Web Analytics Made Easy - Statcounter

گزارش روزانه پیگیری سوژه‌های کرونایی شما در «فارس من»؛ از محکومیت تحریم‌ دارویی ایالات متحده تا ماجرای قرنطینه شهرها.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ آمار مبتلایان به کرونا رو به افزایش است. مردم این روزها بیشتر به دارو و اقلام پیشگیری نیازمندند. داروهایی که سربند تحریم‌های ظالمانه بعضاً کم‌یاب شده است. موضوعی که دغدغه مسؤلین و مردم هم هست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این موضوع در توئیت روز پنجشنبه‌ی ظریف وزیر امور خارجه بازتاب داشت. مخاطبان زیادی در «فارس من» هم از ما خواستند پیگیری کنیم. مطالبات کرونایی شما این روزها صدر اولویت‌های تحریریه خبرگزاری است. ببینیم؛

 

اول| آدم‌کُشی در روز روشن؛ چگونه آمریکا با تحریم اقلام دارویی جنایت می‌کند؟

کرونا آدم‌کُشِ بی‌رحمی است؛ وحشی‌تر اما کسانی هستند که در قامت آدمی‌زاد دارو و اقلام بهداشتی را «تحریم» می‌کنند. مواردی که شاید اگر این روزها ساده‌تر وارد می‌شد، آدم‌های بیشتری زنده می‌ماندند. همین موضوع در توئیت پنجشنبه ظریف بازتاب داشت. آقای وزیر با انتشار لیست بلندبالایی از اقلام بهداشتی-درمانی مورد نیاز کشورمان برای مبارزه با بیماری، از تحریم‌های غیرانسانی انتقاد کرد.

موضوعی که مدنظر مخاطبان در «فارس من» هم قرار گرفت. گروهی از آن‌ها با ثبت یک کمپین باعنوان «اقدام ملی برای شکست تحریم دارو» خواستار رسیدگی فوری به این مطلب شدند. در این پویش آمده است: «باتوجه به احتمال همه‌گیری هر چه بیشتر بیماری، شکست این تحریم نیازمند عزم ملی است. برجام که بنا بود تمام تحریم‌های مملکت را بالمره لغو کند، به بن‌بست رسید. حالا برای نجات مردم هم که شده از شر کرونا لطفاً کاری انجام دهید.»

 

موضوع را همکاران گروه پارلمان از نمایندگان مردم پیگیری کردند. نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی، اقدام آمریکایی‌ها در تحریم دارو و لوازم بهداشتی را در چنین شرایطی «جنایت جنگی» دانست. وی در این‌باره به خبرنگار ما گفت: «ترامپ و همکارانش باید در دادگاه صالحه محاکمه شده و جامعه بین‌المللی از اقدامات ضدبشری آنها مطلع شود. آمریکایی‌ها مانع همکاری شرکت‌های بزرگ بین‌المللی با ایران هستند.»

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات تحریم دارویی را ادامه توطئه بیولوژیک علیه ایرانی‌ها دانست. محمد مهدی زاهدی به خبرنگار ما گفت: «وقتی شرایط همه‌گیری جهانی است، تحریم دارویی و درمانی از سوی آمریکایی‌ها چه معنایی دارد؟» البته نماینده مردم کرمان پیش‌بینی کرد علیرغم همه کارشکنی‌ها مردم کرونا را هم شکست خواهند داد. آقای زاهدی ابراز امیدواری کرد این شکست دست‌کم مایه درس عبرت آمریکایی‌ها شود.

 

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی هم معتقد است با همکاری‌های بین‌الملل می‌توان جنایت جنگی آمریکا علیه مردم ایران را بی‌اثر کرد. نقوی حسینی به خبرنگار ما گفته: «ملت‌های دنیا باید بدانند آمریکای جنایتکار دست به جنایت بشری جدید با عدم ارسال دارو به ایران زده است. ملت بزرگ ایران از اقدامات خصمانه آمریکا در عدم ارسال دارو به ایران متوجه ماهیت دولت استکباری آنها شده و بیشتر به آن واقف شد.»

نماینده مردم سیرجان در مجلس شورا هم خواستار پیگیری حقوقی جنایت آمریکایی‌ها در دادگاه‌های بین‌المللی شد. شهباز حسن‌پور در این‌باره به خبرنگار ما گفت: «ما باید شرایط را به سمتی سوق دهیم که تمامی جنایت‌های هیأت حاکمه آمریکا در یک دادگاه صالحه رسیدگی شده و آزادگان دنیا آن‌ها را محاکمه کنند. آمریکایی‌ها علیه ما یک جنگ تمام‌عیار راه انداخته‌اند. ملت بزرگ ایران اما هیچ‌گاه قد خم نمی‌کند.»

 

هم‌چنین در جدول زیر گزیده‌ای از نظرات و آرای دیگر نمایندگان در واکنش به کمپین مردم در «فارس من» را ملاحظه می‌کنید:

نام نماینده عنوان پیوند بیگلری نماینده سیرجان ممانعت آمریکا از ارسال دارو به ایران را در دادگاه‌های بین‌المللی پیگیری کنیم fna.ir/dfljwu صباغیان نماینده مهریز وزارت خارجه و قوه قضائیه ممانعت آمریکا از ارسال دارو به ایران را پیگیری کنند fna.ir/dflcos اعزازی نماینده بناب ممانعت آمریکا از ارسال دارو به ایران درس عبرت برای منتظران لبخند غرب است fna.ir/dfkx41 ابطحی نماینده خمینی‌شهر اروپا شریک جرم آمریکا در عدم ارسال دارو به ایران است fna.ir/dfkx4y سلیمی نماینده محلات ممانعت مسؤولان آمریکایی از ارسال دارو به ایران جنایت جنگی است fna.ir/dfkwxe نقوی نماینده ورامین آمریکا با ممانعت از ارسال دارو به ایران نشان داد انسانیت برایش اهمیتی ندارد fna.ir/dfkwzs پوربافرانی نماینده خور و بیابانک همدستان آمریکا در عدم ارسال دارو به ایران جنایتکار جنگی هستند fna.ir/dfkwyk قمی نماینده پاکدشت عضو فراکسیون امید: تحریم دارویی ایران از سوی آمریکا بخشی از خوی استکباری آنها است fna.ir/dfkx1n زاهدی نماینده کرمان ممانعت آمریکا در ارسال دارو به ایران ادامه توطئه‌ بیولوژیکی استکبار جهانی است fna.ir/dfkwy1

هزاران سال تاریخ پیش چشم ما است؛ ایرانی تسلیم‌شدنی نیست. با این همه نباید بی‌خیال جنایت جنگی آمریکایی‌ها در تحریم دارو آن هم در این شرایط حساس شد. آنها قطعاً جنایت کردند و باید تاوان دهند. اقدام آقای وزیر امور خارجه برای طرح این موضوع مناسب؛ ولی قطعاً کافی نیست. چون شما خواسته‌بودید، «فارس من» هم‌چنان این ماجرا را پیگیری می‌کند.

 

دوم| تداوم تُرک‌تازی کرونا؛ قرنطینه شهرها آری یا نه؟

روزانه هزار مبتلای جدید؛ سرزمین تماشایی ما زیر چکمه‌های بیماری است. چاره‌ای جز خانه‌نشینی و رعایت بهداشت وجود ندارد. از سوی دیگر مع‌الأسف بخشی از مردم گوششان به هشدارهای بهداشتی شنوا نیست. هر چه دانشمندان برای جلوگیری از گسترش هر چه بیشتر به قرنطینه توصیه می‌کنند؛ انگار نه انگار! چه باید کرد؟ این روزها موضوع قرنطینه اجباری داغ داغ است.

خواسته مردم هم هست؛ سوژه‌های فراوانی در همین «فارس من» با حامیان زیاد مبنی بر لزوم قرنطینه شهرها منتشر شد. مثلاً این یکی. یا این کمپین که از مسؤلین می‌خواهد برای جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر تهران را قرنطینه کنند. در این پویش آمده است: «چرا خطوط قرمز قرنطینه را اعلام نمی‌کنید؟ این کار تا حدود زیادی می‌تواند جلوی ازدحام مردم در خیابان‌ها و پمپ‌های بنزین را بگیرد.»

 

از طرفی آقای رئیس‌جمهور عمیقاً معتقد است نیازی به قرنطینه نیست؛ روحانی می‌گوید: «ما چیزی به نام قرنطینه نداریم. اینکه شایع شده در تهران یا بعضی شهرها برخی فروشگاه‌ها قرنطینه هستند، ‌اصلاً چنین چیزی نیست. نه امروز قرنطینه است، نه ایام نوروز. همه در کسب و کار و فعالیت خود آزادند. خدمات دولت هم به طور معمول به مردم خواهد رسید. استان‌ها هم مستقلاً به‌هیچ وجه حق تصمیم‌گیری ندارند. هر محدودیتی در ستاد مرکزی تهران باید تصویب شود.»

ولی ماجرا چیست؟ بالأخره قرنطینه خوب است یا بد؟ چون خواسته شما بود، همکاران من پیگیری کردند. گروه فرهنگی خبرگزاری موضوع را با سه روانشناس و جامعه‌شناس معروف در میان گذاشت. «مجید ابهری» آسیب‌شناس و متخصص علوم رفتاری، «امیرمحمود حریرچی»، مددکار اجتماعی و «سیما فردوسی» روانشناس و استاد دانشگاه شهید بهشتی هر یک از زاویه‌ای به تبیین این مسأله پرداختند.

مجید ابهری مثلاً استاد دانشگاه معتقد است چنین راهبردی برای ایران اجرایی نیست؛ چرا که مردم اهل مشارکت اجتماعی نیستند. هم‌چنین قرنطینه اجباری مشکلات فراوانی را برای صاحبان کسب‌وکار و کارگران روزمزد ایجاد خواهد کرد. حریرچی مددکار اجتماعی هم معتقد است به‌جای قرنطینه اجباری، باید مردم را تشویق به خانه‌نشینی کرد. وی می‌گوید: «دیدید فقط شایعه قرنطینه در مورد تهران، موجب هجوم مردم به فروشگاه‌ها و مراکز خرید شد.»

 

سیما فردوسی روان‌شناس هم معتقد است باید آگاهی‌های اجتماعی را بالا برد. وی در این‌باره به خبرنگار ما می‌گوید: «اینکه دولت قرنطینه را اجرا نکرده، به‌خاطر بیماران روحی،‌ روانی، کودکان و نوجوانان و حتی بیماران قلبی-عروقی است. زیرا اگر استرسی به آن‌ها وارد شود، ممکن است التهابات بیش‌تری به جامعه تزریق شود. بنابراین نمی‌خواهد اعمال فشار کند و مردم را بترساند.»

 

مشروح این نشست و تفصیل نظرات کارشناسان را در این پیوند ملاحظه کنید. هرچه هست امیدواریم ختم به خیر شود؛ با یا بدون قرنطینه، ایرانی‌ها اگر کنار هم باشند کرونا را شکست خواهند داد.

 
سوم| نور در تاریکی؛ چگونه ایرانی‌ها تهدید کرونا را بدل به فرصت کردند؟

کرونا تلخ است؛ تصور گرفتاری مردم یا خدای‌ناکرده مرگ یکی از آنها قلب هر انسانی را می‌لرزاند. در این میانه ولی فرهنگ و شعور ایرانی صحنه‌های زیبایی را خلق می‌کند. تصاویری که با کمترین اغراق شبیه حماسه‌ها است. از گذشت، از مردم‌داری، از تلاش گروه‌های جهادی، از خودگذشتگی مدافعان سلامت. انصاف نیست اگر این همه را ندید. در «فارس من» هم سوژه‌های متعددی در ستایش همین تلاش‌ها به ثبت رسید.

مثلاً این روایت خواندنی همکاران من از تلاش نظافت‌چی‌های بیمارستان را برای شکست کرونا بخوانید. در بخشی از این گزارش آمده است: «شنیده‌ام بعضی از نیروهای خدمات از خدمت در بخش قرنطینه انصراف دادند. ماسک را از صورتش پایین می‌آورد؛ باخنده می‌گوید: انصراف دادند!؟ عمر دست خدا است! ما خدماتی‌ها عادت داریم؛ احتمال ابتلا به بیماری هم بین ما از همه بیشتر است.» مشروح این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

 

 

یا این گفت‌وگوی جذاب درباره روحانیونی که پاکبان (رُفتگر) شدند. یا این گزارش تصویری از امام جمعه بوئین‌زهرا که شخصاً با لباس پیامبر برای ضدعفونی خیابان‌ها و معابر وارد گود شده است. یا این گزارش از ضدعفونی معابر شهر ری توسط بچه‌های ۱۵۰ مسجد شهر. یا این گفت‌وگوی تصویری با کادر و مدافعان سلامت در بیمارستان مسیح دانشوری. دوستان گروه «فارس‌پلاس» هم بعلاوه هر روز یک بسته از اخبار خوب کرونایی آماده می‌کنند. اینجا ببینید.

کرونا رفتنی است؛ اگر همین روحیه همین همبستگی بین ما ادامه داشته باشد. برای حفظ و حراست از جان هموطنان‌تان در خانه بمانید؛ مطالبه یا مشکلی اگر هست برای پیگیری به ما اعتماد کنید. «فارس من» شبانه‌روز در خدمت شما است. همیشه پیگیر مطالبات شما بویژه در این روزهای کرونایی هستیم. برای ما برای همه ایران دعا کنید.

 

گزارش از محمد آزادی

انتهای پیام/ ع

منبع: فارس

کلیدواژه: خبرگزاری فارس کرونا کروناویروس فارس من محمد آزادی وزارت بهداشت قرنطینه تهران عدم ارسال دارو به ایران ارسال دارو به ایران خبرنگار ما گفت ممانعت آمریکا قرنطینه شهرها آمریکایی ها تحریم دارو جنایت جنگی بین المللی فارس من

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۸۶۸۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع دانشگاهیان مشهدی در محکومیت جنایات آمریکا

جامعه دانشگاهی خراسان رضوی عملکرد شنیع آمریکا در برخورد با دانشجویان و اساتید آزادی‌خواه حامی فلسطین را محکوم کردند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، رؤسا، اساتید، معاونان، کارکنان و دانشجویان دانشگاه‌های خراسان رضوی در تجمعی اعتراضی عملکرد شنیع آمریکا در برخورد با دانشجویان و اساتید آزادی خواه حامی فلسطین  را محکوم کردند.

در این تجمع که در ورودی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد؛ دانشگاهیان خراسان رضوی جنایات آمریکای و اسرائیل غاصب در طی بیش از 200 روز اخیر محکوم شد.

در ابتدای این مراسم، مسعود میرزایی‌شهرابی، رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در سخنان خود، جمع حاضر را نمایندگان همه دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه‌های مشهد دانست که حمایت خود را از دانشجویان و اساتید 38 دانشگاه آمریکایی که به دلیل حمایت از مردم مظلوم فلسطین مورد ضرب‌ و‌ شتم پلیس آمریکا قرار گرفته‌اند، اعلام کردند.

 محمود شبستری در این اجتماع اظهار داشت: دانشگاه یک محیط آکادمیک بوده و باید استاد و دانشجو به راحتی آزادی بیان داشته باشند، اما در آمریکا کاری کردند که به جایگاه دانشگاه، استاد و دانشجو جسارت شد و وقتی که آمریکایی‌ها با اساتید و دانشجویان اینگونه برخورد می‌کنند نشان از ضعف آنها در مقابل بیان حق بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: پس از 7 اکتبر اتفاقات زیادی با حضور گروه‌های مختلف مردمی اتفاق افتاد و نمونه بارز آن روشن فکری اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا بود، اما نوع برخورد با جامعه دانشگاهی مناسب نبود و این اقدام نشان داد که چهره فرهیخته و تحصیل‌کرده فرقی با یک انسان عادی ندارد و بین سفیدپوست و سیاه‌پوست هم فرقی نیست و کسی که همواره به دنبال ظلم و زور است صدای مردم کشورهای آزادی‌خواه، بلکه حتی صدای مردم کشور خودش را هم نمی‌شنود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه جامعه دانشگاهی در امان نیست و کاری که در دانشگاه‌های آمریکا شده به هیچ عنوان قابل قبول نیست، خاطرنشان کرد: در طی 7 ماه اخیر در غزه نسل‌کشی به راه افتاده، اقدامی که فراتر از کشتار بوده و به نظر من باید جنایتکاران در دادگاه‌های جهانی و در حضور مردم محاکمه شوند.

شبستری تأکید کرد: در روزهای اخیر اساتید و دانشجویان 38 دانشگاه آمریکا بازداشت شدند و عملکرد شنیع آمریکا علیه جامعه فرهیخته دانشگاهی نشان از ضعف آنان در برابر شنیدن سخن حق بوده و ما دانشگاهیان اعلام می‌کنیم که این مسیر باطل آمریکا و اسرائیل راه به جایی نمی‌برد.

نگاه حمایت مظلوم و مبارزه با ظالم به سمت آکادمیک پیش رفته است

علی تقی‌پور نیز اظهار داشت: جریان مقاومت و مطابه مردم فلسطین فراتر از کشورهای اسلامی و منطقه شده و امروز و پس از گذشت حدود 9 ماه از زمان طوفان الاقصی در 7 اکتبر سال 2023 که تنها برخی از کشورهای اسلامی از جمله مطالبه‌گری داشتند، صدای اعتراض‌ها از دیگر کشورها و حتی از خود آمریکا بلند شده است.

وی افزود: پس از انتقام ایران از اسرائیل و انجام عملیات وعده صادق می‌بینیم که نگاه حمایت مظلوم و مبارزه با ظالم به سمت فضای روشن فکری و آکادمیک پیش رفته است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه در روزهای اخیر حضور دانشجویان و اساتید آمریکا را داشتیم که اثرگذاری جریان مقاومت و ضعف و افول استکبار جهانی را نشان می‌دهد، بیان کرد: این اقدام ناپسند حاکی از ضعف دولت آمریکا و تضعیف هرچه بیشتر اسرائیل غاصب بوده و امیدواریم که با بیداری امت‌های مسلمان و غیرمسلمان خط پایانی بر ظلم‌های اسرائیل غاصب باشد.

تقی‌پور خاطرنشان کرد: ما اینجا هستیم تا از کودکان و زنان مظلوم و بی‌دفاع فلسطین حمایت کنیم و اقدامات وحشیانه اسرائیل غاصب را که با همکاری آمریکای جنایکار صورت می‌پذیرد محکوم کنیم.

قرائت بیانیه جامعه اساتید و دانشگاهیان خراسان رضوی در حمایت از مردم غزه

در پایان این تجمع بیانیه جامعه اساتید و دانشگاهیان خراسان رضوی در اعتراض به دستگیری اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا و کشتار اسرائیلی‌ها در غزه قرائت شد.

در این بیانیه بر پایان جنایات آمریکا و اسرائیل در غزه، پایان اقدامات وحشیانه در بیمارستان‌های غزه، قطع زنجیره کشتار مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه به‌ویژه زنان و کودکان بی‌گناه، آزادی اساتید و دانشجویان دستگیر شده و به پا خاستن تمامی ملت‌های آزادی خواه تا زمان نابودی کامل آمریکا و اسرائیل تاکید شد.

در این تجمع جامعه دانشگاهی با شعار‌های مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل، مرگ بر انگلیس و مرگ بر فرانسه اقدامات وحشیانه صورت گرفته در غزه و دانشگاه‌های آمریکا را محکوم کردند.

حاضران در تجمع همچنین با سر دادن شعارهای ای رهبر آزاده، آماده‌ایم آماده، این همه لشکر آمده، به عشق رهبر آمده، ما در کنار غزه هستیم، هیمنه اسرائیل را شکستیم بر حمایت تمام قد تا زمان پیروزی حق علیه باطل و شکست آمریکای جنایکار و اسرائیل غاصب به دست نیروهای جبهه مقاومت تأکید کردند.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • تغییر زیاد در مدیریت شهری آسیب‌ جدی به شهر وارد می‌کند
  • تجمع دانشگاهیان مشهدی در محکومیت جنایات آمریکا
  • پیام تبریك استاندار لرستان به مناسبت روز شوراها
  • مواظب مصرف داروهای خواب آور باشید
  • بلای وحشتناکی که یک قرص به ظاهر ساده بر سرتان می‌آورد
  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی