Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- العهد نوشت: اقدام حماقت آمیز عربستان به کاهش دادن قیمت نفت که با هدف آسیب زدن به روسیه انجام شد در نهایت به ضرر خود این کشور و همسایگانش در خلیج (فارس) تمام خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری آریا، تارنمای خبری العهد لبنان در یادداشتی به قلم ایهاب شوقی نوشت: بازارنفت اکنون شاهد جنگ آشکار قیمت بین عربستان و روسیه است و این دومین جنگ از این نوع ظرف شش سال گذشته به شمار می‌رود، اما کفه ترازو این بار تغییر کرده و انعکاسی از تغییرات ژئو-راهبردی عمیق است و میزان ضعف عربستان و ناکارآمدی سیاست‌های نابخردانه این کشور را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پیش از اشاره به تفاوت بین جنگ کنونی و گذشته باید اشاره‌ای سریع داشته باشیم به بخشی از خسارت‌هایی که شرکت آرامکو نگین تاج عربستان در اثر کاهش شدید قیمت‌ها در معرض آن قرار گرفت. کاهشی که از سال 1991 تا کنون بدترین رکورد را داشته است.
آرامکو این هفته بیش از 320 میلیارد دلار از ارزش خود را که کل آن حدود 1.4 تریلیون دلار برآورد می‌شود از دست داد هرچند محمد بن سلمان ولیعهد سعودی قبل از ورود این شرکت به بازار بورس در دسامبر گذشته اصرار داشت ارزش این شرکت دو تریلیون دلار است.

جنگ نخست: نخستین چالش بین روسیه و عربستان اواخر سال 2014 بود که سازمان اوپک تصمیم گرفت با وجود نفت مازاد فراوانی که در بازار‌های جهانی وجود داشت تولید و عرضه نفت را کاهش ندهد. رویترز آن زمان به نقل از منابع مطبوعاتی اعلام کرد عربستان تصمیم گرفته است از سلاح نفت ضد روسیه و ایران استفاده کند که این اقدام با هماهنگی کامل آمریکا و با هدف به زانو در آوردن این دو کشور بود.
گزارش‌های آن زمان حاکی از این بود که کاهش قیمت نفت به بشکه‌ای کمتر از 70 دلار آن هم در شرایطی که چند ماه قبل از آن 120 دلار بود (کاهشی حدود 40 درصد) به این معنا بود که کشور‌هایی مثل ایران و روسیه که بیش از 50 درصد درآمد خود را از صادرات نفت به دست می‌آورند ظرف چند ماه شرایط اقتصادی دشواری را تجربه کنند.

جنگ دوم: جنگ کنونی با اقدام حماقت آمیز عربستان شروع شد که قیمت نفت خام خود را کاهش داد تا به این ترتیب جنگ قیمت ضد روسیه به راه بیندازد و به این ترتیب قیمت نفت کاهشی شدید و تاریخی را تجربه کرد.
این اتفاق بعد از فروپاشی ائتلاف نفتی بین اوپک و روسیه رخ داد چنان که سازمان کشور‌های صادر کننده نفت به رهبری عربستان به روسیه پیشنهاد کرد تولید نفت روزانه خود را بیشتر کاهش دهد تا کاهش قیمت نفت در اثر کاهش تقاضای جهانی به ویژه از سوی چین هم زمان با انتشار ویروس کرونا متوقف شود، اما روسیه این پیشنهاد را رد کرد و دو طرف به توافق نرسیدند.
شکست اجلاس اوپک و روسیه موجب آسیب رسیدن به صنعت نفت و کاهش ده درصدی قیمت نفت شد حال آنکه قیمت‌ها از مدتی قبل و در پی انتشار ویروس کرونا که باعث کاهش شدید تقاضای نفت خام شده بود روندی کاهشی داشت.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: متضرر واقعی عربستان قیمت نفت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۸۳۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| فیلمی جالب از جاده آخرالزمانی در حومه ریاض عربستان

فیلمی جالب از جاده آخرالزمانی در حومه ریاض عربستان را ببینید.

کد خبر 750679

دیگر خبرها

  • تصمیم عربستان باعث افزایش قیمت نفت شد
  • اوکراین و غرب آمادگی گفت‌وگوی جدی با روسیه را ندارند
  • تخفیف نجومی ایران برای فروش نفت؛ واقعی یا کیک؟
  • شرط آمریکا برای توافق امنیتی با عربستان ؛ پای اسرائیل در میان است
  • تخفیف نجومی ایران برای فروش نفت واقعی است؟
  • فیلم| فیلمی جالب از جاده آخرالزمانی در حومه ریاض عربستان
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • مسکو از جنگ ایران و اسرائیل چه بهره‌ای برد؟ روسیه تمام تخم‌مرغ‌هایش را در سبد ایران نمی‌گذارد
  • اوکراین : جنگنده سوخوی 25 روسیه را سرنگون کردیم
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی