Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@12:12:21 GMT

شیوع لجبازی نافرمانی در بین پسران بیشتر از دختران است

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۹۲۶۰۴

شیوع لجبازی نافرمانی در بین پسران بیشتر از دختران است

ایسنا/لرستان یک دکترای روانشناسی گفت: شیوع لجبازی نافرمانی در بین پسران بیشتر از دختران است.

دکتر فیروزه غضنفری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: لجبازی و نافرمانی از مراحل رشد طبیعی در کودکان است که این رفتارهای مقابله‌ای بین ۱۲ تا ۲۰ ماهگی نمود پیدا می‌کند و در سه‌سالگی به اوج خود می‌رسد و سپس در سال‌های پیش‌دبستانی کاهش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: این وضعیت زمانی نیازمند توجه بالینی می‌شود که از نظر تداوم شدت و فراوانی، وضعیتی غیرعادی پیدا می‌کند به این صورت که با وضعیت رشدی و سنی کودک هماهنگ نباشد.

 غضنفری افزود: از تداوم و فراوانی این رفتارها باید برای متمایز کردن رفتاری که در محدوده عادی است از رفتاری که بیمارگونه بوده، استفاده شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه لرستان یادآور شد: زمانی که این رفتارها با فراوانی زیاد تکرار شوند و حالت شدیدی به خود بگیرد به‌نوعی اختلال به نام اختلال لج بازی نافرمانی تبدیل می‌شوند.

این دکترای روانشناسی گفت: بر اساس تعریف پنجمین راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی، اختلال لجبازی نافرمانی با الگوی خلق خشم_ تحریک‌پذیر، رفتار جنجالی_نافرمانی یا کینه‌جویی که حداقل شش ماه ادامه دارد، مشخص می‌شود.

 وی خاطرنشان کرد: کودکان مبتلا به این اختلال معمولاً با بزرگ‌ترها جروبحث می‌کنند، خشمگین و زود رنج هستند، آن‌ها مکرراً و فعالانه در مقابل درخواست‌های بزرگسالان نافرمانی می‌کنند، مدتی باعث ناراحتی دیگران می‌شوند و برای اشتباهات و سوء رفتار خود دیگران را سرزنش می‌کند.

غضنفری گفت: شیوع این اختلال بین یک تا ۱۱ درصد است که در کودکان پیش‌دبستانی یا قوانین مدرسه و در مرحله قبل از نوجوانی بروز می‌کند.

این روانشناس اظهار کرد:  همچنین شیوع قبل از نوجوانی آن در پسران قدری بیشتر از دختران است.

وی افزود:  اختلال لجبازی نافرمانی تأثیر گسترده‌ای بر کودک، خانواده، معلمان آنان و جامعه دارد.

غضنفری یادآور شد:  رفتارهای پرخاشگرانه کودکان باعث اختلال در روابط با گروه همسالان و طرد شدن آن‌ها و همچنین منجر به مشکلات یادگیری و نتایج تحصیلی ضعیف می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه لرستان اضافه کرد: وقتی چنین عواملی با تعارض‌های درون خانوادگی با والدین و دیگر اعضای خانواده همراه می‌شود، موجب کاهش عزت نفس، خلق افسردگی، تحمل کم برای ناکامی و حملاتی کج‌خلقی می‌شوند.

‌وی گفت: لجبازی نافرمانی هم‌زمان و تدریجی است. همچنین پیش‌آگاهی این اختلال نامطلوب بوده و کودکان مبتلا در سال‌های آینده در معرض خطر رشد مشکلات دیگری همچون اختلالات خواب خلقی و اضطرابی، اختلال سلوک، مصرف مواد و الکلیسم و نیز اختلال شخصیت ضداجتماعی و رفتارهای بزهکارانه در دوران بلوغ و بزرگسالی هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: لجبازي استانی علمی و آموزشی کودک دانشگاه لرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۹۲۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نافرمانی ده‌ها نظامی صهیونیست از مشارکت در عملیات علیه رفح

کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی در این باره گزارش داد که نظامیان مذکور، دلیل نافرمانی را ناتوانی از ادامه جنگیدن عنوان کرده اند.

این تحول پس از آن صورت می گیرد که «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی امروز در نشستی با طرح و برنامه حمله زمینی به رفح موافقت کرد.

هالوی در این نشست با فرمانده تیپ جنوب و تمامی فرماندهان ارتش این رژیم، ادامه حملات به نوار غزه را مورد بررسی قرار داد.

مقامات رژیم صهیونیستی از هفته ها پیش تاکنون، تهدید به انجام حمله زمینی به رفح می‌کنند اما در نتیجه فشارهای بین‌المللی تا به این لحظه اقدام به این کار نکرده اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • نافرمانی ده‌ها نظامی صهیونیست از مشارکت در عملیات علیه رفح
  • برنامه دیت دختران و پسران حزب اللهی
  • شمار کودکان جان باخته در غزه،بیشتر از تمام جنگ‌های ۴ سال اخیر است
  • برگزاری مسابقات ورزشی مدارس سمپاد همدان با حضور ۱۵۰ دانش آموز
  • هشدار معنادار رشیدی کوچی درباره خطاهای استراتژیک و لجبازی عده ای خاص با مردم /دلم می سوزد...
  • برگزاری مرحله استانی مسابقات قرآن و عترت و نماز به میزبانی شهر کهک
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • شناخت زودهنگام اختلالات رشد، موثر بر عملکرد فردی و اجتماعی کودک در آینده
  • آمار داوطلبان پسر کنکور اعلام شد/ چرا دهه هشتادی حال دانشگاه رفتن ندارند؟
  • همایش روز جهانی اتیسم در رشت