Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک اندیشکده آمریکایی در مقاله‌ای با اشاره به وضعیت خاص بوجود آمده در اروپا و آمریکا بخاطر شیوع ویروس کرونا، از دونالد ترامپ خواست تا ماده ۵ سازمان ناتو را که حمله به یک عضو ناتو را به منزله حمله به تمامی اعضاء می‌داند، برای مقابله با ویروس فعال کند. ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۸ بین الملل آمریکا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، در این مقاله،  فردریک کمپ، رئیس و مدیر اجرایی اندیشکده شورای آتلانتیک نوشته است: وقتی که اعلامیه ترامپ که از دفتر خود در کاخ سفید،‌ اعلام کرد اروپایی‌ها از سفر به آمریکا ممنوع هستند،، شنیدم ذهنم به زمان برگزاری نشست وزرای دارایی و سران گروه 20 در سال 2009 برگشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنگامی که آمریکا و شرکای اروپایی‌اش همگی به سوی سقوط مالی جهانی در حرکت بودند.

وی افزود: همچنین ذهنم به کمی عقب‌تر یعنی زمان حمله تروریستی 11 سپتامبر برگشت. روزگاری که بین لندن و بروکسل (مقر اتحادیه اروپا) در رفت و آمد بودم. آن زمان برای نخستین بار در تاریخ ناتو بود که همپیمانان اروپایی و کانادا در ناتو ماده 5 ناتو را فعال کردند تا تعهدی برای دفاع جمعی از اعضای ناتو نشان دهند. نگاهی به محتوای این قانونی که در سال 1949 و برای مقابله با شوروی گرفته شد، من را به این فکر انداخت که ترامپ این هفته نیز می‌توانست با خلق تصمیم خاص، همان کاری را که اروپایی‌ها در آن زمان برای آمریکا کردند این بار برای اروپایی‌ها انجام دهد.

اگر ناتو توانست این ماده 5 را برای مقابله با عامل تروریستی غیردولتی (القاعده) که به خاک آمریکا حمله کرده بود، فعال کند چرا اکنون نباید این قانون را برای مقابله با بیماری کووید-19 ناشی از ویروس کرونا که هزاران نفر را درکشورهای عضو ناتو از پای درآورده، فعال کرد.

در این مقاله با اذعان به اختلاف دو سوی اقیانوس اطلس (اروپا و آمریکا) آمده است: اکنون بیشتر از شرایط بعد از حمله 11 سپتامبر نیاز است که پیام وحدت صادر شود.

این کارشناس این اندیشکده نوشت: ترامپ می تواند عنوان کند که "همانطور که ماده 5 می‌گوید حمله به یکی از اعضای ناتو به منزله حمله به همه آنها است" او این کار را برای دفاع از همه در نظر می‌گیرد.

وی نوشت: این اقدام در راستای شعار "اول آمریکا" نیز هست که از سوی ترامپ عنوان شده، و افزود: آمریکا روزی به اروپا نیاز خواهد داشت همانطور که در سال 2009 نیاز پیدا کرد چرا که این بحران سلامت جهانی در حال تبدیل شدن به بحران مالی و اقتصادی است و می‌توان در یک رویکرد جمعی در زمینه بهداشت عمومی و با مشوق‌های مالی متحد، بهتر با ان مقابله کرد.

در ادامه این مقاله با اشاره به بحران کرونا در ایتالیا، آمده است: روزهای اخیر نشان داد که اروپایی‌ها تا چه اندازه با هم در اختلاف هستند چرا که ایتالیایی‌ها از این امر گلایه دارند که درخواست آنها به عنوان کشوری که سنگین‌ترین ضربه را از ویروس کرونا دیده با حمایت‌های کافی اروپایی‌ها همراه نبوده است. در موارد مشابه پیش از این که اروپایی‌ها اختلاف داشتند، آمریکا به پیوند آنها کمک می‌کرد.

این مقاله با اشاره به مقاله‌ای از ماریتزیو ماتزاری، نماینده دائم ایتالیا در اتحادیه اروپا که در نشریه پولیتیکو منتشر شد، نوشت: هیچ یک از کشورهای اروپایی به درخواست ایتالیا برای فعال کردن مکانیزم حفاظت از غیرنظامیان اتحادیه اروپا پاسخ مثبت ندادند و تنها چین بود که به درخواست کمک پاسخ داد و این پیام منفی برای اتحاد اروپایی است.

این اندیشکده با اشاره به ارسال محموله‌های امدادی چین به ایتالیا نوشت: این اقدام در محافل عمومی ایتالیا و چین در سطح وسیعی پیچید.

این نویسنده با تاکید بر این که بحرا‌ن‌ها می‌توانند روابط انسانی را قویتر یا ضعیف‌تر کنند، نوشت: خطر سیاسی این بیماری همه‌گیر این است که کشورها همچون بعضی از آدم‌ها احساس کنند که این مسئله‌ای است که به دیگران ربط دارد نه خودشان.

در انتهای این مقاله آمده است: بعد از تاخیر اولیه، اروپایی‌ها شروع به نشان دادن وحدت میان خود کرده‌اند و سران اتحادیه اروپا 25 میلیارد یورو مشوق اقتصادی برای مقابله با این امر اختصاص داده‌اند که 7.5 میلیارد از آن برای ارایه کمک‌های اضطراری است و اکنون نوبت آمریکا است که قدم بردارد.

اندیشکده| دولت ترامپ قادر به مقابله با کرونا و اثرات آن بر بازار انرژی نبوده استاندیشکده| با شیوع کرونا، ریاست جمهوری ترامپ خاتمه یافته استاندیشکده|هشدار درباره احتمال مرگ یک میلیون آمریکایی بخاطر ویروس کرونااندیشکده|دلایل آسیب‌پذیری آمریکایی‌های روستانشین در برابر ویروس کرونا

 

انتهای پیام/

R7891/P/S8,89,1128/CT4 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "آمریکا" بیماری کووید-19 ویروس کرونای جدید ویروس کرونا دونالد ترامپ

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار آمریکا بیماری کووید 19 ویروس کرونای جدید ویروس کرونا دونالد ترامپ اخبار آمریکا بیماری کووید 19 ویروس کرونای جدید ویروس کرونا دونالد ترامپ برای مقابله اتحادیه اروپا ویروس کرونا اروپایی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۹۰۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟

اگرچه ایالات متحده کمک‌های تازه‌ای را برای اوکراین تصویب و بریتانیا اخیرا از بزرگترین کمک نظامی‌اش به کی‌یف رونمایی کرد، اما زمان خواهد برد تا اوکراین قدرتش را به واسطه این کمک‌های جدید احیا کند و البته در عین حال کمبود نیروهای اوکراینی نقطه ضعف دیگری برای این کشور در مقابل جنگ با روسیه تلقی می‌شود.

به گزارش ایسنا، به محض آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا لایحه کمک به اوکراین را امضا کرد، ارتش ایالات متحده شروع به ارسال تجهیزات مورد نیاز به خط مقدم کرد. با این حال، بعید است اوکراین بتواند پیشرفت چشمگیری را در مقابل برتری‌های روسیه کسب کند.

روزنامه فایننشال تایمز در گزارشی می‌نویسد: «رای مثبت کنگره جهت ارسال کمک به اوکراین موجب افزایش روحیه برای کی‌یف شده است اما کمبود نیرو دغدغه‌ای بزرگ و حیاتی برای این کشور قلمداد می‌شود. از طرفی شاید کمک‌های آمریکا انگیزه‌ای برای کشورهای اروپایی ایجاد کند تا کمک‌های خود را به اوکراین افزایش دهند؛ همانگونه که نخست‌وزیر بریتانیا در جریان سفرش به ورشو از یک بسته کمکی نظامی ۵۰۰ میلیون پوندی رونمایی کرد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: «اوکراین ابتدا امیدوار بود که کمک‌های واشنگتن در ابتدای سال جاری میلادی به دستش برسد اما ظاهرا انتظار می‌رود سال ۲۰۲۴ همچنان برای اوکراین به معنای حفظ خطوط باشد تا بازپس‌گیری قلمروهایش. هفته گذشته لایحه کمک‌ آمریکا به اوکراین تصویب شد و زمان خواهد برد تا اوکراین وضعیت دشوار خود را که از ماه‌های اول ۲۰۲۴ گریبان‌گیر آن شده، بهبود ببخشد. هم‌چنین یگان‌های جدید باید آموزش ببینند و زمان می‌برد تا اوکراین کاملا از کمک‌های آمریکا بهره‌مند شود.»

فایننشال تایمز با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده می‌نویسد: «کی‌یف شاید برای به رخ کشیدن دستاوردهای نظامی پیش از انتخابات نوامبر ایالات متحده و توجیه این کمک‌ها، تحت فشار قرار بگیرد و آمریکا (دولت جو بایدن) از او دستاوردهای نظامی بخواهد. اما اوکراین همچنان به جذب منابع نیاز دارد و در عین حال با توجه به انتخابات آتی آمریکا و حضور چهره‌ای جمهوری‌خواه نظیر دونالد ترامپ، آینده روند این کمک‌ها به اوکراین مشخص نیست.»

این روزنامه هم‌چنین تاکید می‌کند: «در حال حاضر بهترین راه اوکراین برای تداوم مبارزه با روسیه، ادامه دادن انواع حملاتی است که اخیرا در حال افزایش هستند. طی این حملات از پهپادهای دوربرد علیه پالایشگاه‌های نفت و سایر اهداف با ارزش استراتژیک در روسیه استفاده شده است اما اوکراین نمی‌تواند از موشک‌های دوربرد اتکمز یا موشک‌های کروز سایه طوفان که سوناک در ورشو این هفته وعده داد، برای حمله به اهدافی در روسیه استفاده کند.»

دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین طی نشست سران گروه ۲۰ در اوساکا ژاپن - ژوئن ۲۰۱۹

فایننشال تایمز در پایان با اشاره به قدرت روسیه می‌نویسد: «در حالیکه هیچ راه آسانی برای به زانو درآوردن روسیه وجود ندارد، اما شاید در این مسیر نقاط آسیب‌پذیر این کشور فاش شود. از لحاظ انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هم حتی اگر ترامپ پیروز شود، ضمانتی برای خرسندی پوتین ارائه نمی‌دهد زیرا ترامپ احتمالا بخواهد برنامه صلح خودش را در پیش بگیرد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • کمک‌های جدید واشنگتن چه معنایی برای کی‌یف و پوتین دارد؟
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • تحلیل اندیشکده آمریکایی از توان پهپادی و موشکی ایران
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • اندیشکده شورای آتلانتیک: ایران در اوج توانایی پهپادی و موشکی است
  • اندیشکده شورای آتلانتیک : ایران در اوج توانایی پهپادی و موشکی است
  • وعده‌های ناتو به اوکراین عملی نشد