاق حقوق مردم، رفع تظلمات و مبارزه با فساد و پیشگیری از وقوع جرم و... وظایف سنگینی بر عهده دارد؛ این وظایف نیاز به پاسخگویی سریع به افکار عمومی دارد.

این مقام قضائی تصریح کرد: فرارسیدن روز کارگر و روز معلم را به عنوان دو مناسبت بسیار مهم به همه کارگران و معلمان عزیز تبریک عرض میکنم. کارگران نقش بی بدیلی در حوزه اقتصاد و آینده کشور ایفا می‌کنند. همچنین فرارسیدن روز معلم که همزمان با شهادت شهید مطهری است، دشمن حذف ایشان را برای حذف ارزش‌های انقلاب انتخاب کرد. توجه و استفاده از آثار علامه شهید بیش از پیش احساس می‌شود.

جهانگیر با اشاره به ابلاغ سند تحول و تعالی قوه قضاییه گفت: این سند از سوی ریاست قوه قضائیه تائید و ابلاغ شد. این سند می‌تواند حل کننده مشکلات باشد. سند تحول و تعالی قوه قضاییه رویکرد تحولی دارد که ۱۰ عنوان پیشران در این سند پیش بینی شده که با همکاری سایر دستگاه‌های حاکمیتی و مردم برای هوشمندسازی، نظارت بر عملکرد ضابطین، رفع ساختار‌های فساد زا، تقویب فعالیت رسانه‌ای قوه قضاییه و. در این سند مورد توجه قرار گرفته است.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: به عنوان مثال فراوانی مصادیق تضییع حقوق عامه، تراکم تشکیل پرونده در دستگاه‌های قضائی، محدود شدن برخی از آزادی‌های مشروع مردم که برای فقدان قانون این اتفاق افتاده، کثرت مصادیق زیاد در تضییع حقوق ایرانیان از جمله چالش‌هایی است که قوه قضاییه با ان موجه است و در سند برای ان راهکار‌هایی پیش بینی شده است.

وی با اشاره به موضوع پیشگیری از وقوع جرم به عنوان یکی از وظایف اصلی قوه قضاییه بیان کرد: تزلزل در روابط حقوقی اشخاص یکی از چالش‌هایی است که قوه قضائیه با آن مواجه است. به عنوان مثال مردم با حسن نیت یک معامله‌ای را انجام می‌دهند، اما به علت ناآشنا بودن آنها با الفبای حقوق منجر به ثبت شکایات در سیستم قضایی می‌شد، از همین رو در سند راهکار این معضل پیش بینی شده است.

سخنگوی قوه قضائیه گفت: امیدواریم با اجرای سند تحول و تعالی قوه قضائیه بتوانیم موضوعاتی همانند احیای حقوق عامه، ارتقای امنیت سرمایه گذاری، جلب مشارکت مردم و... را جامه عمل بپوشانیم.
جرائم خشن خط قرمز قوه قضائیه است

وی در پاسخ به سوالی گفت: جرائم خشن خط قرمز دستگاه قضایی است، قوه قضائیه با مرتکین حرائم خشن هیچ مسامحه‌ای نخواهد داشت.

وی با اشاره راه اندازی طرح سپید توسط دادستاتی کل کشور گفت: این طرح در ۱۵ استان در حال اجرا است که افراد شروری که در این طرح شناسایی می‌شوند به اشد مجازات خواهند رسید و افراد شروری که مجازات می‌شوند مس از تحمل مجازات و آزادی خود همچنان تحت نظارت قوه قضاییه هستند تا نتوانند دیگر دست به چنین اقداماتی بزنند.

سخنگوی قوه قضائیه با اساره به همکاری دستگاه‌های مختلف بیان کرد: با عدم ارائه ارفاقات قانونی به افراد شرور بتوانیم شرایط را برای ارتقای امنیت جامعه افزایش دهیم.

حکم اعدام بابک زنجانی نقض شد

وی درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی گفت: بر اساس حکمی که سال ۹۵ برای ایشان صادر شده بود، در صورت پشیمانی و همکاری او استحقاق برخورداری از عفو را داشته باشد.

سخنگوی قوه قضائیه بیان کرد: همکاری این فرد منجر به این شد که اموال او در خارج از کشور شناسایی شود. پس از بازگشت این اموال به کشور با گزارش مقامات ذی صلاح درخواست عفو محکوم علیه توسط دادگستری تهران مطرح شد، با تایید ریاست قوه قضائیه و موافقت مقام معظم رهبری حکم اعدام ایشان نقض و تبدیل به ۲۰ سال حبس شد.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی

دیگر خبرها

  • رسیدگی به پرونده‌های قضایی باحضور رئیس دیوان عدالت اداری کشور
  • پای دیوان عدالت اداری به مصوبه دستمزد باز شد
  • احتمال تغییر رقم دستمزد کارگران در ۱۴۰۳ تقویت شد؛ آیا مصوبه افزایش حقوق کارگران باطل می‌شود؟
  • دیوان‌عدالت، رای به ابطال مصوبه افزایش حقوق کارگران می‌دهد؟/ میرغفاری: مزد ۱۴۰۳ مشروعیت خود را بین جامعه کارگری از دست داده است
  • مصوبه افزایش حقوق کارگران باطل می‌شود؟
  • تشکیل سه پرونده برای بررسی امکان ابطال مصوبه حقوق و دستمزد کارگری ۱۴۰۳ / تبدیل حکم اعدام بابک زنجانی به ۲۰ سال حبس
  • حکم اعدام بابک زنجانی نقض شد
  • جشنواره عدالت و رسانه برگزار می‌شود/ سند تحول قضائیه حلال مشکلات عدلیه
  • جشنواره عدالت و رسانه برگزار می‌شود
  • احتمال تغییر رقم دستمزد کارگران در ۱۴۰۳ تقویت شد/ آیا مصوبه افزایش حقوق کارگران باطل می‌شود؟