Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-02@13:25:19 GMT

اصلی‌ترین راه انتقال کرونا

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۸۸۹۰۳

اصلی‌ترین راه انتقال کرونا

۹۰ درصد مبتلایان به کرونا با استراحت در منزل بهبود می‌یابند، وضعیت داروهای کرونا در کشور، عطسه مهم‌ترین راه انتشار ویروس کرونا است، پنج علامت شایع کرونا، تنها راه قطع زنجیره انتقال ویروس و اصلی‌ترین راه انتقال کرونا را در بسته پزشکی ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا معاون وزیر بهداشت گفت: حدود ۹۰ درصد کسانی که به بیماری کرونا مبتلا می‌شوند به هیچ دارویی نیاز ندارند و می‌توانند در منزل استراحت کنند و بهبود یابند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رضا ملک زاده افزود: بر اساس مطالعاتی که تاکنون بر روی ویروس کرونا انجام شده است با اطمینان می‌توانیم بگوییم که داروهای ضد ویروس به ویژه تامی فلو هیچ گونه تأثیری در پیشگیری و یا معالجه افراد در معرض این ویروس ندارد.

وی از مردم خواست داروی تامی فلو را برای این ویروس استفاده نکنند.

ملک زاده تاکید کرد: این دارو عوارض گوناگونی از جمله کم کردن اشتها دارد، در صورتی که مبتلایان به بیماری کرونا باید خوب غذا بخورند.

وی اضافه کرد: تحقیقات بر روی داروهای جدیدتر را آغاز کردیم و اگر دارویی مؤثر باشد رسماً اعلام و تهیه می‌شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

ملک زاده افزود: ممکن است برای برخی افراد دارویی را که در کشورمان هم تولید می‌شود به نام کلروکوئین استفاده کنیم و یا مسکن‌هایی که ممکن است به آنها کمک کند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: علائم بیماری اکثر قریب به اتفاق مبتلایان به بیماری کرونا در مدت یک هفته کاهش می‌یابد و در هفته دوم، درمان می‌شوند و به هیچ دارویی نیاز ندارند.

ملک زاده افزود: بیشتر نسخه‌های مربوط به استفاده از داروی تامی فلو به دستورالعمل ابتدایی درمان بیماری آنفلوانزا بر می‌گردد و اکنون این دستورالعمل تغییر و وزارت بهداشت هم آن را ابلاغ کرده است بنابراین از پزشکان هم تقاضا می‌کنیم این دارو را برای بیماران کرونا نسخه نکنند.

وی ادامه داد: در کشورهایی مانند چین و جنوب شرق آسیا به گونه‌ای است که مردم از دولت و حکومت خیلی خوب اطاعت و توصیه‌های بهداشتی را اجرا می‌کنند و مردم نظم پذیر هستند و این موضوع در فرهنگ ما ضعیف‌تر است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه کلید کنترل این بیماری ماندن در خانه و شرکت نکردن در تجمعات است، افزود: به همبستگی ملی ماندن در خانه و حذف مسافرت‌ها و دید و بازدیدهای نوروزی نیاز داریم.

وضعیت داروهای کرونا در کشور

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو به ارائه گزارشی از وضعیت داروهای بیماران مبتلا به کرونا در کشور پرداخت.

غلامحسین مهرعلیان افزود: در حوزه درمانی بیماری کرونا دو دارو داریم، یکی داروهایی که مشهور است به داروهای درمان کرونا و برخی داروهای علامتی هستند، برای کمک به درمان علامت‌های بیماری کرونا و عفونت‌های ثانویه.

وی ادامه داد: در زمینه تأمین داروهای دسته دوم یعنی داروهای علامتی در وضعیت خوبی قرار داریم و ذخایر ما کافی است و نگرانی در این زمینه نداریم، اما در تأمین داروهای مشهور به داروهای ویروس کرونا ایجاد تقاضای کاذب در جامعه کردیم، زیرا در مجامع علمی جهانی مستندات کافی وجود ندارد که این داروها پیشگیری می‌کنند، بلکه حتی در تأثیر این داروها برای درمان کرونا هم ابهاماتی وجود دارد.

مهرعلیان اضافه کرد: بنابراین تلاش کردیم در گام اول داروهای بیماران بستری را تأمین کنیم که تاکنون این کار را انجام دادیم، اما با توجه به اینکه دغدغه‌ای در خانوارها برای داروهای درمان کرونا وجود دارد و پزشکان هم به علت فشار از ناحیه بیماران نسخه‌های زیادی را در بخش سرپایی می‌نویسند و داروهایی را تجویز می‌کنند، باید به محدودیت‌های ما برای تهیه این داروها در زمان تحریم توجه شود.

وی با بیان اینکه امکان تأمین این حجم از دارو برای بیماران سرپایی در کشور کار بسیار سختی است، گفت: تلاش می‌کنیم پروتکل را اصلاح کنیم و برای تهیه داروی بیماران بستری متمرکز شویم.

مهرعلیان ادامه داد: تدارکات لازم برای بیماران بستری را دیده‌ایم و نگرانی نداریم، در طول هفته چند محموله دارویی وارد کشور می‌شود.

وی افزود: در مورد محلول‌های ضدعفونی کننده با پایه الکل راهبرد داریم که در گام اول بیمارستان‌ها پوشش داده شوند، حجم مصرف ضدعفونی کننده‌ها در بیمارستان‌ها در شرایط کنونی چندین برابر شده است، اما وضعیت بیمارستان‌ها از این نظر خوب است.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: از ۱۰ اسفند حدود ۱۰۰ شرکت را وارد مدار تولید محلول‌های ضدعفونی کننده بر پایه الکل برای بخش عمومی جامعه و شهروندان کردیم و در این فاصله چندین میلیون محصول در داروخانه‌های کشور توزیع شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون تولید سه برابر زمان عادی است، ادامه داد: اگر شهروندان کمک کنند، با تدابیری که اندیشیدیم مشکلی در تأمین این محلول‌ها نداریم.

مهرعلیان گفت: در ایام تعطیلی، همه داروخانه‌های روزانه هم می‌توانند داوطلبانه فعالیت شبانه روزی داشته باشند و این محلول‌های ضدعفونی کننده در حجم زیاد در اختیار داروخانه‌ها قرار داده می‌شود.

عطسه مهم‌ترین راه انتشار ویروس کرونا است

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران از عطسه به عنوان مهم‌ترین راه انتشار ویروس کرونا نام برد.

علیجان تبرایی گفت: ویروس‌ها بخشی از زندگی ما هستند.

وی افزود: هفت نوع از مجموعه کرونا ویروس‌ها می‌توانند باعث بیماری شوند.

تبرایی درباره طول عمر ویروس کرونا بر سطوح مختلف، خاطرنشان کرد: روی دست و پوست بدن سالم ۱۰ دقیقه و روی لباس تادود ساعت زنده می‌ماند.

رئیس انجمن ویروس شناسی ایران افزود: عطسه مهم‌ترین راه انتشار ویروس کرونا است.

پنج علامت شایع کرونا / تنها راه قطع زنجیره انتقال ویروس

معاون اجرایی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت هدف از غربالگری را مراجعه نکردن هموطنان به مراکز درمانی عنوان کرد.

بابک فرخی هدف از غربالگری از طریق سامانه salamat.gov.ir را مراجعه نکردن هموطنان به مراکز درمانی اعلام کرد و افزود: وزارت بهداشت از این طریق اقدام به تشخیص میزان سلامت افراد و شناسایی افراد مبتلا به بیماری کرونا می‌کند.

وی توضیح داد: بهترین راه قطع کردن زنجیره انتقال ویروس کرونا، بیرون نیامدن مردم از خانه است.

فرخی ادامه داد: همه افراد می‌توانند روزانه وضعیت سلامتی خود را در این درگاه اینترنتی ثبت کند.

وی به پنج علامت شایع تب، سرفه، لرز، تنگی نفس و درد بدن به عنوان نشانه‌های بیماری کرونا اشاره کرد و افزود: این سامانه از طریق شماره تماس ۴۰۳۰ با کسانی که احتمال ابتلاء به ویروس کرونا را دارند، در تماس است.

فرخی افزود: پس از گذشت این مدت حدود هشت میلیون نفر در سطح کشور غربالگری شده‌اند که تنها ۴۴۱ نفر بستری شدند و بقیه با درمان سرپایی یا توصیه به استراحت ترخیص شده‌اند.

معاون اجرایی مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت افزود: طرح بسیج ملی به چهار گروه تقسیم می‌شود، روز گذشته ۸۰ هزار بسیجی داوطلب برای کمک به مراکز درمانی معرفی شدند.

اصلی‌ترین راه انتقال کرونا

رئیس مرکز تحقیقات بالینی بیمارستان مسیح دانشوری گفت: اصلی‌ترین راه انتقال ویروس کرونا انتقال از فردی به فرد دیگر از طریق قطرات ریز تنفسی است‌.

پیام طبرسی رئیس مرکز تحقیقات سل بالینی و اپیدمیولوژی بیمارستان مسیح دانشوری در پاسخ به این پرسش که آیا ویروس کرونا از طریق هوا منتقل می‌شود، اظهار کرد: هنوز پاسخ قطعی درباره انتقال بیماری کووید ۱۹ از طریق ذرات هوا وجود ندارد.

وی افزود: اصلی ترین راه انتقال ویروس کرونا انتقال فرد به فرد است که از طریق قطرات ریز تنفسی پخش می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری گفت: ویروس کرونا همچنین در حالت تماسی رعایت نکردن فاصله یک تا دو متری با فرد بیمار، قطرات ناشی از بازدم، سرفه، عطسه یا صحبت کردن فرد بیمار سبب انتقال می‌شود.

طبرسی ادامه داد: احتمال اینکه ویروس در هوا معلق بماند به صورت معمول وجود ندارد، اما ویروس کووید ۱۹ در محیط‌های سربسته مثل icu و جاهایی که بیماران دستگاه‌های کمک تنفسی استفاده می‌کنند، می‌تواند از طریق هوا باعث انتقال به فرد دیگری شود.

رئیس مرکز تحقیقات سل بالینی و اپیدمیولوژی بیمارستان مسیح دانشوری خاطرنشان کرد: استفاده از دستگاه‌های بخور در بخش مراقبت‌های ویژه یکی دیگر از عوامل معلق ماندن ویروس کرونا در هوا است.

کد خبر 415276

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آخرین اخبار ویروس کرونا ویروس کرونا ابتلا به کرونا شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مهم ترین راه انتشار ویروس کرونا اصلی ترین راه انتقال بیماری کرونا ضدعفونی کننده انتقال ویروس وزارت بهداشت ملک زاده محلول ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۸۸۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است

ایسنا/لرستان مدیر کل دامپزشکی لرستان گفت: تاکنون موردی از بیماری «تب کریمه کنگو» در استان مشاهده نشده است.

مصطفی زبردست با اعلام این خبر گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه و کنگو یک بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و دام بوده که از راه‌های مختلف به انسان انتقال پیدا می.کند.

مدیرکل دامپزشکی لرستان تصریح کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل بهار و تابستان و افزایش میزان زاد ولد حشرات و انگل‌های خارجی امکان انتقال بیماری از جمعیت دامی به جوامع انسانی وجود دارد.

وی افزود: این بیماری در جمعیت دامی فاقد هرگونه نشانه و علائم بالینی بوده اما در صورت بروز بیماری در انسان سبب علائم مختلف و متفاوتی خواهد شد.

زبردست از جمله راه‌های انتقال بیماری را تماس با دام آلوده، تماس با خون و ترشحات دام بیمار، کشتار غیر مجاز دام و گزش توسط کنه ناقل بیماری برشمرد و اضافه کرد: افراد در معرض خطر این بیماری چوبداران، دامداران، قصابان، سلاخان و دامپزشکان هستند.

مدیرکل دامپزشکی استان از جمله راه‌های پیشگیری از شیوع این بیماری را سمپاشی بدن و جایگاه دام، مبارزه با جمعیت انگل‌های خارجی دام، رعایت پوشش شخصی و فردی در هنگام تماس با دام و ترشحات دام‌ها و همچنین نگهداری گوشت به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال اعلام کرد.

وی در پایان گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته موردی از بیماری تب خونریزی دهنده کریمه و کنگو در استان گزارش نشده است.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیشگیری از آنفولانزای فوق حاد پرندگان با تزریق واکسن ایران‌ساخت
  • شیر گاو برای تولید داروهای مبتنی بر mRNA قابل استفاده است!
  • شیر گاو برای تولید داروهای مبتنی بر mRNA قابل استفاده است
  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • واکسیناسیون مؤثرترین مداخله بهداشتی برای ارتقای سلامت
  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • تولید کیت‌های جداساز ویروس‌های بیماری‌زا در کشور
  • موردی از تب کریمه کنگو در لرستان مشاهده نشده است
  • آیا باید از سرایت ویروس آنفلوانزای پرندگان به گاوها نگران باشیم؟
  • این افراد در خطر ابتلا به ام اس قرار دارند