Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-01@02:36:01 GMT

کروناویروس و راهکارهای مقابله با اضطراب ناشی از آن

تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۲۹۳۱۴۶

کروناویروس و راهکارهای مقابله با اضطراب ناشی از آن

یک روانشناس بالینی با پاسخ به سوالاتی در خصوص اضطراب ناشی از کروناویروس گفت: کودکان و سالمندان را از اخبار مربوط به کرونا دور نگه دارید زیرا به کاهش استرس در این دو گروه کمک می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از کرمان؛ دکتر علی بهرام نژاد دوشنبه شب (26 اسفند) در پاسخ آنلاین به سوالاتی با موضوع "کرونا ویروس و راهکارهای مقابله با استرس" در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه کودکان تا چه حد باید از اهمیت بیماری کرونا مطلع شوند؟ گفت: برای کودکان زیر 10 سال بسیار کمک کننده است که تفکرشان جادویی است و تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده ها را به خوبی نمی توانند انجام دهند پس بنابراین وقتی کودکان از شما سوال می کنند، سوال را با سوال پاسخ دهید یعنی اگر در مورد کرونا می پرسد شما از او بپرسید به نظر خودت چیست؟ و بعد بگویید یک بیماری است که اگر سه اصل را رعایت کنیم می توانیم در امان باشیم و یا اگر سوال کرد که آیا شما (مادر و پدر) ممکن است که مبتلا به کرونا بشوید؟ بگویید هر کسی ممکن است مبتلا شود اما من الان تمام تلاش خود را می کنم تا به این بیماری مبتلا نشوم و زنده بمانم و پیش تو باشم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

 

 

روانشناس بالینی ادامه داد: بنابراین درخصوص کودکان اولین کار این است که بچه ها را از اخبار دور نگه دارید یعنی بچه ها به هیچوجه اخبار مربوط به کرونا را پیگیری نکنند و اگر سوالاتی پرسیدند ابتدا سوالات را با سوال پاسخ دهید و بلافاصله کل کرونا را به آن ها توضیح ندهیم و همچنین تابلوهای ممنوعه و تابلوهای احتیاطی که در کرونا است به زبان ساده و متناسب با سن آن ها را برایشان توضیح دهید.

 

 

 

 

وی با بیان اینکه والدین باید کودکان را وادار به بازی کردن و فعالیت های سرگرم کننده کنند، در خصوص استرس والدین بیان کرد: وقتی استرس والدین کنترل شود، استرس کودکان هم کنترل می شود پس کنترل استرس والدین خیلی کمک می کند تا استرس در کودکان به حداقل برسد.

 

 

 

 

بهرام نژاد درباره این سئوال که چگونه می توانیم بار و ترس فکری را از سالمندان کم کنیم، گفت: متاسفانه در بحث سالمندان، چون این بیماری را براساس شعار اینکه مخصوص سالمندان است شروع کردیم لذا این خود به خود یک احساس خوبی را در سالمندان ایجاد نکرد و همچنین باید دقت کنید که سالمندان کودکی دوره دوم محسوب می شوند لذا باید آن ها را مانند کودکان از اخبار دور نگه دارید و اگر با آن ها زندگی می کنید سعی کنید آن ها را به فعالیت های روزمره که درون خانواده است سرگرم کنید و اگر با فاصله با آن ها زندگی می کنید روزانه چند بار با آن ها تماس گرفته شود و راجع به احساسات آن ها گوش بسپارید و به آن ها اطمینان خاطر دهید که اگر تابلوهای ممنوعه و تابلوهای احتیاطی را در بحث کرونا رعایت بکنند، احتمال ابتلای آن ها به این بیماری کاهش می یابد و این کمک می کند تا استرس در آن ها کم شود.

 

 

 

وی در پاسخ به سوالی که چرا استرس و وسواس فکری برخی افراد در شب ها زیاد می شود؟ بیان کرد: معمولا" افکار زمانی به سراغ انسان می آید که ذهن فعالیت دیگری انجام نمی دهد لذا در این خصوص چند توصیه داریم اینکه تا خوابتان نمی آید به تختخواب نروید و اگر دیدید افکار بیش از اندازه به سراغتان می آید از تختخواب بیرون آیید و به فعالیت دیگری بپردازید.

 

 

 

 

روانشناس بالینی در ادامه در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه از وقتی ویروس کرونا تیتر همه خبرها شده و شیوع پیدا کرده استرس هم زیاد شده و وسواس فکری پیدا کردم که تمام وسایل خانه آلوده هستند و من هم ناقل بیماری هستم و هرچقدر هم خود را سرگرم می کنم باز هم این فکر و استرس کم نمی شود، بیان کرد: طبیعی است که در شرایط پر استرس کسانی که شخصیت وسواسی دارند یا دچار بیماری وسواس بودند می تواند استرس این موضوع در آن ها بیشتر باشد.

 

 

 

 

وی افزود: اما نکته مهم این است که ما باید توجه کنیم یک بخشی از استرس طبیعی است اما بخشی دیگر غیرطبیعی است لذا یکی از راه های آن این است که ما وقتی در درون خانواده هستیم و تماسی با بیرون نداریم لزومی به شستشوی دائم دست ها نیست بنابراین باید برای خود یک برنامه بگذارید که وقتی بیرون می روید و تماس با اجسام دارید، دست های خود را بشویید؛ پس این افکار و وسواس یک افکار مزاحمی است که به سراغ شما می آیند که نباید به آن ها توجه کنید.

 

 

 

وی در خصوص این سوال که با کابوس های کرونایی که هر شب می بینیم چه کنیم؟ گفت: کابوس ها معمولا" حاصل نگرانی ها و استرس هایی است که در طول روز است و اگر ما همان استرس هایی مانند جستجو نکردن اخبار، سرگرم کردن و افزایش توانمندهای خود و ...  در طول روز را مدیریت و کنترل کنیم، می تواند کابوس های شبانه را کاهش دهد اما اگر این کابوس ها به اندازه ای است که باعث زجر شما می شود حتما" با یک متخصص تماس بگیرید که بهترین آن ها همان سامانه 4030 است و متخصصین می توانند پاسخ دهند.

 

 

 

بهرام نژاد در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه استرس زیادی دارم که آیا این ویروس همان قدر که برای بزرگتر ها خطرناک است برای بچه ها هم؟ افزود: اینکه ما نگران بچه ها باشیم وجود دارد پس اگر ما دقت کنیم و بحث های خودمراقبتی را داشته باشیم و اصول پیشگیری مانند فاصله گذاری اجتماعی، ماندن در خانه، شستشوی دست ها را رعایت کنیم می تواند این استرس را در ما کاهش می دهد.

 

 

 

وی در پاسخ به سوال فردی که پرسید برخی علائم بیماری را دارم اما مربوط به 6 ماه پیش است و استرس دارم که آیا من نیز مبتلا هستم یا خیر، گفت: زمانی که شما راجع به بحث کرونا صحبت می کنید که علائم تان قبل از اپیدمی کرونا وجود داشته است پس ربطی به این ویروس ندارد اما یادتان باشد که بخشی از تنگی نفس به دلیل اضطراب است لذا تکنیکی که در این خصوص می توان استفاده کرد، تکنیک آرام سازی از راه تنفسی (373) است یعنی شما در طول روز مرتب می توانید 3 ثانیه از بینی نفس بکشید و این نفس را به مدت 7 ثانیه داخل شش نگه دارید و طی 3 ثانیه به آرامی از دهان خارج کنید که هم کمک می کند تا نفستان عمیق و منظم شود و هم کمک می کند تا اضطرابتان کم شود.

 

 

 

 

روانشناس بالینی در پاسخ به فردی که پرسید همسرم استرس خاصی دارد و به حدی رسیده که تمام منزل را ضدعفونی می کند و هر چیزی که از بیرون می آورد می شوید با این وسواس چطور می توانم کمکش کنم؟ ادامه داد:  وسواس حتما"  کمک حرفه ای می خواهد لذا با یک روانشناس تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کند.

 

 

 

 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اضطراب و استرس و کم خوابی دارم  و حتی با قرص خواب که قبلا"  خواب معمولی داشتم الان دیگر خواب نمی روم و بیشتر از خانواده خود به فکر همه مردم هستم چه راه حلی توصیه می کنید، گفت: در این خصوص چند توصیه دارم که اول سرخود داروی خواب مصرف نکنید و حتما" با پزشک معالج خود تماس بگیرید زیرا بی خوابی علامتی از اختلالات اضطرابی است و اینکه به فکر مردم هستید خوب است اما اگر از حدی بیشتر شود به خودتان آسیب می رساند لذا سعی کنید با فعالیت های روزانه مانند گوش دادن موسیقی، مطالعه، فعالیت های دستی و .... خود را سرگرم کنید زیرا کمک می کند تا استرس کم شود.

 

 

 

 

بهرام نژاد درباره مقابله با اضطراب ناشی از کرونا در زنان باردار و زنانی که نوزاد دارند؛ بیان کرد: پیشگیری از کرونا برای همه افراد یکی است اما نکته اینکه چون نوزاد دارید باید حواستان باشد که نوزتدتان از شیرخودتان تغذیه کند و نوزاد خود را بغل بگیرید تا بعدها دچار اضطراب نشود و شخصیت اضطرابی بار نیاید پس بنابراین مراقبت هایی که مربوط به تنظیم خواب نوزاد و تنظیم غذا است را دقت کنید و مانند بقیه افراد که برای پیشگیری چه کاری می کنند شما نیز آن اصول را رعایت کنید.

 

 

 

 

وی در پاسخ به اظهار فردی مبنی بر اینکه خبرها را مرتب دنبال می کنم و وقتی کرونا به کشورمان آمد حدود 5 کیلو وزن کم کردم و فرزندانم اصلا" بیرون نرفتند و همسرم هم برای خرید ضروری بیرون می رود اما دائم در حال جستجو و دنبال علائم بیماری در خود هستم، گفت: در شرایطی که استرس ناشی از سلامتی باشد یکی از مشکلاتی که پیدا می کنیم این است که دائم در حال اسکن کردن بدن خود هستیم و دائم علائم خود را از نظر ذهنی چک می کنیم و این می تواند برای ما آسیب زا باشد.

 

 

 

 

این روانشناس افزود: پس نکته ای که می تواند مهم باشد این است که وقتی ما بدنمان را اسکن می کنیم  و دائم در حال جستجو علائم هستیم، گاهی این علائم تا حدودی در ذهنمان ایجاد می شود و این نگرانی ما را بیشتر می کند لذا اولین کار این است که بدنمان را اسکن نکنیم که برای این باید به فعالیت های دیگر بپردازیم.

 

 

 

 

 

وی با بیان اینکه برخی افراد می گویند وقتی اسم کرونا می آید گلودرد می گیریم و علائم دیگر نداریم، گفت: این احساس گلودرد است که با اسکن کردن خودمان به وجود می آید پس این مورد نیز ناشی از اضطرابی است که دارید.

 

 

 

 

دکتر بهرام نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا برای کاهش استرس، فکر و خیالات کرونایی برای فردی که داروی میگرن مصرف می کند آیا مجاز به استفاده از آرامبخش دیگری است یا خیر؟ توضیح داد: یکی از مشکلاتی که در زمان استرس است و ما باید به آن توجه کنیم این است که گاهی استرس نرمال و طبیعی است و ما زمانی دارو مصرف می کنیم که مبتلا به بیماری شده باشیم لذا زمانی مصرف می کنیم که 3 علامت عمده پیدا کنیم، اول اینکه کارکردمان مختل شود، دوم اینکه دچار زجر روانی شویم و سوم اینکه علائم دیگری همراه این مشکل وجود داشته باشد که آن هم با نظر و تجویز پزشک صورت می گیرد و در غیر اینصورت مصرف داروی آرامبخش بدون داشتن این علائم منجر به اعتیاد می شود که باید دقت کنیم.

پایان پیام/667

منبع: شبستان

کلیدواژه: روانشناس بالینی بهرام نژاد ویروس کرونا سوالی مبنی روانشناس بالینی پاسخ به سوال بهرام نژاد نگه دارید کابوس ها بچه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۲۹۳۱۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال

به گزارش همشهری آنلاین،‌ کوویشیلد را این شرکت بریتانیایی‌ـ‌سوئدی با همکاری دانشگاه آکسفورد بریتانیا ساخت و موسسه سرم هند تولید کرد. این واکسن در سطح گسترده‌ای در بیش از ۱۵۰ کشور، از جمله بریتانیا و هند، تزریق شد.

یافته‌های برخی پژوهش‌های انجام‌شده در دوره همه‌گیری نشان می‌داد که این واکسن در محافظت مقابل ویروس کرونای جدید بین ۶۰ تا ۸۰ درصد موثر است.

با وجود این، یافته‌های پژوهش‌های بعدی نشان داده که کوویشیلد ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد لخته خون شود، که شاید مرگبار باشد.

یک شکایت جمعی در بریتانیا ثبت شده و این ادعا را مطرح کرده است که این واکسن به مرگ و آسیب‌دیدگی‌های شدید منجر شده و در پی دریافت غرامت تا ۱۰۰ میلیون پوند برای حدود ۵۰ قربانی است.

احتمال لختگی خون در بیماران کرونا بسیار بالاتر از دریافت کنندگان واکسن است

در حالی که آسترازنکا این ادعاها را رد می‌کند، برای اولین بار در یکی از مدارک دادگاه تایید کرده است که این واکسن «در موارد بسیار نادر، باعث تی‌تی‌اس (TTS)» یا سندرم ترومبوز همراه با ترومبوسیتوپنی می‌شود، که مشخصه‌اش ایجاد لخته خون و تعداد پایین پلاکت خون در انسان است.

به گزارش نشریه تلگراف، این شرکت در فوریه سال جاری در مدارک دادگاه گفته است: «تایید می‌شود که واکسن آز [آسترازنکا] می‌تواند، در موارد بسیار نادر، سبب تی‌تی‌اس شود. مکانیسم عامل این مسئله هنوز مشخص نیست.»

منبع: نورنیوز

کد خبر 848429 برچسب‌ها خبر مهم كرونا در ايران واکسن کرونا

دیگر خبرها

  • آنچلوتی: کمی استرس دارم!
  • نقش کارگران در جهش تولید و رونق اقتصاد کشور انکارناپذیر است
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • اعتراف سازنده واکسن کووید آسترازنکا بعد از ۳ سال
  • چند روش ساده برای تقویت مو
  • پاسخ آیت‌الله فیاضی به سؤالی پیرامون رفع اضطراب
  • دومین سمپوزیوم بین‌المللی تنش و اضطراب در مشهد برگزار می‌شود
  • اختلال ترس از فراموش شدن چیست؟
  • عادت‌هایی که خواب راحت را از شما می‌گیرند
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت