Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-07@06:14:40 GMT

آشنایی با کشور زیبا و دیدنی ترکیه

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۸۵۲۲۲

آشنایی با کشور زیبا و دیدنی ترکیه

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، کشور ترکیه از شمال با دریا سیاه، از غرب با دریای مرمر و اژه و از جنوب با دریای مدیترانه احاطه شده است دو تنگه مهم بسفر و داردانل در اختیار کشور ترکیه می‌باشد. پایتخت ترکیه شهر زیبای آنکار می‌باشد و شهرهای مهم آن می‌توان به استانبول، ازمیر، بورسا، آدانا، آنتالیا و قونیه اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زبان اصلی مردم ترکیه، ترکی استانبولی می‌باشد. واحد پول این کشور لیر ترکیه است. این کشور دارای یک تاریخ غنی از دوره‌های روم، بیزانس و عثمانی می‌باشد. از این دوران‌ها آثار زیادی به جامانده است که شما در سفر با تور ترکیه ارزان می‌توانید از آن‌ها بازدید نمائید.

مساحت و موقعیت جغرافیایی ترکیه

ترکیه با مساحتی بالغ بر ۷۸۳۳۵۶ کیلومتر مربع از شرق به به غرب امتداد یافته است. جمعیت کشور ترکیه حدود ۸۵ میلیون نفر می‌باشد. ترکیب نژادی این کشور حدود ۷۵ درصد مردم ترک، ۱۸ درصد کرد و حدود ۱۰ درصد سایر اقوام قومی ترکیه می‌باشند.

نقش همسایه کشور ترکیه

ترکیه از شرق و با کشورهای ایران، گرجستان، ارمنستان، نخجوان، در جنوب با سوریه و عراق، از شمال غربی با کشورهای بلغارستان، یونان، همسایه می‌باشد. ترکیه با قرار گرفتن در یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین منقاط دنیا، دارای یک موقعیت جغرافیای راهبردی بسیار عالی است. ترکیه گذرگاه شمال غرب آسیا و اروپا محسوب می‌شود و کشور ایران و سایر کشورها از خاک این کشور برای ترانزیت کالا و انرژی استفاده می‌نمایند.

آب و هوای ترکیه

هر ساله میلیون‌ها گردشگر و توریست به ترکیه سفر می‌کنند. آب و هوای ترکیه نقش به سزایی در جذب گردشگر به این کشور دارد، ولیکن به دلیل اینکه هر منطقه و قسمت ترکیه دارای یک نوع آب و هواست در کل طول سال همواره گردشگران بسیاری در ترکیه دیده می‌شوند. ترکیه توسط کوه‌های بلند و دریاهای آزاد بسیاری احاطه شده است که این امر شگفتی‌های طبیعی این کشور را دوچندان می‌کند. آب و هوای ترکیه بسیار متنوع است که از آب و هوای مدیترانه ای تا آب و هوای قاره‌ای را شامل می‌شود. قسمت‌های شمالی ترکیه دارای آب و هوای اقیانوسی است در حالیکه قسمت‌های جنوبی آن آب و هوای معتدل مدیترانه ای دارند و قسمت‌های داخلی نسبتاً خشک و قاره ایست.

دین رسمی کشور ترکیه

مردم ترکیه اکثریت مسلمان می‌باشند که ۸۰ درصد آن‌ها سنی و ۱۹ درصد آن‌ها شیعه هستند. تنها ۰/۲ درصد از جمعیت کشور ترکیه مسیحی و یهودی می‌باشند. شیعیان ترکیه در نزدیکی مرز ایران زندگی می‌کنند و اکثر آن‌ها از ایران به ترکیه مهاجرت کرده اند. در کشور ترکیه بر جدایی دین از سیاست تاکید دارند و دولت این کشور یک حکومت سکولار می‌باشد. پیروان دین در کشور ترکیه از مذاهب مختلفی چون، حنفی، شافعی، و پیروان اهل سنت، علویان و سایر ادیان تشکیل شده اند.

آشنایی و بررسی مناطق مهم ترکیه

ترکیه دارای هفت منطقه جغرافیایی مهم می‌باشد که هر کدام از این مناطق شامل استان‌ها و شهرهای متعددی می‌باشند که باهم آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

منطقه مارمارا ترکیه

این منطقه بخش شمال غربی کشور می‌باشد که در هر دو قاره آسیا و اروپا را شامل می‌شود. پرجمعیت‌ترین بخش کشور، منطقه‌ی مارمارا می‌باشد شهر بزرگ و محبوب استانبولنیز در این بخش واقع شده است. از دیگر استان‌های منطقه‌ی مارمارا که گردشگران بسیاری را با تور ترکیه لحظه آخری به آن سفر می‌کنند می‌توان به:

· بالیکسیر (Balıkesir)

· بیله‌جک (Bilecik)

· بورسا (Bursa)

· چاناق‌قلعه (Çanakkale)

· سقاریه (Sakarya)

نام برد.

منطقه دریای سیاه

این منطقه بخش کوهستانی کشور ترکیه است که این بخش نیز دارای جمعیت زیادی می‌باشد. یکی از مهم‌ترین شهرهای این بخش، شهر بندری ترابزوناست. از دیگر استان‌های مهم این بخش می‌توان به:

آماسیه (Amasya)، بارتین (Bartın)، گره‌سون (Giresun)، قسطمونی (Kastamonu)، قره‌بوک (Karabük)، اردو (Ordu)، ریزه (Rize)، سامسون (Samsun)، سینوپ (Sinop)، توقات (Tokat)، ترابزون (Trabzon) و زونگولداغ (Zonguldak) نام برد.

منطقه باستانی اژه

یکی از مهم‌ترین بخش‌های تاریخی و باستانی کشور ترکیه، بخش اژه است. این منطقه شامل آثار به جامانده از دوران یونان باستان می‌باشد که یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری ترکیهنیز محسوب می‌شود. از مهم‌ترین و معروف ترین شهرها و استان‌های بخش اژه می‌توان به:

· افسوس (Ephesus)

· میلتوس (Miletus)

· بدروم

· آیدین (Aydın)

· ازمیر (İzmir)

· مانیسا (Manisa)

· عشاق (Uşak)

· دنیزلی (Denizli)

· کوتاهیه (Kütahya)

· موغله (Muğla)

اشاره کرد.

منطقه مدیترانه ترکیه

این محدوده شامل بخش‌های دریای مدیترانه و محدوده‌ی کوه‌های توروس می‌باشد. این منطقه یک منطقه‌ی کوهستانی و ساحلی از فلات آناتولی است. از مهم‌ترین شهرهای این منطقه که بسیار هم محبوب می‌باشند می‌توان به آنتالیا و آلانیا اشاره کرد. همچنین دیگر استان‌های این منطقه می‌توان از:

· آدانا (Adana)

· آنتالیا (Antalya)

· مرسین (Mersin)

· بوردور (Burdur)

· هاتای (Hatay)

· اسپارتا (Isparta)

· عثمانیه (Osmaniye)

نام برد.

منطقه آناتولی مرکزی و پایتخت کشور ترکیه

منطقه آناتولی مرکزی ترکیه، مرکز کشور ترکیه می‌توان نام برد. آناتولی مرکزی یک منطقه تاریخی می‌باشد که پایتخت ترکیه شهر آنکارا نیز در این منطقه واقع شده است. شهرهای مهم دیگر ترکیه مانند قونیه، قیصری و کاپادوکیا نیز در این بخش قرار دارند.

از دیگر شهرهای منطقه آناتولی مرکزی می‌توان از:

· چانقری (Çankırı)

· اسکی شهر (Eskişehir)

· قرامان (Karaman)

· سیواس (Sivas)

· یوزگات (Yozgat)

· آکسارای (Aksaray)

· قرقلرایلی (Kırıkkale)

· قرشهر (Kırşehir)

· نوشهر (Nevşehir)

نام برد.

منطقه کردستان ترکیه یا جنوب شرق آناتولی ترکیه

یکی از مناطق مهم ترکیه بخش کرد نشین این کشور می‌باشد که در جنوب شرقی آناتولی قرار دارد و به عنوان کردستان ترکیه شناخته می‌شود. این شهر با عراق و سوریه هم مرز می‌باشد. آناتولی جنوب شرقی جز منطقه‌ی تاریخی بین النهرین و محل اولیه تمدن شهری بوده است. دو میراث جهانی یونسکو نیز در این منطقه قرار دارند.

استان‌های مهم این منطقه می‌توان از:

· ماردین (Mardin)

· شانلی‌اورفه (Şanlıurfa)

· آدیامان (Adıyaman)

· باتمان (Batman)

· دیاربکر (Diyarbakır)

· غازی عینتاب (Gaziantep)

· سیرت (Siirt)

· بتلیس (Bitlis)

· بینگول (Bingöl)

· قهرمان مرعش (Kahramanmaraş)

نام برد.

منطقه آناتولی شرقی کشور ترکیه

این بخش شرقی ترین منطقه ترکیه محسوب می‌شود. این منطقه در گذشته قسمتی از کشور ارمنستان بوده است. در حال حاضر نیز کم‌ترین تراکم جمعیت را دارد. فعالیت اصلی این منطقه کشاورزی و دامداری می‌باشد. شهرها و استان‌های مهم این بخش می‌توان از:

· وان (Van)

· آغری (Ağrı)

· بینگول (Bingöl)

· الازیغ (Elazığ)

· حکاری (Hakkari)

· ایغدیر (Iğdır)

· قارص (Kars)

· تونج‌ایلی (Tunceli)

نام برد.

بازدید از شهرهای اروپایی ترکیه

همان طور که باهم بررسی کردیم کشور ترکیه بین دو قاره آسیا و اروپا واقع شده است. البته بخش بیشتری این کشور در آسیا و تنها ۵ درصد آن در اروپا می‌باشد. بخش اروپایی آن به شدت محبوب می‌باشد و سالانه میزبان گردشگران زیادی در تور ترکیه می‌باشد. تعداد شهرهای اروپایی ترکیه بسیار محدود است ولی با این حال شهرهای معروف و محبوبی می‌باشند. از مهم‌ترین و محبوب ترین شهرهای اروپایی ترکیهمی‌توان به:

· شهر زیبا و بزرگ استانبول

· پایتخت ترکیه آنکارا

· شهر زیبا و ساحلی آنتالیا

· شهر ساحلی مارماریس

· شهر باستانی ازمیر

نام برد. این شهرها بخش بزرگی از صنعت گردشگری ترکیه را تقبل می‌کنند و جز محبوب ترین شهرهای گردشگری ترکیه می‌باشند.

اقتصاد کشور ترکیه در سال ۲۰۲۰

اقتصاد ترکیه ترکیبی از صنایع بومی و مدرن می‌باشد و صنعت کشاورزی نقش بسزایی در اقتصاد ترکیه دارد. بخش مهم و تاثیر گذار در اقتصاد این کشور بخش گردشگری می‌باشد که بسیار پیشرفت کرده است و اقتصاد این کشور وابسته به توریست و گردشگران می‌باشد سالانه میلیون‌ها گردشگر به شهرهای ترکیه سفر می‌کنند. بخش خصوصی اقتصاد ترکیه نقش مهم و تاثیر گذاری در بانکداری و حمل و نقل ارتباطات دارد. همچنین این کشور از لحاظ صادرات محصولات کشاورزی، تولیدات صنعت نساجی و… نیز پیشرو می‌باشد.

این مطلب، یک خبرآگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 4879834

منبع: مهر

کلیدواژه: ترکیه آب و هوا دریای سیاه دریای اژه گروه خودروسازی سایپا قیمت دلار همراه اول بیمه قیمت یورو ایران کیش رادیو بین المللی چین تبلیغات بانک ملی ماسک طبی اسنپ تدریس خصوصی تراکنش بانکی یکی از مهم ترین آناتولی مرکزی منطقه آناتولی ترین شهرهای کشور ترکیه آب و هوای استان ها منطقه ی نام برد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۸۵۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خجالت بکشید!

نقدی بر اظهارات توهین آمیز یک نماینده مجلس در مورد ملت ترکیه ؛

اخیرا یک نماینده مجلس شورای اسلامی، آقای بانکی پور، در مصاحبه ای با صدا و سیمای جمهوری اسلامی اظهارات توهین آمیزی در مورد مردم مسلمان ترکیه مطرح نمود. براساس این اظهارات به طور متوسط هر مرد ترک شریک جنسی ۱۵ زن است. این اظهارات سخیف موجی از تاسف آفریده و نگرانیهای زیادی در خصوص تاثیر این توهین نابخردانه بر روابط دو کشور ایران و ترکیه برانگیخته است. در این رابطه ملاحظات چندی قابل طرح است: اولا ایشان مدعی شده این آمار در ترکیه رسما مطرح شده است. ایشان اولا باید بتوانند ثابت کنند کدام مرجع رسمی در ترکیه این آمار را اعلام و منتشر کرده است. چنین مرجعی وجود ندارد و این اظهارات مصداق مشخص تهمت، نه تنها به یک یا دو نفر بلکه به تمامی یک ملت، است که از نظر شرعی گناهی سنگین و جرمی سنگین به حساب می آید. با توجه به جایگاه رسمی ایشان به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی، جرم ایشان محدود به موازین شرعی نیست بلکه آثار سیاسی و ملی سنگین و سهمگینی در پی دارد. این توهین به یک ملت مسلمان می تواند روابط مهم دو کشور اسلامی مهم منطقه را به خطر بیاندازد. برای فهم تاثیر چنین تهمتی بر ملت ترکیه کافی است تصور کنیم یک نماینده مجلس ترکیه چنین اظهاراتی را در مورد ملت ایران و مردهای آن مطرح نماید. مسلم است با توجه به حساسیت مسائل جنسی و ناموسی در جهان اسلام، این اظهارات جاهلانه می تواند احساسات ضدایرانی را در ترکیه شعله ور نموده و آن چه را وزارت امور خارجه و مسئولان نظام برای تقویت همسایگی و برادری بین دو کشور مبذول می دارند، به آتش بکشد. برخلاف این اظهارات، ملت ترکیه ملتی مسلمان و عاشق اسلام است و در راه اعتلای اسلام و ارزشهای اسلامی زحمات زیادی کشیده است. مساجد زیبای این کشور سمبلی از تلاشهای مردم ترک برای پاس داشتن ارزشهای اسلامی است. به نظر می رسد تصویر ایشان از ترکیه از چند سریال مبتذل ترک و یا شرایط غیرعادی چند نقطه توریستی و سواحل آن در ترکیه گرفته شده در حالیکه ارتباط واقعی با اکثریت مردم ترکیه در سایر مناطق نشان می دهد مردم ترکیه عمیقا به سنتهای اسلامی دلبسته و پایبند می باشند. اظهارات آقای بانکی پور نه تنها از نظر شرعی محکوم است و آسیب جدی به منافع ملی وارد می کند، ضربه ای تاسف برانگیز به اتحاد اسلامی است. این ضربه می تواند دو ملت مسلمان ایران و ترکیه را از هم دور نموده و بذر اختلاف و دشمنی میان این دو بکارد. چنین ضربه ای به وحدت و همبستگی کشورهای اسلامی در برهه ای که کشورهای اسلامی به مقاومت متحد در برابر اسرائیل و تجاوز وحشیانه آن به مردم مظلوم فلسطین در غزه نیاز دارند، دانسته یا ندانسته خدمت به این تجاوز است. این اظهارات در شرایطی صورت می گیرد که ترکیه در اقدامی شجاعانه و تحسین برانگیز روابط اقتصادی خود با رژیم صهیونیستی را قطع نموده و مورد بغض و نفرت اسرائیل قرار گرفته است. براین اساس، این توهین به ترکیه در شرایطی صورت گرفته که این کشور، به دلیل اقدام اخیرش علیه اسرائیل، باید مورد حمایت و تحسین کشورهای اسلامی قرار گیرد. با توجه به ملاحظات یادشده، انتظار می رود ایشان در اولین فرصت از بابت این اظهارات نابخردانه عذرخواهی نموده و با ادای احترام به ملت مسلمان ترکیه این خسارت سنگین را جبران نماید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901365

دیگر خبرها

  • راهنمای دیدنی‌های تایلند: نقاطی که در سفر به این کشور حتماً ببینید
  • ۳۰ درصد پلیس‌های ترکیه در فکر خودکشی
  • تورم ترکیه در ماه آوریل به ۷۰ درصد رسید
  • خجالت بکشید!
  • ترکیه: اگر از جنگ کنونی غزه درس نگیریم، تکرار خواهد شد
  • فرآیند پخت انواع نان محلی در ترکیه (فیلم)
  • ترکیه: مسئله فلسطین نباید قربانی رقابت‌های منطقه‌ای شود
  • همسایگی و قرابت فرهنگی عامل تقویت ارتباطات تجاری کیش و ترکیه
  • دیدار امیرعبداللهیان با همتای ترک: گفتگو درباره تحولات منطقه، فلسطین و روابط دوجانبه
  • پایان روابط تجاری ترکیه ـ اسرائیل/ اردوغان در جنگ غزه به دنبال چیست؟