Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، منصور کوهی رستمی عضو هیات علمی و هسته مشاوره اجتماعی- فرهنگی ستاد مقابله با بیماری کرونا دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: به نظر می­ رسد در دنیای امروز برای تصمیم ­گیری درست با کمبود اطلاعات مواجه نیستیم، بلکه با کمبود توجه به اطلاعات مواجه هستیم.

او افزود: این روز‌ها در همه رسانه­ ها، در کوچه و بازار و حتی محافل دوستانه، صحبت از ویروس کرونا است و بیشترین اطلاعات رسمی و محتوا‌های تولید شده توسط مردم در کشور پیرامون ویروس کرونا منتقل می­ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کوهی رستمی اظهار داشت: در مدیریت هر بلا یا بحرانی، اهمیت اطلاعات برای مدیریت مؤثر بحران بسیار ضروری و حیاتی است. در بحران کرونا نیز مردم به اندازه دارو، ماسک و مواد ضد عفونی کننده به دنبال اطلاعات مرتبط هستند، اما اطلاعات تولید شده در این زمینه به صورتی لجام گسیخته و با اغراض و انگیزه­‌های مختلف در حال اشاعه است.

عضو هیات علمی دانشگاه شید چمران اهواز ادامه داد: برخی این انگیزه ­ها، مادی و اقتصادی است به طوری که در برخی موارد با تجویز مواد غذایی و دارویی خاص به ناگهان قیمت آن دارو یا ماده غذایی چند برابر شده است. برخی دیگر انگیزه‌های سیاسی است مثل برخی محتوا و اطلاعات ارایه شده در شبکه ­های خارج از کشور و  توهم دانایی عده‌ای نیز منجر به تجویز انواع روش‌های مقابله با کرونا شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان خوزستان بیان کرد: این امر منجر به آلودگی شدید اطلاعاتی و بلاتکلیفی مردم در مواجهه با بحران کرونا شده است.

او تصریح کرد: انفورماتیک بحران یا بلایا (Crisis or disasters informatics) بطور گسترده­‌ای به عنوان بهم پیوستگی افراد، سازمان­ ها، اطلاعات و فن­آوری در طول یک بحران یا فاجعه تعریف می­ شود. انفورماتیک بحران، مسیر‌های تلاقی منظر‌های اجتماعی، فنی و اطلاعاتی در طول چرخه بحران که شامل: آماده­ سازی، پاسخ، و بهبود است را مورد بررسی قرار می­ دهد. انگاره مرکزی انفورماتیک بحران این است که افراد برای پاسخ به فاجعه و بحران از اطلاعات فردی و فناوری ارتباطات به روشی خلاق که بتواند بر بلاتکلیفی و عدم قطعیت آن‌ها غلبه کنند، استفاده می­ کنند. در هر بحرانی بازیگران و آژانس­‌های زیادی درگیر بحران/ بلایا هستند از جمله شهروندان، قربانیان و آژانس‌های دولتی و غیر دولتی، که هر کدام در هر بحران عموماً اطلاعات زیادی تولید می­ کنند.

منصور کوهی رستمی اظهار داشت: در حالیکه توانایی استفاده از دامنه وسیعی از داده­‌های بدون ساختار تا حد زیادی آگاهی موقعیتی  دولت و افراد را افزایش می­ دهد، به طور متناقضی اطلاعات قابل دسترس زیاد موقعیتی را خلق می­ کند که گاهی امکان ارایه تصویری روشن از ابعاد بحران را به سختی امکان پذیر می­ سازد. در چنین شرایطی قیاس متداولی وجود دارد، یعنی تلاش برای نوشیدن آب از شلینگ آتش نشانی! و این شرایط یعنی جامعه و مردم درگیر آلودگی اطلاعات هستند.

او بیان کرد: آلودگی اطلاعات به صورت سنتی به عنوان ارایه اطلاعات، با نرخی  سریع­تر از پردازش فرد تعریف شده است. آلودگی اطلاعات می ­تواند تأثیر جدی و جبران ناپذیری بر تصمیم ­گیری افراد در بحران داشته باشد چراکه اساساً تصمیم گیری متکی به اطلاعات مرتبط و قابل دسترس آن هاست. به نظر می ­رسد در دنیای امروز برای تصمیم ­گیری درست با کمبود اطلاعات مواجه نیستیم، بلکه با کمبود توجه به اطلاعات مواجهیم. این بدین معنی است که اطلاعات و محتوا در جامعه به وفور یافت می‌شود، اما افراد توان توجه جدی و تمیز اطلاعات درست از نادرست را ندارند چرا که قبل از بحران سواد اطلاعاتی لازم برای درک و دریافت صحیح اطلاعات را به دست نیاورده اند.

به گفته گوهی رستمی، آلودگی اطلاعاتی از  طریق اطلاعات و محتوای منتشر شده توسط افراد رسمی و غیررسمی ایجاد می­ شود. ادغام و هماهنگی اطلاعات خلق شده و یا اشاعه یافته از طریق کانال‌های رسمی و غیررسمی چالشی کلیدی در انفورماتیک بحران است. کما اینکه در بحران کرونا نیز هنوز هماهنگی و ادغامی بین اطلاعات رسمی و غیر رسمی و حتی تجویز‌های مقابله‌ای نیز انجام نشده است. با ظهور رسانه­‌های اجتماعی و متعاقباً افزایش در ارتباطات غیر رسمی این مشکل پیچده ­تر نیز شده است. این پیچدگی در آلودگی شدید اطلاعاتی حاضر قابل مشاهده است. به هر حال، رسانه­‌های اجتماعی نه تنها در فاز پاسخ و بهبود، توانایی و  قدرت آگاهی دهندگی دارند، بلکه آن‌ها توانایی ارایه اطلاعات به شدت نادرست را نیز دارند. ادغام حجم وسیعی از اطلاعات از منابع اطلاعاتی رسمی.

انتهای پیام/گ

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: ویروس کرونا کرونا ویروس فضای مجازی آلودگی اطلاعات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۸۳۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد

زی‌سان: این مرد ۷۲ ساله ناشناس زمانی که در سال ۲۰۲۲ و پس از دریافت چندین واکسن کووید، به نوع اومیکرون (Omicron) ویروس کرونا مبتلا شد، دچار نقص ایمنی شدید بود.

به گزارش زی‌سان، از آن زمان، وی در مجموع ۶۱۳ روز تا زمان مرگش در اکتبر سال گذشته، به طور مداوم تستش به ویروس کرونا مثبت بود.
اگرچه موارد بسیار طولانی کووید-۱۹ در گذشته گزارش شده، اما این طولانی‌ترین موردی است که تاکنون وجود داشته است.

در طول ۲۰ ماه عفونت، پزشکان تمام تلاش خود را برای کمک به مرد مسن انجام دادند، اما هیچ نتیجه‌ای حاصل نشد. بدن او حتی با کمک دارو‌های آنتی‌بادی نمی‌توانست پاسخ ایمنی کافی برای مبارزه با ویروس داشته باشد و سال گذشته به دلیل تشدید یک بیماری زمینه‌ای درگذشت.

بیماران مبتلا به “SARS-CoV-۲” معمولاً ویروس را ظرف چندروز یا چند هفته از بین می‌برند، اما در این حالت شدید، عفونت تقریباً دو سال ادامه داشت.

در طول دوره عفونت، پزشکان مکرراً از مرد نمونه‌برداری کردند تا مواد ژنتیکی ویروس کرونا را تجزیه و تحلیل کنند و دریافتند که نوع اصلی Omicron BA۱ در بدن او بیش از ۵۰ جهش داشته است؛ جهش‌هایی که می‌توانستند از سیستم ایمنی بدن انسان فرار کنند.

خوشبختانه، «هیچ انتقال مستندی» از این مرد به سایر اعضای جامعه وجود نداشت، اما این مورد بر خطرات طولانی‌مدت عفونت SARS-CoV-۲ تاکید دارد.

محققان نوشتند: «این مورد بر خطر عفونت‌های پایدار SARS-CoV-۲ در افراد دارای نقص ایمنی تاکید می‌کند، زیرا ممکن است انواع منحصر به فرد ویروس کووید به دلیل تکامل گسترده، درون میزبان ظاهر شود.»

tags # کرونا سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • یک افزودنی جالب به آب آشامیدنی؛ از کاهش وزن تا پوست سالم
  • بهترین زمان نوشیدن شیر برای کاهش وزن
  • درخواست «افزایش اختیارات آتش‌نشانی در برابر ساختمان‌های ناایمن» به مجلس می‌رود
  • خواص باور نکردنی نوشیدن جوش شیرین
  • نوشیدن آب هنگام خوردن مفید است یا مضر؟ + فیلم
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش رژیم صهیونیستی
  • بهترین زمان نوشیدن قهوه برای مبتلایان به کبدچرب
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد