Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-01@12:57:20 GMT

«حج» واجب، آزمون پیش روی سعودی‌ها در جهان کرونازده

تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۸۹۵۰۲

«حج» واجب، آزمون پیش روی سعودی‌ها در جهان کرونازده

عمره، حدود دو هفته پیش تعلیق شد. کمتر از ۴ ماه دیگر تا آغاز حج تمتع باقی مانده، درحالی که موج ویروس کرونا تازه به عربستان رسیده است. حالا کشورهای اسلامی و حتی مقامات ریاض نسبت به برگزاری بزرگترین گردهمایی مسلمانان ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، حج در اسلام واجب شرعی است و هر سال نزدیک به سه میلیون زائر مسلمان همزمان در دو شهر مکه و مدینه گردهم می آیند تا این عمل دینی را انجام دهند، اما حالا که عربستان درگیر ویروس کرونا شده و در اقدامی فوری، زیارت در مسجد پیامبر اسلام (ص) در شهر مدینه و کعبه در شهر مکه را محدود و عمره را تعلیق کرده است، نگرانی‌هایی از سوی برخی کشورهای مسلمان درباره سرنوشت حج تمتع مطرح شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی کشورها همچون اندونزی بعد از تعلیق عمره، از مقامات سعودی خواستند استثناهایی را برای حضور زائران این کشور در عمره قائل شوند. اندونزی از جمله کشورهایی است که بیشترین جمعیت زائر را در مراسم عمره و حج تمتع دارد.

برخی کشورها هم با توجه به همه گیری ویروس کرونا، نسبت به اجتماع میلیونی زائرانی از سراسر جهان در یک مکان و ناتوانی عربستان در تامین امنیت بهداشتی آن‌ها، نگرانی‌هایی را درباره برگزاری مناسک حج مطرح کرده‌اند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدجواد مظلومی ـ معاون اموربین الملل بعثه ایران ـ نیز در شورای مدیران بعثه که دوشنبه (۲۶ اسفندماه) در تهران برگزار شد، سربسته به نگرانی‌ها در کشورهای اسلامی و حتی عربستان درباره احتمالات پیش روی برگزاری حج، اشاره کرد.

دولت سعودی، به عنوان کشور میزبان هنوز پاسخی به این نگرانی ها نداده است، اما حجت‌الاسلام ‌والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب ـ نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی ـ تعلیق حج تمتع را بعید دانسته است. او چندی پیش گفته بود: «این ویروس در هوای خنک شیوع دارد، حج تمتع سال ۹۹ در داغ‌ترین زمان مدینه و مکه خواهد بود و ویروس کرونا در آن برهه، از نیمکره شمالی به نیمکره جنوبی کوچ می‌کند. ان‌شاءالله که حج تعطیل نمی‌شود، دولت عربستان هم چنین قصدی ندارد. »

سازمان حج و زیارت و بعثه که از حدود دو هفته پیش ثبت نام در کاروان های حج ۹۹ را آغاز کرده اند، با ادامه این روند، اعلام کردند: برنامه آموزشی زائران ایرانی از ۱۵ فرودین ماه آغاز خواهد شد. معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری گفته: برای برگزاری جلسات آموزشی به صورت حضوری و مجازی برنامه ریزی کرده و آمادگی داریم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدحسین رکن‌الدینی حتی از تعیین روحانیان کاروان‌های حج تمتع ۹۹ هم خبر داده است.

در حج ۹۹ قرار است حدود ۸۷ میلیون و ۵۰۰ هزار ایرانی حضور داشته باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: حج حج 99 کروناویروس عربستان کرونا در جهان نگرانی ها حج تمتع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۸۹۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عزیمت زائران مازندرانی به عمره مفرده

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، کاروان زائران مازندرانی برای انجام سفر عمره مفرده، عصر دیروز عازم عربستان شد.


مدیر حج و زیارت مازندران گفت: با توجه به دستور سازمان حج و زیارت مقرر شد قبل از آغاز سفر‌های حج تمتع در یک بازه زمانی، چند کاروان به سفر حج عمره اعزام شوند.

اسماعیلی افزود: بنابراین در این سفر سه کاروان از مازندران به حج عمره اعزام شدند که از این سه کاروان، دو کاروان از مازندران به ظرفیت ۱۷۰ نفر و یک کاروان از استان گلستان به ظرفیت ۸۵ نفر ساعت ۱۶ روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ از فرودگاه شهدای ساری به سرزمین وحی اعزام شدند.

وی تصریح کرد: کسانی به این سفر اعزام شدند که قبلا" برای اعزام به عمره مفرده ثبت نام کرده و هزینه سفر را واریز کرده باشند و با توجه به تاریخ واریز وجه به این سفر عزیمت خواهند کرد.

اعزام به حج تمتع از ۶ خرداد
مدیر کل فرودگاه‌های استان مازندران گفت: فرودگاه شهدای ساری آماده اعزام زائران عمره و تمتع به عربستان است.
حسنی افزود: گفت: زائران حج تمتع استان مازندران از ۶ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ از فرودگاه شهدای ساری به سرزمین وحی اعزام خواهند شد.

مدیر حج و زیارت مازندران هم گفت: زائران حج تمتع مازندران که همگی مدینه قبل هستند با ۱۸ پرواز از فرودگاه شهدای ساری عازم سرزمین وحی خواهند شد.
اسماعیلی خاطر نشان کرد: این زائران در قالب ۳۲ کاروان به تعداد ۴۲۴۰ زائر برای به جای آوردن مناسک حج تمتع به زیارت خانه خدا مشرف خواهند شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کرونا ویروس چگونه با تغییرات آب و هوایی گسترش یافت؟
  • عزیمت زائران مازندرانی به عمره مفرده
  • سهمیه ارز مسافران حج اعلام شد
  • چند نفر به حج عمره اعزام می‌شوند؟
  • آغاز سفر عمره مفرده زائران گلستانی‌ها
  • بعد از ۹ سال وقفه؛ چند نفر به حج عمره اعزام می‌شوند؟
  • آخرین اخبار حج تمتع ۱۴۰۳ / سهمیه ارز زائران اعلام شد + جزئیات
  • سهمیه ارز زائران حج تمتع ۱۴۰۳ اعلام شد
  • عزیمت ۳ کاروان از مازندران به عمره مفرده
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت